Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2315
- Data wpłynięcia: 2014-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811
2315
Szkoła podstawowa (w tym szkoła artystyczna
szkoła artystyczna
realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły
realizująca kształcenie
Nazwa szkoły
podstawowej)
ogólne w zakresie
(zespołu szkół)
Lp.
Wyszczególnienie
gimnazjum )
Razem
oraz adres i
regon
I
II
V
I
II
a I
a I
a I
a I
a V
a I
a I
a I
las
las
las
las
las
asa VI
las
las
las
K
K
K
K
K
Kl
K
K
K
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
15
Wysokość udokumentowanych wydatków poniesionych w roku szkolnym
2016/2017 na wyposażenie szkoły odpowiednio w podręcznik do nauczania
języka obcego nowożytnego lub w materiały edukacyjne (szkoła
podstawowa klasy I–III) bądź w podręczniki lub materiały edukacyjne
(szkoła podstawowa – klasy IV–V i gimnazjum – klasy I –II) dla
zwiększonej liczby uczniów odpowiednich klas, w stosunku do liczby
uczniów tych klas, którym w 2016 r. szkoła z dotacji zapewniła podręcznik
do nauczania języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne bądź
podręczniki lub materiały edukacyjne
16
Wysokość udokumentowanych wydatków poniesionych w roku szkolnym
2016/2017 na zapewnienie wyposażenia szkoły w materiały ćwiczeniowe
dla zwiększonej liczby uczniów odpowiednich klas, w stosunku do liczby
uczniów tych klas, którym w 2016 r. szkoła z dotacji zapewniła materiały
ćwiczeniowe
17
Dodatnia różnica pomiędzy kwotą dotacji celowej, wykazanej w poz. 13,
a wysokością udokumentowanych wydatków poniesionych w roku
szkolnym 2016/2017, wykazanych w poz. 15 (poz. 13–poz. 15) /jeżeli
różnica jest niedodatnia należy wpisać „0”/
18
Dodatnia różnica pomiędzy kwotą dotacji celowej, wykazanej w poz. 14,
a wysokością udokumentowanych wydatków poniesionych w roku
szkolnym 2016/2017, wykazanych w poz. 16 (poz. 14–poz. 16) /jeżeli
różnica jest niedodatnia należy wpisać „0”/
19
Środki do zwrotu
(poz. 7+poz. 8+poz. 11+poz. 12+poz. 17+poz. 18)
20
Środki do zwrotu w zakresie obsługi zadania (1% x poz. 19) po
zaokrągleniu do pełnych groszy
21
Razem kwota dotacji do zwrotu (poz. 19+poz. 20) po zaokrągleniu do
pełnych złotych
.Podział kwoty dotacji do zwrotu na poszczególne rozdziały klasyfikacji budżetowej jest następujący:
59
32. Rozdz. 80101 Szkoły podstawowe
………….. zł,
33. Rozdz. 80102 Szkoły podstawowe specjalne
………….. zł,
34. Rozdz. 80110 Gimnazja
………….. zł,
35. Rozdz. 80111 Gimnazja specjalne
………….. zł,
36. Rozdz. 80132 Szkoły artystyczne
………….. zł.
................................……………………….
data sporządzenia, pieczęć i podpis Wójta /Burmistrza/Prezydenta/ Starosty/ Marszałka Województwa
04/59rch
60
7
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie udzielania jednostkom
samorządu terytorialnego dotacji celowej z budżetu państwa na wyposażenie szkół
w podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe jest wykonaniem upoważnienia
ustawowego zawartego w)
z dnia
w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników
Na podstawie art. 22aw ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać dopuszczane do użytku szkolnego:
a)
podręczniki przeznaczone do kształcenia ogólnego oraz do kształcenia
w zawodach, w tym do kształcenia specjalnego,
b)
podręczniki wspomagające edukację przeznaczone do kształcenia specjalnego;
2)
rodzaj zajęć edukacyjnych, do których nie dopuszcza się podręczników do użytku
szkolnego, z uwagi na specyfikę tych zajęć edukacyjnych;
3)
szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, o których
mowa w pkt 1;
4)
dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku o wpis na listę rzeczoznawców;
5)
wysokość opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego;
6)
tryb wnoszenia i zwrotu opłat w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego
podręczników, o których mowa w pkt 1.
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091,
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658,
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181,
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250,
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139,
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265,
1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290 i ... .
– 2 –
§ 2. Do zajęć edukacyjnych z przedmiotów uzupełniających:
1)
zajęcia techniczne na III etapie edukacyjnym,
2)
zajęcia artystyczne na III etapie edukacyjnym,
3)
ekonomia w praktyce na IV etapie edukacyjnym
– nie dopuszcza się do użytku szkolnego podręczników.
§ 3. 1. Podręcznik lub, w przypadku podręcznika wydawanego w częściach, każda część
podręcznika przeznaczonego do:
1)
zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz
podręcznika do zajęć z danego języka obcego nowożytnego, w klasach I–III szkoły
podstawowej – zawiera usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu
odpowiednio edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej albo
danego języka obcego nowożytnego, ustalonych w podstawie programowej kształcenia
ogólnego, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia
2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977);
2)
kształcenia ogólnego innego niż podręcznik, o którym mowa w pkt 1 – zawiera
usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na
danym etapie edukacyjnym, ustalonych w podstawie programowej kształcenia
ogólnego, określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1;
3)
kształcenia w zawodzie – zawiera usystematyzowaną prezentację treści nauczania,
ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach określonej
w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie
podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184), w zakresie:
a)
zawodu: w formie efektów kształcenia właściwych dla tego zawodu: efektów
kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów, efektów kształcenia wspólnych
dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę
do kształcenia w tym zawodzie, oraz efektów kształcenia właściwych dla
kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie lub
b)
kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie: w formie efektów kształcenia właściwych
dla tej kwalifikacji, efektów kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru
kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie, w którym
wyodrębniono tę kwalifikację, oraz efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich
zawodów, lub
– 3 –
c)
jednej z części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie: w formie efektów
kształcenia właściwych dla tej części kwalifikacji.
2. Podręcznik do nauczania przedmiotu uzupełniającego przyroda oraz przedmiotu
uzupełniającego historia i społeczeństwo na IV etapie edukacyjnym zawiera co najmniej
cztery wątki ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego i dzieli się na części
zawierające usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu każdego z wątków.
3. W przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu uzupełniającego historia
i społeczeństwo na IV etapie edukacyjnym jednym z wątków, o których mowa w ust. 2, jest
wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.
4. Podręcznik lub, w przypadku podręcznika wydawanego w częściach, każda część
podręcznika do nauczania historii i geografii przeznaczony dla mniejszości narodowej lub
etnicznej oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym zawiera
usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu danego przedmiotu,
wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
5. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego:
1)
jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym
i językowym, w szczególności:
a)
uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,
b)
jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod względem
stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów
i sposobu ich wyjaśniania,
c)
zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych
treści nauczania,
d)
ma logiczną konstrukcję;
2)
zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do liczby
godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na edukację wczesnoszkolną,
zajęcia z języka obcego nowożytnego w edukacji wczesnoszkolnej lub nauczanie
danego przedmiotu;
3)
zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów;
4)
umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności
ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
5)
w przypadku podręcznika przeznaczonego dla szkoły ponadgimnazjalnej – określa
zakres kształcenia podstawowy lub rozszerzony;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2315
› Pobierz plik