Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
robotach
budowlanych
lub
badaniach wymogu praktyki.
architektonicznych, odpowiednio przy zabytku wpisanym do
rejestru, inwentarza muzeum będącego instytucją kultury lub
zaliczanym do jednej z kategorii, o których mowa w art. 64 ust. 1,
lub zatrudnienie przy tych pracach w muzeum będącym instytucją
kultury są wiadectwa, w tym dotyczące odbytych praktyk
zawodowych oraz inne dokumenty za wiadczające udział w tych
pracach, badaniach lub robotach lub zatrudnienie przy tych
pracach wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej, na
rzecz której były wykonywane albo przez osobę, pod nadzorem
której były one wykonywane, w tym zakresy obowiązków na
stanowiskach pracy w muzeum będącym instytucją kultury.".
Uwagi:
W konsekwencji powy szych uwag, po słowach ... badaniach
konserwatorskich,
robotach
budowlanych
lub
badaniach
architektonicznych
-
powinno pojawić się słowo: i
archeologicznych.
c.d.
Projekt ustawy w czę ci dotyczącej ustawy o ochronie zabytków i Uwaga nieuwzględniona.
opiece nad zabytkami, przenosi przepisy dotyczące odbywania (Departament Ochrony
praktyki zawodowej z rozporządzenia MKiŹN z dnia 27 lipca Zabytków MKiŹN)
2011 roku w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac vide odpowied do uwagi dot.
restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, art. 37 (propozycja uregulowania
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym wymagań w akcie
do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych - do ustawy o wykonawczym)
ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Tym samym zwiększy
się trwało ć tych rozwiązań, albowiem trudniej będzie zmienić
ustawę ni rozporządzenie, co przy nieustannie zmieniających się
przepisach prawa w tej materii mo e stanowić w przyszło ci spory
problem. Nieprawidłowo ć takiego rozwiązania legislacyjnego
przedło yli my na wstępie.
c.d.
Projekt ustawy nie odnosi się w ogóle do praw nabytych na Uwaga czę ciowo uwzględniona.
podstawie § 19 rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 24 (Departament Ochrony
sierpnia 1964 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie prac Zabytków MKiŹN)
konserwatorskich przy zabytkach i archeologicznych prac Zgodzić się nale y z zarzutem
110
wykopaliskowych (Źz. U. Nr 31, poz. 197) oraz § 17—19 dotyczącym zdania
rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 11 stycznia 1994 „Proponowane przepisy
r. o zasadach i trybie udzielania zezwoleń na prowadzenie prac zawierają równie rozwiązanie,
konserwatorskich przy zabytkach oraz prac archeologicznych i zgodnie z którym osoby które
wykopaliskowych, warunkach ich prowadzenia i kwalifikacjach nabyły uprawnienia do
osób, które mają prawo prowadzenia tej działalno ci (Źz. U. Nr prowadzenia działań przy
16, poz. 55). żdyby przepisy te weszły w ycie w proponowanym zabytkach wpisanych do rejestru
brzmieniu, to niektóre osoby mogłyby stracić np, mo liwo ć zabytków w dalszym ciągu
kierowania
robotami
budowlanymi
przy
zabytkach. uprawnienia takie zachowają”.
Nieprawdziwym zatem jest stwierdzenie zawarte w uzasadnieniu Projektowane przepisy nie
projektu ustawy w brzmieniuŚ Proponowane przepisy zawierają odnoszą się bowiem do
równie rozwiązanie, zgodnie z którym osoby które nabyły za wiadczeń wydawanych na
uprawnienia do prowadzenia działań przy zabytkach wpisanych podstawie poprzednio
do rejestru zabytków w dalszym ciągu uprawnienia takie obowiązujących przepisów, a
zachowają.
tym samym nie zawierają
takiego rozwiązania. Nie
oznacza to jednak utraty przez
osoby je posiadające uprawnień
do prowadzenia działań przy
zabytkach wpisanych do rejestru
zabytków, o ile spełniają one
wymóg posiadania stosownego
do wiadczenia zawodowego.
Natomiast ewentualna utrata
praw nabytych mo e dotyczyć
wyłącznie tych osób, które od
1994 r. do dnia utraty przez
obecnie obowiązujące
rozporządzenie nie podjęły
działań przy zabytkach w
wymiarze, który umo liwiłby im
spełnienie wymogu posiadania
do wiadczenia zawodowego w
wysoko ci okre lonej projektem
111
ustawy.
c.d.
Autorzy projektu ustawy nie odnoszą się tak e, do kwestii Uwaga nieuwzględniona
wa no ci obecnie obowiązującego rozporządzenia MKiŹN z dnia (Departament Ochrony
27 lipca 2011 roku w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, Zabytków MKiŹN)
prac
restauratorskich,
robót
budowlanych,
badań Odnosząc się do zastrze enia
konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy dotyczącego zachowania w
zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań mocy rozporządzenia Ministra
archeologicznych. Jednoczesne utrzymanie w obrocie prawnym Kultury i Dziedzictwa
przepisów prawa zawartych w w/w rozporządzeniu i projekcie Narodowego z dnia 27 lipca
niniejszej ustawy, spowoduje parali działania słu b 2011 r. w sprawie prowadzenia
konserwatorskich na terenie kraju.
prac konserwatorskich, prac
restauratorskich, robót
budowlanych, badań
konserwatorskich, badań
architektonicznych i innych
działań przy zabytku wpisanym
do rejestru zabytków oraz badań
archeologicznych (Dz. U. Nr
165, poz. 987) nale y wskazać,
i ten akt wykonawczy nie
został wymieniony w przepisie
art. 34, który wskazuje akty
wykonawcze zachowujące moc
przez 18 miesięcy od dnia
wej cia w ycie projektowanej
ustawy. W konsekwencji ww.
rozporządzenie utraci moc z
dniem wej cia w ycie
projektowanej ustawy.
c.d.
W art. 37 f. zapisanoŚ Przy ustalaniu udziału w pracach Uwaga uwzględniona.
konserwatorskich,
pracach
restauratorskich,
badaniach (Departament Ochrony
konserwatorskich,
robotach
budowlanych
lub
badaniach Zabytków MKiŹN)
architektonicznych,
przy
zabytku
wpisanym
do
rejestru
uwzględnia się udział w tych pracach, badaniach lub robotach,
112
przy zabytkach niewpisanych do rejestru, prowadzonych przed
dniem 26 sierpnia 2011 r.
Nie okre lono jednocze nie (analogicznie do wskazań zawartych
w art. 37g) rodzaju dokumentów potwierdzających udział w tych
pracach, badaniach i robotach, co będzie stwarzało trudno ci w
uznaniu kwalifikacji tych osób przez wojewódzkich
konserwatorów zabytków. Niezale nie od powy szego nale y
wskazać, e specyfika prac konserwatorskich, restauratorskich i
badań (architektonicznych, konserwatorskich i archeologicznych)
przy zabytkach niewpisanych do rejestru zabytków
(umieszczonych np. w wojewódzkiej czy gminnej ewidencji
zabytków) ró ni się znacząco od tego typu działań prowadzonych
przy zabytkach wpisanych do rejestru. Przy zabytkach
nieruchomych niewpisanych do rejestru, prace konserwatorskie
ograniczają się np. do elewacji i bryły budynków w celu ustalenia
pierwotnej kolorystyki czy wystroju architektonicznego, bez ich
prowadzenia we wnętrzu budynku. Zatem zaliczenie do czasu
praktyki tego typu działań, mo e skutkować dopuszczeniem do
wykonywania zawodu osób, których brak do wiadczenia mo e
prowadzić do nieodwracalnych zniszczeń zabytków.
55
Prof. Wiesław
art. 36
Propozycja:
Uwaga nieuwzględniona
Źomasłowski, UMK
(u.o.z.o.z.)
1) po art. 36 dodaje się art. 36a w brzmieniuŚ „Art. 36a. 1. Osoba (Departament Ochrony
fizyczna lub jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o Zabytków MKiŹN)
pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich, prac W omawianym przepisie u yto
restauratorskich,
badań
konserwatorskich,
badań wyrazu „albo”, gdy
architektonicznych, przy zabytku wpisanym do rejestru lub badań działaniami, o których mowa w
archeologicznych, jest obowiązana zapewnić kierowanie tymi tym przepisie mo na albo
pracami oraz badaniami lub/oraz ich samodzielne wykonywanie kierować, a więc prowadzić z
przez osoby spełniające wymagania, o których mowa w art. 37a udziałem innych osób albo
ust. 1 i 2, art. 37b ust. 1 i 3, art. 37d ust. 1 albo art. 37e ust. 1.
samodzielnie je wykonywać bez
udziału innych osób, a to
oznacza, e nie mo na nimi
jednocze nie kierować i
samodzielnie ich wykonywać.
113
Natomiast wyraz lub dopuszcza
mo liwo ć wspólnego
wystąpienia obu sytuacji. Tak
więc u ycie wyra enia lub/oraz”
byłoby sprzeczne logicznie.
c.d.
Art. 37a
„Art. 37a. 1. Pracami konserwatorskimi, pracami restauratorskimi Uwaga nieuwzględniona.
lub badaniami konserwatorskimi, przy zabytkach wpisanych do (Departament Ochrony
rejestru, w zakresie specjalno ci okre lonej w dyplomie Zabytków MKiŹN)
ukończenia studiów wy szych, kieruje oraz wykonuje w zakresie Pojęcie „wykonuje w zakresie
merytorycznym osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra merytorycznym” jest niejasne i
uzyskany po ich ukończeniu.
budzi wątpliwo ci. U ycie ww.
sformułowania zakłada, e prace
konserwatorskie, restauratorskie
i badania konserwatorskie mo na
wykonywać w zakresie
niemerytorycznym. W związku z
powy szym nie mo e być
wprowadzone do przepisu art.
37a ust. 1.
c.d.
Art. 37e
Art. 37e. 1. Badaniami archeologicznymi kieruje osoba, która Uwaga nieuwzględniona.
posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu (Departament Ochrony
studiów wy szych na kierunku archeologia, badaniami Zabytków MKiŹN)
konserwatorsko
-
archeologicznymi
– konserwator o Propozycja dotycząca przepisu
specjalistycznym wykształceniu.
art. 37e wprowadza nowe
pojęcie „badań konserwatorsko-
archeologicznych”, które nie
posiada legalnej definicji. W
związku z powy szym przyjęcie
tej propozycji nie jest mo liwe
56
prof. Iwona Szmelter,
art. 36
W projektowanym art. 36a proponuję dodać "oraz":
Uwaga nieuwzględniona.
ASP, PAN,
(u.o.z.o.z.)
1) po art. 36 dodaje się art. 36a w brzmieniuŚ „Art. 36a. 1. Osoba (Departament Ochrony
dr Krzysztof
fizyczna lub jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o Zabytków MKiŹN)
Chmielewski, ASP,
pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich, prac W omawianym przepisie u yto
restauratorskich,
badań
konserwatorskich,
badań wyrazu „albo”, gdy
114
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik