Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
16) W przepisach dotyczących wygaśnięcia stosunku służbowego funkcjonariusza
(dotychczasowy art. 61, projektowany art. 55) dodano przesłankę dotyczącą
stwierdzenia zaginięcia funkcjonariusza, mając na względzie faktyczną możliwość
wystąpienia takiej okoliczności.
Korpusy i stopnie służbowe funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) Do projektowanych art. 68–71 przeniesiono z rozporządzenia wydanego na
podstawie art. 71 dotychczasowej ustawy konieczne, a nieuwzględnione w
dotychczasowej ustawie, przepisy materialnoprawne
dotyczące szkoleń
zawodowych funkcjonariuszy.
2) Uporządkowano i doprecyzowano przepisy związane z mianowaniem
funkcjonariuszy na stopnie służbowe przez:
– jasne wskazanie Szefa AW jako osoby właściwej do mianowania na stopnie
w korpusie szeregowych, podoficerów i chorążych (dotychczasowy art. 67,
projektowany art. 58),
– zróżnicowanie wymagań dla osób mianowanych w zależności od korpusu
(dotychczasowe przepisy art. 68 i art. 69, projektowany art. 59),
– usunięcie dotychczasowego art. 73 ust. 2 w związku z niemożnością
mianowania na kolejny wyższy stopień funkcjonariusza zwolnionego ze służby,
– dopełnienie zakresu przedmiotowego dotychczasowego przepisu art. 74 ust. 1,
mając na względzie, że wszystkie stopnie służbowe funkcjonariuszy są
dożywotnie (projektowany przepis art. 63 ust. 1),
– uwzględnienie – w dotychczasowym przepisie art. 77 ust. 2 (projektowany
przepis art. 66 ust. 2) o mianowaniu na równorzędny stopień w AW – także osób
przyjmowanych do AW, posiadających stopień byłego Urzędu Ochrony
Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego albo Służby Wywiadu Wojskowego,
– wskazanie w całym dotychczasowym art. 77 (projektowany art. 66 ust. 1–3) dnia
rozpoczęcia służby w AW jako momentu mianowania na odpowiadający albo
równorzędny stopień w AW osób przyjmowanych do AW, posiadających
stopień którejkolwiek ze służb lub formacji, wymienionych we wskazanych
przepisach,
– wprowadzenie – jako projektowany art. 66 ust. 4 – upoważnienia do wydania
przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego, jakie stopnie służb lub
13
formacji, wskazanych w przepisach projektowanego art. 66 ust. 1 i 3,
odpowiadają poszczególnym stopniom służbowym w AW.
Obowiązki i prawa funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) Przepisy dotyczące obowiązku składania oświadczeń o stanie majątkowym
(dotychczasowy art. 80a, projektowany art. 76) zostały uzupełnione o zasady
składania oświadczeń oraz zasady i uprawnienia do przetwarzania danych w nich
zawartych; wyraźnie wskazano, że jeśli informacje zawarte w oświadczeniu
o stanie majątkowym nie podlegają ochronie jako informacje niejawne, stanowią
tajemnicę prawnie chronioną; ponadto wprowadzono upoważnienie dla Prezesa
Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu postępowania
w sprawach składania i przechowywania oświadczeń o stanie majątkowym oraz
sposobu analizy danych zawartych w oświadczeniu o stanie majątkowym.
Dodatkowo, podobnie jak w innych aktach prawnych regulujących problematykę
składania oświadczeń majątkowych, w projektowanych przepisach karnych
(art. 205) zawarto sankcje za podanie nieprawdy w takim oświadczeniu.
2) Przepisy dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez funkcjonariusza na pomoc
prawną (projektowany art. 80) zostały uzupełnione o – wydaje się – jak najbardziej
racjonalny warunek, że podlegają one zwrotowi tylko wtedy, gdy funkcjonariusz
nie otrzymał zwrotu tych kosztów na podstawie przepisów Kodeksu postępowania
karnego.
3) Zracjonalizowano uprawnienia funkcjonariuszy do ubezpieczenia od następstw
nieszczęśliwych wypadków (dotychczasowy art. 85a, projektowany art. 81) – na
podstawie
dotychczasowych
przepisów
ubezpieczenie
przysługiwało
funkcjonariuszowi także wtedy, gdy wykonywał on zadania poza strefą działań
wojennych lub w warunkach niezagrażających jego życiu lub zdrowiu, chociaż
w państwie, którego terytorium w części zostało uznane za strefę działań
wojennych lub na terytorium którego występują warunki stwarzające bezpośrednie
zagrożenie dla życia lub zdrowia; projektowane przepisy wyłączają takie
przypadki.
4) Uporządkowano kwestię uprawnienia funkcjonariusza do umundurowania
(dotychczasowy art. 86, projektowane art. 82 i art. 83) – w projektowanych
przepisach otrzymuje on nieodpłatnie umundurowanie, a równoważnik pieniężny
przysługuje mu w przypadku, gdy nie otrzymał umundurowania. Zrezygnowano
14
z niejasnego przepisu o kwocie na zakup ubrania typu cywilnego. Ponadto
dookreślono okres, za który przyznawany jest równoważnik, oraz przeniesiono
niezbędne przepisy z rozporządzenia wydanego na podstawie art. 86 ust. 2 obecnie
obowiązującej ustawy.
5) Uporządkowano kwestię możliwości otrzymywania przez funkcjonariusza
wyżywienia (dotychczasowy art. 89, projektowany art. 85) – projektowane przepisy
stanowią, że może on otrzymywać nieodpłatnie wyżywienie w czasie wykonywania
zadań służbowych, a jeśli rodzaj i warunki pełnienia służby uniemożliwiają
korzystanie funkcjonariuszowi z przysługującego mu wyżywienia lub nie ma
możliwości żywienia ze względów techniczno-organizacyjnych, może otrzymać
w zamian równoważnik pieniężny.
6) W przypadku świadczeń – prawo przejazdu, na koszt AW, środkami publicznego
transportu zbiorowego, do jednej wybranej przez siebie miejscowości w kraju
i z powrotem oraz dopłaty do wypoczynku (art. 86 i art. 87 projektowanej ustawy)
doprecyzowano, że wypłaca się je na pisemny wniosek funkcjonariusza. Ponadto
określono sposób ustalania liczby członków rodziny, dla których przysługuje
dopłata oraz jej wysokość.
7) W kwestii prawa funkcjonariusza do urlopu wypoczynkowego (dotychczasowy
art. 95) dodano racjonalny, jak się wydaje, przepis (projektowany art. 91 ust. 2)
wprowadzający zasadę proporcjonalności wymiaru przysługującego urlopu
wypoczynkowego do okresu służby pozostałego do końca danego roku
kalendarzowego oraz ograniczenie łącznego wymiaru urlopu wypoczynkowego
w roku kalendarzowym do 26 dni roboczych. Ponadto doprecyzowano pojęcie dni
roboczych w kontekście możliwości pełnienia służby przez funkcjonariuszy także
w systemie zmianowym. Ponadto w art. 91 ust. 4 unormowany został wyjątek
gwarantujący prawa nabyte w odniesieniu do urlopu wychowawczego. Przepis ten
wyłącza stosowanie zasady proporcjonalnego obniżania okresu urlopu
wypoczynkowego w zależności od okresu wykorzystanego urlopu
wychowawczego, w przypadku gdy w roku kalendarzowym, w którym
funkcjonariusz rozpoczął urlop wychowawczy, nabył prawo do urlopu
wypoczynkowego przed rozpoczęciem tego urlopu wychowawczego.
8) W
przepisach związanych z odwołaniem funkcjonariusza z urlopu
wypoczynkowego, wstrzymaniem lub przesunięciem tego urlopu (dotychczasowy
15
art. 96, projektowany art. 95 i 96) dokonano kilku zmian redakcyjnych oraz
wydłużono do pierwszych 9 miesięcy następnego roku okres, w którym
funkcjonariuszowi należy udzielić niewykorzystanego w danym roku
kalendarzowym urlopu wypoczynkowego. Wydłużenie okresu miało na celu
dostosowanie przepisu do art. 168 Kodeksu pracy. Ponadto w projektowanym
art. 95 zagwarantowano prawa do odwołania z urlopu, jego wstrzymania lub
przesunięcia także w odniesieniu odpowiednio do płatnych urlopów dodatkowych i
urlopów bezpłatnych.
9) W odniesieniu do dodatkowego urlopu przysługującego funkcjonariuszowi z tytułu
osiągnięcia określonego wieku lub stażu służby (dotychczasowy art. 97,
projektowany art. 92), ze względu na brak zgodności dotychczasowych regulacji
z dyrektywą Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne
warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy, wykreślono
kryterium wieku funkcjonariusza uprawniające go do nabycia prawa do
dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Pozostałe regulacje, a więc okres wysługi
lat i wymiar dodatkowego urlopu, pozostawiono bez zmian.
10) W odniesieniu do urlopów zdrowotnych, o których mowa w art. 97 projektu, ich
udzielanie funkcjonariuszowi na wniosek komisji lekarskiej będzie miało charakter
obligatoryjny, a nie, jak dotychczas, fakultatywny. Tym samym, w praktyce to
komisja lekarska przesądzać będzie o przyznaniu urlopu lub nie.
11) W projektowanym art. 98 uporządkowano przepisy regulujące kształcenie
funkcjonariusza, przeprowadzanie przewodu doktorskiego lub postępowania
habilitacyjnego oraz odbywanie aplikacji radcowskiej lub legislacyjnej. Zapisano,
że Szef AW może udzielić funkcjonariuszowi zwolnienia od zajęć służbowych na
czas obowiązkowych zajęć oraz płatnego urlopu szkoleniowego.
Ponadto przewidziano możliwość refundacji kosztów poniesionych z tytułu
kształcenia, przeprowadzania przewodu doktorskiego lub postępowania
habilitacyjnego, a także odbywania aplikacji radcowskiej lub legislacyjnej.
W art. 98 ust. 6 wprowadzono obowiązek zawarcia przez Szefa AW umowy
z funkcjonariuszem, określającej wzajemne prawa i obowiązki stron.
Należy podkreślić, że przepisy w tym zakresie stanowią lex specialis do ustawy
z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65).
16
12) Doprecyzowano przepisy dotyczące urlopów okolicznościowych funkcjonariuszy
(dotychczasowy art. 98 ust. 3, projektowany art. 99) oraz urlopów bezpłatnych
funkcjonariuszy (dotychczasowy 98 ust. 4, projektowany art. 94), mając na
względzie różny charakter służby poszczególnych funkcjonariuszy w AW.
13) Przepis dotychczasowego art. 101, dotyczący wyróżnień funkcjonariuszy, został
przeniesiony do rozdziału dotyczącego dyscypliny służbowej funkcjonariuszy
i uzupełniony o niezbędne zasady ich udzielania (projektowany art. 157).
Mieszkania funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
W rozdziale dotyczącym mieszkań funkcjonariuszy AW zaproponowano następujące
zmiany:
– odwołując się do art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw
lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U.
Nr 71, poz. 733, z późn. zm.), wprowadzono definicję lokalu mieszkalnego
(projektowany art. 101),
– do projektu włączono – stanowiące, zdaniem projektodawcy, materię ustawową,
a zawarte w aktach wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowej ustawy
– przepisy dotyczące przysługujących funkcjonariuszowi norm zaludnienia, zasad
przyznawania i zwrotu równoważników pieniężnych za remont zajmowanego lokalu
mieszkalnego i za brak lokalu (w tym także przepisy wynikające z przyjętego przez
Stały Komitet Rady Ministrów dnia 14 listopada 2013 r. projektu rozporządzenia
zmieniającego rozporządzenie wydane na podstawie art. 106 ust. 2 obowiązującej
ustawy), a także uregulowania związane ze zwrotem pomocy finansowej na
uzyskanie lokalu mieszkalnego oraz z zasadami opróżniania lokali mieszkalnych
i kwater tymczasowych,
– w stosunku do obecnie obowiązujących regulacji dodano przepis stanowiący, że
funkcjonariuszowi w służbie stałej może być przydzielony lokal mieszkalny
o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami
zaludnienia, jeżeli wyrazi pisemną zgodę lub na jego pisemny wniosek, jednakże
czynność ta nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania lokalu mieszkalnego
o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom zaludniania
(projektowany art. 103 ust. 2). Celem zaproponowanych zmian redakcyjnych
w przepisach tego rozdziału jest ujednolicenie interpretacji oraz doprecyzowanie
17
(dotychczasowy art. 61, projektowany art. 55) dodano przesłankę dotyczącą
stwierdzenia zaginięcia funkcjonariusza, mając na względzie faktyczną możliwość
wystąpienia takiej okoliczności.
Korpusy i stopnie służbowe funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) Do projektowanych art. 68–71 przeniesiono z rozporządzenia wydanego na
podstawie art. 71 dotychczasowej ustawy konieczne, a nieuwzględnione w
dotychczasowej ustawie, przepisy materialnoprawne
dotyczące szkoleń
zawodowych funkcjonariuszy.
2) Uporządkowano i doprecyzowano przepisy związane z mianowaniem
funkcjonariuszy na stopnie służbowe przez:
– jasne wskazanie Szefa AW jako osoby właściwej do mianowania na stopnie
w korpusie szeregowych, podoficerów i chorążych (dotychczasowy art. 67,
projektowany art. 58),
– zróżnicowanie wymagań dla osób mianowanych w zależności od korpusu
(dotychczasowe przepisy art. 68 i art. 69, projektowany art. 59),
– usunięcie dotychczasowego art. 73 ust. 2 w związku z niemożnością
mianowania na kolejny wyższy stopień funkcjonariusza zwolnionego ze służby,
– dopełnienie zakresu przedmiotowego dotychczasowego przepisu art. 74 ust. 1,
mając na względzie, że wszystkie stopnie służbowe funkcjonariuszy są
dożywotnie (projektowany przepis art. 63 ust. 1),
– uwzględnienie – w dotychczasowym przepisie art. 77 ust. 2 (projektowany
przepis art. 66 ust. 2) o mianowaniu na równorzędny stopień w AW – także osób
przyjmowanych do AW, posiadających stopień byłego Urzędu Ochrony
Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego albo Służby Wywiadu Wojskowego,
– wskazanie w całym dotychczasowym art. 77 (projektowany art. 66 ust. 1–3) dnia
rozpoczęcia służby w AW jako momentu mianowania na odpowiadający albo
równorzędny stopień w AW osób przyjmowanych do AW, posiadających
stopień którejkolwiek ze służb lub formacji, wymienionych we wskazanych
przepisach,
– wprowadzenie – jako projektowany art. 66 ust. 4 – upoważnienia do wydania
przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego, jakie stopnie służb lub
13
formacji, wskazanych w przepisach projektowanego art. 66 ust. 1 i 3,
odpowiadają poszczególnym stopniom służbowym w AW.
Obowiązki i prawa funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) Przepisy dotyczące obowiązku składania oświadczeń o stanie majątkowym
(dotychczasowy art. 80a, projektowany art. 76) zostały uzupełnione o zasady
składania oświadczeń oraz zasady i uprawnienia do przetwarzania danych w nich
zawartych; wyraźnie wskazano, że jeśli informacje zawarte w oświadczeniu
o stanie majątkowym nie podlegają ochronie jako informacje niejawne, stanowią
tajemnicę prawnie chronioną; ponadto wprowadzono upoważnienie dla Prezesa
Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu postępowania
w sprawach składania i przechowywania oświadczeń o stanie majątkowym oraz
sposobu analizy danych zawartych w oświadczeniu o stanie majątkowym.
Dodatkowo, podobnie jak w innych aktach prawnych regulujących problematykę
składania oświadczeń majątkowych, w projektowanych przepisach karnych
(art. 205) zawarto sankcje za podanie nieprawdy w takim oświadczeniu.
2) Przepisy dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez funkcjonariusza na pomoc
prawną (projektowany art. 80) zostały uzupełnione o – wydaje się – jak najbardziej
racjonalny warunek, że podlegają one zwrotowi tylko wtedy, gdy funkcjonariusz
nie otrzymał zwrotu tych kosztów na podstawie przepisów Kodeksu postępowania
karnego.
3) Zracjonalizowano uprawnienia funkcjonariuszy do ubezpieczenia od następstw
nieszczęśliwych wypadków (dotychczasowy art. 85a, projektowany art. 81) – na
podstawie
dotychczasowych
przepisów
ubezpieczenie
przysługiwało
funkcjonariuszowi także wtedy, gdy wykonywał on zadania poza strefą działań
wojennych lub w warunkach niezagrażających jego życiu lub zdrowiu, chociaż
w państwie, którego terytorium w części zostało uznane za strefę działań
wojennych lub na terytorium którego występują warunki stwarzające bezpośrednie
zagrożenie dla życia lub zdrowia; projektowane przepisy wyłączają takie
przypadki.
4) Uporządkowano kwestię uprawnienia funkcjonariusza do umundurowania
(dotychczasowy art. 86, projektowane art. 82 i art. 83) – w projektowanych
przepisach otrzymuje on nieodpłatnie umundurowanie, a równoważnik pieniężny
przysługuje mu w przypadku, gdy nie otrzymał umundurowania. Zrezygnowano
14
z niejasnego przepisu o kwocie na zakup ubrania typu cywilnego. Ponadto
dookreślono okres, za który przyznawany jest równoważnik, oraz przeniesiono
niezbędne przepisy z rozporządzenia wydanego na podstawie art. 86 ust. 2 obecnie
obowiązującej ustawy.
5) Uporządkowano kwestię możliwości otrzymywania przez funkcjonariusza
wyżywienia (dotychczasowy art. 89, projektowany art. 85) – projektowane przepisy
stanowią, że może on otrzymywać nieodpłatnie wyżywienie w czasie wykonywania
zadań służbowych, a jeśli rodzaj i warunki pełnienia służby uniemożliwiają
korzystanie funkcjonariuszowi z przysługującego mu wyżywienia lub nie ma
możliwości żywienia ze względów techniczno-organizacyjnych, może otrzymać
w zamian równoważnik pieniężny.
6) W przypadku świadczeń – prawo przejazdu, na koszt AW, środkami publicznego
transportu zbiorowego, do jednej wybranej przez siebie miejscowości w kraju
i z powrotem oraz dopłaty do wypoczynku (art. 86 i art. 87 projektowanej ustawy)
doprecyzowano, że wypłaca się je na pisemny wniosek funkcjonariusza. Ponadto
określono sposób ustalania liczby członków rodziny, dla których przysługuje
dopłata oraz jej wysokość.
7) W kwestii prawa funkcjonariusza do urlopu wypoczynkowego (dotychczasowy
art. 95) dodano racjonalny, jak się wydaje, przepis (projektowany art. 91 ust. 2)
wprowadzający zasadę proporcjonalności wymiaru przysługującego urlopu
wypoczynkowego do okresu służby pozostałego do końca danego roku
kalendarzowego oraz ograniczenie łącznego wymiaru urlopu wypoczynkowego
w roku kalendarzowym do 26 dni roboczych. Ponadto doprecyzowano pojęcie dni
roboczych w kontekście możliwości pełnienia służby przez funkcjonariuszy także
w systemie zmianowym. Ponadto w art. 91 ust. 4 unormowany został wyjątek
gwarantujący prawa nabyte w odniesieniu do urlopu wychowawczego. Przepis ten
wyłącza stosowanie zasady proporcjonalnego obniżania okresu urlopu
wypoczynkowego w zależności od okresu wykorzystanego urlopu
wychowawczego, w przypadku gdy w roku kalendarzowym, w którym
funkcjonariusz rozpoczął urlop wychowawczy, nabył prawo do urlopu
wypoczynkowego przed rozpoczęciem tego urlopu wychowawczego.
8) W
przepisach związanych z odwołaniem funkcjonariusza z urlopu
wypoczynkowego, wstrzymaniem lub przesunięciem tego urlopu (dotychczasowy
15
art. 96, projektowany art. 95 i 96) dokonano kilku zmian redakcyjnych oraz
wydłużono do pierwszych 9 miesięcy następnego roku okres, w którym
funkcjonariuszowi należy udzielić niewykorzystanego w danym roku
kalendarzowym urlopu wypoczynkowego. Wydłużenie okresu miało na celu
dostosowanie przepisu do art. 168 Kodeksu pracy. Ponadto w projektowanym
art. 95 zagwarantowano prawa do odwołania z urlopu, jego wstrzymania lub
przesunięcia także w odniesieniu odpowiednio do płatnych urlopów dodatkowych i
urlopów bezpłatnych.
9) W odniesieniu do dodatkowego urlopu przysługującego funkcjonariuszowi z tytułu
osiągnięcia określonego wieku lub stażu służby (dotychczasowy art. 97,
projektowany art. 92), ze względu na brak zgodności dotychczasowych regulacji
z dyrektywą Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne
warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy, wykreślono
kryterium wieku funkcjonariusza uprawniające go do nabycia prawa do
dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Pozostałe regulacje, a więc okres wysługi
lat i wymiar dodatkowego urlopu, pozostawiono bez zmian.
10) W odniesieniu do urlopów zdrowotnych, o których mowa w art. 97 projektu, ich
udzielanie funkcjonariuszowi na wniosek komisji lekarskiej będzie miało charakter
obligatoryjny, a nie, jak dotychczas, fakultatywny. Tym samym, w praktyce to
komisja lekarska przesądzać będzie o przyznaniu urlopu lub nie.
11) W projektowanym art. 98 uporządkowano przepisy regulujące kształcenie
funkcjonariusza, przeprowadzanie przewodu doktorskiego lub postępowania
habilitacyjnego oraz odbywanie aplikacji radcowskiej lub legislacyjnej. Zapisano,
że Szef AW może udzielić funkcjonariuszowi zwolnienia od zajęć służbowych na
czas obowiązkowych zajęć oraz płatnego urlopu szkoleniowego.
Ponadto przewidziano możliwość refundacji kosztów poniesionych z tytułu
kształcenia, przeprowadzania przewodu doktorskiego lub postępowania
habilitacyjnego, a także odbywania aplikacji radcowskiej lub legislacyjnej.
W art. 98 ust. 6 wprowadzono obowiązek zawarcia przez Szefa AW umowy
z funkcjonariuszem, określającej wzajemne prawa i obowiązki stron.
Należy podkreślić, że przepisy w tym zakresie stanowią lex specialis do ustawy
z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65).
16
12) Doprecyzowano przepisy dotyczące urlopów okolicznościowych funkcjonariuszy
(dotychczasowy art. 98 ust. 3, projektowany art. 99) oraz urlopów bezpłatnych
funkcjonariuszy (dotychczasowy 98 ust. 4, projektowany art. 94), mając na
względzie różny charakter służby poszczególnych funkcjonariuszy w AW.
13) Przepis dotychczasowego art. 101, dotyczący wyróżnień funkcjonariuszy, został
przeniesiony do rozdziału dotyczącego dyscypliny służbowej funkcjonariuszy
i uzupełniony o niezbędne zasady ich udzielania (projektowany art. 157).
Mieszkania funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
W rozdziale dotyczącym mieszkań funkcjonariuszy AW zaproponowano następujące
zmiany:
– odwołując się do art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw
lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U.
Nr 71, poz. 733, z późn. zm.), wprowadzono definicję lokalu mieszkalnego
(projektowany art. 101),
– do projektu włączono – stanowiące, zdaniem projektodawcy, materię ustawową,
a zawarte w aktach wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowej ustawy
– przepisy dotyczące przysługujących funkcjonariuszowi norm zaludnienia, zasad
przyznawania i zwrotu równoważników pieniężnych za remont zajmowanego lokalu
mieszkalnego i za brak lokalu (w tym także przepisy wynikające z przyjętego przez
Stały Komitet Rady Ministrów dnia 14 listopada 2013 r. projektu rozporządzenia
zmieniającego rozporządzenie wydane na podstawie art. 106 ust. 2 obowiązującej
ustawy), a także uregulowania związane ze zwrotem pomocy finansowej na
uzyskanie lokalu mieszkalnego oraz z zasadami opróżniania lokali mieszkalnych
i kwater tymczasowych,
– w stosunku do obecnie obowiązujących regulacji dodano przepis stanowiący, że
funkcjonariuszowi w służbie stałej może być przydzielony lokal mieszkalny
o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami
zaludnienia, jeżeli wyrazi pisemną zgodę lub na jego pisemny wniosek, jednakże
czynność ta nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania lokalu mieszkalnego
o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom zaludniania
(projektowany art. 103 ust. 2). Celem zaproponowanych zmian redakcyjnych
w przepisach tego rozdziału jest ujednolicenie interpretacji oraz doprecyzowanie
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik