Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
zestawienia powy szych informacji, charakter robót budowlanych
przy zabytkach nieruchomych wskazuje na potrzebę zatrudnienia
do kierowania robotami i sprawowania nadzoru inwestorskiego
osób, które poprzez odpowiednio długą praktykę zagwarantują
wła ciwą jako ć realizacji konserwatorskiej. Tymczasem w
niniejszym projekcie ustawy zmniejszono zakres czasowy
praktyki z 24 do 18 miesięcy. Praktyka prowadzenia robót
budowlanych przy zabytkach nieruchomych wskazuje, e podczas
prowadzenia robót budowlanych przy zabytkach nieruchomych
pojawiają się bardzo często okoliczno ci nie przewidziane w
projekcie budowlanym, który jest podstawą realizacji inwestycji
(sonda owe badania konserwatorskie i architektoniczne na bazie
których powstaje projekt budowlany, nie obejmują cało ci
zabytku, a wskazane wy ej okoliczno ci pojawiają się podczas
nadzoru konserwatorskiego i architektonicznego). Ponadto cykl
budowy (robót budowlanych/remontowych) rzadko zamyka się w
czasie kilkunastu miesięcy. Stąd osoby kierujące robotami i
sprawujące nadzór powinny posiadać praktykę zawodową, która
zagwarantuje wła ciwą współpracę z badaczami zabytków oraz
wojewódzkim konserwatorem zabytków - sprawującymi nadzór
nad prowadzoną inwestycją. Zatem im dłu sza praktyka, tym
większa gwarancja wła ciwej jako ci wykonywanych robót przy
zabytkach nieruchomych, którymi w bardzo wielu przypadkach
pozostają budynki powstałe np. w okresie redniowiecza,
renesansu czy baroku. Straty powstałe w wyniku ewentualnych
błędów w/w osób mogą być nieodwracalne. Mając na względzie
powy sze trzeba stwierdzić, e ograniczanie czasu praktyki w
niniejszym projekcie ustawy jest niewła ciwe.
c.d.
Art. 37 d
Art. 37d. 1. Badaniami architektonicznymi zabytków wpisanych Uwaga nieuwzględniona.
(u.o.z.o.z.)
do rejestru kieruje osoba, któraŚ
(Departament Ochrony
posiada tytuł zawodowy magistra in yniera uzyskany po Zabytków MKiŹN)
ukończeniu studiów wy szych na kierunku architektura lub
W przypadku badań
105
posiada tytui zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu architektonicznych czas
studiów wy szych na kierunku, w ramach którego zaliczyła wymaganego do wiadczenia
przedmiot obejmujący tre cią kształcenia prowadzenie badań zawodowego był i tak okre lony
architektonicznych, w wymiarze nie mniejszym ni 60 godzin, lub na minimalnym poziomie, a więc
ukończyła studia podyplomowe w zakresie prowadzenia badań jego dalsze skracanie byłoby
architektonicznych oraz po ukończeniu tych studiów przez co niezasadne, z wyjątkiem
najmniej 6 miesięcy brała udział w badaniach architektonicznych całkowitego zrezygnowania w
prowadzonych przy zabytkach nieruchomych wpisanych do zakresie wymagań związanych z
rejestru lub inwentarza muzeum będącego instytucją kultury.
do wiadczeniem zawodowym.
Uwagi:
Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem rozporządzenia MKiŹN
z dnia 27 lipca 2011 roku w sprawie prowadzenia prac
konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych,
badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych
działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań
archeologicznych (§ 25), badania architektoniczne mo e
prowadzić osoba, któraŚ
posiada tytuł zawodowy magistra in yniera uzyskany po
ukończeniu studiów wy szych na kierunku architektura lub
posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu
studiów wy szych na kierunku, w ramach którego zaliczyła
przedmiot obejmujący tre cią kształcenia prowadzenie badań
architektonicznych, w wymiarze nie mniejszym ni 60 godzin, lub
3)
ukończyła studia podyplomowe w zakresie prowadzenia
badań architektonicznych
— oraz odbyła po ukończeniu tych studiów co najmniej 6-
miesięczną praktykę zawodową w zakresie wykonywania tych
badań.
Uwagi:
W uzasadnieniu projektu ustawy napisano: Bez zmian
pozostawiono wymóg dotyczący do wiadczenia zawodowego dla
osób kierujących badaniami architektonicznymi przy zabytkach
wpisanych do rejestru zabytków, a tak e dla osób samodzielnie
wykonujących takie badania. Osoby te muszą obecnie posiadać
106
do wiadczenie
zawodowe
przy
wykonywaniu
badań
architektonicznych przy zabytkach wpisanych do rejestru
zabytków w wymiarze 6 miesięcy. Skrócenie tego, i tak krótkiego,
czasu na zdobycie do wiadczenia zawodowego mogłoby mieć
negatywny wpływ na zabytki wpisane do rejestru zabytków,
których badania architektoniczne prowadziłyby osoby o tak
krótkim do wiadczeniu zawodowym przy tego typu zabytkach.
W tym przypadku autor projektu ustawy zauwa ył niewła ciwo ć,
dalszego skracania wymiaru czasowego praktyki zawodowej -
argumentując to negatywnym wpływem na zabytki. Nie zauwa a
tego tymczasem w przypadku robót budowlanych, prac
konserwatorskich, restauratorskich i badań konserwatorskich -
gdzie skrócenie wymiaru czasowego praktyki mo e nie ć ze sobą
podobne zagro enia.
c.d.
Art. 37e. 1. Badaniami archeologicznymi kieruje osoba, która Uwaga uwzględniona.
posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu
studiów wy szych na kierunku archeologia.
Zachowuje się prawny wymóg
2. Przepis ust. 1 stosuje się do osób, które samodzielnie wykonują odbycia praktyki w zakresie
badania archeologiczne.
badań archeologicznych .
Uwagi:
Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem rozporządzenia MKiŹN
z dnia 27 lipca 2011 roku w sprawie prowadzenia prac
konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych,
badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych
działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań
archeologicznych (§ 26), badania archeologiczne mo e prowadzić
osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po
ukończeniu studiów wy szych na kierunku archeologia oraz
odbyła co najmniej 12-miesięczną praktykę w zakresie tych
badań. Przy ustalaniu czasu trwania praktyki, o której mowa w
ust. 1, nie uwzględnia się uczestnictwa w badaniach
archeologicznych
prowadzonych metodą powierzchniową,
nadzorów archeologicznych i rozpoznawania obiektów
archeologicznych przy pomocy odwiertów oraz opracowywania
107
dokumentacji zabytków ruchomych odkrytych w trakcie badań
archeologicznych. W proponowanym nowym brzmieniu tego
przepisu pominięto całkowicie wymóg posiadania przez
absolwenta studiów wy szych w zakresie archeologii - praktyki
zawodowej. Powy sze jest zupełnie niezrozumiałe w kontek cie
stawianych w niniejszym projekcie ustawy wymogów posiadania
praktyki (abstrahując od jej czasowego wymiaru) przez osoby
tak e z wy szym wykształceniem magisterskim, mające kierować
badaniami architektonicznymi, pracami konserwatorskimi i
restauratorskimi czy robotami budowlanymi przy zabytkach.
Nale y w tym miejscu podnie ć, e wnioski z badań
archeologicznych, podobnie jak w przypadku wniosków z badań
konserwatorskich czy architektonicznych, mają kluczowe
znaczenie dla zawarto ci projektu budowlanego inwestycji.
Praktyka zawodowa w tym zakresie (będąca niezbędnym
uzupełnieniem praktyk odbytych podczas studiów wy szych) jest
tak e niezbędna dla zapewnienia ich wła ciwej merytorycznej
jako ci. Tym samym nie mo na zgodzić się ze stwierdzeniem
zawartym w uzasadnieniu projektu niniejszej ustawy, i w
przypadku badań archeologicznych w ogóle zrezygnowano z
wymogu posiadania tego rodzaju do wiadczenia, gdy uznano, e
w zakresie kierowania badaniami archeologicznymi albo
samodzielnego ich prowadzenia wystarczającym do wiadczeniem
zawodowym jest do wiadczenie nabyte podczas praktyk
odbywanych w trakcie studiów na kierunku archeologia.
Niestety praktyki w czasie studiów systematycznie ograniczane w
programach nauczania, a grupy ćwiczeniowe zwiększane
liczbowo co nie daje mo liwo ci prawidłowego przygotowania do
kierowania badaniami archeologicznymi
c.d.
Źodać te trzeba, e w uzasadnieniu projektu ustawy zapisano Ś ... Uwaga nieuwzględniona
Natomiast
w
przypadku
prac
konserwatorskich,
prac (Departament Ochrony
restauratorskich i badań konserwatorskich długo ć wymaganej Zabytków MKiŹN)
praktyki jest ponadto uzale niona od rodzaju wykształcenia Nie ma niezgodno ci pomiędzy
posiadanego przez osobę prowadzącą tego rodzaju działania. Źo projektowanymi przepisami a
108
wymaganej praktyki zalicza się wyłącznie działania prowadzone uzasadnieniem projektu, gdy
przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Nie dotyczy to zdanie „Źo wymaganej praktyki
jedynie badań archeologicznych, gdy do wiadczenie zawodowe zalicza się wyłącznie działania
mo na nabyć uczestnicząc w badaniach archeologicznych równie prowadzone przy zabytkach
zabytków niewpisanych do rejestru zabytków. Tymczasem w art. wpisanych do rejestru zabytków”
37a ust. 1 i 2 niniejszego projektu ustawy - do 9 miesięcznej odnosi się do obecnego stanu
praktyki uprawniającej do kierowania pracami konserwatorskimi, prawnego. Natomiast mo liwo ć
restauratorskimi lub badaniami konserwatorskimi, zaliczono nabycia tej e praktyki przy
praktykę nabytą przy tego rodzaju działaniach związanych z zabytkach, o których mowa w
zabytkami wymienionymi w art. 64 ust. 1 obowiązującej ustawy o art. 64 ust 1 ustawy z dnia 23
ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, które w wielu lipca 2003 r. o ochronie
przypadkach nie muszą być wpisane do rejestru zabytków. W zabytków i opiece nad zabytkami
projekcie ustawy brakuje więc w tym względzie konsekwencji, co (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z
wskazuje na potrzebę utrzymania (analogicznie do innych pó n. zm.) będzie mo liwa
specjalno ci) posiadania przez absolwenta studiów wy szych w dopiero po wej ciu w ycie
specjalno ci archeologicznej, praktyki zawodowej.
projektowanej ustawy.
Konkludując nale y stwierdzić zatem, e art. 37e ust. 1 winien
brzmiećŚ Badaniami archeologicznymi kieruje osoba, która
posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu Zachowuje się prawny wymóg
studiów wy szych na kierunku archeologia oraz po ukończeniu odbycia praktyki w zakresie
tych studiów, przez co najmniej 12 miesięcy brała udział w badań archeologicznych .
terenowych badaniach archeologicznych.
c.d.
37g. Źokumentami potwierdzającymi udział w pracach Uwaga uwzględniona,
konserwatorskich,
pracach
restauratorskich,
badaniach zasadna w wietle zachowania
109
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik