eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-I

3) ukończyła studia podyplomowe w zakresie prowadzenia badań
architektonicznych

Art.37e
Projekt ustawy
1. Badaniami archeologicznymi kieruje osoba, która posiada tymi
zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wy szych
na kierunku archeologia.
2. Przepis ust. I stosuje się do osób, które samodzielnie wykonują
badania archeologiczne.

Proponowane zmiany
Badaniami archeologicznymi kieruje osoba, która posiada tytuł
zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wy szych
na kierunku archeologia.
Artykuły w projekcie ustawy Art. 36a ust. 1, ust. 2, Art. 37a ust. 3,
Art. 37b. ust. 2, Art. 37d ust.2. Art. 37e ust. 2. nie powinny znale ć
się w ustawie o deregulacji zawodów.

W ustawie wskazane byłyby dodatkowe warunki na stanowisko
wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Art. 91.
Ustawa
1. Wojewódzkiego konserwatora zabytków powołuje i odwołuje
wojewoda za zgodą żeneralnego Konserwatora Zabytków
Proponowane zmiany
1. Wojewódzkiego konserwatora zabytków powołuje i odwołuje
wojewoda za zgodą żeneralnego Konserwatora Zaimków
1)
wyłonienie kandydata na stanowisko wojewódzkiego
konserwatora zabytków następuje w drodze konkursu
2)
okres kadencji trwa 4 lata
3)
maksymalnie do dwóch kadencji jedna po drugiej
61
Związek Polskich
art. 36
Stanowczo sprzeciwiamy się wprowadzeniu do ustawy przepisu Uwaga niezasadna.
Artystów Plastyków
art. 37
ograniczającego rolę konserwatora zabytków tylko do kierowania (Departament Ochrony

135
Okręg Toruński
(u.o.z.o.z.)
pracami oraz dopuszczenia do ich faktycznego wykonywania Zabytków MKiŹN)
Sekcja Konserwacji
przez
niefachowców!
Proponowany
Art.
36a.1."0soba Przepisy nowelizujące ustawę z
Źzieł Sztuki
fizyczna.....jest obowiązana zapewnić kierowanie tymi pracami dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
oraz badaniami albo ich samodzielne wykonanie przez osoby zabytków i opiece nad zabytkami
spełniające wymagania...." Wprowadzenie słowa albo, otwiera tak (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z
naprawdę furtkę nieograniczonego dostępu do wykonywania pó n. zm.) nie „ograniczają roli
zawodu dla osób, które nie ukończyły studiów wy szych na konserwatora zabytków tylko do
kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub w specjalno ci kierowania pracami” i nie
w zakresie konserwacji zabytków. Poniewa w rozumieniu tak dopuszczają do „ich faktycznego
sformułowanego przepisu wystarczy zatrudnić dyplomowanego wykonywania przez
konserwatora do nadzoru - kierowania pracami lub badaniami, a w niefachowców”. Przepis art. 36a
dalszej czę ci powierzenie tych prac osobom spoza grona ust. 1 stanowi jedynie, e
wykształconych specjalistów. Sytuacje taką mo emy porównać do zarówno osoby kierujące
zawodu lekarza - czy byłoby mo liwe, aby lekarz jedynie kierował pracami konserwatorskimi, jak
operacją, a faktycznie była ona wykonywana przez osoby, którym te osoby samodzielnie je
nie stawia się adnych wymagań odno nie kompetencji?
wykonujące muszą spełniać
Zapis taki jest naszym zdaniem sprzeczny z uzasadnieniem do okre lone wymogi w zakresie
proponowanych zmian, gdy jak czytamy w uzasadnieniuŚ „Jej posiadanego wykształcenia i
celem jest zapewnienie mo liwo ci kierowania działaniami przy do wiadczenia zawodowego. We
zabytkach wpisanych do rejestru jak te samodzielnego wspomnianym przepisie u yto
prowadzenia tych działań..!!"
wyrazu „albo”, gdy dotyczy
Naszym zdanie słowo albo nale y zastąpić spójnikiem i. Wówczas sytuacji, gdy prace
brzmienie tego artykułu nabierze zasadniczej ró nicy, gdy tylko konserwatorskie wykonuje kilka
wówczas wykształcony konserwator zabytków kieruje i wykonuje osób kierowanych przez osobę
prace konserwatorskie lub badania, tak jak lekarz kieruje i posiadającą uprawnienia albo
wykonuje operację. Równie zmianę, naszym zdaniem, nale ało sytuacji, gdy prace
by wprowadzić w Art. 37a.1. Pracami konserwatorskimi, kieruje konserwatorskie prowadzi tylko
oraz wykonuje osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra jedna osoba, która musi posiadać
uzyskany po ich ukończeniu. Są to artykuły niejako powiązane co stosowne uprawnienia. U ycie
do tre ci i skutków sobą niosących. Zawód konserwatora jest spójnika „i” spowodowałoby, e
zawodem społecznego zaufania. Wymaga odpowiedzialno ci za osoba musiałaby jednocze nie
powierzane rękom konserwatora skarby nieodnawialnego zasobu kierować pracami i samodzielnie
dziedzictwa naszej kultury. W wyniku prac nie mo e dochodzić do je wykonywać, co oznacza, i
utraty warto ci zabytkowych, a do ich zachowywania i osoba ta kierowałaby pracami,

136
wzbogacania. Źo prawidłowego prowadzenia prac przy ka dego które sama wykonuje.
typu obiekcie wymagana jest specjalistyczna wiedza i W zakresie zmniejszenia
do wiadczenie. W Państwie o tak długiej tradycji ochrony wymagań dotyczących
zabytków rozlu nianie zasad i wymogów specjalistycznej wiedzy do wiadczenia zawodowego
na odpowiednim poziomie - jest wielkim błędem. Za dzisiejsze zgłaszający uwagę z jednej
błędy zapłacą przyszłe pokolenia - będą one ponosić wysokie strony u ywa okre lenia „ró nica
koszty niefachowo przeprowadzanych prac. Będą zubo one o jest zaledwie 3 miesięczna”, z
mo liwo ć kontaktu z autentyczną materią zabytków, które uległy drugiej podkre la niezwykle
nieprofesjonalnemu odnowieniu, zamiast fachowej konserwacji i negatywne skutki, jakie to
restauracji.
spowoduje.
Jednocze nie zwracają Państwo uwagę na zmniejszenie okresu W ustawie z dnia 23 lipca 2003
sta u lub praktyki zawodowej z 12 do 9 mc. W ocenie skutków r. o ochronie zabytków i opiece
deregulacji napisano:
nad zabytkami (Dz. U. Nr 162,
Wpływ na zachowanie dziedzictwa narodowego
poz. 1568, z pó n. zm.) pojęcie
Projektowane przepisy mogą mieć dodatni wpływ na zachowanie „roboty budowlane” jest
dziedzictwa kulturowego. Przewidywany spadek cen usług u ywane w znaczeniu nadanym
konserwatorskich, restauratorskich oraz badań archeologicznych przepisami ustawy z dnia 7 lipca
spowodowany większą liczbą ofert usługodawców poprawi 1994 r. Prawo budowlane (Dz.
dostępno ć tych usług i zachęci potencjalnych odbiorców do ich U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z
nabywania.
pó n. zm.). Stosownie do
Wpływ regulacji na rynek pracy
przepisu art. 3 pkt 6 tej ustawy
Wej cie w ycie proponowanych przepisów będzie miało wpływ „prace stricte konserwatorskie
na rynek pracy. Jej skutkiem będzie rozszerzenie kręgu osób, które przy zabytkowej cegle, tynkach
bezpo rednio z dniem wej cia w ycie ustawy nabędą prawo do itp.” nie mogą być
prowadzenia działań przy zabytkach wpisanych do rejestru kwalifikowane jako roboty
zabytków oraz prowadzenia badań archeologicznych.
budowlane.
Proponowane rozwiązania ułatwią tworzenie nowych miejsc
pracy, lecz nie przyczynią się równie do likwidacji istniejących.
W naszej ocenie stwierdzenia te są błędne i nieprawdziwe. żrono
osób, które rzekomo, bezpo rednio z dniem wej cia w ycie
ustawy nabędą prawo do prowadzenia działań przy zabytkach
wpisanych do rejestru zabytków oraz prowadzenia badań
archeologicznych nie zmieni się, gdy w głównym zało eniu
ustawodawcy są to w dalszym ciągu osoby wykształcone, po

137
specjalistycznych studiach. Liczba tych osób co roku jest znana i
policzalna. Usługi konserwatorskie, restauratorskie oraz badania
archeologiczne są powszechnie dostępne. Ilo ć ofert
wyspecjalizowanych
usługodawców
(dyplomowanych
konserwatorów) w tej dziedzinie jest w skali kraju, jak równie
poszczególnych regionów, wystarczająca.
Podstawowym problemem jest brak wystarczających rodków na
tego rodzaju działania!!! Zabytki oraz wszelkie prace przy nich są
niedofinansowane!!
Zakładane przez ustawodawcę obni enie cen usług
konserwatorskich, obecnie ju bardzo niskich, doprowadzi jedynie
do dalszego pogarszania jako ci prowadzonych prac i jeszcze
częstszego zastępowania konserwacji wyłącznie powierzchowną
renowacją.

Skrócenie praktyki z 12 do 9 miesięcy równie naszym zdaniem
nie przyczyni się do masowego zwiększenia popytu i dostępno ci
do zawodu. Ró nica w okresach jest zaledwie 3 miesięczna.
Źodatkowo zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 1994 r. o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, Rozdział 3a
Aktywizacja zawodowa absolwentów, absolwenci są objęci
ochroną 12 miesięcy od ukończenia studiów. W tym czasie
pracodawcy zatrudniający absolwenta mogą otrzymywać
refundację i zwrot niektórych rodków poniesionych przy
zatrudnieniu w ramach sta u. W tym czasie, osoby odbywające
sta , nabywają dodatkowe do wiadczenia zawodowe, nie objęte
programem studiów. Jest to równie okres, w którym mogą się
przygotować do samodzielnej drogi zawodowej. Jak pokazują
do wiadczenia ostatnich lat, absolwenci po odbyciu sta u chętniej
podejmują samodzielną praktykę zawodową korzystając równie z
licznych programów unijnych, wspierających zało enie własnej
działalno ci gospodarczej.

Powoływanie się na rozwiązania z innych krajów zawarte w tabeli

138
45, w sytuacji, gdy polska ochrona zabytków i polskie szkolnictwo
konserwatorskie zawsze były w wiatowej czołówce i stanowiły
wzorce dla innych krajów, dowodzi jedynie nieznajomo ci
specyfiki tej dziedziny przez ustawodawcę. Obraz przedstawiony
w tabeli 45 jest wycinkowy i niepełny. Na przykład wykształcenie
wykwalifikowanego konserwatora zabytków na Ukrainie trwa ok.
12 lat. Absolwent po ukończeniu studiów wy szych nabywa
zaledwie podstawowe uprawnienia. Dopiero odbycie kilkuletniego
sta u, nabycie odpowiednich umiejętno ci, zdanie egzaminów
państwowych, przybli a go do prawa wykonywania pracy
konserwatora samodzielnie.

Wprowadzane przepisy z cała pewno ciąŚ
- pogorszą stan dziedzictwa kultury,
- pogorszą sytuację fachowych konserwatorów na rynku pracy,
- zwiększą liczbę zadań słu b konserwatorskich zmuszonych do
nadzorowania prac prowadzonych przez osoby niekompetentne,
- zwiększą prawdopodobieństwo powstawania sytuacji
konfliktowych podczas wykonywania prac,
- utrudnią wchodzenie na rynek pracy absolwentów uczelni
konserwatorskich,
- przyspieszą odpływ wysoko wykwalifikowanych specjalistów za
granicę.
Skutki takich rozwiązań prawnych nie będą dobre dla nikogo!
Odno nie Art. 37c. Robotami budowlanymi kieruje albo nadzór
inwestorski wykonuje, przy zabytkach nieruchomych wpisanych
do rejestru osoba, która posiada odpowiednie uprawnienia
budowlane okre lone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. -
Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z pó n.
zm.10)) oraz przez co najmniej 18 miesięcy brała udział w
robotach
budowlanych
prowadzonych
przy
zabytkach
nieruchomych wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum
będącego instytucją kultury.
Termin
roboty
budowlane
(zamiast
prace
budowlano-

139
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 99 . [ 100 ] . 101 ... 110 ... 123

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: