Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-2
Druk nr 2295 cz. 2
Warszawa, 1 kwietnia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-27-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
z projektami aktów wykonawczych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw
Wewnętrznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R AW W E W N Ę T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie badań lekarskich osób zatrzymanych przez funkcjonariuszy Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i udzielania pierwszej pomocy medycznej
Na podstawie art. 17 ust. 15 ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
tryb kierowania na badanie lekarskie osoby zatrzymanej przez funkcjonariuszy Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „osobą zatrzymaną”;
2)
sposób dokumentowania:
a) badania, o którym mowa w pkt 1.;
b) udzielenia pierwszej pomocy medycznej osobie zatrzymanej.
§ 2. Badanie lekarskie osoby zatrzymanej przeprowadza się po dokonaniu przez
funkcjonariuszy ABW niezbędnych czynności związanych z zatrzymaniem.
§ 3.Wniosek o przeprowadzenie badania lekarskiego osoby zatrzymanej może być
złożony ustnie. Wniosek ten osoba wnioskująca niezwłocznie potwierdza na piśmie.
§ 4. 1. ABW zapewnia przewiezienie osoby zatrzymanej do zakładu opieki zdrowotnej
w celu przeprowadzenia badania lekarskiego.
2. Jeżeli stan zdrowia osoby zatrzymanej wskazuje na potrzebę użycia do jej
przewiezienia specjalnego środka transportu sanitarnego, przewiezienia dokonuje się takim
środkiem, a w szczególności środkiem transportu pogotowia ratunkowego.
§ 5. 1. Zaświadczenie lekarskie o istnieniu albo braku przeciwwskazań medycznych do
zatrzymania dołącza się do dokumentacji sporządzanej w związku z zatrzymaniem osoby.
2. W przypadku gdy osoba zatrzymana nie wyraża zgody na przeprowadzenie
niezbędnego badania lekarskiego albo swoim zachowaniem uniemożliwia wykonanie tej
czynności, lekarz okoliczność tę odnotowuje w zaświadczeniu, o którym mowa w ust. 1,
a funkcjonariusz z jednostki organizacyjnej ABW dokonującej zatrzymania – w dokumentacji
sporządzanej w związku z zatrzymaniem osoby.
– 2 –
§ 6. W przypadku udzielenia pierwszej pomocy medycznej wszystkie czynności
dokonane w jej ramach funkcjonariusz dokonujący zatrzymania dokumentuje w formie
notatki ze wskazaniem osób dokonujących poszczególnych czynności.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
w porozumieniu
MINISTER ZDROWIA
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia
2005 r. w sprawie trybu przeprowadzania badań lekarskich osób zatrzymanych przez funkcjonariuszy
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. U. nr 74 poz. 647).
– 3 –
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 17 ust. 15 ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego.
Projekt rozporządzenia określa tryb kierowania na badanie lekarskie osoby
zatrzymanej, o której mowa w art. 17 ust. 11 ustawy i sposób dokumentowania tego
badania oraz udzielenia pierwszej pomocy medycznej.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 4 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi ABW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy ABW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania
go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny.
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu ABW.
03/74rch
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik