Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
Z wieloletnich doświadczeń wynika, iż osoby, które posiadają jedną z tych
kategorii kwalifikacji mają również wiedzę i umiejętności do wykonywania
czynności w ramach drugiej kategorii. Zmiana uprości sposób stwierdzania
kwalifikacji w zawodzie geolog, zmniejszy liczbę egzaminów, które musieliby
zdawać kandydaci. Zmniejszą się również obciążenia finansowe budżetu państwa
w związku ze zmniejszeniem liczby przeprowadzanych egzaminów i związanym
z tym wynagradzaniem członków komisji egzaminacyjnych;
3) w porównaniu do dotychczasowych przepisów wprowadzono zmiany w przepisach
dotyczących wykonywania prac związanych z regionalnymi badaniami budowy
geologicznej kraju oraz otworów wiertniczych do rozpoznania budowy głębokiego
podłoża, niezwiązanego z dokumentowaniem złóż kopalin. W porównaniu do
dotychczasowych przepisów rozszerzono uprawnienia do wykonywania tych prac
dla wszystkich kategorii od I do VIII;
4) wprowadzono zmiany dotyczące możliwości zdawania egzaminów na kategorię
XIII dla osób nie tylko zamieszkałych w danym województwie, ale również osób
z innych województw oraz osób zamieszkałych poza granicami kraju. Z uwagi na
to, iż zawód geologa wiąże się z pracami terenowymi wykonywanymi bardzo
często poza miejscem stałego zamieszkania, przepis ten pozwala na udział w
egzaminie przed komisją egzaminacyjną, której siedziba jest bliższa miejscu
wykonywania pracy przez kandydata;
5) wprowadzono przepis, iż zakres ukończonych studiów wyższych dokumentuje się
na podstawie nazw kierunków studiów lub nazw specjalności lub wykazu
przedmiotów lub efektów kształcenia, określonych w suplemencie do dyplomu;
6) określono, iż ukończenie studiów wyższych, których program umożliwia nabycie
wiedzy i umiejętności w zakresie nauk geologicznych, jest warunkiem koniecznym
do ubiegania się o stwierdzenie kwalifikacji geologicznych.
Możliwość uzyskania stwierdzenia kwalifikacji w zawodzie geologa przez osoby,
które nie posiadają wykształcenia kierunkowego, a jedynie ukończyły studia
podyplomowe w zakresie nauk geologicznych, może nie stanowić gwarancji dla
jakości wykonywanych prac oraz bezpieczeństwa dla osób wykonujących te prace;
117
7) sprecyzowano, iż za studia umożliwiające nabycie wiedzy i umiejętności
w zakresie nauk geologicznych rozumie się te studia, które obejmowały co
najmniej dwie nauki geologiczne;
8) wprowadzono przepis, iż praktykę zawodową można rozpocząć po zaliczeniu
czwartego semestru studiów wyższych pierwszego stopnia lub jednolitych studiów
magisterskich lub po rozpoczęciu studiów wyższych drugiego stopnia,
a w przypadku osób ubiegających się o stwierdzenie kwalifikacji kategorii XIII –
również po ukończeniu szkoły średniej nadającej prawo używania tytułu
zawodowego. Określono, że do okresu praktyki zaliczać się będzie praktykę objętą
programem kształcenia na studiach wyższych, pod warunkiem że prowadzona jest
na podstawie umowy dotyczącej praktyki, zawartej między uczelnią
a przedsiębiorstwem geologicznym lub górniczym;
9) zrezygnowano z obowiązku zawiadamiania pisemnego komisji egzaminacyjnej
o dopuszczeniu kandydata do egzaminu;
10) zrezygnowano z klauzuli, iż kandydat ubiegający się o stwierdzenie kwalifikacji
w zakresie geologii, który nie zdał egzaminu, może ponownie przystąpić do
kolejnego egzaminu po 6 miesiącach od poprzedniego. Zmiana ta ułatwi osobom,
które nie zdały egzaminu, ponowne przystąpienie do egzaminu w najbliższym
możliwym terminie.
Wprowadzono przepisy przejściowe, w których uwzględniono sposób postępowania
z wnioskami o stwierdzenie kwalifikacji kategorii X, XI i XII złożonymi przed dniem
wejścia w życie ustawy oraz sposób postępowania z wnioskami o stwierdzenie
wszystkich pozostałych kwalifikacji złożonymi przed dniem 1 stycznia 2012 r.
Ponadto w przepisach przejściowych uwzględniono zmiany w definicji kwalifikacji
kategorii IV i VI wprowadzone ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy –
Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. poz. 1238).
15. Przepisy przejściowe i końcowe
Wprowadzane przedmiotowym projektem ustawy zmiany w omówionych wyżej
poszczególnych ustawach wymuszają wprowadzenie szeregu przepisów przejściowych,
które odnoszą się do:
118
1)
zachowania w mocy zaświadczeń wydanych specjalistom ochrony
przeciwpożarowej;
2)
nałożenia obowiązku na strażaka do ukończenia szkolenia uzupełniającego
jako warunku niezbędnego do otrzymania pierwszego stopnia podoficerskiego;
3)
zachowania przez strażaków dotychczas zajmowanych stanowisk mimo
niespełniania nowych wymagań;
4)
spraw związanych z przeniesieniem wartości – odpowiadającej
niezamortyzowanej części wartości początkowej podlegających amortyzacji
aktywów trwałych otrzymanych nieodpłatnie lub sfinansowanych z dotacji,
która zwiększyła przed dniem 1 stycznia 2012 r. fundusz instytucji kultury na
rozliczenia międzyokresowe przychodów, o których mowa w art. 41 ustawy
o rachunkowości;
5)
zachowania ważności zezwoleń i decyzji odnośnie do maklerów giełd
towarowych, uprawnień do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie
dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz
uprawnień w zakresie kierowania pracami konserwatorskimi;
6)
wymagań i kwalifikacji osób zatrudnionych na stanowiskach w górnictwie;
7)
zachowania w mocy, przez określony czas, niektórych dotychczasowych
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie zmienianych ustaw.
W zakresie ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, zmienianej
w art. 9 projektu, w związku ze zniesieniem zawodu maklera giełd towarowych,
zamieszczono w szczególności przepisy przejściowe (art. 26 ust. 4, 5 i 7), które mają na
celu uregulowanie sytuacji prawnej:
1) maklerów giełd towarowych wpisanych na listę maklerów giełd towarowych;
2) postępowań dotyczących przystąpienia do egzaminu przed komisją egzaminacyjną
dla maklerów giełd towarowych;
3) postępowań dotyczących wpisu na listę maklerów giełd towarowych oraz skreślenia
z tej listy lub zawieszenia uprawnień maklera giełd towarowych do wykonywania
zawodu.
119
Należy podkreślić, że rozwiązania przewidziane w wymienionych przepisach
przejściowych pozwalają na uznanie z mocy prawa osób wpisanych na listę maklerów
giełd towarowych za osoby spełniające wymogi określone w art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy
zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym projektowaną ustawą, co będzie niezbędnym
warunkiem zatrudnienia przez towarowy dom maklerski do wykonywania określonych
prawem czynności.
Ponadto przepisy przejściowe odnoszące się do zmienianej ustawy z dnia
26 października 2000 r. o giełdach towarowych mają na celu ochronę bezpieczeństwa
obrotu przez wskazanie kategorii osób, które przez okres przewidziany prawem,
z określonych przyczyn, nie będą mogły być uznane za osoby spełniające wymogi
określone w art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym
projektowaną ustawą (art. 26 ust. 8). W celu ochrony bezpieczeństwa obrotu
zamieszczono również odpowiednie uregulowanie dotyczące tajemnicy zawodowej
(art. 26 ust. 9).
W zakresie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
zmienianej w art. 16 projektu, zamieszczono w art. 30 szereg przepisów przejściowych,
które w szczególności mają na celu wskazanie przepisów, które będą stanowić podstawę
zakończenia postępowań będących w toku (ust. 1 i 2). Przewiduje się, że postępowania
w sprawie wpisu do rejestru agentów firm inwestycyjnych wszczęte na
dotychczasowych zasadach i niezakończone do dnia wejścia w życie projektowanej
ustawy nie będą mogły zakończyć się później niż w terminie trzech miesięcy od dnia
wejścia w życie tej ustawy. Proponowane przepisy przejściowe określają również dalszą
sytuację prawną dotychczasowego rejestru agentów firm inwestycyjnych (ust. 3).
Ponadto zaproponowano regulację, dzięki której osoby fizyczne i osoby prawne lub
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, wpisane do
dotychczasowego rejestru agentów firm inwestycyjnych w dniu jego zamknięcia, będą
z mocy prawa spełniały niektóre przesłanki wpisu do „nowego” rejestru
wprowadzonego projektowanymi przepisami (ust. 4 i 5). Uregulowano także kwestię
zwrotu opłat za egzamin na agenta firmy inwestycyjnej, uiszczonych przed dniem
wejścia w życie projektowanej ustawy na poczet tego egzaminu, którego nie
przeprowadzono jednak w związku z wprowadzeniem w znowelizowanej ustawie z dnia
29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nowych zasad dostępu do
zawodu agenta firmy inwestycyjnej. W celu uniknięcia wątpliwości związanych
120
z kwestią opłat przesądzono również, że nie będzie się przeprowadzać egzaminu
w okresie vacatio legis projektowanej ustawy (ust. 6). W przepisach przejściowych
zawarto poza tym regulację odnoszącą się do kwestii „przeniesienia” podmiotów
wpisanych w dotychczasowym rejestrze agentów firm inwestycyjnych do rejestru
wprowadzonego przepisami projektowanej ustawy (ust. 7).
Projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 4 pkt 5 w zakresie art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r.
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz art. 12 pkt 9 (dot. dodania
ust. 1a w art. 27 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych), które
wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., art. 10 (zmiana ustawy z dnia 29 listopada
2000 r. – Prawo atomowe) i art. 18 (zmiana ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo
geologiczne i górnicze), które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia, oraz art. 16 pkt 4 lit. b (dot. uchylenia ust. 10 w art. 119 ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi), który wchodzi w życie po
upływie 2 lat od dnia ogłoszenia.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 596).
Projekt ustawy nie wymaga uzyskania opinii, dokonania konsultacji czy też
uzgodnienia, o których mowa w § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Zgodnie z wymogiem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy
został zamieszczony na stronie podmiotowej BIP Rządowego Centrum Legislacji,
a dodatkowo na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Na podstawie art. 7 ust. 1 wymienionej ustawy zgłoszenia zainteresowania pracami nad
projektem ustawy przedłożyli pan Radosław Botev i pani Małgorzata Bierezowska.
Projekt ustawy nie jest objęty regulacjami prawa Unii Europejskiej.
121
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik