eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-I

architektonicznych, przy zabytku wpisanym do rejestru lub badań działaniami, o których mowa w
archeologicznych, jest obowiązana zapewnić kierowanie tymi tym przepisie mo na albo
pracami oraz badaniami oraz ich samodzielne wykonywanie przez kierować, a więc prowadzić z
osoby spełniające wymagania, o których mowa w art. 37a ust. 1 i udziałem innych osób albo
2, art. 37b ust. 1 i 3, art. 37d ust. 1 albo art. 37e ust. 1.
samodzielnie je wykonywać bez

udziału innych osób, a to

oznacza, e nie mo na nimi

jednocze nie kierować i

samodzielnie ich wykonywać.

Natomiast wyraz lub dopuszcza

mo liwo ć wspólnego

wystąpienia obu sytuacji. Tak

więc u ycie wyra enia „oraz”

byłoby sprzeczne logicznie.

c.d.
Art. 37a
W proponowanym art. 37a dodać "oraz wykonuje w zakresie Uwaga nieuwzględniona.
(u.o.z.o.z.)
merytorycznym":
(Departament Ochrony
„Art. 37a. 1. Pracami konserwatorskimi, pracami restauratorskimi Zabytków MKiŹN)
lub badaniami konserwatorskimi, przy zabytkach wpisanych do Pojęcie „wykonuje w zakresie
rejestru, w zakresie specjalno ci okre lonej w dyplomie merytorycznym” jest niejasne i
ukończenia studiów wy szych, kieruje oraz wykonuje w zakresie budzi wątpliwo ci. U ycie ww.
merytorycznym osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra sformułowania zakłada, e prace
uzyskany po ich ukończeniu.
konserwatorskie, restauratorskie

i badania konserwatorskie mo na
wykonywać w zakresie
niemerytorycznym. W związku z
powy szym nie mo e być
wprowadzone do przepisu art.
37a ust. 1.
Okre lono precyzyjnie zakres
wymaganych studiów w sposób
następującyŚ „w zakresie
konserwacji i restauracji dzieł
sztuki lub konserwacji zabytków"

c.d.
Art. 37e
W proponowanym Art. 37e dodać "badaniami konserwatorsko Uwaga nieuwzględniona.

115
(u.o.z.o.z.)
archeologicznymi
-
konserwator
o
specjalistycznym (Departament Ochrony
wyksztalceniu":
Zabytków MKiŹN)
Art. 37e. 1. Badaniami archeologicznymi kieruje osoba, która Propozycja dotycząca przepisu
posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu art. 37e wprowadza nowe
studiów wy szych na kierunku archeologia, badaniami pojęcie „badań konserwatorsko-
konserwatorsko-
archeologicznymi

konserwator
o archeologicznych”, które nie
specjalistycznym wykształceniu.
posiada legalnej definicji. W
związku z powy szym przyjęcie
tej propozycji nie jest mo liwe.

57
Urząd Marszałkowski
ogólna
Projektowaną zmianę w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad Uwaga nieuwzględniona.
Województwa
zabytkami, dotyczącą uregulowania warunków dostępu do (Departament Ochrony
Podkarpackiego
wykonywania zawodu archeologa, polegającą na całkowitym Zabytków MKiŹN)
zrezygnowaniu z wymogu posiadania do wiadczenia zawodowego Wy sze studia na kierunku
w przypadku badań archeologicznych, uznać nale y za archeologia, po ukończeniu
zdecydowanie niewła ciwą. Charakter badan archeologicznych których otrzymuje się stopień
sprawia, e mo na je przeprowadzić tylko raz i tylko w sposób zawodowy magistra powinny
wła ciwy. Ten bardzo odpowiedzialny od strony fachowej rodzaj przygotowywać w sposób
działalno ci wymaga więc du ego do wiadczenia zawodowego kompleksowy do wykonywania
archeologów. Źo wiadczenie za nabyte podczas praktyk tego zawodu. Natomiast
odbywanych w trakcie studiów jest dla większo ci absolwentów odnosząc się do kwestii warto ci
niewystarczające, aby móc samodzielnie prowadzić badania merytorycznej dokumentacji z
wykopaliskowe, a tym bardziej nimi kierować. Sprawa nie jest te badań archeologicznych, nale y
bez znaczenia dla muzeów, gdy dokumentacja z badań podkre lić, e dokumentacja ta
archeologicznych, jaka do nich wpływa, będzie posiadać ni szą przekazywana jest przez
warto ć merytoryczną.
wykonawcę badań
archeologicznych
wojewódzkiemu konserwatorowi
zabytków, który powinien ustalić
czy odpowiada ona standardom
okre lonym w przepisach prawa.
58
Wojewoda
Art. 37 ust. 1
Niezbędne jest wprowadzenie standardów dokumentacji Uwaga nieuwzględniona.
Zachodniopomorski
pkt 4
prowadzonych prac architektoniczno-budowlanych przy zabytkach (Departament Ochrony
nieruchomych. Obowiązujące na gruncie Prawa budowlanego Zabytków MKiŹN)


116

przepisy nie uwzględniają specyficznych wymogów odnoszących Minister wła ciwy do spraw
się do stopnia skomplikowania i charakteru zabytków

kultury i ochrony dziedzictwa
nieruchomych. Podkre lenia wymaga fakt, i sformowania narodowego nie jest wła ciwy

obowiązujące na gruncie obecnego rozporządzenia MKiDN nie w sprawach związanych z

dają podstaw do stawiania tego typu wymogów. Postulat ten był okre laniem standardów

wielokrotnie wysuwany przez specjalistów z bran y dotyczących robót budowlanych,

konserwatorskiej na wielu forach fachowych - vide propozycje gdy sprawy te, zgodnie z art. 9a

prof. Tajchamana - i wobec gotowych wła ciwie propozycji mo e ust. 1 pkt 2 ustawy dnia 4
zostać z łatwo cią implementowany do zmienianych przepisów.
wrze nia 1997 r. o działach

administracji rządowej (Źz. U. z

2007 r. Nr 65, poz. 437, z pó n.

zm.) nale ą do działu

„budownictwo”.

c.d.
Art. 37 ust. 2
Nie jest zrozumiały zapis mówiący o „zapewnieniu sprawno ci Uwaga nieuwzględniona.

prowadzonego postępowania". Konieczno ć prowadzenia (Departament Ochrony
postępowania w sposób sprawny i rzetelny oraz przy dotrzymaniu Zabytków MKiŹN)
okre lonych terminów jest uregulowana przepisami Kodeksu Przepis art. 37 ust. 2 nie zawiera
postępowania administracyjnego. Nie wiadomo zatem czemu powtórzenia normy dotyczącej
miałoby słu yć powtórzenie tego wymogu w przepisach zasady prowadzenia postępowań
zmienianej ustawy.
zawartej w Kodeksie
postępowania administracyjnego,
ale stanowi tzw. wytyczną, która
okre la jaki cel mają osiągnąć
przepisy aktu wykonawczego.


c.d.
Art. 37 ust. 3
Nale ałoby jasno okre lić nie tylko rodzaj ądanej dokumentacji Uwaga nieuwzględniona.

stanowiącej załącznik do wniosku o wydanie pozwolenia, ale (Departament Ochrony
równie standardy odnoszące się do zakresu i stopnia Zabytków MKiŹN)
szczegółowo ci dokumentacji, tak aby uniknąć potencjalnych
konfliktów z interesariuszami i niepowodowania konieczno ci Przepis art. 37 ust. 3 równie jest
ponoszenia dodatkowych kosztów przez wnioskodawców. jedynie taką wytyczną.
Powinno zostać jasno okre lone w jakim zakresie organ ochrony Natomiast postulowane w
zabytków mo e i powinien prowadzić postępowanie dowodowe uwadze sprawy znajdą
implikujące powstanie dodatkowych kosztów, a jakie dowody le ą szczegółowe okre lenie w

117
po stronie wnioskodawcy, tak aby uniknąć sytuacji, w których w wydanym na podstawie art. 37
załączeniu do wniosku o wydanie pozwolenia przedkładane są akcie wykonawczym.
same okładki dokumentacji projektowej.


c.d.
Art. 37a ust. 1
W dodanym art. 37a ust. 1 być mo e przez niedopatrzenie Uwaga nieuwzględniona.

wskazano, e pracami konserwatorskimi „... kieruje osoba…” (Departament Ochrony
pomijając osobę samodzielnie wykonującą prace.
Zabytków MKiŹN)

W art. 37a ust. 1 wiadomie
pominięto osoby samodzielnie
wykonujące prace, gdy ich
dotyczy przepis art. 37a ust. 3.
W art. 37a ust. 1 u yto ogólnego
okre lenia ze względu na
niemo liwo ć wskazania
konkretnych kierunków studiów
wy szych.

c.d.
Art. 37a ust. 3
Nie jest jasny zapis, który istnieje ju na gruncie obowiązującego Uwaga nieuwzględniona.
rozporządzenia MKiŹN „lub w specjalno ci w zakresie
konserwacji zabytków" - tak specjalno ć nie ma odzwierciedlenia
w istniejącym systemie kształcenia wy szego. Nale ałoby w
sposób zawę ający okre lić rodzaje (nazwy) kierunków studiów,
które dają podstawę nabycia uprawnień w powiązaniu z
przepisami z zakresu szkolnictwa wy szego

c.d.
Art. 37a ust. 3
W kontek cie rozró nienia na osoby kierujące i samodzielnie Uwaga nieuwzględniona.
wykonujące prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub Zgłaszający uwagę nie wyja nił,
badania konserwatorskie nie jest zrozumiały brak konsekwencji w na czym jego zdaniem polega
zapisie dat. art. 37a ust 3, dot. osób samodzielnie wykonujących niekonsekwencja pomiędzy art.
prace lub badania w stosunku do art. 37a ust. 1, w którym 37a ust. 1 a art. 37a ust. 3, w
wymienia się jedynie osobę kierującą tymi pracami.
związku z czym nie jest mo liwe
odniesieni się do tej uwagi.

59
Rzecznik Praw
ogólna
1.
Bariery formalne w dostępie do zawodów archeologa i Uwaga nieuwzględniona.
Absolwenta

konserwatora zabytków
(Departament Ochrony
Bariery formalne w dostępie do zawodu konserwatora zabytków Zabytków MKiŹN)
mo na podzielić następującoŚ
Nie mo na pozytywnie odnie ć

118
i.
Zbyt długi wymiar i wąski zakres praktyki zawodowej
się do propozycji jednoczesnego
ii.
Sztywne i niespójne z ustawą Prawo o szkolnictwie zmniejszenia długo ci
wy szym przepisy dotyczące wymogów kwalifikacyjnych w wymaganego do wiadczenia
zakresie wykształcenia
zawodowego oraz zaliczania
iii.
Uregulowanie zasadniczych wymogów kwalifikacyjnych przy jego obliczaniu praktyki
w rozporządzeniu zamiast w ustawie
odbywanej w czasie studiów,

gdy w praktyce doprowadziłoby
a)
Praktyka
to znacznego pogorszenia prac
żłówne bariery formalne w dostępie do zawodów archeologa i konserwatorskich przy
konserwatora zabytków dotyczą praktyki zawodowej. Zasady jej zabytkach.
odbywania są w przypadku archeologa i konserwatora zabytków
zró nicowane.



W przypadku archeologa, ju rozporządzenie z dnia 27 lipca 2011
r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac
restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich,
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym
do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych wprowadziło w
tej materii istotną zmianę względem stanu poprzedniego,
umo liwiającą wliczanie do okresu praktyki zawodowej praktyki
odbywanej w czasie studiów. Na mocy przepisów tego
rozporządzenia wcią jednak obowiązuje wymóg 12 miesięcznej
praktyki.

Całkowitą rezygnację z tego wymogu przewiduje projekt ustawy o Uwaga nieaktualna.
zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania Zachowuje się prawny wymóg
niektórych zawodów. Słusznie „uznano, e w zakresie kierowania odbycia praktyki w zakresie
badaniami archeologicznymi albo samodzielnego ich prowadzenia badań archeologicznych .
wystarczającym do wiadczeniem zawodowym jest do wiadczenie Jednocze nie proponuje się
nabyte podczas praktyk odbywanych w trakcie studiów na skrócenie o 3 miesiące okresu
kierunku archeologia.” Ta opinia znajduje swoje potwierdzenie w niezbędnego do wiadczenia
wysokiej ocenie jako ci praktyk zawodowych na studiach zawodowego dla osób
archeologicznych. W czerwcu 2013 r. w ród studentów i kierujących bąd samodzielnie
doktorantów Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego wykonujących badania
zostało przeprowadzone badanie ankietowe nt. „przygotowania archeologiczne.

119
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 95 . [ 96 ] . 97 ... 110 ... 123

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: