eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2315
  • Data wpłynięcia: 2014-04-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811

2315

 
Druk nr 2315 
 
 
Warszawa, 18 kwietnia 2014 r. 
SEJM  
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
Prezes Rady Ministrów 
 
RM-10-37-14 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
Szanowna Pani Marszałek 
Na podstawie art. 118 ust. 1 i art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej 
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej 
Polskiej projekt ustawy 
 
 -  o  zmianie  ustawy  o  systemie  oświaty 
oraz niektórych innych ustaw  z projektami 
aktów wykonawczych. 
 
Rada  Ministrów  uznała  wymieniony  projekt  ustawy  za  pilny  
w  rozumieniu  art.  123  ust.  1  Konstytucji  Rzeczypospolitej  Polskiej  w  związku  
z koniecznością zapewnienia uczniom klas I podręczników szkolnych począwszy 
od roku szkolnego 2014/2015. 
W  załączeniu  przedstawiam  także  opinię  dotyczącą  zgodności 
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej. 
Ponadto  uprzejmie  informuję,  że  do  prezentowania  stanowiska  Rządu  w 
tej  sprawie  w  toku  prac  parlamentarnych  został  upoważniony  Minister Edukacji 
Narodowej. 
 
Z poważaniem 
 
(-) Donald Tusk 
Projekt 
 
U S T A W A  
z dnia 
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw) 
Art.  1.  W  ustawie  z  dnia  7  września  1991  r.  o  systemie  oświaty  (Dz.  U.  z  2004  r. 
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
w art. 3: 
a) 
po pkt 13a dodaje się pkt 13b i 13c w brzmieniu: 
„13b) programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania do danych 
zajęć  edukacyjnych  z  zakresu  kształcenia  ogólnego  –  należy  przez  to 
rozumieć  opis  sposobu  realizacji  celów  wychowania  lub  kształcenia  oraz 
treści  nauczania  ustalonych  odpowiednio  w  podstawie programowej 
wychowania  przedszkolnego  lub  podstawie  programowej  kształcenia 
ogólnego dla danego etapu edukacyjnego;  
13c) programie nauczania do zawodu –  należy  przez  to  rozumieć  opis  sposobu 
realizacji  celów  kształcenia  i  treści  nauczania  ustalonych  w  podstawie 
programowej  kształcenia  w  zawodach,  w  formie  efektów  kształcenia, 
uwzględniający  wyodrębnienie  kwalifikacji  w  zawodzie,  zgodnie 
z klasyfikacją  zawodów  szkolnictwa  zawodowego,  o  której mowa 
w przepisach wydanych na podstawie  art.  24  ust.  1;  program nauczania do 
zawodu zawiera także 
programy  nauczania  do  poszczególnych 
obowiązkowych  zajęć  edukacyjnych  z  zakresu  kształcenia  w  zawodzie, 
                                                 
1) 
Niniejszą  ustawą  zmienia  się  ustawy:  ustawę  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych, 
ustawę  z  dnia  15  kwietnia  2011  r.  o  systemie  informacji  oświatowej,  ustawę  z  dnia  13  czerwca  2013  r. 
o zmianie  ustawy  o  systemie  oświaty  oraz  niektórych  innych  ustaw  oraz  ustawę  z  dnia  6  grudnia 2013 r. 
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. 
2)   Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2004  r.  Nr  273,  poz.  2703 
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, 
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, 
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, 
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, 
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, 
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, 
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 
1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7 i 290. 
– 2 – 
ustalonych  przez  dyrektora  szkoły,  a  w  przypadku  szkół  artystycznych  – 
określonych w ramowych planach nauczania dla tych szkół;”, 
b)  w pkt 22 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 23–25 w brzmieniu: 
„23) podręczniku – należy przez to rozumieć podręcznik dopuszczony do użytku 
szkolnego;  
24)  materiale  edukacyjnym  –  należy  przez  to  rozumieć  materiał  zastępujący  lub 
uzupełniający  podręcznik,  umożliwiający  realizację  programu  nauczania, 
mający postać papierową lub elektroniczną; 
25)  materiale  ćwiczeniowym  –  należy  przez  to  rozumieć  materiał  przeznaczony 
dla uczniów służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.”; 
2) 
art. 22a otrzymuje brzmienie: 
„Art. 22a. 1. Nauczyciel  lub  zespół  nauczycieli  przedstawia dyrektorowi 
przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do 
danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny.  
2.  W  przypadku innej formy wychowania przedszkolnego nauczyciel lub  zespół 
nauczycieli  przedstawia dyrektorowi przedszkola  lub  szkoły  podstawowej  program 
wychowania przedszkolnego. 
3.  W  przypadku szkoły  prowadzącej kształcenie  zawodowe nauczyciel lub zespół 
nauczycieli  prowadzących  kształcenie  zawodowe  w  danym zawodzie przedstawia 
dyrektorowi szkoły program nauczania do danego zawodu.  
4.  Program wychowania przedszkolnego  i  programy  nauczania,  o  których  mowa 
w ust.  1  i  3,  mogą  obejmować  treści  nauczania  wykraczające  poza  zakres  treści 
nauczania ustalonych  w  podstawie programowej wychowania przedszkolnego,  treści 
nauczania ustalonych dla  danych  zajęć  edukacyjnych  w  podstawie programowej 
kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia dla 
danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach.  
5.  Program wychowania przedszkolnego  i  programy  nauczania,  o  których  mowa 
w ust. 1 i 3, powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są 
przeznaczone. 
6.  Dyrektor  przedszkola lub szkoły,  po  zasięgnięciu  opinii  rady  pedagogicznej, 
dopuszcza  do  użytku  w  danym przedszkolu lub danej  szkole  przedstawiony  przez 
nauczyciela lub zespół nauczycieli program wychowania przedszkolnego lub programy 
nauczania, o których mowa w ust. 1 i 3. 
– 3 – 
7.  Dopuszczone  do  użytku  w  danym przedszkolu lub  danej  szkole programy 
wychowania  przedszkolnego lub programy nauczania,  o  których mowa  w  ust.  1 i  3, 
stanowią  odpowiednio  zestaw  programów  wychowania  przedszkolnego  lub  szkolny 
zestaw programów nauczania. Dyrektor przedszkola lub szkoły jest odpowiedzialny za 
uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie 
programów  nauczania  całości  odpowiednio  podstawy  programowej wychowania 
przedszkolnego lub  podstawy  programowej  kształcenia  ogólnego  ustalonej  dla  danego 
etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – także 
całości podstawy programowej kształcenia w zawodach, w których kształci szkoła. 
8. Przepisów  ust.  1–7  nie  stosuje  się  do  indywidualnych  programów 
opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 pkt 5, oraz do indywidualnych 
programów nauki opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 66. 
9. Programy nauczania do  zawodów  podstawowych  dla  żeglugi  morskiej 
i śródlądowej  mogą  być  dopuszczone  do  użytku  w  danej szkole po uzyskaniu 
pozytywnej opinii odpowiednio ministra  właściwego  do  spraw  gospodarki  morskiej 
i ministra  właściwego  do  spraw  transportu,  w  zakresie  zgodności  z  postanowieniami 
Międzynarodowej konwencji, o której mowa w art. 32b.”; 
3) 
po art. 22a dodaje się art. 22aa–22aze w brzmieniu: 
„Art. 22aa. Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania: 
1) 
z  zastosowaniem  podręcznika,  materiału  edukacyjnego  lub  materiału 
ćwiczeniowego lub 
2) 
bez zastosowania podręcznika lub materiałów, o których mowa w pkt 1. 
Art. 22ab. 1. Zespół  nauczycieli  prowadzących  nauczanie  w  klasach I–III  szkoły 
podstawowej  oraz  zespół  nauczycieli  prowadzących  nauczanie  danych  zajęć 
edukacyjnych  w  klasach  IV–VI szkoły  podstawowej, gimnazjum  i  szkole 
ponadgimnazjalnej przedstawiają dyrektorowi szkoły propozycję: 
1) 
jednego  podręcznika  do  zajęć  z  zakresu  edukacji: polonistycznej, matematycznej, 
przyrodniczej  i  społecznej  oraz  jednego  podręcznika  do  zajęć  z  zakresu  danego 
języka obcego nowożytnego, lub materiału edukacyjnego, dla uczniów danej klasy 
– w przypadku klas I–III szkoły podstawowej; 
2) 
jednego podręcznika do danych zajęć edukacyjnych lub materiału edukacyjnego do 
danych  zajęć  edukacyjnych,  dla uczniów danej klasy –  w  przypadku klas I–VI 
szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej; 
– 4 – 
3) 
materiałów ćwiczeniowych. 
2.  Zespoły  nauczycieli,  o  których mowa  w  ust.  1,  mogą  przedstawić  dyrektorowi 
szkoły propozycję więcej niż jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego: 
1) 
do danego języka obcego nowożytnego w danej klasie, biorąc pod uwagę poziomy 
nauczania  języków  obcych  nowożytnych  –  w  przypadku  klas IV–VI szkoły 
podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej; 
2) 
do  danych  zajęć  edukacyjnych  w  danej klasie,  biorąc  pod  uwagę  zakres 
kształcenia: podstawowy lub rozszerzony,  ustalony  w  podstawie  programowej 
kształcenia ogólnego – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej; 
3) 
do danych zajęć edukacyjnych w danej klasie z zakresu kształcenia w zawodzie – 
w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; 
4) 
w przypadku uczniów niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym; 
5) 
w przypadku uczniów  objętych  kształceniem  w  zakresie  niezbędnym  do 
podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.  
3.  Zespoły  nauczycieli,  o  których mowa  w  ust.  1,  przy  wyborze  podręczników, 
materiałów  edukacyjnych  lub  materiałów  ćwiczeniowych  dla  uczniów 
niepełnosprawnych  objętych  kształceniem  specjalnym,  uwzględniają  potrzeby 
edukacyjne i możliwości psychofizyczne tych uczniów. 
4.  Dyrektor  szkoły,  na  podstawie  propozycji  zespołów  nauczycieli,  o  których 
mowa w ust. 1, przedstawia radzie pedagogicznej propozycję podręczników, materiałów 
edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych. 
5.  W  przypadku braku porozumienia  w  zespole  nauczycieli,  o  którym  mowa 
w ust. 1,  w  sprawie  przedstawienia  propozycji  podręczników  lub  materiałów 
edukacyjnych, zgodnie  z  ust.  1 i  2,  dyrektor  szkoły  decyduje  o  podręcznikach lub 
materiałach edukacyjnych, które zostaną przedstawione radzie pedagogicznej. 
6. Rada pedagogiczna, w drodze uchwały, ustala: 
1) 
zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich 
oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne, 
2) 
materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku 
szkolnym 
– po zasięgnięciu opinii rady rodziców, z zastrzeżeniem art. 22ad ust. 2. 
7. Rada pedagogiczna, na wniosek zespołu nauczycieli, o którym mowa w ust. 1, 
może, w drodze uchwały: 
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: