Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
W projekcie ustawy przyjęto, że określone w ustawie maksymalne kwoty dotacji na
ucznia co trzy lata podlegać będą weryfikacji, co wynika z założenia, że szkoły będą
kupować nowe podręczniki dla wszystkich uczniów danej klasy raz na 3 lata.
Projekt ustawy określa terminy: wykorzystania dotacji, jej rozliczenia, zwrotu
niewykorzystanej części dotacji, przekazania przez wojewodę zbiorczego zestawienia
wykorzystania dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego.
Sposób przekazywania informacji niezbędnych do ustalenia wysokości dotacji oraz tryb
jej udzielania i sposób rozliczania będzie określało rozporządzenie wydane przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Jeżeli szkoły podstawowe lub gimnazja będą chciały wybrać podręczniki, materiały
edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe, których koszt przekracza kwoty dotacji, muszą
uzyskać zgodę organu prowadzącego. W takim przypadku różnicę między kosztem
zakupu a wysokością dotacji będzie musiał pokryć organ prowadzący szkołę
podstawową lub gimnazjum. Podstawowym założeniem jest bowiem, że rodzice
uczniów szkół podstawowych i gimnazjów nie ponoszą kosztu zakupu podręczników,
materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych (art. 22ai ustawy o systemie
oświaty).
− Udzielanie dotacji celowej na zapewnienie sfinansowania kosztu zakupu
podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych szkołom
podstawowym, gimnazjom i szkołom artystycznym realizującym kształcenie
ogólne w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum, prowadzonym przez osoby
prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne
(art. 22ae–22ah i art. 22am ustawy o systemie oświaty)
W przypadku szkół podstawowych lub gimnazjów prowadzonych przez osoby prawne
inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, jak również
w przypadku szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie szkoły
podstawowej i gimnazjum, dotacja celowa będzie udzielana na wniosek dyrektora
szkoły odpowiednio z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do
prowadzenia szkół odpowiedniego typu i rodzaju, a w przypadku szkół artystycznych –
z budżetu państwa.
W przypadku szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie szkoły
podstawowej i gimnazjum sposób przekazywania przez dyrektora szkoły ministrowi
21
właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego informacji
niezbędnych do ustalenia wysokości dotacji, wzór wniosku o udzielenie dotacji celowej
szkole oraz tryb jej udzielania i sposób rozliczania będzie określało rozporządzenie
wydane przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
W przypadku likwidacji ww. szkół projektowany przepis art. 22am ustawy o systemie
oświaty określa postępowanie z podręcznikami i materiałami edukacyjnymi, a także
z urządzeniami umożliwiającymi drukowanie lub powielanie tych podręczników lub
materiałów.
− Zapewnienie bezpłatnych podręczników i materiałów edukacyjnych do kształcenia
uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej i językowej
Uczniowie deklarujący przynależność do mniejszości narodowych i etnicznych oraz
społeczności posługującej się językiem regionalnym kaszubskim od wielu lat korzystają
z bezpłatnych podręczników i książek pomocniczych przeznaczonych do nauki języka
mniejszości narodowej, etnicznej i języka regionalnego, własnej historii i kultury oraz
geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa
(mniejszość litewska, białoruska, ukraińska, łemkowska, kaszubska, słowacka).
Podręczniki do języka mniejszości, historii i kultury danej mniejszości są
opracowywane sukcesywnie, dla kolejnych etapów edukacyjnych, przez wydawców
wywodzących się z poszczególnych mniejszości narodowych. Wydawnictwa te
zgłaszają do MEN swoje propozycje wydawnicze na dany rok (język litewski –
Wydawnictwo AUŠRA, język białoruski – Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci
i Młodzieży
Uczących się Języka Białoruskiego „AB-BA”, Fundacja
im. Ks. K. Ostrogskiego, Wydawnictwo Orthdruk, język kaszubski – Zrzeszenie
Kaszubsko-Pomorskie, język łemkowski – Fundacja Wspierania Mniejszości
Łemkowskiej RUTENIKA, język ukraiński – Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
im. Adama Mickiewicza).
Corocznie koszty opracowania i wydania kolejnych tytułów (części) podręczników,
zgłaszanych przez wydawnictwa poszczególnych mniejszości, zgodnie z art. 13 ust. 5
ustawy o systemie oświaty są finansowane przez Ministra Edukacji Narodowej,
22
a szkoły otrzymują je bezpłatnie za pośrednictwem kuratorów oświaty, zgodnie
z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez szkołę.
Począwszy od 1 września 2009 r., w związku z wprowadzeniem do szkół reformy
programowej, priorytetem dla Ministerstwa Edukacji Narodowej jest zapewnienie
podręczników przeznaczonych dla mniejszości narodowych, dla klas, w których
obowiązuje nowa podstawa programowa. Podręczniki są zakupywane sukcesywnie,
zgodnie z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez dyrektorów szkół, w których odbywa
się nauczanie języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego –
kaszubskiego. Dotychczas do nowej podstawy programowej zostały zakupione
43 tytuły podręczników i książek pomocniczych dla uczniów deklarujących
przynależność do litewskiej, ukraińskiej, białoruskiej mniejszości narodowej oraz
społeczności posługującej się językiem kaszubskim.
Ponadto od 2010 r. wersje elektroniczne tych podręczników, za zgodą wydawców tych
podręczników, są zamieszczane dodatkowo na portalu edukacyjnym Scholaris. Dzięki
temu nauczyciele i uczniowie, a także inne osoby zainteresowane nauką języka
poszczególnych mniejszości mogą korzystać z wersji elektronicznej tych podręczników
bez ograniczeń.
Podręczniki przeznaczone do nauczania własnej historii i geografii kraju pochodzenia
mniejszości, zakupione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej przed reformą
programową, których zakres treści nie jest określony podstawą programową, oraz
książki pomocnicze wspierające edukację, takie jak słowniczki terminów z zakresu
poszczególnych przedmiotów, ćwiczenia czy poradniki metodyczne, nie utraciły swojej
aktualności i nadal mogą być wykorzystywane do kształcenia uczniów w zakresie
niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
Dotychczas wszystkie podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego przeznaczone dla
mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem
regionalnym oraz książki pomocnicze zostały, na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy
o systemie oświaty, sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a uczniowie
mieli do nich bezpłatny dostęp. Brakujące podręczniki do kształcenia uczniów
w zakresie niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej
i językowej uznanych w Polsce mniejszości narodowych, etnicznych oraz społeczności
23
posługującej się językiem regionalnym będą zapewniane przez Ministra Edukacji
Narodowej sukcesywnie po ich przygotowaniu i dopuszczeniu do użytku szkolnego.
W przypadku braku zainteresowania przygotowaniem podręczników ze strony
środowiska danej mniejszości Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmie działania na
rzecz zlecenia przygotowania i wydania brakujących podręczników, w trybie
przewidzianym w art. 22c ustawy o systemie oświaty.
− Zapewnienie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych uczniom szkolnych punktów konsultacyjnych przy
przedstawicielstwach dyplomatycznych,
urzędach
konsularnych
i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 22aza ustawy
o systemie oświaty)
Projekt przewiduje prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów
edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, umożliwiających nauczanie
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w planie nauczania uzupełniającego,
także dla uczniów szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach
dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych
Rzeczypospolitej Polskiej, zakładanych i prowadzonych przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania.
− Udzielanie dotacji celowej na zapewnienie sfinansowania kosztu zakupu
podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych
niepublicznym szkołom podstawowym i gimnazjom, niepublicznym szkołom
artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej
i gimnazjum (art. 85b ustawy o systemie oświaty)
W przypadku niepublicznej szkoły podstawowej lub niepublicznej szkoły artystycznej
realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej minister właściwy do
spraw oświaty i wychowania zapewnia wyposażenie tych szkół w podręczniki do zajęć
z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej
w klasach I–III – na wniosek dyrektorów tych szkół. Informacja o terminie i sposobie
złożenia wniosku będzie zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji
Narodowej. W odniesieniu do zapewnienia sfinansowania zakupu podręczników,
materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych tym szkołom proponuje się
analogiczne rozwiązanie, jak w przypadku szkół publicznych prowadzonych przez
24
osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne. Szkoły
te będą mogły wnioskować do właściwych jednostek samorządu terytorialnego o
przyznanie dotacji celowej, a w przypadku niepublicznych szkół artystycznych
realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum – do
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Szkoły niepubliczne, które otrzymają podręczniki zapewnione przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania lub którym zostanie przyznana dotacja na
zakup podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, będą
zobowiązane do zapewnienia uczniom bezpłatnego dostępu odpowiednio do
podręczników zapewnionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania albo podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych zakupionych z dotacji celowej. Ponadto w przypadku szkół
niepublicznych stosuje się analogiczne rozwiązanie, jak w szkołach publicznych w
zakresie postępowania z podręcznikami i materiałami edukacyjnymi, a także z
urządzeniami umożliwiającymi drukowanie lub powielanie tych podręczników lub
materiałów, w przypadku likwidacji szkół. Takie rozwiązanie zapewni racjonalną
gospodarkę środkami publicznymi.
− Wypożyczanie uczniom podręczników oraz przekazywanie materiałów
ćwiczeniowych (art. 22aj–22ak ustawy o systemie oświaty)
Projekt ustawy stanowi, że podręczniki oraz materiały edukacyjne zakupione dla
uczniów szkół podstawowych i gimnazjów będą gromadzone w bibliotekach szkolnych
i wypożyczane uczniom; materiały ćwiczeniowe będą uczniom przekazywane bez
obowiązku zwrotu po zakończeniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników oraz materiałów
edukacyjnych oraz gospodarowaniem nimi będzie wykonywał dyrektor szkoły.
Szkoły podstawowe i gimnazja będą mogły żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu
zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego w przypadku uszkodzenia, zniszczenia
lub niezwrócenia podręcznika lub materiału edukacyjnego. Dotyczy to również
podręcznika zapewnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
z tym że w tym przypadku zwrócona kwota będzie stanowić dochód budżetu państwa.
Dyrektor szkoły będzie określał szczegółowe warunki korzystania przez uczniów
z podręczników i materiałów edukacyjnych, mając na uwadze zapewnienie co najmniej
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik