eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-I

Pracodawców
ustawy o zawodzie felczera. Zgodnie z przepisem art. 35 projektu W związku z uwagą RCL
Zakładów Opieki
ustawy przewiduje się 3-letni okres wej cia w ycie przepisu art. zmiany w ustawie z dnia 20 lipca
Zdrowotnej
1, jednak w uzasadnieniu projektu brak jest wyja nienia dla 1950 r. o zawodzie felczera będą
takiego rozwiązania.
procedowane jako oddzielna
Proponujemy zatem dokonać odpowiednich uzupełnień zarówno w inicjatywa legislacyjna.
przepisach przej ciowych projektu ustawy, jak i w jego
uzasadnieniu.
91
Stowarzyszenie

Uzasadnienie do projektu Ustawy nie bierze pod uwagę Uwaga nieuwzględniona.
Naukowe
konieczno ci wypełnienia przez Państwo konstytucyjnego (Departament Ochrony
Archeologów Polskich
obowiązku zapewnienia nale ytej ochrony wspólnemu dobru, Zabytków)
jakim jest dziedzictwo kulturowe.
Celem uzasadnienia jest

wskazanie powodów, dla których
przyjęto proponowane w
projekcie ustawy rozwiązania.
Natomiast wspomniana w
uwadze „konieczno ć
wypełniania przez państwo
konstytucyjnego obowiązku
zapewnienia nale ytej ochrony
wspólnemu dobru, jakim jest
dziedzictwo kulturowe” powinna
być brana pod uwagę przy
projektowaniu rozwiązań
prawnych.

c.d.

Nie kwestionując potrzeby wprowadzenia uregulowań Uwaga nieuwzględniona.
dotyczących wykonywania zawodów związanych z ochroną (Departament Ochrony
zabytków i opieką nad zabytkami, zwracamy uwagę, e regulacje Zabytków)
te muszą wynikać z sytemu ochrony zabytków, w którym zasadą Projektowane regulacje w
nadrzędną musi być interes publiczny, a mianowicie zachowanie zakresie wykonywania zawodów
dziedzictwa kulturowego w nale ytym stanie dla dobra związanych z ochroną zabytków
dzisiejszych i przyszłych pokoleń.
i opieką nad zabytkami dopiero z
Odrzucić nale y w związku z tym, jako nieprawdziwe, niektóre chwilą wej cia w ycie
stwierdzenia zawarte w Uzasadnieniu dotyczącym zawodówŚ projektowanej ustawy będą
konserwatorów zabytków (ruchomych i nieruchomych), wynikały „z systemu ochrony

235
konserwatora zabytkowej zieleni i archeologa uprawnionego do zabytków”, gdy będą wtedy
prowadzenia badań archeologicznych.
jednym z elementów tego

systemu. Natomiast zarzut
nieprawdziwo ci niektórych
stwierdzeń zawartych w
uzasadnieniu jest w chwili
obecnej niezasadny, gdy
twierdzenia dotyczące skutków
wprowadzenia projektowanych
uregulowań będą mogły być
ocenione pod względem
prawdziwo ci dopiero wtedy,
gdy staną się faktem, a więc po
wej ciu w ycie projektowanej
ustawy.

c.d.

W Uzasadnieniu stwierdza się,
e celem nowelizacji jest Uwaga niezasadna.
zapewnienie mo liwo ci kierowania działaniami przy zabytkach (Departament Ochrony
wpisanych do rejestru zabytków, jak te samodzielnego Zabytków)
prowadzenia tych działań, osobom posiadającym okre lone Zawarte w uzasadnieniu projektu
wykształcenie lub okre lone do wiadczenie zawodowe. ustawy twierdzenie, i celem
Jednocze nie przewiduje się ułatwienie dostępu do prowadzenia nowelizacji jest zapewnienie
tego rodzaju działań przez zmniejszenie długo ci wymaganego mo liwo ci kierowania
do wiadczenia zawodowego, jak te mo liwo ć nabycia go przez działaniami przy zabytkach
podejmowanie działań nie tylko przy zabytkach wpisanych do wpisanych do rejestru zabytków,
rejestru zabytków". Stwierdzenie to wskazuje, e projektodawcy w jak te samodzielnego
ogóle nie wzięli pod uwagę tego, e podmiotem działań osób prowadzenia tych działań,
uprawiających te zawody są stanowiące wspólną publiczno ć osobom posiadającym okre lone
własno ć kulturową zabytki, a jest to materia, wobec której nale y wykształcenie lub okre lone
przede wszystkim stosować zasadę primum non nocere. Prace przy do wiadczenie zawodowe jest
zabytkach są czynno ciami zaufania publicznego, poniewa jak najbardziej prawdziwe, gdy
społeczeństwo opiekę i ochronę zabytków przekazało pewnej osoby podejmujące te działania
grupie wyspecjalizowanych osób, oczekując, e będą się tym będą musiały spełniać okre lone
zajmowały na najwy szym mo liwym poziomie. Osoba w projektowanych przepisach
wykonująca czynno ci związane z ochroną zabytków powinna wymogi w zakresie

236
posiadać odpowiednie kompetencje, umiejętno ci i do wiadczenie, wykształcenia albo
które nabyć mo na jedynie poprzez praktykę pod kierunkiem osób do wiadczenia zawodowego.
do wiadczonych. Popełnianie błędów w tej dziedzinie powoduje
nieodwracalne straty w materii zabytkowej.

c.d.

Na stronie 46 Uzasadnienia następuje uszczegółowienie celu Uwaga nieaktualna.
nowelizacji w odniesieniu do badań archeologicznychŚ „W Zachowuje się prawny wymóg
przypadku badań archeologicznych w ogóle zrezygnowano z odbycia praktyki w zakresie
wymogu posiadania tego rodzaju do wiadczenia, gdy uznano, e badań archeologicznych .
w zakresie kierowania badaniami archeologicznymi albo
samodzielnego ich prowadzenia wystarczającym do wiadczeniem
zawodowym jest do wiadczenie nabyte podczas praktyk
odbywanych w trakcie studiów na kierunku archeologia".
Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich z całą mocą
zadaje pytanie: na jakiej podstawie tak uznano? W komentarzu do
art. 37e ust. 1 wykazano, e w obecnie funkcjonującym systemie
kształcenia archeologów praktyki obowiązkowe mogą sprowadzić
się do 1 miesiąca lub nawet być nieobecne w ogóle.


c.d.

Proponowane rozwiązania legislacyjne dla archeologicznych Uwaga nieaktualna.
badań wykopaliskowych pozostają w sprzeczno ci z Zachowuje się prawny wymóg
uzasadnieniem pozostawienia wymogu posiadania do wiadczenia odbycia praktyki w zakresie
zawodowego dla osób kierujących badaniami architektonicznymi badań archeologicznych .
przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytkówŚ „Skrócenie tego,
i tak krótkiego, czasu na zdobycie do wiadczenia zawodowego
mogłoby mieć negatywny wpływ na zabytki wpisane do rejestru
zabytków, których badania architektoniczne prowadziłyby osoby o
tak krótkim do wiadczeniu zawodowym przy tego typu
zabytkach". Zadajemy pytanie, czy proponowane przez autorów
projektu dopuszczenie niedo wiadczonych archeologów do
prowadzenia
wykopaliskowych
badań
archeologicznych,
wprowadzających nieodwracalne zmiany w autentycznej
substancji zabytkowej stanowisk archeologicznych takiego
wpływu nie będzie miało? Nasuwa się przypuszczenie, e
proponowane zmiany mogą być realizacją postulatu tzw.

237
poszukiwaczy skarbów, którzy zarzucają archeologom
niedopuszczanie ich do prowadzenia amatorskich poszukiwań
archeologicznych? Je li tak, to zwracamy uwagę na to, e zgodnie
z prawem mają oni mo liwo ć prowadzenia poszukiwań, ale
muszą wystąpić o pozwolenie do wojewódzkiego konserwatora
zabytków, czego z reguły nie czynią. I to jest dla poszukiwaczy
skarbów największy problem, gdy chcieliby je wykonywać
wsposób niekontrolowany, aby móc zachować lub sprzedać
odnalezione przedmioty stanowiące własno ć Skarbu Państwa.
92
Stowarzyszenie Na

Projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do Projekt ustawy nale y traktować
Rzecz Ochrony
niektórych zawodów z dnia 18 czerwca 2013 r. w zakresie, który jako kontynuację procesu
Własno ci
dotyczy zawodu rzecznika patentowego nie zawiera uzasadnienia, deregulacji dostępu do zawodów
Przemysłowej
a zatem przyjąć nale y, e w odniesieniu do zawodu rzecznika podzielonego na trzy transze
patentowego aktualne są oczekiwania projektodawcy, e legislacyjne. Celem projektu
proponowane zmiany przyczynią się do zmniejszenia bezrobocia ustawy jest m.in. ułatwienie
w ród osób wchodzących na rynek pracy lub ułatwią dostęp dostępu do wykonywania
absolwentom prawa do zawodu rzecznika patentowego.
zawodu rzecznika patentowego
absolwentom odpowiednich dla
tej profesji kierunków studiów.
93
Polska Izba

Polska Izba Ubezpieczeń uwa a za błąd merytoryczny Uwaga bezprzedmiotowa w
Ubezpieczeń
zamieszczenie w uzasadnieniu do ustawy tez zakładających, e związku z wycofaniem się
rodki finansowe przeznaczane na składki z tytułu umów MKiDN z procedowania zmian
ubezpieczenia, w przypadku których nie wystąpiły objęte ochroną ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o
zdarzenia ubezpieczeniowe, nale y uznać jako „kwoty poręczeniach i gwarancjach
bezpowrotnie utracone". Wydaje się, e autorzy propozycji zmian udzielanych przez Skarb
w ustawie nie uwzględnili w kosztach proponowanych zmian Państwa oraz niektóre osoby
potencjalnych roszczeń w stosunku do Skarbu Państwa w razie prawne. Cytowany fragment
utraty, uszkodzenia lub zniszczenia dzieła sztuki lub eksponatu uzasadnienia zostanie pominięty
objętego taką gwarancją. Ponadto autor proponowanych zmian nie w kolejnej wersji projektu.
zauwa a wpływu konsekwentnej polityki zarządzania ryzykiem,
prowadzonej przez polskie i zagraniczne zakłady ubezpieczeń, na
brak w ostatnich latach spektakularnych szkód z tytułu utraty,
uszkodzenia lub zniszczenia eksponatów wystawowych.
94
Stowarzyszenie

Nie mo emy zakładać, e Ministerstwo Sprawiedliwo ci Uwaga uwzględniona.

238
Tłumaczy Polskich
rzeczywi cie chce dopu cić do udziału w postępowaniu sądowym Proponuje się obni enie
osoby z wykształceniem zaledwie rednim, które - jak czytamy w wymogu wykształcenia do
oficjalnym uzasadnieniu proponowanej zmiany - miałoby poziomu licencjata, in yniera lub
wystarczać, „jako umo liwiające do przystąpienia do egzaminu na równorzędnego.
tłumacza przysięgłego" (sic!). W cytowanym dokumencie Zmiana proponowanych
znajdujemy te stwierdzenie, e tłumacz przysięgły nie musi mieć przepisów dotyczących
wy szego wykształcenia, gdy ”nie dokonuje analiz naukowych". wymaganego wykształcenia
Ten argument uzasadnienia jest zdumiewający. Tłumacze skutkuje odpowiednią
przysięgli tłumaczą wyroki wydawane w imieniu Rzeczypospolitej modyfikacją uzasadnienia do
Polskiej, przekładają na język polski i na języki obce projektu ustawy.
postanowienia o zastosowaniu rodków zapobiegawczych,
protokoły sekcji zwłok, wyniki badań psychiatrycznych czy
medycznych, nie tylko pisemnie, ale równie stojąc na sali
sądowej, bez mo liwo ci skorzystania ze słowników, informacji
zawartych w Internecie (korzystanie z zasobów sieci te nota bene
wymaga umiejętno ci analitycznych i krytycyzmu) czy z pomocy
eksperta znającego nie tylko terminologię, w co najmniej dwóch
językach (co najmniej w dwóch, gdy w dyskursie prawnym
stosowana jest przecie i terminologia pochodząca wprost z języka
prawa rzymskiego, będącego podstawą większo ci systemów
prawnych źuropy), ale i ró ne rozwiązania instytucjonalne
stosowane w Polsce i innych krajach

239
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 119 . [ 120 ] . 121 ... 123

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: