eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2295
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2295-cz-1

– 95 – 
i macierzyństwa – decyzja wydana przez właściwy organ  albo uprawniony podmiot na 
podstawie przepisów  o  zapobieganiu  oraz  zwalczaniu  zakażeń  i  chorób  zakaźnych 
u ludzi. 
2. W przypadkach uzasadnionych charakterem, miejscem, sposobem lub rodzajem zadań 
służbowych  wykonywanych  przez  funkcjonariusza  okres  jego  przebywania  na  zwolnieniu 
lekarskim stwierdza się w inny sposób niż określony w ust. 1. 
3.  Szef  ABW  określi,  w  drodze  zarządzeń,  z  zachowaniem przepisów  o  ochronie 
informacji niejawnych, sposób stwierdzania przebywania na zwolnieniu lekarskim 
funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 2. 
Art. 136.  1.  Funkcjonariusz  jest  obowiązany  dostarczyć  przełożonemu  posiadającemu 
uprawnienia  w  sprawach  osobowych  zaświadczenie  lekarskie,  zaświadczenie  jednostki 
organizacyjnej publicznej służby krwi albo decyzję, o której mowa w art. 135 ust. 1 pkt 5, 
w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania. 
2. Oświadczenie o  wystąpieniu okoliczności, o  których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 5 
lit. a,  funkcjonariusz  jest  obowiązany  złożyć  przełożonemu  posiadającemu  uprawnienia 
w sprawach osobowych w terminie 7 dni od dnia ich zaistnienia. 
3. W przypadku niedopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, nieobecność 
w  służbie  w  okresie  przebywania  na  zwolnieniu  lekarskim  uznaje  się  za  nieobecność 
nieusprawiedliwioną,  chyba  że  niedostarczenie  zaświadczenia  albo  oświadczenia  nastąpiło 
z przyczyn niezależnych od funkcjonariusza. 
Art. 137.  1.  Prawidłowość  orzekania  o  czasowej  niezdolności  do  służby  z  powodu 
choroby,  prawidłowość  wykorzystania  zwolnienia  lekarskiego,  spełnienie  wymogów 
formalnych  zaświadczeń  lekarskich  oraz  oświadczenie  funkcjonariusza,  o  którym mowa 
w art. 135 ust. 1 pkt 3, może podlegać kontroli. 
2. Kontrolę przeprowadzają: 
1) 
komisje lekarskie ABW – w zakresie prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności 
do służby z powodu choroby oraz prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego; 
2) 
przełożony  posiadający  uprawnienia  w  sprawach osobowych  –  w  zakresie 
prawidłowości  wykorzystania  zwolnienia  lekarskiego  i  spełnienia  wymogów 
formalnych  zaświadczeń  lekarskich  oraz  w  zakresie  oświadczenia  funkcjonariusza, 
o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 3. 
– 96 – 
3. Jeżeli w wyniku kontroli zostanie ustalone nieprawidłowe wykorzystanie zwolnienia 
lekarskiego, funkcjonariusz traci prawo do uposażenia za cały okres zwolnienia. 
4.  Jeżeli  w  wyniku  kontroli  zostanie  ustalone,  że  oświadczenie  funkcjonariusza, 
o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 3, zostało złożone niezgodnie z prawdą, funkcjonariusz 
traci prawo do uposażenia za cały okres zwolnienia. 
5. Jeżeli w wyniku kontroli komisja lekarska ustali datę ustania niezdolności do służby 
wcześniejszą niż data orzeczona w zaświadczeniu lekarskim, funkcjonariusz traci prawo do 
uposażenia za okres od tej daty do końca zwolnienia. 
6.  Jeżeli  w  wyniku  kontroli  zostanie  ustalone,  że  zwolnienie  lekarskie  zostało 
sfałszowane, funkcjonariusz traci prawo do uposażenia za cały okres zwolnienia. 
7. Kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich polega na ustaleniu, czy 
funkcjonariusz  w  okresie  orzeczonej  niezdolności  do  służby,  w  tym sprawowania osobistej 
opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny, nie wykorzystuje zwolnienia lekarskiego 
w sposób niezgodny z jego celem, a w szczególności, czy nie wykonuje pracy zarobkowej. 
8.  Kontrola  oświadczenia  funkcjonariusza,  o  którym mowa  w  art.  135  ust.  1 pkt  3, 
polega  na  ustaleniu,  czy  nastąpiło  nieprzewidziane  zamknięcie  żłobka,  przedszkola  lub 
szkoły, do których uczęszcza dziecko funkcjonariusza. 
9.  Kontrolę  prawidłowości  wykorzystania  zwolnienia  lekarskiego  oraz  oświadczenia 
funkcjonariusza,  o  którym mowa  w  art.  135  ust.  1 pkt  3,  przeprowadza  osoba  upoważniona 
przez przełożonego funkcjonariusza. 
10.  W  przypadku  stwierdzenia  w  trakcie  kontroli,  że  funkcjonariusz  wykonuje  pracę 
zarobkową albo wykorzystuje zwolnienie lekarskie w inny sposób niezgodny z jego celem, 
osoba kontrolująca sporządza protokół, w którym podaje, na czym polegało nieprawidłowe 
wykorzystanie zwolnienia lekarskiego. 
11.  W  przypadku  stwierdzenia  w  trakcie  kontroli,  że  oświadczenie  funkcjonariusza, 
o którym mowa  w  art.  135  ust.  1 pkt  3, nie jest zgodne  z  prawdą,  osoba  kontrolująca 
sporządza protokół. 
12.  Protokół  przedstawia  się  funkcjonariuszowi  w  celu wniesienia do niego 
ewentualnych uwag. Wniesienie uwag funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem. 
13. Na podstawie ustaleń zawartych w protokole przełożony stwierdza utratę prawa do 
uposażenia  za  okres,  o  którym mowa  w  ust.  3 lub  4. Przepis stosuje  się  odpowiednio 
w przypadku zawiadomienia przez komisję lekarską ABW w wyniku przeprowadzenia przez 
tę komisję kontroli o nieprawidłowościach w wykorzystaniu zwolnienia lekarskiego. 
– 97 – 
14. Od decyzji, o  której mowa  w  ust. 13, funkcjonariuszowi przysługuje  odwołanie do 
wyższego przełożonego. 
15. Kontrola wymogów formalnych zaświadczeń lekarskich polega na sprawdzeniu, czy 
zaświadczenie: 
1) 
nie zostało sfałszowane; 
2) 
zostało wydane zgodnie z przepisami w sprawie zasad i trybu wystawiania zaświadczeń 
lekarskich. 
16. Jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 15 pkt 1, zachodzi podejrzenie, że 
zaświadczenie  lekarskie  zostało  sfałszowane,  przełożony  występuje  do  lekarza,  który 
wystawił zaświadczenie lekarskie, o wyjaśnienie sprawy. 
17.  W  przypadku  podejrzenia,  że  zaświadczenie  lekarskie  zostało  wydane  niezgodnie 
z przepisami  w  sprawie zasad  i  trybu  wystawiania  zaświadczeń  lekarskich,  przełożony 
występuje o wyjaśnienie sprawy do terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń 
Społecznych. 
Art. 138.  1.  Podstawę  uposażenia,  o  którym mowa  w  art.  134,  stanowi  uposażenie 
zasadnicze wraz  z  dodatkami  o  charakterze  stałym,  przysługujące  funkcjonariuszowi  na 
ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, z uwzględnieniem powstałych w tym okresie 
zmian, mających wpływ na prawo do uposażenia i innych należności lub ich wysokość. 
2. Przy obliczaniu uposażenia za okres przebywania na zwolnieniu lekarskim przyjmuje 
się,  że  uposażenie  za  jeden  dzień  przebywania  na  zwolnieniu  lekarskim  stanowi 
1/30 uposażenia, o którym mowa w art. 134. 
3.  W  przypadku  gdy  funkcjonariusz  pobrał  już  uposażenie  za  okres,  w  którym 
przebywał  na  zwolnieniu  lekarskim,  potrąca  mu  się  odpowiednią  część  uposażenia  przy 
najbliższej wypłacie. 
4.  Funkcjonariuszowi,  który  przebywał  na  zwolnieniu  lekarskim  w  ostatnim  miesiącu 
pełnienia służby, potrąca się odpowiednią część uposażenia z należności przysługujących mu 
z tytułu zwolnienia ze służby albo funkcjonariusz ten zwraca odpowiednią część uposażenia 
w dniu ustania stosunku służbowego. 
Art. 139. 1. Środki finansowe uzyskane z tytułu zmniejszenia uposażeń funkcjonariuszy 
w  okresie  przebywania  na  zwolnieniu  lekarskim  przeznacza  się  w  całości  na  nagrody 
uznaniowe  za  wykonywanie  zadań  służbowych  w  zastępstwie  funkcjonariuszy 
przebywających na zwolnieniach lekarskich. 
– 98 – 
2.  Środki  finansowe,  o  których mowa  w  ust.  1,  zwiększają  fundusz  na  nagrody 
uznaniowe i zapomogi. 
3. Rozdział środków finansowych, o których mowa w ust. 1, odbywa się po zakończeniu 
okresu  rozliczeniowego,  trwającego  nie  krócej  niż  miesiąc kalendarzowy  i  nie  dłużej  niż 
3 miesiące  kalendarzowe,  przy  czym  wybór  okresu  rozliczeniowego  uzależnia  się  od 
wielkości środków finansowych uzyskanych z tytułu zmniejszenia uposażeń funkcjonariuszy. 
Art. 140.  Zmniejszenia  wysokości  uposażenia  zasadniczego wraz  z  dodatkami 
o charakterze stałym za okres przebywania na zwolnieniu lekarskim nie uwzględnia się przy 
ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń, o których mowa w art. 149 ust. 1, art. 152 ust. 1, 
art. 157 ust. 1, art. 159 ust. 1 oraz art. 161 ust. 1. 
Art. 141.  1.  Uposażenie  funkcjonariusza  za  okres  ustalony  przepisami  Kodeksu  pracy 
jako  okres  urlopu  macierzyńskiego,  okres  dodatkowego  urlopu  macierzyńskiego,  okres 
urlopu  na  warunkach  urlopu  macierzyńskiego,  okres  dodatkowego  urlopu  na  warunkach 
urlopu macierzyńskiego oraz okres urlopu ojcowskiego wynosi 100% uposażenia. 
2. Uposażenie funkcjonariusza za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres 
urlopu rodzicielskiego wynosi 60% uposażenia. 
3.  Uposażenie  funkcjonariusza  –  kobiety, która we  wniosku,  złożonym  nie  później  niż 
14  dni  po  porodzie,  wystąpi  o  udzielenie  jej,  bezpośrednio  po  urlopie  macierzyńskim, 
dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze, a bezpośrednio po takim urlopie 
–  urlopu rodzicielskiego  w  pełnym  wymiarze,  wynosi  80%  uposażenia  za  cały  okres 
odpowiadający okresom tych urlopów. 
4.  Przepis  ust.  3  stosuje  się  odpowiednio  do  funkcjonariusza,  który  we  wniosku, 
złożonym nie później niż 14 dni po przyjęciu dziecka obcego na wychowanie i utrzymanie 
i wystąpieniu  do  sądu  opiekuńczego  z  wnioskiem  o  wszczęcie  postępowania  w  sprawie 
przysposobienia  dziecka  lub  po  przyjęciu  dziecka  na  wychowanie  jako  rodzina  zastępcza, 
z wyjątkiem  rodziny  zastępczej  zawodowej,  wystąpi  o  udzielenie  mu,  bezpośrednio  po 
urlopie na warunkach urlopu  macierzyńskiego,  dodatkowego  urlopu  na  warunkach  urlopu 
macierzyńskiego  w  pełnym  wymiarze,  a  bezpośrednio  po  takim  urlopie  –  urlopu 
rodzicielskiego w pełnym wymiarze. 
5. Funkcjonariuszowi, który z uwagi na wniosek złożony w trybie ust. 3 albo 4 otrzymał 
80% uposażenia, w przypadku rezygnacji z dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym 
wymiarze lub jego części albo w przypadku rezygnacji z dodatkowego urlopu na warunkach 
– 99 – 
urlopu  macierzyńskiego  w  pełnym  wymiarze  lub  jego  części  lub  w  przypadku rezygnacji 
z urlopu rodzicielskiego  w  pełnym  wymiarze,  przysługuje  jednorazowe  wyrównanie 
otrzymanego  uposażenia  do  wysokości  100%,  pod  warunkiem  niepobrania  uposażenia  za 
okres odpowiadający okresom tych urlopów. 
Art. 142.  1.  W  przypadku  zwolnienia funkcjonariusza ze  służby  na  podstawie  art.  62 
ust. 1 pkt 8 albo ust. 2 pkt 5 albo 6 w okresie ciąży, w czasie urlopu macierzyńskiego, urlopu 
na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego 
urlopu  na  warunkach  urlopu  macierzyńskiego,  urlopu ojcowskiego albo  urlopu 
rodzicielskiego  przysługuje  mu  uposażenie  do  końca  okresu  ciąży  albo  trwania 
wymienionego urlopu. 
2. Funkcjonariuszowi zwolnionemu na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 8, ust. 2 pkt 5 albo 6 
w  czasie urlopu wychowawczego  przysługują  do  końca  okresu,  na  który  ten  urlop  został 
udzielony: 
1) 
świadczenie pieniężne, wypłacane na zasadach obowiązujących przy wypłacaniu zasiłku 
wychowawczego; 
2) 
inne uprawnienia przewidziane dla pracowników zwalnianych z  pracy w  czasie urlopu 
wychowawczego z przyczyn niedotyczących pracowników. 
Art. 143.  1.  Prawo  do  uposażenia  funkcjonariusza  przywróconego  do  służby  w  ABW 
powstaje z dniem podjęcia przez niego służby w ABW. 
2. Funkcjonariuszowi przywróconemu do służby w ABW przysługuje za każdy miesiąc 
pozostawania poza służbą w ABW świadczenie pieniężne równe uposażeniu należnemu na 
stanowisku  służbowym  zajmowanym  przez tego funkcjonariusza przed zwolnieniem ze 
służby w ABW, nie więcej jednak niż za okres 6 miesięcy i nie mniej niż za 1 miesiąc. 
3.  Prawo  do  świadczenia  pieniężnego,  o  którym mowa  w  ust.  2, powstaje z  dniem 
podjęcia przez funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 2, służby w ABW. 
Art. 144. 1. Funkcjonariusz skierowany na szkolenie zawodowe, w okresie kształcenia, 
prowadzenia  przewodu  doktorskiego,  postępowania  habilitacyjnego, aplikacji  radcowskiej 
lub legislacyjnej w kraju otrzymuje uposażenie oraz inne świadczenia pieniężne w wysokości 
i  na  warunkach  przysługujących  mu  na  stanowisku  służbowym  zajmowanym  bezpośrednio 
przed skierowaniem na szkolenie  zawodowe,  rozpoczęciem  kształcenia  lub  prowadzenia 
przewodu  doktorskiego,  postępowania  habilitacyjnego, aplikacji  radcowskiej  lub 
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: