Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
Klasa I szkoły
Klasa II szkoły
Klasa III szkoły
Klasa IV szkoły
Klasa V szkoły
Klasa VI szkoły
Rok
Klasa I gimnazjum
Klasa II gimnazjum
Klasa III gimnazjum
podstawowej
podstawowej
podstawowej
podstawowej
podstawowej
podstawowej
Podręcznik MEN +
dotacja na poręcznik
2014
do j. obcego (25 zł)
i materiały
ćwiczeniowe (50zł)
Podręczniki zakupione Podręcznik MEN +
wcześniej+ dotacja na
Dotacja na podręczniki
Dotacja na podręczniki
dotacja na poręcznik
poręcznik do j. obcego
(140 zł)
(250 zł)
2015
do j. obcego (25 zł)
(25 zł)
i materiały
i materiały
i materiały
i materiały
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (50zł)
ćwiczeniowe (50zł)
Podręczniki zakupione Podręcznik MEN +
Podręczniki zakupione
Podręczniki zakupione Dotacja na podręczniki
Podręczniki zakupione Dotacja na podręczniki
wcześniej (tylko
dotacja na poręcznik
wcześniej; dotacja na
wcześniej;
(140 zł)
wcześniej;
(250 zł)
2016
dokup); dotacja na
do j. obcego (25 zł)
materiały
dotacja na materiały
i materiały
dotacja na materiały
i materiały
materiały
i materiały
ćwiczeniowe (50zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (50zł)
ćwiczeniowe (50zł)
Podręcznik MEN +
Podręczniki zakupione Podręczniki zakupione
Podręczniki zakupione
Podręczniki zakupione Dotacja na podręczniki Podręczniki zakupione Podręczniki zakupione Dotacja na podręczniki
dotacja na poręcznik
wcześniej (tylko
wcześniej (tylko
wcześniej; dotacja na
wcześniej;
(140 zł)
wcześniej;
wcześniej;
(250 zł)
2017
do j. obcego (25 zł)
dokup); dotacja na
dokup);
materiały
dotacja na materiały
i materiały
dotacja na materiały dotacja na materiały
i materiały
i materiały
materiały
dotacja na materiały
ćwiczeniowe (50zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (25zł)
ćwiczeniowe (50zł)
ćwiczeniowe (50zł)
ćwiczeniowe (25zł)
Generalną zasadą jest udzielanie dotacji celowej na sfinansowanie zakupu podręczników lub materiałów
edukacyjnych w cyklu trzyletnim. Ze względu jednak na krótki termin między wejściem w życie ustawy
a 1 września 2014 r., dotacja na podręcznik do nauczania języka obcego nowożytnego dla klas I szkół
podstawowych będzie udzielona, nawet jeśli zakupiony podręcznik nie będzie wieloletni. Kolejna dotacja dla
uczniów klasy I będzie udzielana w 2015 r., a następna dotacja dla wszystkich uczniów klasy I szkół
podstawowych będzie udzielona w 2017 r.
Wysokość dotacji została obliczona na podstawie analizy cen podręczników dokonanych w październiku 2013 r.
Sporządzono wykaz podręczników do kształcenia ogólnego dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania w szkole podstawowej i gimnazjum, zawierający dane
identyfikacyjne wydawcy podręcznika. Na stronach internetowych wydawców wyszukano ceny detaliczne
poszczególnych podręczników. Brane były pod uwagę ceny niezawierające upustów i promocji. Na podstawie
uzyskanych informacji można stwierdzić, że średnia cena rocznego kompletu wszystkich podręczników dla klas
IV–VI wyniosła 228 zł, natomiast w przypadku gimnazjów cena ta wyniosła 413 zł.
Na cenę podręcznika, wg Polskiej Izby Książki, składają się następujące pozycje:
prace redakcyjne, zakup licencji i praw autorskich
25%
koszt papieru, druku, oprawy, transportu
20%
marża dystrybutorów
35%
materiały i wsparcie dydaktyczne
5%
VAT
5%
zysk wydawnictwa
10%
razem
100%
Istotną pozycję w cenie podręcznika stanowi marża dystrybutorów. Po wprowadzeniu nowych rozwiązań należy
spodziewać się znacznego obniżenia tej pozycji kosztowej. Należy spodziewać się, że szkoły będą dokonywały
zakupów hurtowych bezpośrednio od wydawnictw, np. poprzez kanały dystrybucji internetowej. Jednorazowo
będą dokonywane zakupy pakietów średnio liczących kilkadziesiąt książek (np. średnio w szkole podstawowej w
klasach I należy spodziewać się ponad 40 uczniów od września 2014 r.). W przypadku zakupu podręczników do
więcej niż jednego przedmiotu u tego samego wydawcy, liczba ta ulegnie zwielokrotnieniu. Nowy system
ograniczy zatem rolę i koszty tradycyjnie rozumianej dystrybucji na rzecz bezpośredniej sprzedaży przez
wydawnictwa, względnie hurtownie książki. Koszty związane z organizacją dystrybucji dla szkół przez
wydawnictwa określono na poziomie 9% nowej ceny podręcznika.
Koszt materiałów dodatkowych i wsparcia dydaktycznego dla nauczyciela nie może obciążać ceny podręcznika.
Obecnie wynosi 5% ceny podręcznika. Zapewnienie tego typu materiałów jest zadaniem organu prowadzącego
46
szkołę. Założono, że w przyszłej cenie podręcznika nie będzie zawartego kosztu materiałów wsparcia dla
nauczyciela.
Z punktu widzenia szkoły istotne są również wydatki związane z dostarczeniem podręczników do szkół. Obecnie
koszty wysyłki paczki ważącej ok. 20 kg nie przekraczają u wiodących firm kurierskich 30 zł, co oznacza, że w
przypadku 40 podręczników udział wysyłki w łącznych kosztach zakupu książek przez szkoły nie przekroczy 75
gr na podręcznik.
Zysk wydawnictwa, który obecnie wynosi średnio 10% ceny podręcznika (wraz z kosztami dystrybucji) określono
dla potrzeb wyliczenia adekwatnej kwoty dotacji na poziomie 8% nowej ceny podręcznika.
Ostatecznie można przyjąć, że jest możliwe, aby cena podręcznika w przyszłości stanowiła ok. 60% obecnej ceny,
jaką ponosi rodzic. Szczegóły przedstawia tabela poniżej:
Składniki nowej ceny
podręcznika jako
Składniki nowej ceny
podręcznika jako odsetek
odsetek obecnej ceny
nowej ceny podręcznika
podręcznika
prace redakcyjne, zakup licencji i praw autorskich
25,0%
43,4%
koszt papieru, druku, oprawy, transportu
20,0%
34,7%
Koszt dystrybucji
5,0%
8,7%
koszt wysyłki
0,25%
0,4%
materiały i wsparcie dydaktyczne
0,0%
0,0%
VAT
2,7%
4,8%
zysk wydawnictwa
4,6%
8,0%
razem
57,7%
100,0%
Stosując wprost wskaźnik 57,7% z tabeli powyżej do cen podręczników z października 2013 r., otrzymujemy
średnie ceny dla ceny rocznego kompletu wszystkich podręczników dla klas IV–VI w wysokości 132 zł, natomiast
w przypadku gimnazjów – 238 zł. Mając na uwadze inflację do 2014 r. i konieczność przekazania samorządom
pewnej kwoty na sfinansowanie organizacji zadania w wysokości założonej na 1%, ustalono kwoty dotacji
celowej na poziomie 140 zł na ucznia klas IV–VI szkoły podstawowej oraz 250 zł na ucznia klas I–III gimnazjum.
W ramach tych kwot jednostki samorządu terytorialnego będą mogły finansować koszt obsługi zadania zleconego
z zakresu administracji rządowej w wysokości odpowiednio 1,39 zł i 2,48 zł, jeśli wykorzystają dotację celową
w całości.
Dodatkowo dla uczniów klas I szkół podstawowych przewidziano dotację celową na podręcznik do nauki języka
obcego nowożytnego w wysokości 25 zł (obecnie średnie ceny tych podręczników wynoszą ok. 35 zł).
Ponadto regulacje przewidują dotację celową na materiały ćwiczeniowe w wysokości 50 zł dla uczniów klas I–III
szkół podstawowych oraz 25 zł dla pozostałych uczniów klas podstawowych oraz uczniów gimnazjów. Średnie
ceny materiałów ćwiczeniowych obecnie wynoszą 80–90 zł w przypadku klas IV–VI szkół podstawowych
i ok. 140 zł dla uczniów gimnazjów za komplet wszystkich możliwych materiałów. Trzeba jednak podkreślić, że
materiały te nie są dopuszczane do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
i nie ma obowiązku zakupu tych materiałów przez uczniów.
Dotacja na podręczniki lub materiały edukacyjne będzie udzielana pod warunkiem, że komplet podręczników lub
materiałów edukacyjnych będzie zapewniał możliwość używania ich przez uczniów tej klasy przez co najmniej
trzy lata szkolne. Oznacza to, że kolejna dotacja celowa dla uczniów danej klasy będzie udzielana po trzech latach
szkolnych, chyba że zaistnieje konieczność zapewnienia danego kompletu podręczników lub materiałów
edukacyjnych dla większej liczby dzieci niż w poprzednim roku szkolnym. W przypadku dotacji udzielanej na
zakup materiałów ćwiczeniowych – będzie ona udzielana docelowo każdego roku dla każdej klasy. Założono
również rezerwę na poziomie 1 kompletu podręczników na oddział klasowy, niezbędną między innymi na
sfinansowanie kompletu podręczników lub materiałów dla uczniów, którzy będą w ciągu roku szkolnego
zmieniali szkoły. Ponadto założono, że raz na trzy lata, zgodnie z harmonogramem udzielania dotacji celowej, dla
4) Szacunek oparty o średnie ceny zeszytów ćwiczeń kilku księgarni w Warszawie.
47
każdego oddziału klasowego, ze środków dotacji celowej, będzie zakupiony dodatkowy komplet podręczników.
Komplet ten będzie na wyposażeniu biblioteki szkolnej i będzie używany w przypadku zagubienia lub zniszczenia
podręcznika przez ucznia, zanim, wykorzystując przewidziane procedury, zakupiony zostanie docelowy
podręcznik dla ucznia. Komplet ten może być również wykorzystywany do czasu zakupu przez szkołę
podręczników dla ucznia, który przybył do szkoły w trakcie roku szkolnego.
Dla budżetu państwa wydatki związane z udzielaniem dotacji celowej będą kształtowały się następująco:
w mln zł
Materiały
Rok
Podręcznik
ćwiczeniowe
Razem
2014
15,2
29,1
44,3
2015
183,1
81,4
264,5
2016
169,7
121,6
291,3
2017
201,1
137,4
338,5
2018
242,6
130,7
373,3
2019
244,1
130,3
374,4
2020
260,5
131,1
391,5
2021
298,4
132,6
431,0
2022
295,0
133,7
428,7
2023
246,3
128,8
375,1
2024
176,0
121,2
297,2
Ponadto niezbędne będzie zwiększenie środków dla właściwych ministrów prowadzących bądź dotujących
(w przypadku ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) szkoły podstawowe lub
gimnazja. Odpowiednie kwoty niezbędne do realizacji zadania będą przekazywane do części budżetowych
właściwych ministrów. Prognozę tych wydatków, opartą na stanie z 30 września 2013 r., przedstawia poniższa
tabela.
w tys. zł
Rok
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Minister Kultury i
Dziecictwa Narodowego
9
7
6
13
6
69
7
09
7
12
7
17
6
83
7
12
7
17
7
09
7
12
Minister Sprawiedliwości -
6
8
1
18
9
9
8
6
1
26
9
9
8
6
1
26
9
9
8
6
Powyższa prognoza nie zakładała zmian w liczbie uczniów w kolejnych latach, tj. założono liczbę uczniów
w latach 2014–2024 na poziomie liczby uczniów z 30 września 2013 r (liczba uczniów na podstawie danych
z SIO). Koszty związane z realizacją zadania zapewnienia darmowych podręczników, materiałów edukacyjnych
i ćwiczeniowych zostały oszacowane przy założeniu, że kwoty na podręczniki, materiały edukacyjne oraz
materiały ćwiczeniowe są równe kwocie odpowiedniej dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego,
tj. w przypadku podręczników, materiałów edukacyjnych na poziomie 140 zł na ucznia klas IV–VI szkoły
48
podstawowej oraz 250 zł na ucznia klas I–III gimnazjum, w przypadku podręczników do nauczania języka obcego
nowożytnego na poziomie 25 zł, w przypadku materiałów ćwiczeniowych na poziomie 50 zł na ucznia klas I–III
szkoły podstawowej oraz 25 zł na ucznia klas IV–VI szkoły podstawowej i klas I–III gimnazjum.
Kwoty zawarte w tabeli mają charakter szacunkowy. Planuje się, że dokonywanie wyliczeń kosztów finansowania
zadania dostarczenia darmowych podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych będzie co roku
dokonywane w oparciu o aktualne dane o liczbie uczniów.
Na rok 2014 środki na realizację ww. zadania zostaną przekazane z rezerwy celowej. W kolejnych latach tryb
przekazywania środków będzie zależny od konieczności aktualizacji danych do oszacowania wysokości środków.
Przewiduje się, że środki dla właściwych ministrów będą zwiększane na etapie planowania wydatków do ustawy
budżetowej lub zostaną zaplanowane w rezerwie celowej na dany rok.
Ponadto dla form kształcenia dla dzieci za granicą prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania przewiduje się następujące wydatki z budżetu państwa na sfinansowanie podręczników
i materiałów ćwiczeniowych dla dzieci.
w mln zł
Rok
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Wydatki
0,
24
0,
62
0,
73
0,
80
0,
82
0,
79
0,
80
0,
82
0,
79
0,
80
0,
82
Ostatecznie, uwzględniając koszt podręcznika wydanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, łączne wydatki
budżetu państwa przedstawiają się następująco (w mln zł, w cenach z 2014 r.):
Rok
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Wydatki budżetu państwa
6 1,8
2
89,6
3
16,0
3
53,2
3
87,6
3
91,9
4
09,2
4
46,1
4
44,0
3
90,0
3
11,7
w tym opracowanie, wydanie i
dystrybucja podręcznika przez 1 7,1
2
3,8
2
3,1
1
3,1
1
2,6
1
5,9
1
6,1
1
3,4
1
3,7
1
3,3
1
2,9
MEN
w tym dotacja celowa na
podręczniki
1
5,2
1
83,1
1
69,7
2
01,1
2
42,6
2
44,1
2
60,5
2
98,4
2
95,0
2
46,3
1
76,0
w tym dotacja celowa na
materiały ćwiczeniowe
2
9,1
8
1,4
1
21,6
1
37,4
1
30,7
1
30,3
1
31,1
1
32,6
1
33,7
1
28,8
1
21,2
w tym środki dla szkół
prowadzonych lub
0
,1
0
,7
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
dotowanych przez MKiDN i MŚ
w tym środki dla uczniów poza
granicami Polski
0
,2
0
,6
0
,7
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
0
,8
Ustawa nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
duże
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
ceny stałe
małych
z 2014 r.)
i średnich
przedsiębiorstw
49
rodzina,
101
323
538
685
681
641
6 558
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Brak
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
Brak
małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
Brak obowiązku zaopatrywania się w podręczniki we własnym zakresie – oszczędność czasu.
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Wpływ na przedsiębiorczość i konkurencyjność gospodarki
Na rynku książki szkolnej funkcjonuje 80 wydawców, z czego 13 podmiotów wydających
podręczniki do kształcenia zintegrowanego w klasach I–III. Trzech wydawców wydaje tylko
podręczniki do kształcenia zintegrowanego. Rynek książki szkolnej jest bardzo
skoncentrowany. Pięć podmiotów kontroluje ok. 2/3 rynku, a 10 podmiotów kontroluje
ok. 90% sprzedaży.
Dwóch największych wydawców (Nowa Era i WSiP) kontroluje prawdopodobnie połowę,
a może i większą część rynku książki szkolnej (wydawnictwa te kontrolują ok. 19% całego
rynku książki, a rynek książki szkolnej stanowi 31,5% całego rynku książki).
Wartość rynku książki w Polsce w 2012 r. w cenach zbytu wydawców szacowana jest na
poziomie 2,67 mld zł. Rynek książki szkolnej w tym samym roku szacowany jest na
poziomie 840 mln zł, uwzględniając marżę dystrybutorów (szacowaną na 35%) rynek
z punktu widzenia konsumenta wart jest ok. 1,3 mld zł.
Główny zakres objęty regulacją dotyczy książek dla uczniów klas I–III szkół podstawowych.
Przy czym w roku 2014 – książek dla uczniów klas I, w 2015 – klas II i w 2016 – klas III.
Z punktu widzenia przedsiębiorców wartość rynku w cenach detalicznych, który będzie
objęty wsparciem państwa, można szacować (przy przyjętych założeniach, jak w części
omawiającej wpływ na budżety gospodarstw domowych) na poziomie:
w mln zł
Rok
2014
2015
2016
2017
2018
Wartość rynku objętego
regulacją (klasy I–III szkół
podstawowych)
132
238
336
310
257
W zakresie rozwiązań przewidzianych dla klas IV–VI szkół podstawowych oraz klas I–III
gimnazjów, dotowanie podręczników przez państwo nie będzie dla wydawnictw przynosiło
istotnych negatywnych skutków. Skutki takie wywoła natomiast wymuszenie wieloletniości
podręczników. Wysokość dotacji z budżetu państwa jest mniejsza od obecnej ceny kompletu
podręczników głównie ze względu na przewidywane zmniejszenie się roli dystrybucji,
poprzez zamawianie przez szkoły hurtowych ilości podręczników.
Określenie ewentualnej wysokości utraconych zysków przedsiębiorstw nie jest możliwe ze
względu na mnogość czynników mających wpływ na zyski tych podmiotów. Należy jednak
wyraźnie podkreślić, że żaden z wydawców oddzielnie, wobec wolności w wyborze
podręcznika przez nauczyciela, nie może być pewien zysków ze sprzedaży podręczników
szkolnych.
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik