eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2295
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2295-cz-1

– 10 – 
3.  Funkcjonariusze  wykonują  czynności,  o  których mowa  w  ust.  1 i 2,  w  zakresie 
właściwości  ABW  i  w  tym  zakresie  przysługują  im  uprawnienia  procesowe  Policji, 
wynikające z przepisów Kodeksu postępowania karnego. 
Art. 17. 1. Funkcjonariusz, w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1, ma 
prawo: 
1) 
legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości; 
2) 
zatrzymywania osób w  trybie,  w przypadkach i  na zasadach określonych w przepisach 
Kodeksu postępowania karnego; 
3) 
przeszukiwania osób i pomieszczeń w trybie, w przypadkach i na zasadach określonych 
w przepisach Kodeksu postępowania karnego; 
4) 
dokonywania  kontroli  osobistej,  przeglądania  zawartości  bagaży  oraz  sprawdzania 
ładunku  w  środkach  transportu  lądowego,  powietrznego  i  wodnego,  w  przypadku 
istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary; 
5) 
wydawania osobom poleceń określonego zachowania się, w granicach niezbędnych do 
wykonania  czynności,  o  których mowa  w  pkt  1–4, albo w  celu  uniknięcia 
bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa osób lub mienia; 
6) 
obserwowania  i  rejestrowania  przy  użyciu  środków  technicznych  obrazu  zdarzeń 
w miejscach  publicznych  oraz  dźwięku  towarzyszącego  tym  zdarzeniom  w  trakcie 
wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych; 
7) 
żądania  niezbędnej  pomocy  od  organów  administracji  rządowej,  organów  jednostek 
samorządu  terytorialnego,  państwowych  i  samorządowych  jednostek  organizacyjnych, 
przedsiębiorców  dysponujących  środkami  publicznymi  oraz  przedsiębiorców 
prowadzących  działalność  w  zakresie  użyteczności  publicznej;  wymienione  organy, 
jednostki organizacyjne  i  przedsiębiorcy  są  obowiązani,  w  zakresie  swojego  działania, 
do udzielenia nieodpłatnie tej pomocy, w ramach obowiązujących przepisów prawa; 
8) 
zwracania  się  o  niezbędną  pomoc  do  przedsiębiorców  lub  jednostek  organizacyjnych 
innych niż wymienione w pkt 7 lub do organizacji społecznych, jak również zwracania 
się  w  nagłych  wypadkach  do  każdej  osoby  o  udzielenie  doraźnej  pomocy,  w  ramach 
obowiązujących przepisów prawa. 
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, podlegają dokumentowaniu. 
– 11 – 
3. Funkcjonariusz, przystępując  do  wykonywania  czynności,  o  których mowa  w ust.  1 
pkt 1–5: 
1) 
okazuje legitymację służbową w taki sposób, aby osoba, wobec której podejmowane są 
czynności,  miała  możliwość  odczytać  numer  legitymacji  służbowej  i  nazwę  organu, 
który ją wydał, oraz nazwisko funkcjonariusza; 
2) 
na żądanie osoby, umożliwia odnotowanie danych, o których mowa w pkt 1; 
3) 
podaje przyczynę oraz podstawę prawną podjęcia czynności. 
4.  Czynności,  o  których mowa  w  ust.  1 pkt  1–6,  są  wykonywane  w  sposób  możliwie 
najmniej naruszający dobra osobiste osoby, wobec której zostały podjęte. 
5.  Na  sposób  przeprowadzenia  czynności  przysługuje  zażalenie  do  prokuratora 
właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia czynności w terminie 7 dni od dnia: 
1) 
dokonania czynności – w przypadku czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 5, 7 
i 8; 
2) 
gdy  podmiot  dowiedział  się  o  przeprowadzonych,  dotyczących  go  czynnościach  – 
w przypadku czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 6. 
6.  Do  zażalenia  stosuje  się  przepisy  Kodeksu  postępowania  karnego w  zakresie 
dotyczącym postępowania odwoławczego. 
7. Materiały z czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 6, które nie stanowią informacji 
potwierdzających  popełnienie  przestępstwa  lub  nie  są  istotne  dla  bezpieczeństwa  państwa, 
podlegają niezwłocznie  protokolarnemu, komisyjnemu zniszczeniu. Zniszczenie materiałów 
zarządza Szef ABW. 
8.  Osobie  zatrzymanej  lub  wobec  której  dokonano  przeszukania,  przysługują 
uprawnienia  przewidziane  odpowiednio  dla  osoby zatrzymanej lub osoby, której prawa 
zostały naruszone, przewidziane w przepisach Kodeksu postępowania karnego. 
9.  Zatrzymanie  osoby  może  być  zastosowane  tylko  wówczas,  gdy  inne  środki  okazały 
się bezcelowe lub nieskuteczne. 
10.  Osoba  zatrzymana  może  być  okazywana,  fotografowana  lub  daktyloskopowana 
tylko wtedy, gdy jej tożsamości nie można ustalić w inny sposób. 
11. Osobę zatrzymaną należy niezwłocznie poddać, w przypadku uzasadnionej potrzeby 
lub  na  jej  żądanie, badaniu lekarskiemu na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej 
ABW,  która  dokonała  zatrzymania,  lub  upoważnionego  przez  niego  funkcjonariusza  albo 
udzielić jej pierwszej pomocy medycznej. 
– 12 – 
12. Badanie lekarskie osoby zatrzymanej przeprowadza lekarz podmiotu leczniczego, 
dla  którego  podmiotem  tworzącym  jest  Szef  ABW,  a  jeżeli  nie  jest  to  możliwe  –  lekarz 
podmiotu leczniczego, dla którego podmiotem tworzącym jest minister  właściwy do spraw 
wewnętrznych albo innego podmiotu leczniczego. 
13. Po przeprowadzeniu badania lekarskiego osoby zatrzymanej lekarz wydaje osobie 
wnioskującej  o  przeprowadzenie badania zaświadczenie  lekarskie  o  istnieniu albo braku 
przeciwwskazań medycznych do zatrzymania. 
14. Badania lekarskiego nie przeprowadza się, w przypadku gdy osoba zatrzymana nie 
wyraża zgody na jego przeprowadzenie lub swoim zachowaniem uniemożliwia wykonanie tej 
czynności. 
15. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym 
do spraw zdrowia  określi,  w  drodze  rozporządzenia,  tryb  kierowania na badanie  lekarskie, 
o którym mowa w ust. 11, i sposób dokumentowania tego badania oraz udzielenia pierwszej 
pomocy medycznej,  uwzględniając  konieczność  zapewnienia  sprawnego  przeprowadzenia 
tych czynności oraz ich rzetelnego dokumentowania. 
16.  Rada  Ministrów  określi,  w  drodze  rozporządzenia,  sposób  i  tryb  postępowania 
funkcjonariusza  przy  wykonywaniu  uprawnień,  o  których mowa  w  ust.  1,  oraz  sposób 
dokumentowania wykonywania tych uprawnień, uwzględniając: 
1) 
konieczność  dostosowania  sposobu  przeprowadzania  czynności,  wykonywanych 
w ramach  realizacji  uprawnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  do konkretnej sytuacji, 
skuteczność  działań  podejmowanych  przez  funkcjonariusza  oraz  poszanowanie  praw 
osób, wobec których działania te są podejmowane; 
2) 
konieczność  właściwego  dokumentowania  czynności  wykonywanych  w  ramach 
realizacji uprawnień,  o  których mowa  w  ust.  1,  umożliwiającego  ustalenie  czasu, 
miejsca oraz podmiotu, wobec którego je zastosowano. 
Art. 18.  1.  Funkcjonariusze  mają  prawo  przeprowadzania  doprowadzenia,  o  którym 
mowa w art. 4 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego 
i broni palnej (Dz. U. poz. 628 i 1165 oraz z 2014 r. poz. 24), lub konwoju, o którym mowa 
w art. 4 pkt 3 tej ustawy. 
2. Funkcjonariusze wykonujący zadania w zakresie przeprowadzania doprowadzenia lub 
konwoju,  jeżeli  jest  to  niezbędne  do  zapewnienia  bezpieczeństwa  tego  doprowadzenia  lub 
konwoju, mają prawo wydawania poleceń określonego zachowania się. 
– 13 – 
Art. 19.  1.  W  przypadkach,  o  których mowa  w  art.  11 pkt  1–6 i  8–14  ustawy  z  dnia 
24 maja 2013  r.  o  środkach  przymusu  bezpośredniego  i  broni  palnej,  funkcjonariusz  może 
użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 5, 7, 9, 11, 
pkt 12 lit. a i d, pkt 13 i 17–20 tej ustawy, lub wykorzystać te środki. 
2. W przypadkach, o których mowa w art. 45 pkt 1 lit. a–c i e, pkt 2, 3 i pkt 4 lit. a, b 
i lit. c tiret pierwsze oraz w art. 47 pkt 1, pkt 2 lit. a i pkt 3–6 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. 
o środkach  przymusu  bezpośredniego  i  broni  palnej,  funkcjonariusz  może  użyć  broni  palnej 
lub ją wykorzystać. 
3. Użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego lub broni palnej przez 
funkcjonariusza  oraz  dokumentowanie  tego  użycia  lub  wykorzystania  odbywa  się  na 
zasadach określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego 
i broni palnej. 
Art. 20. 1. W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, Szef ABW 
może  zarządzić  o  zastosowaniu  przez  ABW  urządzeń  uniemożliwiających  telekomunikację 
na  określonym  obszarze,  przez  czas  niezbędny  do  wykonywania  czynności  przez  ABW, 
z uwzględnieniem konieczności minimalizacji skutków braku możliwości korzystania z usług 
telekomunikacyjnych. 
2.  O  zastosowaniu  urządzeń,  o  których mowa  w  ust.  1, oraz  o  czasie ich stosowania 
i obszarze  objętym  ich  działaniem  Szef  ABW  niezwłocznie  informuje  Prezesa  Urzędu 
Komunikacji Elektronicznej. 
Art. 21.  1.  Przy  wykonywaniu  czynności  operacyjno-rozpoznawczych  ABW  może 
prowadzić kontrolę operacyjną w celu realizacji zadań określonych w art. 3 ust. 1 pkt 2, gdy 
inne środki okazały się bezskuteczne albo będą nieprzydatne. 
2. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na: 
1) 
kontrolowaniu treści korespondencji; 
2) 
kontrolowaniu zawartości przesyłek; 
3) 
stosowaniu  środków  technicznych  umożliwiających  uzyskiwanie  w  sposób niejawny 
informacji  i  dowodów oraz ich utrwalanie,  w  szczególności  treści  rozmów 
telefonicznych 

innych  informacji  przekazywanych  za  pomocą  sieci 
telekomunikacyjnych. 
3.  Przedsiębiorcy  telekomunikacyjni  oraz  operatorzy  pocztowi  są  obowiązani  do 
zapewnienia na  własny  koszt  warunków  technicznych  i  organizacyjnych  umożliwiających 
– 14 – 
prowadzenie przez ABW kontroli operacyjnej,  na  zasadach  określonych  odpowiednio 
w ustawie  z  dnia 16  lipca 2004  r.  –  Prawo telekomunikacyjne (Dz.  U.  z 2014 r. poz. 243) 
i ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529). 
4. Kontrolę operacyjną może zarządzić: 
1) 
sąd, w drodze postanowienia, na pisemny wniosek Szefa ABW, złożony po uzyskaniu 
pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, w przypadku gdy kontrola ma być stosowana 
wobec obywatela Rzeczypospolitej Polskiej; 
2) 
Szef ABW, w przypadkach innych niż określone w pkt 1. 
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1, w sytuacjach niecierpiących zwłoki, 
jeżeli  mogłoby  to  spowodować  utratę  informacji  lub  zatarcie  albo  zniszczenie dowodów 
przestępstwa,  Szef  ABW  może  zarządzić,  po  uzyskaniu  pisemnej  zgody  Prokuratora 
Generalnego,  kontrolę  operacyjną,  zwracając  się  jednocześnie  do  sądu  z  wnioskiem 
o wydanie postanowienia  w  tej sprawie.  W  przypadku  nieudzielenia  przez  sąd  zgody 
w terminie  5  dni  od  dnia  zarządzenia  kontroli  operacyjnej  Szef  ABW  wstrzymuje  kontrolę 
operacyjną  oraz  poleca  protokolarne,  komisyjne  zniszczenie  materiałów  zgromadzonych 
podczas jej stosowania. 
6.  Kontrolę  operacyjną  zarządza  się  na  okres  nie  dłuższy  niż  3  miesiące.  Sąd,  na 
pisemny  wniosek  Szefa  ABW,  złożony  po  uzyskaniu  pisemnej  zgody  Prokuratora 
Generalnego, może wydać postanowienie o jednorazowym przedłużeniu kontroli operacyjnej 
na  okres  nie  dłuższy  niż  kolejne  3  miesiące,  jeżeli  nie  ustały  przyczyny  zarządzenia  tej 
kontroli. 
7. W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania kontroli operacyjnej pojawią 
się  nowe  okoliczności  istotne  dla  zapobieżenia  lub  wykrycia  przestępstwa  albo  ustalenia 
sprawcy i uzyskania dowodów przestępstwa, sąd, na pisemny wniosek Szefa ABW, złożony 
po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, może wydawać, również po upływie 
okresów, o  których mowa  w  ust.  6,  kolejne postanowienia  o  przedłużeniu  kontroli 
operacyjnej  na  następujące  po  sobie  okresy,  z  których  żaden  nie  może  trwać  dłużej  niż 
12 miesięcy. 
8.  Niezwłocznie  po  ustaniu  przyczyn  zarządzenia  kontroli  operacyjnej,  najpóźniej 
jednak z upływem okresu, na który została wprowadzona, zaprzestaje się jej prowadzenia. 
9.  Szef ABW informuje  Prokuratora Generalnego  o  wynikach kontroli operacyjnej po 
jej zakończeniu, a na jego żądanie również o przebiegu tej kontroli, przedstawiając zebrane 
w jej toku materiały. 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: