Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-1
– 15 –
10. Wnioski, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7, przedstawiane wraz
z materiałami uzasadniającymi potrzebę zastosowania lub przedłużenia kontroli operacyjnej,
zawierają w szczególności:
1)
numer sprawy i jej kryptonim, jeżeli został jej nadany;
2)
opis przestępstwa z podaniem, w miarę możliwości, jego kwalifikacji prawnej, przy
czym w przypadku potrzeby zarządzenia kontroli operacyjnej wobec osoby podejrzanej
lub oskarżonego we wniosku zamieszcza się również informację o toczącym się wobec
tej osoby postępowaniu;
3)
okoliczności uzasadniające potrzebę zastosowania lub przedłużenia kontroli operacyjnej,
w tym stwierdzonej bezskuteczności lub nieprzydatności innych środków;
4)
dane osoby lub inne dane pozwalające na jednoznaczne określenie podmiotu lub
przedmiotu, wobec którego stosowana będzie kontrola operacyjna, ze wskazaniem
miejsca lub sposobu jej stosowania;
5)
cel, czas i rodzaj prowadzonej kontroli operacyjnej.
11. Na postanowienia sądu, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7, Szefowi ABW
przysługuje zażalenie. Do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania
karnego.
Art. 22. 1. W przypadku uzyskania w toku kontroli operacyjnej dowodów
pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub mających znaczenie dla toczącego się
postępowania karnego Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu wszystkie
materiały zgromadzone podczas stosowania tej kontroli. Prokurator Generalny podejmuje
decyzję o zakresie i sposobie wykorzystania przekazanych materiałów. Art. 238 § 3–5 oraz
art. 239 Kodeksu postępowania karnego stosuje się odpowiednio. W postępowaniu przed
właściwym sądem, w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się odpowiednio art. 393 § 1
zdanie pierwsze Kodeksu postępowania karnego.
2. Wykorzystanie dowodu uzyskanego podczas stosowania kontroli operacyjnej jest
dopuszczalne wyłącznie w postępowaniu karnym w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo
skarbowe, w stosunku do którego jest dopuszczalne stosowanie takiej kontroli przez
jakikolwiek podmiot uprawniony do jej stosowania.
3. Jeżeli w wyniku stosowania kontroli operacyjnej uzyskano dowód popełnienia
przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, w stosunku do którego można zarządzić kontrolę
operacyjną, popełnionego przez osobę, wobec której była stosowana kontrola operacyjna,
innego niż objęte zarządzeniem kontroli operacyjnej albo popełnionego przez inną osobę,
– 16 –
o zgodzie na jego wykorzystanie w postępowaniu karnym orzeka postanowieniem sąd, na
wniosek Prokuratora Generalnego. Sąd wydaje postanowienie w terminie 14 dni od dnia
złożenia wniosku przez Prokuratora Generalnego.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, Prokurator Generalny kieruje do sądu nie później
niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania od Szefa ABW materiałów zgromadzonych
podczas stosowania kontroli operacyjnej. Materiały, o których mowa w zdaniu pierwszym,
Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu niezwłocznie, nie później jednak niż
w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia kontroli, której dotyczą te materiały.
5. Szef ABW zarządza niezwłoczne zniszczenie zgromadzonych podczas stosowania
kontroli operacyjnej materiałów, które nie są istotne dla bezpieczeństwa państwa lub nie
stanowią informacji potwierdzających zaistnienie przestępstwa. Zniszczenia materiałów
dokonuje protokolarnie komisja powołana przez Szefa ABW. O wydaniu i wykonaniu
zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów Szef ABW niezwłocznie informuje
Prokuratora Generalnego.
6. O zachowaniu materiałów z kontroli operacyjnej, które są istotne dla bezpieczeństwa
państwa, orzeka sąd na pisemny wniosek Szefa ABW złożony po uzyskaniu pisemnej zgody
Prokuratora Generalnego. Przed wydaniem pisemnej zgody Prokurator Generalny zapoznaje
się z materiałami uzasadniającymi wniosek. W stosunku do materiałów, co do których sąd nie
orzekł o ich zachowaniu, stosuje się odpowiednio ust. 5.
7. Postanowienia, o których mowa w ust. 3 i 6 oraz w art. 21 ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7,
wydaje Sąd Okręgowy w Warszawie. Sąd przed wydaniem tych postanowień zapoznaje się
z materiałami uzasadniającymi wniosek, w szczególności zgromadzonymi podczas
stosowania kontroli operacyjnej zarządzonej w sprawie, której wniosek dotyczy. Wnioski,
o których mowa w ust. 3 i 6 oraz w art. 21 ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7, sąd rozpoznaje
jednoosobowo, przy czym czynności sądu związane z rozpoznawaniem tych wniosków są
realizowane w warunkach przewidzianych dla przetwarzania informacji niejawnych oraz
z odpowiednim zastosowaniem przepisów wydanych na podstawie art. 181 § 2 Kodeksu
postępowania karnego. W posiedzeniu sądu może wziąć udział wyłącznie prokurator
i przedstawiciel Szefa ABW.
8. Sąd, Prokurator Generalny, Szef ABW prowadzą odrębne rejestry: postanowień,
pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków dotyczących kontroli operacyjnej.
– 17 –
9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb dokumentowania kontroli operacyjnej oraz prowadzenia rejestrów, w tym
wzory stosowanych druków i rejestrów,
2)
sposób przekazywania wniosków i zarządzeń,
3)
sposób i tryb przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych
podczas stosowania kontroli operacyjnej
– uwzględniając potrzebę zapewnienia rzetelnego dokumentowania kontroli operacyjnej oraz
sprawnego przekazywania i przetwarzania uzyskanych w jej toku materiałów.
Art. 23. 1. Czynności operacyjno-rozpoznawcze polegające na dokonaniu w sposób
niejawny nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa,
ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi
obrót są zabronione, albo przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej mogą być
prowadzone przez ABW w celu sprawdzenia uzyskanych wcześniej wiarygodnych informacji
o przestępstwie oraz wykrycia sprawców i uzyskania dowodów w sprawach o przestępstwa
wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 2.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, nie mogą polegać na kierowaniu działaniami
wyczerpującymi znamiona czynu zabronionego pod groźbą kary.
3. Szef ABW może zarządzić, na czas określony, czynności wymienione w ust. 1,
po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, którego na bieżąco informuje
o przebiegu tych czynności i ich wyniku. Przed wydaniem pisemnej zgody Prokurator
Generalny zapoznaje się z materiałami uzasadniającymi potrzebę przeprowadzenia czynności,
o których mowa w ust. 1.
4. W przypadku potwierdzenia informacji o przestępstwie wymienionym w art. 3 ust. 1
pkt 2, Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu wszystkie materiały zgromadzone
w wyniku wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1. W postępowaniu przed sądem,
w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się odpowiednio art. 393 § 1 zdanie pierwsze
Kodeksu postępowania karnego.
5. Szef ABW i Prokurator Generalny prowadzą rejestry czynności, o których mowa
w ust. 1.
– 18 –
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb dokumentowania czynności, o których mowa w ust. 1, oraz prowadzenia
rejestrów, w tym wzory stosowanych druków i rejestrów,
2)
sposób i tryb przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów i dokumentów
uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją czynności, o których mowa
w ust. 1
– uwzględniając potrzebę zapewnienia rzetelnego dokumentowania czynności, o których
mowa w ust. 1, oraz sprawnego przekazywania i przetwarzania uzyskanych w ich toku
materiałów.
Art. 24. 1. Szef ABW może, przed wszczęciem postępowania karnego, zarządzić
niejawne nadzorowanie wytwarzania, przemieszczania, przechowywania lub obrotu
przedmiotami przestępstwa, jeżeli nie stworzy to zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego,
w sprawach o przestępstwa wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 2, w ramach czynności
operacyjno-rozpoznawczych zmierzających do udokumentowania tych przestępstw albo
ustalenia tożsamości osób uczestniczących w tych przestępstwach lub przejęcia przedmiotów
przestępstwa.
2. Stosownie do zarządzenia, o którym mowa w ust. 1:
1)
operatorzy pocztowi,
2)
podmioty prowadzące działalność w zakresie przewozu, przeładunku lub
przechowywania rzeczy,
3)
organy celne,
4)
organy Straży Granicznej
– są obowiązane dopuścić do dalszego przewozu przesyłki zawierające przedmioty
przestępstwa w stanie nienaruszonym lub po ich usunięciu albo zastąpieniu w całości lub
w części innymi przedmiotami.
3. O zarządzeniu, przebiegu i wynikach czynności, o których mowa w ust. 1, Szef ABW
niezwłocznie zawiadamia Prokuratora Generalnego, który może nakazać ich zaniechanie.
4. W przypadku potwierdzenia informacji o przestępstwie wymienionym w art. 3 ust. 1
pkt 2, Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu wszystkie materiały zgromadzone
w wyniku wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1. W postępowaniu przed sądem,
w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się odpowiednio art. 393 § 1 zdanie pierwsze
Kodeksu postępowania karnego.
– 19 –
5. Szef ABW i Prokurator Generalny prowadzą rejestry czynności, o których mowa
w ust. 1.
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb dokumentowania czynności, o których mowa w ust. 1, oraz prowadzenia
rejestrów, w tym wzory stosowanych druków i rejestrów,
2)
sposób i tryb przekazywania, przetwarzania i niszczenia materiałów i dokumentów
uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją czynności, o których mowa
w ust. 1
– uwzględniając potrzebę zapewnienia rzetelnego dokumentowania czynności, o których
mowa w ust. 1, oraz sprawnego przekazywania i przetwarzania uzyskanych w ich toku
materiałów.
Art. 25. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 i art. 24, może być
stosowana kontrola korespondencji lub środki techniczne na zasadach i w trybie określonych
w art. 21 i art. 22.
Art. 26. 1. ABW przy wykonywaniu swoich zadań może korzystać z pomocy osób
niebędących jej funkcjonariuszami.
2. Zabronione jest ujawnianie danych o osobie udzielającej pomocy ABW przy
wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych. Ujawnienie danych o tej osobie może
nastąpić jedynie w przypadkach określonych w art. 35 ust. 4.
3. Osoba, o której mowa w ust. 2:
1)
nie może ujawniać faktu udzielania pomocy ABW przy wykonywaniu czynności
operacyjno-rozpoznawczych ani okoliczności związanych z jej udzielaniem;
2)
może otrzymać wypłacane z funduszu operacyjnego wynagrodzenie za udzielenie
pomocy ABW przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych.
4. Jeżeli w czasie korzystania lub w związku z korzystaniem przez ABW z pomocy
osoby, o której mowa w ust. 1, osoba ta:
1)
utraciła życie albo doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek
wypadku pozostającego w związku z udzielaniem pomocy ABW, osobie tej albo jej
spadkobiercom przysługuje odszkodowanie na zasadach i w trybie określonych
odpowiednio dla funkcjonariuszy lub członków ich rodzin w przepisach o świadczeniu
10. Wnioski, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7, przedstawiane wraz
z materiałami uzasadniającymi potrzebę zastosowania lub przedłużenia kontroli operacyjnej,
zawierają w szczególności:
1)
numer sprawy i jej kryptonim, jeżeli został jej nadany;
2)
opis przestępstwa z podaniem, w miarę możliwości, jego kwalifikacji prawnej, przy
czym w przypadku potrzeby zarządzenia kontroli operacyjnej wobec osoby podejrzanej
lub oskarżonego we wniosku zamieszcza się również informację o toczącym się wobec
tej osoby postępowaniu;
3)
okoliczności uzasadniające potrzebę zastosowania lub przedłużenia kontroli operacyjnej,
w tym stwierdzonej bezskuteczności lub nieprzydatności innych środków;
4)
dane osoby lub inne dane pozwalające na jednoznaczne określenie podmiotu lub
przedmiotu, wobec którego stosowana będzie kontrola operacyjna, ze wskazaniem
miejsca lub sposobu jej stosowania;
5)
cel, czas i rodzaj prowadzonej kontroli operacyjnej.
11. Na postanowienia sądu, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7, Szefowi ABW
przysługuje zażalenie. Do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania
karnego.
Art. 22. 1. W przypadku uzyskania w toku kontroli operacyjnej dowodów
pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub mających znaczenie dla toczącego się
postępowania karnego Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu wszystkie
materiały zgromadzone podczas stosowania tej kontroli. Prokurator Generalny podejmuje
decyzję o zakresie i sposobie wykorzystania przekazanych materiałów. Art. 238 § 3–5 oraz
art. 239 Kodeksu postępowania karnego stosuje się odpowiednio. W postępowaniu przed
właściwym sądem, w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się odpowiednio art. 393 § 1
zdanie pierwsze Kodeksu postępowania karnego.
2. Wykorzystanie dowodu uzyskanego podczas stosowania kontroli operacyjnej jest
dopuszczalne wyłącznie w postępowaniu karnym w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo
skarbowe, w stosunku do którego jest dopuszczalne stosowanie takiej kontroli przez
jakikolwiek podmiot uprawniony do jej stosowania.
3. Jeżeli w wyniku stosowania kontroli operacyjnej uzyskano dowód popełnienia
przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, w stosunku do którego można zarządzić kontrolę
operacyjną, popełnionego przez osobę, wobec której była stosowana kontrola operacyjna,
innego niż objęte zarządzeniem kontroli operacyjnej albo popełnionego przez inną osobę,
– 16 –
o zgodzie na jego wykorzystanie w postępowaniu karnym orzeka postanowieniem sąd, na
wniosek Prokuratora Generalnego. Sąd wydaje postanowienie w terminie 14 dni od dnia
złożenia wniosku przez Prokuratora Generalnego.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, Prokurator Generalny kieruje do sądu nie później
niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania od Szefa ABW materiałów zgromadzonych
podczas stosowania kontroli operacyjnej. Materiały, o których mowa w zdaniu pierwszym,
Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu niezwłocznie, nie później jednak niż
w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia kontroli, której dotyczą te materiały.
5. Szef ABW zarządza niezwłoczne zniszczenie zgromadzonych podczas stosowania
kontroli operacyjnej materiałów, które nie są istotne dla bezpieczeństwa państwa lub nie
stanowią informacji potwierdzających zaistnienie przestępstwa. Zniszczenia materiałów
dokonuje protokolarnie komisja powołana przez Szefa ABW. O wydaniu i wykonaniu
zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów Szef ABW niezwłocznie informuje
Prokuratora Generalnego.
6. O zachowaniu materiałów z kontroli operacyjnej, które są istotne dla bezpieczeństwa
państwa, orzeka sąd na pisemny wniosek Szefa ABW złożony po uzyskaniu pisemnej zgody
Prokuratora Generalnego. Przed wydaniem pisemnej zgody Prokurator Generalny zapoznaje
się z materiałami uzasadniającymi wniosek. W stosunku do materiałów, co do których sąd nie
orzekł o ich zachowaniu, stosuje się odpowiednio ust. 5.
7. Postanowienia, o których mowa w ust. 3 i 6 oraz w art. 21 ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7,
wydaje Sąd Okręgowy w Warszawie. Sąd przed wydaniem tych postanowień zapoznaje się
z materiałami uzasadniającymi wniosek, w szczególności zgromadzonymi podczas
stosowania kontroli operacyjnej zarządzonej w sprawie, której wniosek dotyczy. Wnioski,
o których mowa w ust. 3 i 6 oraz w art. 21 ust. 4 pkt 1 i ust. 5–7, sąd rozpoznaje
jednoosobowo, przy czym czynności sądu związane z rozpoznawaniem tych wniosków są
realizowane w warunkach przewidzianych dla przetwarzania informacji niejawnych oraz
z odpowiednim zastosowaniem przepisów wydanych na podstawie art. 181 § 2 Kodeksu
postępowania karnego. W posiedzeniu sądu może wziąć udział wyłącznie prokurator
i przedstawiciel Szefa ABW.
8. Sąd, Prokurator Generalny, Szef ABW prowadzą odrębne rejestry: postanowień,
pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków dotyczących kontroli operacyjnej.
– 17 –
9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb dokumentowania kontroli operacyjnej oraz prowadzenia rejestrów, w tym
wzory stosowanych druków i rejestrów,
2)
sposób przekazywania wniosków i zarządzeń,
3)
sposób i tryb przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych
podczas stosowania kontroli operacyjnej
– uwzględniając potrzebę zapewnienia rzetelnego dokumentowania kontroli operacyjnej oraz
sprawnego przekazywania i przetwarzania uzyskanych w jej toku materiałów.
Art. 23. 1. Czynności operacyjno-rozpoznawcze polegające na dokonaniu w sposób
niejawny nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa,
ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi
obrót są zabronione, albo przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej mogą być
prowadzone przez ABW w celu sprawdzenia uzyskanych wcześniej wiarygodnych informacji
o przestępstwie oraz wykrycia sprawców i uzyskania dowodów w sprawach o przestępstwa
wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 2.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, nie mogą polegać na kierowaniu działaniami
wyczerpującymi znamiona czynu zabronionego pod groźbą kary.
3. Szef ABW może zarządzić, na czas określony, czynności wymienione w ust. 1,
po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, którego na bieżąco informuje
o przebiegu tych czynności i ich wyniku. Przed wydaniem pisemnej zgody Prokurator
Generalny zapoznaje się z materiałami uzasadniającymi potrzebę przeprowadzenia czynności,
o których mowa w ust. 1.
4. W przypadku potwierdzenia informacji o przestępstwie wymienionym w art. 3 ust. 1
pkt 2, Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu wszystkie materiały zgromadzone
w wyniku wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1. W postępowaniu przed sądem,
w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się odpowiednio art. 393 § 1 zdanie pierwsze
Kodeksu postępowania karnego.
5. Szef ABW i Prokurator Generalny prowadzą rejestry czynności, o których mowa
w ust. 1.
– 18 –
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb dokumentowania czynności, o których mowa w ust. 1, oraz prowadzenia
rejestrów, w tym wzory stosowanych druków i rejestrów,
2)
sposób i tryb przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów i dokumentów
uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją czynności, o których mowa
w ust. 1
– uwzględniając potrzebę zapewnienia rzetelnego dokumentowania czynności, o których
mowa w ust. 1, oraz sprawnego przekazywania i przetwarzania uzyskanych w ich toku
materiałów.
Art. 24. 1. Szef ABW może, przed wszczęciem postępowania karnego, zarządzić
niejawne nadzorowanie wytwarzania, przemieszczania, przechowywania lub obrotu
przedmiotami przestępstwa, jeżeli nie stworzy to zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego,
w sprawach o przestępstwa wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 2, w ramach czynności
operacyjno-rozpoznawczych zmierzających do udokumentowania tych przestępstw albo
ustalenia tożsamości osób uczestniczących w tych przestępstwach lub przejęcia przedmiotów
przestępstwa.
2. Stosownie do zarządzenia, o którym mowa w ust. 1:
1)
operatorzy pocztowi,
2)
podmioty prowadzące działalność w zakresie przewozu, przeładunku lub
przechowywania rzeczy,
3)
organy celne,
4)
organy Straży Granicznej
– są obowiązane dopuścić do dalszego przewozu przesyłki zawierające przedmioty
przestępstwa w stanie nienaruszonym lub po ich usunięciu albo zastąpieniu w całości lub
w części innymi przedmiotami.
3. O zarządzeniu, przebiegu i wynikach czynności, o których mowa w ust. 1, Szef ABW
niezwłocznie zawiadamia Prokuratora Generalnego, który może nakazać ich zaniechanie.
4. W przypadku potwierdzenia informacji o przestępstwie wymienionym w art. 3 ust. 1
pkt 2, Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu wszystkie materiały zgromadzone
w wyniku wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1. W postępowaniu przed sądem,
w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się odpowiednio art. 393 § 1 zdanie pierwsze
Kodeksu postępowania karnego.
– 19 –
5. Szef ABW i Prokurator Generalny prowadzą rejestry czynności, o których mowa
w ust. 1.
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb dokumentowania czynności, o których mowa w ust. 1, oraz prowadzenia
rejestrów, w tym wzory stosowanych druków i rejestrów,
2)
sposób i tryb przekazywania, przetwarzania i niszczenia materiałów i dokumentów
uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją czynności, o których mowa
w ust. 1
– uwzględniając potrzebę zapewnienia rzetelnego dokumentowania czynności, o których
mowa w ust. 1, oraz sprawnego przekazywania i przetwarzania uzyskanych w ich toku
materiałów.
Art. 25. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 i art. 24, może być
stosowana kontrola korespondencji lub środki techniczne na zasadach i w trybie określonych
w art. 21 i art. 22.
Art. 26. 1. ABW przy wykonywaniu swoich zadań może korzystać z pomocy osób
niebędących jej funkcjonariuszami.
2. Zabronione jest ujawnianie danych o osobie udzielającej pomocy ABW przy
wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych. Ujawnienie danych o tej osobie może
nastąpić jedynie w przypadkach określonych w art. 35 ust. 4.
3. Osoba, o której mowa w ust. 2:
1)
nie może ujawniać faktu udzielania pomocy ABW przy wykonywaniu czynności
operacyjno-rozpoznawczych ani okoliczności związanych z jej udzielaniem;
2)
może otrzymać wypłacane z funduszu operacyjnego wynagrodzenie za udzielenie
pomocy ABW przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych.
4. Jeżeli w czasie korzystania lub w związku z korzystaniem przez ABW z pomocy
osoby, o której mowa w ust. 1, osoba ta:
1)
utraciła życie albo doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek
wypadku pozostającego w związku z udzielaniem pomocy ABW, osobie tej albo jej
spadkobiercom przysługuje odszkodowanie na zasadach i w trybie określonych
odpowiednio dla funkcjonariuszy lub członków ich rodzin w przepisach o świadczeniu
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik