Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
Druk nr 2315
Warszawa, 18 kwietnia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-37-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 i art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej
Polskiej projekt ustawy
- o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz niektórych innych ustaw z projektami
aktów wykonawczych.
Rada Ministrów uznała wymieniony projekt ustawy za pilny
w rozumieniu art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku
z koniecznością zapewnienia uczniom klas I podręczników szkolnych począwszy
od roku szkolnego 2014/2015.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Edukacji
Narodowej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw)
Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 3:
a)
po pkt 13a dodaje się pkt 13b i 13c w brzmieniu:
„13b) programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania do danych
zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego – należy przez to
rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania lub kształcenia oraz
treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego lub podstawie programowej kształcenia
ogólnego dla danego etapu edukacyjnego;
13c) programie nauczania do zawodu – należy przez to rozumieć opis sposobu
realizacji celów kształcenia i treści nauczania ustalonych w podstawie
programowej kształcenia w zawodach, w formie efektów kształcenia,
uwzględniający wyodrębnienie kwalifikacji w zawodzie, zgodnie
z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1; program nauczania do
zawodu zawiera także
programy nauczania do poszczególnych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie,
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych,
ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, ustawę z dnia 13 czerwca 2013 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę z dnia 6 grudnia 2013 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091,
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658,
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181,
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250,
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139,
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265,
1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7 i 290.
– 2 –
ustalonych przez dyrektora szkoły, a w przypadku szkół artystycznych –
określonych w ramowych planach nauczania dla tych szkół;”,
b) w pkt 22 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 23–25 w brzmieniu:
„23) podręczniku – należy przez to rozumieć podręcznik dopuszczony do użytku
szkolnego;
24) materiale edukacyjnym – należy przez to rozumieć materiał zastępujący lub
uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania,
mający postać papierową lub elektroniczną;
25) materiale ćwiczeniowym – należy przez to rozumieć materiał przeznaczony
dla uczniów służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.”;
2)
art. 22a otrzymuje brzmienie:
„Art. 22a. 1. Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi
przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do
danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny.
2. W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego nauczyciel lub zespół
nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły podstawowej program
wychowania przedszkolnego.
3. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nauczyciel lub zespół
nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe w danym zawodzie przedstawia
dyrektorowi szkoły program nauczania do danego zawodu.
4. Program wychowania przedszkolnego i programy nauczania, o których mowa
w ust. 1 i 3, mogą obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści
nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, treści
nauczania ustalonych dla danych zajęć edukacyjnych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia dla
danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
5. Program wychowania przedszkolnego i programy nauczania, o których mowa
w ust. 1 i 3, powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są
przeznaczone.
6. Dyrektor przedszkola lub szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
dopuszcza do użytku w danym przedszkolu lub danej szkole przedstawiony przez
nauczyciela lub zespół nauczycieli program wychowania przedszkolnego lub programy
nauczania, o których mowa w ust. 1 i 3.
– 3 –
7. Dopuszczone do użytku w danym przedszkolu lub danej szkole programy
wychowania przedszkolnego lub programy nauczania, o których mowa w ust. 1 i 3,
stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny
zestaw programów nauczania. Dyrektor przedszkola lub szkoły jest odpowiedzialny za
uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie
programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania
przedszkolnego lub podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego
etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – także
całości podstawy programowej kształcenia w zawodach, w których kształci szkoła.
8. Przepisów ust. 1–7 nie stosuje się do indywidualnych programów
opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 pkt 5, oraz do indywidualnych
programów nauki opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 66.
9. Programy nauczania do zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej
i śródlądowej mogą być dopuszczone do użytku w danej szkole po uzyskaniu
pozytywnej opinii odpowiednio ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej
i ministra właściwego do spraw transportu, w zakresie zgodności z postanowieniami
Międzynarodowej konwencji, o której mowa w art. 32b.”;
3)
po art. 22a dodaje się art. 22aa–22aze w brzmieniu:
„Art. 22aa. Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania:
1)
z zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału
ćwiczeniowego lub
2)
bez zastosowania podręcznika lub materiałów, o których mowa w pkt 1.
Art. 22ab. 1. Zespół nauczycieli prowadzących nauczanie w klasach I–III szkoły
podstawowej oraz zespół nauczycieli prowadzących nauczanie danych zajęć
edukacyjnych w klasach IV–VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkole
ponadgimnazjalnej przedstawiają dyrektorowi szkoły propozycję:
1)
jednego podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej,
przyrodniczej i społecznej oraz jednego podręcznika do zajęć z zakresu danego
języka obcego nowożytnego, lub materiału edukacyjnego, dla uczniów danej klasy
– w przypadku klas I–III szkoły podstawowej;
2)
jednego podręcznika do danych zajęć edukacyjnych lub materiału edukacyjnego do
danych zajęć edukacyjnych, dla uczniów danej klasy – w przypadku klas I–VI
szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej;
– 4 –
3)
materiałów ćwiczeniowych.
2. Zespoły nauczycieli, o których mowa w ust. 1, mogą przedstawić dyrektorowi
szkoły propozycję więcej niż jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego:
1)
do danego języka obcego nowożytnego w danej klasie, biorąc pod uwagę poziomy
nauczania języków obcych nowożytnych – w przypadku klas IV–VI szkoły
podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej;
2)
do danych zajęć edukacyjnych w danej klasie, biorąc pod uwagę zakres
kształcenia: podstawowy lub rozszerzony, ustalony w podstawie programowej
kształcenia ogólnego – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej;
3)
do danych zajęć edukacyjnych w danej klasie z zakresu kształcenia w zawodzie –
w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe;
4)
w przypadku uczniów niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym;
5)
w przypadku uczniów objętych kształceniem w zakresie niezbędnym do
podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
3. Zespoły nauczycieli, o których mowa w ust. 1, przy wyborze podręczników,
materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dla uczniów
niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym, uwzględniają potrzeby
edukacyjne i możliwości psychofizyczne tych uczniów.
4. Dyrektor szkoły, na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, o których
mowa w ust. 1, przedstawia radzie pedagogicznej propozycję podręczników, materiałów
edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych.
5. W przypadku braku porozumienia w zespole nauczycieli, o którym mowa
w ust. 1, w sprawie przedstawienia propozycji podręczników lub materiałów
edukacyjnych, zgodnie z ust. 1 i 2, dyrektor szkoły decyduje o podręcznikach lub
materiałach edukacyjnych, które zostaną przedstawione radzie pedagogicznej.
6. Rada pedagogiczna, w drodze uchwały, ustala:
1)
zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich
oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne,
2)
materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku
szkolnym
– po zasięgnięciu opinii rady rodziców, z zastrzeżeniem art. 22ad ust. 2.
7. Rada pedagogiczna, na wniosek zespołu nauczycieli, o którym mowa w ust. 1,
może, w drodze uchwały:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik