Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-1
– 160 –
2. Zarządzenia dotyczące Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wydane na
podstawie:
1)
art. 9 ust. 4, art. 19 ust. 3, art. 20 ust. 1 i 2, art. 35 ust. 7, art. 38, art. 48 ust. 6, art. 70
ust. 2, art. 71 ust. 2, art. 82 ust. 3, art. 85a ust. 2, art. 116 ust. 3 oraz art. 125 ust. 3
ustawy, o której mowa w art. 246, zachowują moc do dnia wejścia życie zarządzeń
wydanych na podstawie art. 8 ust. 3, art. 13 ust. 4, art. 14 ust. 2 i 3, art. 28 ust. 5, art. 14
ust. 5, art. 44 ust. 7, art. 79 ust. 7, art. 83 ust. 2, art. 89 ust. 3, art. 92 ust. 2, art. 127 ust. 9
oraz art. 151 ust. 7 niniejszej ustawy,
2)
art. 35 ust. 8 i 9 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się, w zakresie
nieuregulowanym niniejszą ustawą, do dnia wejścia w życie zarządzenia wydanego na
podstawie art. 28 ust. 6 niniejszej ustawy,
3)
art. 40 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się do dnia wejścia w życie
zarządzeń wydanych na podstawie art. 37 ust. 7 i 8 oraz art. 38 ust. 2 niniejszej ustawy,
4)
art. 110 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się do dnia wejścia w życie
rozporządzeń wydanych na podstawie art. 116 ust. 6 i art. 120 ust. 6 niniejszej ustawy
– nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
3. Zarządzenia, decyzje i upoważnienia wydane przez Szefa ABW na podstawie art. 19
ust. 1 i 2, art. 20 ust. 4 i art. 47 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się do czasu
wydania nowych zarządzeń, decyzji i upoważnień na podstawie art. 13 ust. 2 i 3, art. 14 ust. 4
i art. 42 ust. 5 niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia
w życie.
Art. 243. Przepis art. 105a ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 232 niniejszej ustawy,
stosuje się do funkcjonariuszy, którzy zostali przyjęci do służby w CBA, od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy.
Art. 244. 1. Funkcjonariuszowi zwolnionemu na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4
ustawy wymienionej w art. 246, który nie złożył skargi do sądu administracyjnego na decyzję
o wypowiedzeniu stosunku służbowego, a którego stosunek służbowy uległ rozwiązaniu
w terminie jednego miesiąca, do okresu służby dolicza się 5 miesięcy dla celów związanych
z naliczaniem wysługi lat służby.
2. Funkcjonariuszowi zwolnionemu na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4 ustawy
wymienionej w art. 246, który do dnia 12 sierpnia 2004 r. złożył podanie o ponowne
przyjęcie do służby lub złożył skargę do sądu administracyjnego na decyzję o wypowiedzeniu
– 161 –
stosunku służbowego, okres pozostawania poza służbą w wymiarze nieprzekraczającym
okresu od dnia zwolnienia ze służby do dnia uprawomocnienia się wyroku sądu
administracyjnego uchylającego rozkaz o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby albo do dnia
ponownego przyjęcia do służby traktuje się jako okres równorzędny ze służbą w ABW dla
celów związanych z naliczaniem wysługi lat służby.
3. Przepisy ust. 2 nie naruszają skutków korzystnego dla funkcjonariusza zwolnionego
na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4 ustawy wymienionej w art. 246, orzeczenia sądu
administracyjnego wydanego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
4. Doliczenie okresów, o których mowa w ust. 1 lub 2, do wysługi lat służby następuje
na wniosek funkcjonariusza.
5. Przepisy ust. 1 i 2 nie stanowią podstawy dochodzenia przez funkcjonariuszy
zwolnionych na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4 ustawy wymienionej w art. 246, wypłaty
uposażeń oraz innych roszczeń finansowych związanych ze zwolnieniem.
Art. 245. Znosi się Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
Art. 246. Traci moc ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.).
Art. 247. Ustawa wchodzi w życie z pierwszym dniem miesiąca następującego po
miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia jej ogłoszenia.
23) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228
i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 53, poz. 273, Nr 84, poz. 455, Nr 117, poz. 677 i Nr 230, poz. 1371,
z 2012 r. poz. 627 i 908 oraz z 2013 r. poz. 628, 675, 1247 i 1351.
03/44rch
UZASADNIENIE
I. Punkt wyjścia do zmian i główne założenia reformy systemu cywilnych służb
specjalnych
Projektowana ustawa o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest rezultatem założeń
reformy systemu służb specjalnych Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawionych na
forum Kolegium do Spraw Służb Specjalnych na posiedzeniu w dniu 29 maja 2013 r.
Podstawą tych założeń stała się analiza działania organów administracji rządowej
przeprowadzona w efekcie wydarzeń związanych z tzw. sprawą „Amber Gold”
z 2012 r., która była punktem wyjścia do dyskusji na temat zmian w systemie cywilnych
służb specjalnych. Okazało się wówczas, że kompetencje Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego (zwanej dalej „ABW”) i Policji nie są precyzyjnie określone
i w znacznej mierze się pokrywają, przez co nie można było wskazać służby
jednoznacznie odpowiedzialnej za rozpoznanie i podjęcie działań wobec zagrożenia,
które się wówczas pojawiło. ABW, tak samo jak Policja, była zorientowana na działania
śledcze i nie realizowała zadowalająco właściwego dla służby specjalnej obowiązku
wczesnego rozpoznawania i informowania o zagrożeniach. Problemem okazał się też
brak mechanizmu bieżącej koordynacji działań Policji podległej ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych i ABW, której szef ministrowi temu nie podlega.
Założenia tej reformy obejmują następujące główne obszary zmian:
1. Kompetencje
Zakres kompetencji trzech służb zajmujących się zwalczaniem najpoważniejszej
przestępczości gospodarczej – Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz
Centralnego Biura Antykorupcyjnego – powinien zostać na tyle precyzyjnie określony,
aby odpowiedzialność tych służb za ściganie poszczególnych rodzajów przestępstw nie
budziła wątpliwości. Pozwoli to na bardziej racjonalne wydawanie środków
budżetowych, a zarazem będzie zapobiegać sytuacjom, w których służby prowadzą
niepotrzebnie działania w tych samych sprawach, podczas gdy inne ważne kwestie
pozostają poza obszarem ich zainteresowania.
ABW ma stać się służbą wyspecjalizowaną w przeciwdziałaniu zagrożeniom
terrorystycznym, w kontrwywiadzie i w ochronie informacji niejawnych. Ponadto ABW
będzie odpowiedzialna za ściganie najpoważniejszych przestępstw przeciwko interesom
ekonomicznym państwa, to znaczy przestępstw zagrażających Skarbowi Państwa
powstaniem uszczerbku w wysokości co najmniej 16 mln zł (taka wielkość została
zdefiniowana w Kodeksie karnym skarbowym jako znamię przestępstw skierowanych
przeciwko istotnym interesom finansowym państwa polskiego). Wzmocniony zostanie
pion informacyjny ABW nastawiony na wczesne rozpoznawanie zagrożeń.
Policja, a w szczególności wzmocnione Centralne Biuro Śledcze (CBŚ), przejmie od
ABW realizację zadań związanych ze zwalczaniem poważnych przestępstw
kryminalnych, w tym handlu narkotykami i działalności zorganizowanych grup
przestępczych, a także tych przestępstw gospodarczych, które nie znajdą się w nowo
zakreślonym obszarze zainteresowań ABW. ABW prowadzi obecnie ok. 200 śledztw, po
zmianach w kompetencji służby pozostanie mniej niż połowa, a przekazanie
pozostałych uwolni siły i środki, które będzie można przeznaczyć na wzmocnienie
najważniejszych kierunków działania służby.
Centralne Biuro Antykorupcyjne będzie wiodącą służbą odpowiedzialną za ściganie
najpoważniejszych, zagrażających państwu przestępstw korupcyjnych i przejmie od
ABW zadanie ścigania tych przestępstw, których głównym znamieniem jest korupcja.
2. Podporządkowanie
Fundamentalnym założeniem jest, że minister właściwy do spraw wewnętrznych
powinien ponosić odpowiedzialność za cały sektor bezpieczeństwa wewnętrznego
państwa. W związku z tym minister właściwy do spraw wewnętrznych powinien objąć
nadzór nad funkcjonowaniem ABW, co umożliwi mu bieżącą organizację współpracy
wszystkich służb działających w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego oraz
racjonalne wykorzystanie środków budżetowych w tym sektorze.
Zgodnie z tym założeniem ABW podlegać będzie ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, natomiast Agencja Wywiadu i Centralne Biuro Antykorupcyjne
pozostaną w gestii bezpośredniego nadzoru Prezesa Rady Ministrów. Pozostawienie
Agencji Wywiadu pod bezpośrednim nadzorem Prezesa Rady Ministrów wynika z jej
ponadresortowego charakteru funkcjonalnego i wykonywania zadań dla różnych
organów państwa.
3. Koordynacja
Istotnym elementem reformy jest też projektowany nowy skuteczniejszy mechanizm
bieżącej koordynacji działań służb, którym ma stać się Komitet Rady Ministrów
ds. Bezpieczeństwa Państwa, utworzony zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów –
2
w analogicznym trybie utworzono Stały Komitet Rady Ministrów i Komitet Rady
Ministrów ds. Cyfryzacji. Komitet będzie niewielkim pomocniczym organem
wewnątrzrządowym złożonym z przedstawicieli resortów nadzorujących służby oraz
bezpośrednio zainteresowanych wynikami ich pracy – Szefa Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, ministra
właściwego do spraw sprawiedliwości – i będzie forum inicjowania, przygotowywania
i uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Prezesa Rady Ministrów w sprawach
dotyczących działalności służb specjalnych. W tej sytuacji zbędne będzie istnienie
organów, które do tej pory miały odpowiadać za koordynację służb – Kolegium do
Spraw Służb Specjalnych i ministra odpowiadającego za koordynację służb specjalnych
– przepisy dot. tych organów zostaną uchylone w ramach projektowanej ustawy.
Planuje się także utworzenie Komisji Kontroli Służb Specjalnych, której zadaniem
będzie zagwarantowanie profesjonalnej cywilnej kontroli działalności służb
specjalnych.
Wobec stworzenia nowego mechanizmu koordynacji i rezygnacji z instytucji ministra
odpowiadającego za koordynację służb specjalnych niezbędne będzie dokonanie zmian
w zakresie umocowania Ministra Obrony Narodowej w ramach nadzoru nad Służbą
Kontrwywiadu Wojskowego i Służbą Wywiadu Wojskowego, co znalazło
odzwierciedlenie w stosownych przepisach zmieniających projektu ustawy dotyczących
ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392, z późn.
zm.).
II.
Aktualny stan prawny i uzasadnienie wybranej koncepcji legislacyjnej
Działalność ABW reguluje obecnie ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29,
poz. 154, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą z 2002 r.”, wraz z aktami wykonawczymi
wydanymi na jej podstawie (w tym ponad 40 rozporządzeniami). Należy jednak mieć na
uwadze fakt, że ustawa ta reguluje łącznie działalność ABW i AW, zatem zakres
projektowanej reformy systemu służb specjalnych (przede wszystkim dotyczy to
planowanego podporządkowania ABW ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, korekty jej zadań, a także specyfiki działalności obu Agencji) uzasadnia
3
2. Zarządzenia dotyczące Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wydane na
podstawie:
1)
art. 9 ust. 4, art. 19 ust. 3, art. 20 ust. 1 i 2, art. 35 ust. 7, art. 38, art. 48 ust. 6, art. 70
ust. 2, art. 71 ust. 2, art. 82 ust. 3, art. 85a ust. 2, art. 116 ust. 3 oraz art. 125 ust. 3
ustawy, o której mowa w art. 246, zachowują moc do dnia wejścia życie zarządzeń
wydanych na podstawie art. 8 ust. 3, art. 13 ust. 4, art. 14 ust. 2 i 3, art. 28 ust. 5, art. 14
ust. 5, art. 44 ust. 7, art. 79 ust. 7, art. 83 ust. 2, art. 89 ust. 3, art. 92 ust. 2, art. 127 ust. 9
oraz art. 151 ust. 7 niniejszej ustawy,
2)
art. 35 ust. 8 i 9 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się, w zakresie
nieuregulowanym niniejszą ustawą, do dnia wejścia w życie zarządzenia wydanego na
podstawie art. 28 ust. 6 niniejszej ustawy,
3)
art. 40 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się do dnia wejścia w życie
zarządzeń wydanych na podstawie art. 37 ust. 7 i 8 oraz art. 38 ust. 2 niniejszej ustawy,
4)
art. 110 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się do dnia wejścia w życie
rozporządzeń wydanych na podstawie art. 116 ust. 6 i art. 120 ust. 6 niniejszej ustawy
– nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
3. Zarządzenia, decyzje i upoważnienia wydane przez Szefa ABW na podstawie art. 19
ust. 1 i 2, art. 20 ust. 4 i art. 47 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 246, stosuje się do czasu
wydania nowych zarządzeń, decyzji i upoważnień na podstawie art. 13 ust. 2 i 3, art. 14 ust. 4
i art. 42 ust. 5 niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia
w życie.
Art. 243. Przepis art. 105a ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 232 niniejszej ustawy,
stosuje się do funkcjonariuszy, którzy zostali przyjęci do służby w CBA, od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy.
Art. 244. 1. Funkcjonariuszowi zwolnionemu na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4
ustawy wymienionej w art. 246, który nie złożył skargi do sądu administracyjnego na decyzję
o wypowiedzeniu stosunku służbowego, a którego stosunek służbowy uległ rozwiązaniu
w terminie jednego miesiąca, do okresu służby dolicza się 5 miesięcy dla celów związanych
z naliczaniem wysługi lat służby.
2. Funkcjonariuszowi zwolnionemu na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4 ustawy
wymienionej w art. 246, który do dnia 12 sierpnia 2004 r. złożył podanie o ponowne
przyjęcie do służby lub złożył skargę do sądu administracyjnego na decyzję o wypowiedzeniu
– 161 –
stosunku służbowego, okres pozostawania poza służbą w wymiarze nieprzekraczającym
okresu od dnia zwolnienia ze służby do dnia uprawomocnienia się wyroku sądu
administracyjnego uchylającego rozkaz o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby albo do dnia
ponownego przyjęcia do służby traktuje się jako okres równorzędny ze służbą w ABW dla
celów związanych z naliczaniem wysługi lat służby.
3. Przepisy ust. 2 nie naruszają skutków korzystnego dla funkcjonariusza zwolnionego
na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4 ustawy wymienionej w art. 246, orzeczenia sądu
administracyjnego wydanego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
4. Doliczenie okresów, o których mowa w ust. 1 lub 2, do wysługi lat służby następuje
na wniosek funkcjonariusza.
5. Przepisy ust. 1 i 2 nie stanowią podstawy dochodzenia przez funkcjonariuszy
zwolnionych na podstawie art. 230 ust. 1, 3 lub 4 ustawy wymienionej w art. 246, wypłaty
uposażeń oraz innych roszczeń finansowych związanych ze zwolnieniem.
Art. 245. Znosi się Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
Art. 246. Traci moc ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.).
Art. 247. Ustawa wchodzi w życie z pierwszym dniem miesiąca następującego po
miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia jej ogłoszenia.
23) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228
i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 53, poz. 273, Nr 84, poz. 455, Nr 117, poz. 677 i Nr 230, poz. 1371,
z 2012 r. poz. 627 i 908 oraz z 2013 r. poz. 628, 675, 1247 i 1351.
03/44rch
UZASADNIENIE
I. Punkt wyjścia do zmian i główne założenia reformy systemu cywilnych służb
specjalnych
Projektowana ustawa o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest rezultatem założeń
reformy systemu służb specjalnych Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawionych na
forum Kolegium do Spraw Służb Specjalnych na posiedzeniu w dniu 29 maja 2013 r.
Podstawą tych założeń stała się analiza działania organów administracji rządowej
przeprowadzona w efekcie wydarzeń związanych z tzw. sprawą „Amber Gold”
z 2012 r., która była punktem wyjścia do dyskusji na temat zmian w systemie cywilnych
służb specjalnych. Okazało się wówczas, że kompetencje Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego (zwanej dalej „ABW”) i Policji nie są precyzyjnie określone
i w znacznej mierze się pokrywają, przez co nie można było wskazać służby
jednoznacznie odpowiedzialnej za rozpoznanie i podjęcie działań wobec zagrożenia,
które się wówczas pojawiło. ABW, tak samo jak Policja, była zorientowana na działania
śledcze i nie realizowała zadowalająco właściwego dla służby specjalnej obowiązku
wczesnego rozpoznawania i informowania o zagrożeniach. Problemem okazał się też
brak mechanizmu bieżącej koordynacji działań Policji podległej ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych i ABW, której szef ministrowi temu nie podlega.
Założenia tej reformy obejmują następujące główne obszary zmian:
1. Kompetencje
Zakres kompetencji trzech służb zajmujących się zwalczaniem najpoważniejszej
przestępczości gospodarczej – Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz
Centralnego Biura Antykorupcyjnego – powinien zostać na tyle precyzyjnie określony,
aby odpowiedzialność tych służb za ściganie poszczególnych rodzajów przestępstw nie
budziła wątpliwości. Pozwoli to na bardziej racjonalne wydawanie środków
budżetowych, a zarazem będzie zapobiegać sytuacjom, w których służby prowadzą
niepotrzebnie działania w tych samych sprawach, podczas gdy inne ważne kwestie
pozostają poza obszarem ich zainteresowania.
ABW ma stać się służbą wyspecjalizowaną w przeciwdziałaniu zagrożeniom
terrorystycznym, w kontrwywiadzie i w ochronie informacji niejawnych. Ponadto ABW
będzie odpowiedzialna za ściganie najpoważniejszych przestępstw przeciwko interesom
ekonomicznym państwa, to znaczy przestępstw zagrażających Skarbowi Państwa
powstaniem uszczerbku w wysokości co najmniej 16 mln zł (taka wielkość została
zdefiniowana w Kodeksie karnym skarbowym jako znamię przestępstw skierowanych
przeciwko istotnym interesom finansowym państwa polskiego). Wzmocniony zostanie
pion informacyjny ABW nastawiony na wczesne rozpoznawanie zagrożeń.
Policja, a w szczególności wzmocnione Centralne Biuro Śledcze (CBŚ), przejmie od
ABW realizację zadań związanych ze zwalczaniem poważnych przestępstw
kryminalnych, w tym handlu narkotykami i działalności zorganizowanych grup
przestępczych, a także tych przestępstw gospodarczych, które nie znajdą się w nowo
zakreślonym obszarze zainteresowań ABW. ABW prowadzi obecnie ok. 200 śledztw, po
zmianach w kompetencji służby pozostanie mniej niż połowa, a przekazanie
pozostałych uwolni siły i środki, które będzie można przeznaczyć na wzmocnienie
najważniejszych kierunków działania służby.
Centralne Biuro Antykorupcyjne będzie wiodącą służbą odpowiedzialną za ściganie
najpoważniejszych, zagrażających państwu przestępstw korupcyjnych i przejmie od
ABW zadanie ścigania tych przestępstw, których głównym znamieniem jest korupcja.
2. Podporządkowanie
Fundamentalnym założeniem jest, że minister właściwy do spraw wewnętrznych
powinien ponosić odpowiedzialność za cały sektor bezpieczeństwa wewnętrznego
państwa. W związku z tym minister właściwy do spraw wewnętrznych powinien objąć
nadzór nad funkcjonowaniem ABW, co umożliwi mu bieżącą organizację współpracy
wszystkich służb działających w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego oraz
racjonalne wykorzystanie środków budżetowych w tym sektorze.
Zgodnie z tym założeniem ABW podlegać będzie ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, natomiast Agencja Wywiadu i Centralne Biuro Antykorupcyjne
pozostaną w gestii bezpośredniego nadzoru Prezesa Rady Ministrów. Pozostawienie
Agencji Wywiadu pod bezpośrednim nadzorem Prezesa Rady Ministrów wynika z jej
ponadresortowego charakteru funkcjonalnego i wykonywania zadań dla różnych
organów państwa.
3. Koordynacja
Istotnym elementem reformy jest też projektowany nowy skuteczniejszy mechanizm
bieżącej koordynacji działań służb, którym ma stać się Komitet Rady Ministrów
ds. Bezpieczeństwa Państwa, utworzony zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów –
2
w analogicznym trybie utworzono Stały Komitet Rady Ministrów i Komitet Rady
Ministrów ds. Cyfryzacji. Komitet będzie niewielkim pomocniczym organem
wewnątrzrządowym złożonym z przedstawicieli resortów nadzorujących służby oraz
bezpośrednio zainteresowanych wynikami ich pracy – Szefa Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, ministra
właściwego do spraw sprawiedliwości – i będzie forum inicjowania, przygotowywania
i uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Prezesa Rady Ministrów w sprawach
dotyczących działalności służb specjalnych. W tej sytuacji zbędne będzie istnienie
organów, które do tej pory miały odpowiadać za koordynację służb – Kolegium do
Spraw Służb Specjalnych i ministra odpowiadającego za koordynację służb specjalnych
– przepisy dot. tych organów zostaną uchylone w ramach projektowanej ustawy.
Planuje się także utworzenie Komisji Kontroli Służb Specjalnych, której zadaniem
będzie zagwarantowanie profesjonalnej cywilnej kontroli działalności służb
specjalnych.
Wobec stworzenia nowego mechanizmu koordynacji i rezygnacji z instytucji ministra
odpowiadającego za koordynację służb specjalnych niezbędne będzie dokonanie zmian
w zakresie umocowania Ministra Obrony Narodowej w ramach nadzoru nad Służbą
Kontrwywiadu Wojskowego i Służbą Wywiadu Wojskowego, co znalazło
odzwierciedlenie w stosownych przepisach zmieniających projektu ustawy dotyczących
ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392, z późn.
zm.).
II.
Aktualny stan prawny i uzasadnienie wybranej koncepcji legislacyjnej
Działalność ABW reguluje obecnie ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29,
poz. 154, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą z 2002 r.”, wraz z aktami wykonawczymi
wydanymi na jej podstawie (w tym ponad 40 rozporządzeniami). Należy jednak mieć na
uwadze fakt, że ustawa ta reguluje łącznie działalność ABW i AW, zatem zakres
projektowanej reformy systemu służb specjalnych (przede wszystkim dotyczy to
planowanego podporządkowania ABW ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, korekty jej zadań, a także specyfiki działalności obu Agencji) uzasadnia
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik