Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (II klientów indywidualnych).
transza deregulacyjna).
Mając to na uwadze nie jest
W związku z powy szym, proponuję następujące zmiany w art. 17 zasadne wprowadzanie
odnoszącym się do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. proponowanych przez RPA
- w pkt 6) dodaje się lit. ba) w brzmieniu:
rozwiązań, które nie zapewniają
ba) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniuŚ
mo liwo ci wła ciwej
Komisja egzaminacyjna dla doradców mo e zawierać z weryfikacji kompetencji.
uczelniami, których jednostki organizacyjne są uprawnione do
nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych lub
doktora nauk prawnych oraz prowadzą studia na kierunku studiów
umo liwiającym nabycie wiedzy z zakresu dziedzin, o których
mowa w ust. 1 i 2, umowy, o których mowa w art. 168b ust. 2
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wy szym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, 742 i 1544). Do podpisania umowy w
imieniu Komisji uprawniony jest jej Przewodniczący.”ś
- w pkt 7) lit a) ust. 1d otrzymuje brzmienie:
Wpis na listę doradców bez konieczno ci składania egzaminu
mogą uzyskać osoby, które ukończyły studia realizowane na
podstawie umowy, o której mowa w art. 128 ust. 5a, lub maklerzy
wpisani na listę maklerów, którzy przez okres co najmniej 4 lat w
okresie nie dłu szym ni 5 lat przed zło eniem wniosku o wpis
wykonywały, pod kierunkiem i nadzorem doradcy, czynno ci
bezpo rednio związane z wykonywaniem zawodu doradcy, o
którym mowa w art. 125, w ramach pozostawania przez tych
maklerów w stosunku pracy, zlecenia lub w innym stosunku
prawnym o podobnym charakterze z firmą inwestycyjną oraz
posiadają pozytywną opinię tego doradcy.”
74
Marszałek
Wprowadzenie proponowanych w projekcie ustawy zmian, mo e Uwaga ma charakter ogólny i nie
Województwa
stanowić krok w niewła ciwym kierunku, bowiem spowoduje odnosi się do konkretnych
Opolskiego
liberalizację dostępu do wykonywania ww. zawodów, które rozwiązań projektu.
wymagają obecnie uzyskania szczególnych uprawnień. Źocelowo
mo e skutkować to stworzeniem zagro enia dla zapewnienia
wła ciwej jako ci
wiadczonych usług oraz ochrony
180
konsumentów.
Biorąc powy sze pod uwagę, negatywnie opiniuje się projekt
zmian w ustawodawstwie w powy szym zakresie.
Art. 18. ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym
Art. 19. ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze
75
Akademia żórniczo
Proponowane rozwiązania oznaczają istotną deregulację dostępu Uwaga nieuwzględniona.
Hutnicza
do zawodów w zakresie geologii. Uwa amy jednak, e praktyka Poza długo cią trwania praktyki
zawodowa powinna być wydłu ona do dwóch lat w przypadku wa na jest te ilo ć
ukończenia studiów wy szych II stopnia lub jednolitych dokumentacji i projektów
magisterskich z zakresu nauk geologicznych i do trzech lat w sporządzonych z udziałem
przypadku ukończenia studiów I stopnia.
kandydata.
Skrócenie praktyki z trzech lat
do dwóch jest deregulacją.
Praktyka powinna odbywać się
po ukończeniu studiów.
Trzyletnia praktyka będzie
obowiązywać te osoby, które
ukończyły studia inne ni
geologia lub górnictwo i
geologia ale obejmujące nauki
geologiczne. Ró nicowanie w
długo ci praktyki absolwentów
studiów I i II stopnia byłoby
dyskryminujące w stosunku do
obecnie obowiązujących
przepisów.
c.d.
Art. 52
Zmiany w Art. 52 Pżż wymagają korekty rozporządzenia (WUG) Uwaga dot.
(PGiG)
wykonawczego zapowiedzianego w Art 69 PGG. Dotychczasowe rozporządzenia Ministra
zapisy wykluczają dostęp w do uprawnień I-X absolwentów rodowiska z dnia 15 grudnia
181
uczelni kształcących geologów poza kierunkami górnictwo oraz 2011 r. w sprawie kwalifikacji w
górnictwo i geologia (§ 2 rozp. M z 16.12.2011 Źz. U. zakresie górnictwa i ratownictwa
11.275.1629). Osoby posiadające wy sze wykształcenie górniczego (Dz. U. Nr 275, poz.
geologiczne powinny potwierdzać swoją przydatno ć do 1628) mo liwa do rozpatrzenia
wykonywania zawodu okre lonej specjalno ci dopiero po odbyciu podczas prac nad nowym
zró nicowanej czasowo i programowo praktyki zawodowej oraz w rozporządzeniem w sprawie
trakcie egzaminów kwalifikacyjnych wła ciwych dla danej kwalifikacji w zakresie
kategorii.
górnictwa i ratownictwa
górniczego.
c.d.
Art. 53
Zwracamy równie uwagę,
e zdefiniowanie pojęcia Uwaga czę ciowo uwzględniona.
(PGiG)
"wykształcenie wy sze geologiczne" jest konieczne przy Osoba ubiegająca się o nadanie
interpretacji zapisu rozp. RM z 18.03.2009 w sprawie kwalifikacji w zakresie geologii,
wynagradzania pracowników samorządowych - Dz. U. 09.50.398 powinna mieć odpowiednie
ze zmianami gdy chodzi o obsadę funkcji w administracji wykształcenie.
geologicznej. Zgłoszono postulaty na wyrównanie szans na objecie Jest mo liwo ć ubiegania się o
tych funkcji przez absolwentów studiów obejmujących nauki uprawnienia absolwentów
geologiczne.
studiów innych ni geologia lub
Bez większych zmian mogą pozostać zapisy Art. 53 Pżż górnictwo i geologia po
dotyczące kwalifikacji z zakresu górnictwa, w tym kwalifikacji ukończeniu studiów
geologa górniczego i geofizyka górniczego.
podyplomowych. Dodatkowo
jako element deregulacji
przewiduje się mo liwo ć
ubiegania się o uprawnienia
geologiczne osobom
posiadającym wykształcenie inne
ni geologia lub górnictwo i
geologia po odbyciu trzyletniej
praktyki zawodowej i nieco
większej ilo ci dokumentacji i
projektów sporządzonych z
udziałem kandydata.
c.d.
W rozp. M 15.12.2011
Uwaga nie dotyczy projektu
- z Dz. U. 11.275.1628 nale ałoby wszak
dodać w §
ustawy.
6 pt. 2, e ukończenie studiów podyplomowych z
182
geologii górniczej, zwalnia absolwentów studiów II stopnia w
zakresie geologii z obowiązku zdawania wskazanych egzaminów
uzupełniających.
76
Centralna Stacja
ogólna
W ocenie Centralnej Stacji Ratownictwa żórniczego SA (dalejŚ Uwaga uwzględniona.
Ratownictwa
CSRż) wprowadzenie całkowitej dereglamentacji zawodu
żórniczego SA
„specjalisty w podmiotach zawodowo trudniących się Źodatkowo, w związku z
ratownictwem górniczym", o którym mowa w obecnie wieloletnim u ywaniem w
obowiązującym art. 53 u
przepisach prawa, dotyczących
st. 1 pkt 9 w ustawie z dnia 9 czerwca
2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (dalejŚ Pgig), mo e ratownictwa górniczego
skutkować w przyszło ci negatywnymi następstwami w sferze (wydawanych przez Ministra
bezpieczeństwa podczas działań prowadzonych w trakcie akcji Gospodarki na podstawie art.
ratowniczych, bąd prac profilaktycznych w
124 Pgg, a poprzednio art. 78
zakładach
górniczych.
ust. 3 Prawa geologicznego i
górniczego z 1994 r.), pojęcia
Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, e proponowane w „specjalista” (np. § 61 ust. 3
projekcie rozwiązani a przewidują dereglamentację kolejnych rozporządzenia Ministra
stanowisk w ruchu zakładu górniczego, na których są Gospodarki z dnia 12 czerwca
wykonywane czynno ci specjalistyczne (strona 56 uzasadnienia). 2002 r. w sprawie ratownictwa
Jednak e z tre ci projektu wynika, e dereglamentacja ma równie górniczego (Źz. U. Nr 94, poz.
objąć specjalistów w podmiotach zawodowo trudniących się 838, z pó n. zm.)Ś „W skład
ratownictwem górniczym, a zatem wykracza poza specjalistów w dru yny ratowniczej jednostki
ruchu zakładu górniczego.
ratownictwa wchodzą tak e, w
Inne zadania i inną rolę pełnią specjali ci w podmiotach charakterze specjalistów, osoby
zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym, o których posiadające kwalifikacje w
mowa w art. 53 ust. 5 obecnie obowiązującego Pgig, a inne zakresie zwalczania zagro eń
zadania i inną rolę pełnią specjali ci w ruchu zakładu górniczego.
górniczych i prowadzenia akcji
ratowniczychś specjalistów tych
Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialno ci osób zatrudnionych wyznacza, za ich zgodą,
na stanowisku specjalisty w podmiotach zawodowo trudniących kierownik jednostki
się ratownictwem górniczym ma zasadniczy wpływ zarówno na ratownictwa.”), które w praktyce
przygotowanie do działań ratowniczych, jak i bezpieczeństwo
okazało się być mylące dla
prowadzonych robót w trakcie prowadzonych akcji ratowniczych i adresatów przepisów prawa
prac profilaktycznych, o których mowa w art. 122 ust. 2 geologicznego i górniczego,
Pgig.
dokonano zaliczenia: (1)
183
Znajduje to wła ciwy wyraz w zakresie kwalifikacji zawodowych, kierownika dy urujących
które są obowiązane posiadać osoby wykonujące czynno ci zawodowych zastępów
specjalistów w podmiotach zawodowo trudniących się ratowniczych oraz kierownika
ratownictwem górniczym, wykonujących czynno ci dla zawodowych pogotowi
podziemnych zakładów górniczych.
specjalistycznych - w
podmiotach wykonujących
Potwierdzeniem odpowiedzialnej roli jest równie zakres czynno ci dla podziemnych
odpowiedzialno ci karnej osób, które wykonują czynno ci zakładów górniczychś (2)
specjalistów w podmiotach zawodowo trudniących się kierownika oddziału terenowego
ratownictwem górniczym, nie posiadając wymaganych do tego jednostki ratownictwa
kwalifikacji (art. 181 Pgig).
górniczego oraz kierownika
Zdaniem CSRż, jako podmiotu zawodowo trudniącego się zawodowych pogotowi
ratownictwem górniczym, wpisującego się bezpo rednio swoją specjalistycznych - w
działalno cią i do wiadczeniem w ponad stuletnią historię i podmiotach wykonujących
do wiadczenie ratownictwa górniczego na ziemiach polskich, czynno ci dla zakładów
utrzymanie wymagań okre lających kwalifikacje zawodowe dla górniczych innych ni
osób wykonujących czynno ci specjalistów w podmiotach podziemne zakłady górnicze, do
zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym w osób kierownictwa w tych
obowiązujących przepisach prawa ma na celu zapewnienie przede podmiotach, spójnego
wszystkim wymaganego sprawnego niesienia pomocy w merytorycznie z przyjętą
przypadku zagro enia ycia lub zdrowia osób przebywających w nomenklaturą.
zakładzie górniczym, bezpieczeństwa dla załóg zakładów
górniczych, jak równie bezpieczeństwa powszechnego i ciągło ci W konsekwencji dla osób tych
ruchu zakładów górniczych.
zostaną okre lone w przepisach
Powy sze ma równie wyraz w obecnej delegacji ustawowej dla prawa wymagane kwalifikacje
ogólne i zawodowe
Ministra rodowiska do wydania rozporządzenia w sprawie
, ale
kwalifikacji zawodowych (art.69 ust.2 Pgig), zgodnie z którą utrzymane zostanie
obowiązujące od dnia 1 stycznia
okre lając wymagania nale y kierować się potrzebą zapewnienia 2012 r. wyłączenie mechanizmu
wysokiego poziomu bezpieczeństwa w zakładach górniczych, a
tak e adekwatno ci kwalifikacji zawodowych i wymagań do stwierdzenia kwalifikacji przez
Prezesa Wy szego Urzędu
usytuowania w schemacie organizacyjnym zakładu górniczego, żórniczego (art. 58 ust. 2 Pgg).
zakładu albo podmiotu zawodowo trudniącego się ratownictwem
górniczym oraz rodzaju zagro eń związanych z wykonywaniem Źodatkowo konieczne stało się
184
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik