eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy poprawy warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki oraz obowiązku zapewnienia przez władze publiczne obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia przez zwiększenie dostępności podręczników dla uczniow

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2315
  • Data wpłynięcia: 2014-04-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 811

2315

Gimnazjum (w tym 
Szkoła podstawowa (w tym szkoła artystyczna 
szkoła artystyczna 
realizująca  kształcenie ogólne w zakresie szkoły 
realizująca  kształcenie 
Nazwa szkoły 
podstawowej)  
ogólne w zakresie 
(zespołu szkół) 
Lp. 
Wyszczególnienie 
gimnazjum )    
Razem 
oraz adres i 
 
 
 
 
regon  
 
I
II 
V
 

II 
a I
a I
a I
a I
a V
a I
a I
a I
las
las
las
las
las
asa VI
las
las
las
K
K
K
K
K
Kl
K
K
K










10 
11 
12 
15 
 
Wysokość udokumentowanych wydatków poniesionych w roku szkolnym 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2016/2017  na  wyposażenie szkoły odpowiednio w podręcznik do nauczania 
języka obcego nowożytnego lub w materiały edukacyjne  (szkoła 
podstawowa klasy I–III) bądź w podręczniki lub materiały edukacyjne 
(szkoła podstawowa –  klasy IV–V i gimnazjum – klasy I –II)  dla 
zwiększonej liczby uczniów odpowiednich  klas, w stosunku do liczby 
uczniów tych klas,  którym  w 2016 r. szkoła z dotacji zapewniła podręcznik 
do nauczania języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne  bądź 
podręczniki lub materiały edukacyjne   
16 
 
Wysokość udokumentowanych wydatków poniesionych w  roku szkolnym 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2016/2017 na  zapewnienie wyposażenia szkoły w  materiały ćwiczeniowe 
dla zwiększonej liczby uczniów odpowiednich  klas, w stosunku do liczby 
uczniów tych klas,  którym  w 2016 r. szkoła z dotacji zapewniła materiały 
ćwiczeniowe   
17 
 
Dodatnia różnica pomiędzy kwotą dotacji celowej, wykazanej w poz. 13,  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
a wysokością  udokumentowanych wydatków poniesionych w roku 
szkolnym 2016/2017, wykazanych w poz.  15 (poz. 13–poz. 15)  /jeżeli 
różnica jest niedodatnia należy wpisać „0”/ 
18 
 
Dodatnia różnica pomiędzy kwotą dotacji celowej, wykazanej w poz. 14, 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
a wysokością  udokumentowanych wydatków poniesionych w roku 
szkolnym 2016/2017, wykazanych w poz.  16 (poz. 14–poz. 16) /jeżeli 
różnica jest niedodatnia należy wpisać „0”/ 
19 
 
Środki  do  zwrotu  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(poz. 7+poz. 8+poz. 11+poz. 12+poz. 17+poz. 18) 
20 
 
Środki  do  zwrotu w zakresie obsługi zadania (1% x poz. 19)  po 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
zaokrągleniu do pełnych groszy 
21 
 
Razem kwota dotacji  do  zwrotu (poz. 19+poz. 20) po zaokrągleniu do 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
pełnych złotych 
 
.Podział kwoty dotacji do zwrotu  na poszczególne rozdziały klasyfikacji budżetowej jest następujący: 
 
59 
 
32.  Rozdz. 80101 Szkoły podstawowe    
 
………….. zł, 
33.  Rozdz. 80102 Szkoły podstawowe specjalne    
………….. zł, 
34.  Rozdz. 80110 Gimnazja    
 
    
………….. zł, 
35.  Rozdz. 80111 Gimnazja specjalne       
 
………….. zł, 
36.  Rozdz. 80132 Szkoły artystyczne   
    
………….. zł. 
 
................................………………………. 
data sporządzenia, pieczęć i podpis  Wójta /Burmistrza/Prezydenta/  Starosty/ Marszałka Województwa   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
04/59rch 
60 
 

 
  
UZASADNIENIE 
 
Projekt  rozporządzenia  Ministra  Edukacji  Narodowej  w  sprawie  udzielania  jednostkom 
samorządu  terytorialnego  dotacji  celowej  z  budżetu  państwa  na  wyposażenie  szkół 
w podręczniki,  materiały  edukacyjne  i  ćwiczeniowe  jest  wykonaniem  upoważnienia 
ustawowego zawartego w
z dnia 
w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników 
 
Na podstawie art. 22aw  ust.  1  ustawy  z  dnia  7  września  1991  r.  o  systemie  oświaty 
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa: 
1) 
szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać dopuszczane do użytku szkolnego: 
a) 
podręczniki  przeznaczone  do  kształcenia  ogólnego  oraz  do  kształcenia 
w zawodach, w tym do kształcenia specjalnego, 
b) 
podręczniki wspomagające edukację przeznaczone do kształcenia specjalnego; 
2) 
rodzaj  zajęć  edukacyjnych,  do  których  nie  dopuszcza  się  podręczników  do  użytku 
szkolnego, z uwagi na specyfikę tych zajęć edukacyjnych; 
3) 
szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, o których 
mowa w pkt 1; 
4) 
dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku o wpis na listę rzeczoznawców;  
5) 
wysokość opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego; 
6) 
tryb  wnoszenia  i  zwrotu  opłat  w  postępowaniu  o  dopuszczenie  do  użytku  szkolnego 
podręczników, o których mowa w pkt 1. 
                                                 
1)   Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie 
§  1  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  w  sprawie  szczegółowego 
zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480). 
2)   Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2004  r.  Nr  273,  poz.  2703 
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, 
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, 
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, 
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, 
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, 
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, 
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 
1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290 i ... .  
– 2 – 
§ 2. Do zajęć edukacyjnych z przedmiotów uzupełniających: 
1) 
zajęcia techniczne na III etapie edukacyjnym, 
2) 
zajęcia artystyczne na III etapie edukacyjnym,  
3) 
ekonomia w praktyce na IV etapie edukacyjnym 
– nie dopuszcza się do użytku szkolnego podręczników.  
§ 3. 1. Podręcznik lub, w przypadku podręcznika wydawanego w częściach, każda część 
podręcznika przeznaczonego do: 
1) 
zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz 
podręcznika  do  zajęć  z  danego  języka  obcego  nowożytnego, w klasach I–III  szkoły 
podstawowej  –  zawiera  usystematyzowaną  prezentację  treści  nauczania  z  zakresu 
odpowiednio  edukacji:  polonistycznej,  matematycznej,  przyrodniczej  i  społecznej  albo 
danego języka obcego nowożytnego, ustalonych w podstawie programowej kształcenia 
ogólnego, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 
2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia 
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977); 
2) 
kształcenia  ogólnego  innego  niż  podręcznik, o którym mowa w pkt 1 –  zawiera 
usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na 
danym  etapie  edukacyjnym,  ustalonych  w  podstawie  programowej  kształcenia 
ogólnego, określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1; 
3) 
kształcenia  w  zawodzie  –  zawiera  usystematyzowaną  prezentację  treści  nauczania, 
ustalonych  w  podstawie  programowej  kształcenia  w  zawodach  określonej 
w rozporządzeniu  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  7  lutego  2012  r.  w  sprawie 
podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184), w zakresie: 
a) 
zawodu:  w  formie  efektów  kształcenia  właściwych  dla  tego  zawodu:  efektów 
kształcenia  wspólnych  dla  wszystkich  zawodów,  efektów  kształcenia  wspólnych 
dla  zawodów  w  ramach  obszaru  kształcenia,  stanowiących  podbudowę 
do kształcenia  w  tym  zawodzie,  oraz  efektów  kształcenia  właściwych  dla 
kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie lub 
b) 
kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie: w formie efektów kształcenia właściwych 
dla tej kwalifikacji, efektów kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru 
kształcenia,  stanowiących  podbudowę  do  kształcenia  w zawodzie, w którym 
wyodrębniono tę kwalifikację, oraz efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich 
zawodów, lub 
– 3 – 
c) 
jednej  z  części  kwalifikacji  wyodrębnionej  w  zawodzie:  w formie efektów 
kształcenia właściwych dla tej części kwalifikacji. 
2.  Podręcznik  do  nauczania  przedmiotu  uzupełniającego  przyroda  oraz  przedmiotu 
uzupełniającego  historia  i  społeczeństwo  na  IV  etapie  edukacyjnym  zawiera  co  najmniej 
cztery  wątki  ujęte  w  podstawie  programowej  kształcenia  ogólnego  i  dzieli  się  na  części 
zawierające usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu każdego z wątków.  
3.  W  przypadku  podręcznika  do  nauczania  przedmiotu  uzupełniającego  historia 
i społeczeństwo na IV etapie edukacyjnym jednym z wątków, o których mowa w ust. 2, jest 
wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.  
4.  Podręcznik  lub,  w  przypadku  podręcznika  wydawanego  w  częściach,  każda  część 
podręcznika  do  nauczania  historii  i  geografii  przeznaczony  dla  mniejszości  narodowej  lub 
etnicznej  oraz  społeczności  posługującej  się  językiem  regionalnym zawiera 
usystematyzowaną  prezentację  treści  nauczania  z  zakresu  danego  przedmiotu, 
wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego. 
5. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego: 
1) 
jest  poprawny  pod  względem  merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym 
i językowym, w szczególności: 
a) 
uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej, 
b) 
jest  przystosowany  do  danego  poziomu  kształcenia,  zwłaszcza  pod  względem 
stopnia  trudności,  formy  przekazu,  właściwego  doboru  pojęć,  nazw,  terminów 
i sposobu ich wyjaśniania, 
c) 
zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych 
treści nauczania, 
d) 
ma logiczną konstrukcję; 
2) 
zawiera  zakres  materiału  rzeczowego  i  materiału  ilustracyjnego  odpowiedni do liczby 
godzin  przewidzianych  w  ramowym  planie  nauczania  na  edukację  wczesnoszkolną, 
zajęcia  z  języka  obcego  nowożytnego  w  edukacji  wczesnoszkolnej  lub nauczanie 
danego przedmiotu; 
3) 
zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów; 
4) 
umożliwia  uczniom  ze  zróżnicowanymi  możliwościami  nabycie  umiejętności 
ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego; 
5) 
w  przypadku  podręcznika  przeznaczonego  dla  szkoły  ponadgimnazjalnej  –  określa 
zakres kształcenia podstawowy lub rozszerzony; 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: