Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
Wpływ oszczędności w budżetach gospodarstw domowych na przedsiębiorczość
i konkurencyjność gospodarki
Środki niewydane przez rodziców na podręczniki szkolne będą wspierały rozwój
przedsiębiorstw w całej gospodarce. Skala tego wpływu zależeć będzie od indywidualnych
decyzji rodziców.
Dodatkowe
informacje,
Generalne założenia:
w tym
1. Od roku 2015 udział darmowych e-podręczników udostępnionych przez MEN będzie wynosił 20%.
wskazanie
Jest to istotne założenie, gdyż regulacje dotyczące e-podręcznika powstały już wcześniej i efekty tej
źródeł danych
zmiany (w tym wpływ na budżety gospodarstw domowych i przedsiębiorców) są niezależne od
i przyjętych do
projektowanych rozwiązań. Pozytywny wpływ na budżety gospodarstw domowych oraz negatywny na
obliczeń
finanse przedsiębiorców ujawniłby się niezależnie od wejścia w życie projektowanej ustawy. Nieznana
założeń
jest tylko skala tego efektu.
2. Pominięto wpływ przewidzianego w projekcie ustawy wyboru podręcznika niedostarczanego przez
MEN, który może sfinansować organ prowadzący szkołę. Założono, że wszystkie szkoły wybiorą
podręcznik dostarczony przez MEN lub darmowy e-podręcznik od 2015 r. Wyrażenie zgody przez
organ prowadzący na sfinansowanie innego podręcznika niż dostarczony przez MEN jest korzystne
finansowo dla budżetów gospodarstw domowych oraz przedsiębiorców, ale negatywnie wpłynie na
budżety organów prowadzących szkoły.
3. Na rynku wtórnym sprzedaje się 20% podręczników dla uczniów, począwszy od klasy IV szkoły
podstawowej.
4. Informacje o rynku książki (wielkość rynku, główni uczestnicy) zaczerpnięte zostały z publikacji
„Rynek książki w Polsce 2013”, Łukasz Gołębiewski, Paweł Waszczyk, Biblioteka Analiz, Warszawa
2013.
Wpływ na gospodarstwa domowe
Prognoza liczby uczniów rozpoczynających klasę I szkoły podstawowej w kolejnych latach przedstawia się
następująco:
Liczba uczniów
Rok
rozpoczynających
klasę I
2014
551 600
2015
641 300
2016
406 300
2017
388 100
2018
371 200
2019
372 300
2020
396 600
2021
392 300
2022
386 600
2023
380 000
2024
372 300
Przyjęcie proponowanych zmian korzystnie wpłynie na budżety gospodarstw domowych. Dotyczyć to będzie
rodziców dzieci rozpoczynających naukę w klasie I szkoły podstawowej od 2014 r. i docelowo, od 2016 r.,
rodziców dzieci uczących się w klasach I–III szkół podstawowych.
Średnia cena zestawu podręczników i ćwiczeń dla uczniów klas I wynosi obecnie 233 zł, dla uczniów klas II –
244 zł, a dla uczniów klas III – 253 zł. Ponadto średnia cena podręcznika do nauki języka obcego nowożytnego
wynosi ok. 35 zł. Projekt ustawy przewiduje dla rodziców bezpłatne zapewnienie przez MEN podręcznika
docelowo do klas I–III oraz sfinansowanie podręcznika do nauki języka obcego nowożytnego. Ponadto zostaną
udostępnione przez MEN dodatkowe materiały edukacyjne oraz organy prowadzące otrzymają dotację celową
51
na zakup materiałów ćwiczeniowych. Zatem rodzice uczniów klas I, a od 2016 r. klas I–III, nie będą musieli
ponosić wydatków związanych z zakupem podręczników i materiałów ćwiczeniowych.
Dla klas IV–VI szkół podstawowych i klas I–III gimnazjów organy prowadzące otrzymają dotację celową na
zakup podręczników i materiałów ćwiczeniowych. Docelowo (od września 2017 r.) rodzice dzieci uczących się
w tych szkołach nie będą ponosili wydatków związanych z zakupem podręczników i ćwiczeń.
Do tej pory ok. 23% dzieci z klas I i ok. 18% z klas II i III było objętych programem rządowym „Wyprawka
szkolna”. Program zapewniał pokrycie kosztów zakupu podręczników do wysokości 225 zł. Wejście w życie
proponowanych rozwiązań spowoduje brak konieczności dofinansowania zakupu podręczników dla tych
dzieci. Szacując korzyści dla budżetów gospodarstw domowych, odliczono ponoszone przez budżet państwa
wydatki, w ramach programu „Wyprawka szkolna”, ponadto od 2015 r. założono, że 20% podręczników
wybieranych przez szkoły to bezpłatne e-podręczniki.
Oszczędności w budżetach gospodarstw domowych rodziców dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach
przedstawiają się następująco (w mln zł):
w mln zł
Oszczędność
Rok
gospodarstw
domowych
2014
101
2015
323
2016
538
2017
685
2018
679
2019
681
2020
704
2021
743
2022
753
2023
710
2024
641
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
52
9. Wpływ na rynek pracy
Korzystny wpływ na rynek pracy będzie związany z dysponowaniem przez rodziców środkami finansowymi, które do tej pory
przeznaczane były na zakup podręczników szkolnych. Skala tego wzrostu będzie zależała od tego, jak bardzo pracochłonne będą
sektory gospodarki, które zostaną zasilone uwolnionymi środkami finansowymi. Należy jednak zakładać zmniejszenie się liczby
miejsc pracy w wydawnictwach i podmiotach zajmujących się obrotem nowymi podręcznikami.
W 2012 r. zatrudnienie w branży wydawniczej wyniosło 5680 osób i spadło w stosunku do 2011 r. o 4,7%. Należy zaznaczyć, że
zmniejszenie liczby miejsc pracy w wydawnictwach obejmie przede wszystkim część odpowiadającą rynkowi podręczników
szkolnych w klasach I–III. Udział tytułów edukacyjnych w obrotach na rynku książki wyniósł w 2012 r. 31,5%. Można założyć,
że klasy I–III stanowią ok. 25% rynku podręczników szkolnych. W związku z powyższym, uwzględniając zakładany wpływ
e-podręcznika, zmniejszenie zatrudnienia w branży wydawniczej może objąć ok. 360 osób. Ponieważ jednak konieczność
zatrudniania części osób jest słabo zależna od przychodów, można oczekiwać, że liczba ta będzie mniejsza.
Z uwagi na fakt, że popyt na podręczniki szkolne wykazuje cechy silnej sezonowości i ogranicza się w zasadzie do okresu
ok. 45 dni w skali roku, wpływ projektowanych zmian na rynek pracy w sektorze dystrybucji podręczników szkolnych będzie
dotyczył głównie ograniczenia zawierania krótkookresowych (okres ok. 45 dni) umów cywilnoprawnych (umowa zlecenia).
Trzeba jednak oczekiwać znacznego zmniejszenia się detalicznych sieci dystrybucji podręczników, które ograniczone zostaną
w zasadzie do rynku podręczników dla szkół ponadgimnazjalnych.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Projektowane rozwiązania w horyzoncie wieloletnim będą miały pozytywny wpływ na środowisko
naturalne. Szacuje się, że wprowadzenie 3-letniego okresu używalności podręczników może przyczynić się
do znacznego zmniejszenia ilości papieru wykorzystywanego przy drukowaniu podręczników.
Omówienie
W konsekwencji powinno nastąpić zmniejszenie ilości drewna wykorzystywanego do produkcji celulozy, co
wpływu
może również przyczynić się do ograniczenia tempa pozyskania drewna z lasów będących środowiskiem
życia wielu gatunków roślin i zwierząt. Należy również oczekiwać zmniejszania:
– zużycia wody oraz zrzutu ścieków papierniczych (produkcja papieru),
– emisji gazów do atmosfery oraz hałasu (produkcja papieru, transport podręczników),
– zużycia energii (produkcja papieru, druk i transport podręczników).
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że projektowana ustawa wejdzie w życie do końca czerwca 2014 r.
Począwszy od początku roku szkolnego 2014/2015, sukcesywnie będą wdrażane kolejne rozwiązania, tak aby od roku
szkolnego 2017/2018 podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe były bezpłatne dla wszystkich rodziców
dzieci uczących się w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach oraz tych szkołach niepublicznych, które zechcą
skorzystać z projektowanych rozwiązań.
Podręcznik do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej dla klas I szkół
podstawowych, zapewniony przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zostanie dostarczony do szkół,
w części niezbędnej do prowadzenia procesu dydaktycznego, przed 1 września 2014 r.
Planuje się, że środki finansowe na zakup podręcznika lub materiałów edukacyjnych do nauki języka obcego nowożytnego
oraz zakup materiałów ćwiczeniowych w 2014 r. będą przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego w postaci dotacji
celowej od 15 sierpnia 2014 r. W kolejnych latach środki dotacyjne (zgodnie z harmonogramem wdrażania rozwiązań
ustawowych) będą przekazywane począwszy od 1 maja każdego roku.
53
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu będzie przeprowadzana corocznie, począwszy od roku szkolnego 2014/2015.
Mierniki zastosowane do ewaluacji projektu:
1. Udział wydatków z budżetu państwa na podręczniki oraz materiały edukacyjne i ćwiczeniowe w łącznych wydatkach
rodziców na edukację dzieci w związku z rozpoczęciem roku szkolnego.
2. Wydatki rodziców i budżetu państwa na podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe.
3. Stosunek liczby szkół podstawowych, w których uczniom klas I–III został zapewniony bezpłatny dostęp do
podręcznika wydanego przez MEN, do liczby szkół podstawowych, w których uczniowie powinni mieć zapewniony
bezpłatny dostęp do podręczników wydanych przez MEN zgodnie z przepisami ujętymi w nowelizacji ustawy
o systemie oświaty.
4. Stosunek liczby niepublicznych szkół podstawowych i niepublicznych gimnazjów, które otrzymały dotację na
wyposażenie szkół w podręczniki oraz pozostałe materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, do liczby
niepublicznych szkół podstawowych i niepublicznych gimnazjów.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
54
Ministerstwo Edukacji Narodowej
14.04.2014 r.
Raport z konsultacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw w dniu 19
lutego 2014 r. został skierowany, równocześnie z uzgodnieniami międzyresortowymi, do
konsultacji społecznych z następującymi podmiotami:
1. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
2. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3. Forum Związków Zawodowych,
4. Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność” im. ks. Jerzego Popiełuszki,
5. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80”,
6. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
7. Komisja Krajowa Federacji Regionów i Komisji Zakładowych „Solidarność 80”,
8. Konfederacja Stowarzyszeń Nauczycielskich,
9. Krajowy Sekretariat Pracowników Oświaty NSZZ „Solidarność”- 80,
10. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
11. Sekcja Oświaty KNSZZ „Solidarność 80”,
12. Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa,
13. Wolny Związek Zawodowy „Solidarność – Oświata”,
14. Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego,
15. Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata”,
16. Pracodawcy RP,
17. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
18. Związek Rzemiosła Polskiego,
19. Business Centre Club – Związek Pracodawców,
20. Federacja Inicjatyw Oświatowych,
21. Fundacja „Edukacja dla przyszłości”,
22. Fundacja „Rodzice Szkole”
23. Fundacja Instytut Nowoczesnej Edukacji,
24. Fundacja Panoptykon,
25. Fundacja Rozwoju Kapitału Społecznego,
26. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji,
27. Fundacja Rzecznik Praw Rodziców,
28. Fundacja SYNAPSIS,
29. Forum Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej,
30. Gdańskie Forum Rad Szkół i Rad Rodziców,
31. Komitet Nauk Pedagogicznych PAN,
32. Konfederacja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
33. Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej,
34. Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców,
str. 1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik