Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-1
uregulowanie funkcjonowania każdej Agencji w osobnej ustawie. Po przeprowadzeniu
proponowanych zmian każda z Agencji będzie realizowała inne zadania, innymi
metodami i w odmienny sposób będą one nadzorowane – stąd wynika kolejny argument
na rzecz regulacji normatywnych drogą odrębnych ustaw.
III.
Opis i uzasadnienie zmian zawartych w projekcie ustawy
1. Ogólny przegląd projektowanych zmian
Znaczna część przepisów projektowanej ustawy o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego została oparta na rozwiązaniach obecnie obowiązujących, sprawdzonych
w praktyce i niebudzących wątpliwości interpretacyjnych. Proponowane zmiany
i korekta przepisów są spowodowane analizą funkcjonowania Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego na podstawie obecnie obowiązujących przepisów i wnioskami
wynikającymi z tej analizy oraz koniecznością zachowania spójności w ramach reformy
systemu służb specjalnych Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto zakres uregulowań
zawartych w projekcie ustawy został rozszerzony przez przeniesienie do projektu
przepisów aktów wykonawczych do dotychczasowej ustawy, będących w istocie
przepisami regulującymi materię ustawową. Wprowadzono również szereg zmian
redakcyjnych polegających na przeniesieniu, podzieleniu, połączeniu lub poprawieniu
brzmienia niektórych jednostek redakcyjnych. Mają one wyłącznie charakter
porządkujący.
Kluczowe zmiany zawarte w projekcie obejmują podporządkowanie Szefa ABW
Ministrowi Spraw Wewnętrznych (art. 2 ust. 2) oraz zniesienie Kolegium do Spraw
Służb Specjalnych (art. 245) i uchylenie przepisów dotyczących Kolegium zawartych
w dotychczasowym rozdziale 2 ustawy z 2002 r. a także uprawnień Ministra
Koordynatora Służb Specjalnych (przepisy zmieniające zawarte w rozdziale 11).
Ponadto w projekcie nowej ustawy o ABW uporządkowano istotne kwestie związane ze
współpracą między służbami, w szczególności w zakresie ewidencji operacyjnej
i przeciwdziałania terroryzmowi.
Ponadto w projekcie zawarto zmiany wynikające z projektowanych aktów prawnych:
1) z art. 5 projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej,
ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
4
ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego,
ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby
Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
(druk sejmowy nr 1497) – zmiany dotyczą regulacji zawartych w przepisach: art. 59
ust. 1, art. 62 ust. 2 pkt 8, art. 63 ust. 1, art. 134–140, art. 150 ust. 1–10 i art. 157
ust. 1 projektowanej ustawy;
2) z art. 41 projektu ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie
wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (druk sejmowy nr 1499) –
zmiana dotyczy uchylenia art. 85 ustawy z 2002 r.;
3) z art. 56 projektu ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz o zmianie niektórych
innych ustaw – zmiany dotyczą regulacji zawartych w przepisach: art. 59 ust. 2,
art. 60, art.62 ust. 2 pkt 7, art. 100 ust. 1 i 3 i art. 159 ust. 3 projektowanej ustawy.
2. Uzasadnienie szczegółowych rozwiązań prawnych zawartych w projekcie
W stosunku do obecnie obowiązujących uregulowań dotyczących działalności ABW
zawartych w ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu zaproponowano następujące zmiany.
W rozdziale 1 „Postanowienia ogólne”:
1) W art. 1 projektu wskazano, iż Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest służbą
specjalną właściwą w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego
Rzeczypospolitej Polskiej i jej porządku konstytucyjnego. Sama nazwa „Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego” oraz skrót tej nazwy przysługuje ABW, zarówno
jako służbie specjalnej, jak również i urzędowi administracji rządowej, w zakresie
obsługi Szefa ABW (art. 14 ust. 1).
2) W projektowanym art. 3 doprecyzowano zakres zadań ABW. Zmiany wynikają
z założeń prowadzonej reformy służb specjalnych, w myśl których ABW ma stać się
służbą wyspecjalizowaną w przeciwdziałaniu zagrożeniom:
5
– godzącym
w
niepodległość,
suwerenność,
międzynarodową
pozycję
i nienaruszalność terytorium państwa, w tym szpiegostwa i innych zagrożeń
wywiadowczych ze strony obcych służb, obejmujących zagrożenia rozpoznawane
radiokontrwywiadem i kontrwywiadem elektronicznym,
– o charakterze terrorystycznym,
– wynikającym z propagowania totalitarnego ustroju państwa, nawoływania do
obalenia przemocą demokratycznego ustroju państwa, a także stosowania przemocy
lub groźby bezprawnej, publicznego znieważania lub nawoływania do nienawiści,
z powodu różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze
względu na bezwyznaniowość,
– godzącym w ekonomiczne interesy państwa – ABW będzie odpowiedzialna za
ściganie wyłącznie najpoważniejszych przestępstw,
– godzącym w bezpieczeństwo informacji niejawnych oraz informacji przetwarzanych
w systemach teleinformatycznych o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa
państwa niezbędnych do zachowania ciągłości funkcjonowania administracji
publicznej lub elementów infrastruktury krytycznej w rozumieniu przepisów
o zarządzaniu kryzysowym,
– związanym z obrotem z zagranicą bez zezwolenia towarami, technologiami
i usługami w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą
towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa
państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U.
z 2013 r. poz. 194).
Ponadto należy wskazać, iż zakres definicyjny pojęcia „elementy infrastruktury
krytycznej” jest strukturalnie rozproszony w aktach wykonawczych wydanych na
podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Zgodnie
z art. 5a ust. 7 pkt 1 wskazanej ustawy – jednolity wykaz obiektów, instalacji,
urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej sporządza Dyrektor
Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, na podstawie szczegółowych kryteriów
zawartych
w Narodowym Programie Ochrony Infrastruktury Krytycznej,
przyjmowanym przez Radę Ministrów w drodze uchwały (na podstawie art. 5b ust. 1
i 2 pkt 3 ustawy). Ustawa definiuje jedynie pojęcie „infrastruktury krytycznej”,
określając w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. f wchodzące w jej skład systemy.
6
Zgodnie z niniejszym projektem, ABW przestanie realizować zadania związane ze
zwalczaniem przestępstw kryminalnych, przestępstw gospodarczych mniejszej wagi
oraz przestępstw korupcyjnych. W tym przepisie wprowadzono również
dostosowanie zakresu przedmiotowego przestępstw pozostających we właściwości
śledczej ABW, określając ich zamknięty katalog, zgodnie z projektem zmian
w ustawie z 2002 r. zawartym w druku sejmowym nr 633, stanowiącym wykonanie
postanowienia sygnalizacyjnego Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 listopada
2010 r. (sygn. S 4/10).
Ponadto wskazano expressis verbis – jako odrębne zadania ABW – prowadzenie
centralnej ewidencji zainteresowań operacyjnych służb specjalnych (CEZOP),
wykazu osób mogących mieć związek z przestępstwami o charakterze
terrorystycznym oraz ewidencji incydentów i zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
a także sporządzanie i wydawanie dokumentów legalizacyjnych.
3) Proponuje się stosować ogólną zasadę nieogłaszania zarządzeń Szefa ABW
zawierających informacje niejawne (art. 13 ust. 5 projektu), w szczególności
w zakresie zarządzenia Szefa ABW dotyczącego szczegółowych zasad tworzenia
funduszu operacyjnego (art. 8 ust. 3).
4) Proponuje się także ujednolicić termin przedstawiania rocznego sprawozdania
z działalności we wszystkich służbach specjalnych. W tej chwili Szef ABW i Szef
AW przedstawiają swoje sprawozdania do 31 stycznia, natomiast Szefowie Służby
Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Centralnego Biura
Antykorupcyjnego do 31 marca. Proponuje się, aby terminem obowiązującym
wszystkich szefów był 31 marca.
5) Dotychczasowy art. 18, ustanawiający zasady przekazywania przez Szefa ABW
informacji innym organom, został przeniesiony z rozdziału „Organizacja Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu” do rozdziału
z postanowieniami ogólnymi (projektowany art. 5). Zostały w nim zaproponowane
zmiany polegające na:
– nadaniu Szefowi ABW kompetencji do podejmowania decyzji o przekazywaniu
informacji innym organom, jeżeli informacje te dotyczą spraw objętych zakresem
działania danego organu, bez uzyskiwania każdorazowej zgody Prezesa Rady
Ministrów; ma to na celu usprawnienie i przyspieszenie obiegu informacji
7
mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa lub międzynarodowej
pozycji Rzeczypospolitej Polskiej,
– ograniczeniu możliwości żądania od Szefa ABW niektórych kategorii informacji
przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów przez
wyłączenie informacji o osobach udzielających Agencji pomocy w wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz informacji o szczegółowych formach
i zasadach przeprowadzania czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz
o stosowanych w związku z ich prowadzeniem środkach i metodach. Jest to
spowodowane szczególną wrażliwością tego typu informacji i koniecznością
dołożenia najwyższych starań w celu ich ochrony,
– wprowadzeniu normy zobowiązującej Szefa ABW do niezwłocznego
przekazywania określonych kategorii informacji, w przypadku gdy ich
przekazania zażąda Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Rady Ministrów
oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych.
6) W kwestii współpracy zagranicznej Szefa ABW (dotychczasowy art. 8), z uwagi na
członkostwo i działalność Polski w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego
i Unii Europejskiej, doprecyzowano istniejące przepisy, uzupełniając je o możliwość
współpracy z organizacjami międzynarodowymi (art. 6 ust. 1 projektu).
7) W ramach współpracy krajowej (projektowany art. 7) doprecyzowano przepisy
dotyczące współpracy Szefa ABW z innymi podmiotami; ponadto dodano przepis
o możliwości ograniczenia lub odmowy przekazania informacji Szefowi ABW
w określonych przypadkach, a także wprowadzono możliwość przekazania
otrzymanych przez Szefa ABW informacji szefom pozostałych służb specjalnych.
8) Wskazano, iż działalność ABW finansowana jest z budżetu państwa, natomiast
w zakresie realizacji zadań, w których, ze względu na wyłączenie ich jawności, nie
mogą być stosowane przepisy o finansach publicznych, rachunkowości
i zamówieniach publicznych, finansowanie następuje z utworzonego na ten cel
funduszu operacyjnego, którego szczegółowe zasady tworzenia i gospodarowania
określi Szef ABW w drodze zarządzenia (projektowany art. 8 ust. 2).
W rozdziale 2 „Organizacja Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
1) W przepisach dotyczących powołania i odwołania Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego (projektowany art. 9) zmiana polega na tym, iż w związku
z likwidacją Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, Prezes Rady Ministrów,
8
proponowanych zmian każda z Agencji będzie realizowała inne zadania, innymi
metodami i w odmienny sposób będą one nadzorowane – stąd wynika kolejny argument
na rzecz regulacji normatywnych drogą odrębnych ustaw.
III.
Opis i uzasadnienie zmian zawartych w projekcie ustawy
1. Ogólny przegląd projektowanych zmian
Znaczna część przepisów projektowanej ustawy o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego została oparta na rozwiązaniach obecnie obowiązujących, sprawdzonych
w praktyce i niebudzących wątpliwości interpretacyjnych. Proponowane zmiany
i korekta przepisów są spowodowane analizą funkcjonowania Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego na podstawie obecnie obowiązujących przepisów i wnioskami
wynikającymi z tej analizy oraz koniecznością zachowania spójności w ramach reformy
systemu służb specjalnych Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto zakres uregulowań
zawartych w projekcie ustawy został rozszerzony przez przeniesienie do projektu
przepisów aktów wykonawczych do dotychczasowej ustawy, będących w istocie
przepisami regulującymi materię ustawową. Wprowadzono również szereg zmian
redakcyjnych polegających na przeniesieniu, podzieleniu, połączeniu lub poprawieniu
brzmienia niektórych jednostek redakcyjnych. Mają one wyłącznie charakter
porządkujący.
Kluczowe zmiany zawarte w projekcie obejmują podporządkowanie Szefa ABW
Ministrowi Spraw Wewnętrznych (art. 2 ust. 2) oraz zniesienie Kolegium do Spraw
Służb Specjalnych (art. 245) i uchylenie przepisów dotyczących Kolegium zawartych
w dotychczasowym rozdziale 2 ustawy z 2002 r. a także uprawnień Ministra
Koordynatora Służb Specjalnych (przepisy zmieniające zawarte w rozdziale 11).
Ponadto w projekcie nowej ustawy o ABW uporządkowano istotne kwestie związane ze
współpracą między służbami, w szczególności w zakresie ewidencji operacyjnej
i przeciwdziałania terroryzmowi.
Ponadto w projekcie zawarto zmiany wynikające z projektowanych aktów prawnych:
1) z art. 5 projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej,
ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
4
ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego,
ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby
Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
(druk sejmowy nr 1497) – zmiany dotyczą regulacji zawartych w przepisach: art. 59
ust. 1, art. 62 ust. 2 pkt 8, art. 63 ust. 1, art. 134–140, art. 150 ust. 1–10 i art. 157
ust. 1 projektowanej ustawy;
2) z art. 41 projektu ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie
wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (druk sejmowy nr 1499) –
zmiana dotyczy uchylenia art. 85 ustawy z 2002 r.;
3) z art. 56 projektu ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz o zmianie niektórych
innych ustaw – zmiany dotyczą regulacji zawartych w przepisach: art. 59 ust. 2,
art. 60, art.62 ust. 2 pkt 7, art. 100 ust. 1 i 3 i art. 159 ust. 3 projektowanej ustawy.
2. Uzasadnienie szczegółowych rozwiązań prawnych zawartych w projekcie
W stosunku do obecnie obowiązujących uregulowań dotyczących działalności ABW
zawartych w ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu zaproponowano następujące zmiany.
W rozdziale 1 „Postanowienia ogólne”:
1) W art. 1 projektu wskazano, iż Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest służbą
specjalną właściwą w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego
Rzeczypospolitej Polskiej i jej porządku konstytucyjnego. Sama nazwa „Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego” oraz skrót tej nazwy przysługuje ABW, zarówno
jako służbie specjalnej, jak również i urzędowi administracji rządowej, w zakresie
obsługi Szefa ABW (art. 14 ust. 1).
2) W projektowanym art. 3 doprecyzowano zakres zadań ABW. Zmiany wynikają
z założeń prowadzonej reformy służb specjalnych, w myśl których ABW ma stać się
służbą wyspecjalizowaną w przeciwdziałaniu zagrożeniom:
5
– godzącym
w
niepodległość,
suwerenność,
międzynarodową
pozycję
i nienaruszalność terytorium państwa, w tym szpiegostwa i innych zagrożeń
wywiadowczych ze strony obcych służb, obejmujących zagrożenia rozpoznawane
radiokontrwywiadem i kontrwywiadem elektronicznym,
– o charakterze terrorystycznym,
– wynikającym z propagowania totalitarnego ustroju państwa, nawoływania do
obalenia przemocą demokratycznego ustroju państwa, a także stosowania przemocy
lub groźby bezprawnej, publicznego znieważania lub nawoływania do nienawiści,
z powodu różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze
względu na bezwyznaniowość,
– godzącym w ekonomiczne interesy państwa – ABW będzie odpowiedzialna za
ściganie wyłącznie najpoważniejszych przestępstw,
– godzącym w bezpieczeństwo informacji niejawnych oraz informacji przetwarzanych
w systemach teleinformatycznych o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa
państwa niezbędnych do zachowania ciągłości funkcjonowania administracji
publicznej lub elementów infrastruktury krytycznej w rozumieniu przepisów
o zarządzaniu kryzysowym,
– związanym z obrotem z zagranicą bez zezwolenia towarami, technologiami
i usługami w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą
towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa
państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U.
z 2013 r. poz. 194).
Ponadto należy wskazać, iż zakres definicyjny pojęcia „elementy infrastruktury
krytycznej” jest strukturalnie rozproszony w aktach wykonawczych wydanych na
podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Zgodnie
z art. 5a ust. 7 pkt 1 wskazanej ustawy – jednolity wykaz obiektów, instalacji,
urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej sporządza Dyrektor
Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, na podstawie szczegółowych kryteriów
zawartych
w Narodowym Programie Ochrony Infrastruktury Krytycznej,
przyjmowanym przez Radę Ministrów w drodze uchwały (na podstawie art. 5b ust. 1
i 2 pkt 3 ustawy). Ustawa definiuje jedynie pojęcie „infrastruktury krytycznej”,
określając w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. f wchodzące w jej skład systemy.
6
Zgodnie z niniejszym projektem, ABW przestanie realizować zadania związane ze
zwalczaniem przestępstw kryminalnych, przestępstw gospodarczych mniejszej wagi
oraz przestępstw korupcyjnych. W tym przepisie wprowadzono również
dostosowanie zakresu przedmiotowego przestępstw pozostających we właściwości
śledczej ABW, określając ich zamknięty katalog, zgodnie z projektem zmian
w ustawie z 2002 r. zawartym w druku sejmowym nr 633, stanowiącym wykonanie
postanowienia sygnalizacyjnego Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 listopada
2010 r. (sygn. S 4/10).
Ponadto wskazano expressis verbis – jako odrębne zadania ABW – prowadzenie
centralnej ewidencji zainteresowań operacyjnych służb specjalnych (CEZOP),
wykazu osób mogących mieć związek z przestępstwami o charakterze
terrorystycznym oraz ewidencji incydentów i zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
a także sporządzanie i wydawanie dokumentów legalizacyjnych.
3) Proponuje się stosować ogólną zasadę nieogłaszania zarządzeń Szefa ABW
zawierających informacje niejawne (art. 13 ust. 5 projektu), w szczególności
w zakresie zarządzenia Szefa ABW dotyczącego szczegółowych zasad tworzenia
funduszu operacyjnego (art. 8 ust. 3).
4) Proponuje się także ujednolicić termin przedstawiania rocznego sprawozdania
z działalności we wszystkich służbach specjalnych. W tej chwili Szef ABW i Szef
AW przedstawiają swoje sprawozdania do 31 stycznia, natomiast Szefowie Służby
Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Centralnego Biura
Antykorupcyjnego do 31 marca. Proponuje się, aby terminem obowiązującym
wszystkich szefów był 31 marca.
5) Dotychczasowy art. 18, ustanawiający zasady przekazywania przez Szefa ABW
informacji innym organom, został przeniesiony z rozdziału „Organizacja Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu” do rozdziału
z postanowieniami ogólnymi (projektowany art. 5). Zostały w nim zaproponowane
zmiany polegające na:
– nadaniu Szefowi ABW kompetencji do podejmowania decyzji o przekazywaniu
informacji innym organom, jeżeli informacje te dotyczą spraw objętych zakresem
działania danego organu, bez uzyskiwania każdorazowej zgody Prezesa Rady
Ministrów; ma to na celu usprawnienie i przyspieszenie obiegu informacji
7
mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa lub międzynarodowej
pozycji Rzeczypospolitej Polskiej,
– ograniczeniu możliwości żądania od Szefa ABW niektórych kategorii informacji
przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów przez
wyłączenie informacji o osobach udzielających Agencji pomocy w wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz informacji o szczegółowych formach
i zasadach przeprowadzania czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz
o stosowanych w związku z ich prowadzeniem środkach i metodach. Jest to
spowodowane szczególną wrażliwością tego typu informacji i koniecznością
dołożenia najwyższych starań w celu ich ochrony,
– wprowadzeniu normy zobowiązującej Szefa ABW do niezwłocznego
przekazywania określonych kategorii informacji, w przypadku gdy ich
przekazania zażąda Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Rady Ministrów
oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych.
6) W kwestii współpracy zagranicznej Szefa ABW (dotychczasowy art. 8), z uwagi na
członkostwo i działalność Polski w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego
i Unii Europejskiej, doprecyzowano istniejące przepisy, uzupełniając je o możliwość
współpracy z organizacjami międzynarodowymi (art. 6 ust. 1 projektu).
7) W ramach współpracy krajowej (projektowany art. 7) doprecyzowano przepisy
dotyczące współpracy Szefa ABW z innymi podmiotami; ponadto dodano przepis
o możliwości ograniczenia lub odmowy przekazania informacji Szefowi ABW
w określonych przypadkach, a także wprowadzono możliwość przekazania
otrzymanych przez Szefa ABW informacji szefom pozostałych służb specjalnych.
8) Wskazano, iż działalność ABW finansowana jest z budżetu państwa, natomiast
w zakresie realizacji zadań, w których, ze względu na wyłączenie ich jawności, nie
mogą być stosowane przepisy o finansach publicznych, rachunkowości
i zamówieniach publicznych, finansowanie następuje z utworzonego na ten cel
funduszu operacyjnego, którego szczegółowe zasady tworzenia i gospodarowania
określi Szef ABW w drodze zarządzenia (projektowany art. 8 ust. 2).
W rozdziale 2 „Organizacja Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego”:
1) W przepisach dotyczących powołania i odwołania Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego (projektowany art. 9) zmiana polega na tym, iż w związku
z likwidacją Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, Prezes Rady Ministrów,
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik