Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
-rozpoznawczych nie tylko podczas wykonywania tych czynności, ale także w celu
ochrony danych własnych lub innego funkcjonariusza uprawnionego do
wykonywania tych czynności. Podobnie osoby udzielające pomocy AW przy
wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych będą mogły posługiwać się
dokumentami legalizacyjnymi w celu ochrony własnych danych. Zmiana ta wynika
ze szczególnej specyfiki realizowanych przez AW zadań i ma zapewnić
zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonariuszy wykonujących czynności operacyjno-
-rozpoznawcze oraz osób udzielających im pomocy przy wykonywaniu tych
czynności.
6) Z uwagi na potrzebę precyzyjnego określenia zasad przetwarzania danych
osobowych w działalności AW, przepisom dotyczącym tej materii nadano formę
wzorowaną na regulacjach zawartych w ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r.
o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 621, z późn. zm.)
przez:
– przyjęcie – w projektowanym art. 24 – przepisów art. 22a ww. ustawy (wraz
z uzupełnieniem polegającym na wprowadzeniu również możliwości
przetwarzania niezbędnych danych w celu zapewnienia bezpiecznego
funkcjonowania AW oraz bezpieczeństwa osobistego funkcjonariuszy i ich
najbliższych, a także na potrzeby postępowania kwalifikacyjnego wobec
kandydata do służby w AW),
– wprowadzenie w projektowanym art. 25 osoby pełnomocnika do spraw kontroli
przetwarzania przez AW danych osobowych w celu zapewnienia nadzoru nad
zgodnością przetwarzania danych osobowych gromadzonych przez AW
z przepisami ustawy oraz przepisami o ochronie danych osobowych.
7) W zakresie współpracy Szefa AW z szefami pozostałych służb specjalnych
w ramach realizacji zadań AW wprowadzono – jako projektowany art. 28 – przepis
zawierający normę ustanawiającą dla Szefa AW obowiązek takiej współpracy – bez
wskazania jej form – w celu zapewnienia elastyczności w zależności od mogących
zaistnieć potrzeb, trudnych do jednoznacznego przewidzenia.
Służba funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) W odniesieniu do wymagań dla osób pełniących służbę w Agencji Wywiadu
(dotychczasowy art. 44, projektowany art. 29) zrezygnowano z warunku posiadania
wyłącznie polskiego obywatelstwa; uzasadnieniem zaproponowanej zmiany jest
8
zapewnienie możliwości zwiększenia efektywności realizacji zadań przez Agencję
Wywiadu przy uwzględnieniu specyfiki jej działalności wynikającej z faktu, że jest
to służba, która wykonuje zadania głównie poza granicami kraju;
W związku z powyższym, mimo że kwestia nabycia obywatelstwa innego państwa
pozostanie przesłanką do zwolnienia funkcjonariusza ze służby (projektowany
art. 51 ust. 2 pkt 9), zwolnienie to nie będzie miało – jak dotychczas – charakteru
obligatoryjnego.
2) W postępowaniu kwalifikacyjnym wobec kandydata do służby w AW
(dotychczasowy art. 46 ust. 1, projektowany art. 30 ust. 1) wprowadzono, jako
obligatoryjne, etapy dotychczas powszechnie stosowane na podstawie art. 46 ust. 2
obowiązującej obecnie ustawy: przeprowadzenie badania psychologicznego
i psychofizjologicznego. Ponadto, w stosunku do kandydatów, którzy pełnią służbę
w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu Wojskowego,
wprowadzono możliwość odstąpienia od jednego z elementów postępowania
dotyczącego ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do służby w AW
(projektowany art. 30 ust. 3).
3) W projektowanym art. 31 wprowadzono regulacje dotyczące zasad przenoszenia do
AW funkcjonariuszy ABW, CBA, SWW albo SKW. Mają one ułatwić rekrutację
do służby osób ze szczególnymi predyspozycjami.
4) Ze względu na brak określonych w postaci sformalizowanej, np. w dokumencie
normatywnym, zasad etyki zawodowej w Agencji Wywiadu zrezygnowano w treści
roty ślubowania (dotychczasowy art. 47 ust. 1, projektowany art. 32 ust. 4)
z fragmentu dotyczącego ich przestrzegania.
5) Zrezygnowano z nieaktualnych już przepisów dotychczasowego art. 48 ust. 3 i 4,
uzależniających powstanie stosunku służbowego funkcjonariusza Agencji
Wywiadu od uregulowania stosunku do służby wojskowej, mając na względzie
przeprowadzoną profesjonalizację Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
6) W projektowanym art. 35 uporządkowano problematykę związaną z załatwianiem
spraw osobowych Szefa AW i funkcjonariuszy. Proponowane zmiany są efektem
przeniesienia z aktów wykonawczych przepisów stanowiących – zdaniem
projektodawcy – materię ustawową. W ust. 7 zaproponowano przepis dotyczący
możliwości skierowania funkcjonariusza na badanie psychologiczne przed
9
mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany charakteru
służby oraz gdy zachodzi uzasadniona obawa, że sprawność psychologiczna
funkcjonariusza uległa zmianie i negatywnie wpływa na sposób wykonywania
przez niego obowiązków służbowych.
7) Regulacje dotyczące czasu służby funkcjonariuszy (dotychczasowy art. 51) zostały
uzupełnione (projektowany art. 36) w celu zapewnienia ich zgodności z prawem
Unii Europejskiej, w szczególności z postanowieniami dyrektywy 2003/88/WE
w sprawie niektórych aspektów organizacji czasu pracy.
8) W kwestii bezpieczeństwa i higieny służby w AW (dotychczasowy art. 52,
projektowany art.
37) dodano przepis materialno-prawny
określający
odpowiedzialność Szefa AW. W stosunku do obowiązujących przepisów
poszerzono zakres odesłania do Kodeksu pracy, z zastrzeżeniem ograniczenia
stosowania tych przepisów do sytuacji, gdy nie będzie to stanowić zagrożenia
prawidłowej realizacji przez funkcjonariuszy szczególnego rodzaju zadań, do
których wykonywania dana służba została powołana.
9) W
przepisach dotyczących opiniowania służbowego funkcjonariuszy
(dotychczasowy art. 53, projektowany art. 38 i art. 39):
– zaproponowano ogólne zasady opiniowania w służbie przygotowawczej i stałej
w okresach, odpowiednio, nie rzadziej niż raz w roku i nie rzadziej niż raz na
3 lata, a także wskazano inne, szczególne przypadki, w których funkcjonariusz
podlega opiniowaniu,
– w odniesieniu do funkcjonariusza pełniącego służbę poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, biorąc pod uwagę specyfikę tej służby, dodano
możliwość wydłużenia okresów opiniowania, a także terminów zapoznawania
go z opinią i wnoszenia przez niego odwołania od opinii,
– przeniesiono z rozporządzenia wydanego na podstawie art. 53 ust. 3 obecnie
obowiązującej ustawy niezbędne przepisy regulujące kwestie rozpatrywania
odwołań od opinii służbowych; przepis art. 39 ust. 12 wskazuje na zakończenie
opiniowania w trybie unormowanym w projekcie, natomiast art. 39 ust. 13
ustanawia normę wskazującą na brak możliwości wystąpienia ze skargą
w postępowaniu sądowo-administracyjnym,
– należy zauważyć, że rozstrzygnięcie pojawiające się w następstwie rozpatrzenia
odwołania od okresowej opinii służbowej jest aktem o charakterze stricte
10
wewnętrznym. Tym samym nie stanowi decyzji administracyjnej, przez którą
należy rozumieć władcze rozstrzygnięcie organu administracji publicznej
rozstrzygające konkretną sprawę administracyjną i będące finalnym aktem
stosowania normy prawa materialnego. Orzecznictwo sądów administracyjnych
nie jest jednakże jednorodne w omawianej wyżej sprawie. Przyjmowane jest
bowiem także stanowisko dopuszczające kognicję sądów administracyjnych
w sprawach opiniowania funkcjonariuszy służb mundurowych (vide: wyrok
NSA z dnia 12 listopada 2009 r. I OSK 388/2009 czy też wyrok NSA z dnia
10 lutego 2011 r. I OSK 1241/2010). Uzasadnione jest zatem jednoznaczne
rozstrzygnięcie przedmiotowej kwestii w projekcie ustawy.
10) Przepisy dotyczące przenoszenia funkcjonariusza do dyspozycji Szefa AW, a także
oddelegowania funkcjonariusza do wykonywania zadań służbowych poza AW,
uzupełniono o stanowiące materię ustawową przepisy dotychczasowych aktów
wykonawczych, regulujące odpowiednio:
– zasady przenoszenia do dyspozycji, pełnienia służby w czasie pozostawania
w dyspozycji oraz mianowania na stanowisko po upływie okresu dyspozycji,
– zasady oddelegowania, uprawnienia
i obowiązki oddelegowanego
funkcjonariusza, zasady odwoływania funkcjonariusza z podmiotu
oddelegowania oraz warunki pełnienia przez niego służby po powrocie
z oddelegowania.
11) Odnośnie do zaproponowanego w projekcie brzmienia art. 42 ust. 3, należy
wyjaśnić, że rozwiązanie to nie spowoduje podwyższenia uposażenia
otrzymywanego przez funkcjonariusza po upływie okresu oddelegowania albo
odwołaniu z oddelegowania, w stosunku do uposażenia pobieranego przez niego
przed tym oddelegowaniem. Regulacja ta stanowi przy tym odzwierciedlenie
obecnego stanu prawnego wynikającego z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie oddelegowania funkcjonariuszy Agencji
Wywiadu do wykonywania zadań służbowych poza Agencją (Dz. U. Nr 160,
poz. 1553). Proponowane rozwiązanie nie spowoduje zatem dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa i nie będzie stanowiło podstawy żądania przez
Szefa Agencji Wywiadu przekazania jakichkolwiek nowych środków finansowych
do budżetu Agencji Wywiadu.
11
12) Do art. 49 i art. 50 przeniesiono rozmieszczone w dotychczasowym stanie
prawnym w różnych jednostkach redakcyjnych przepisy określające sprawy,
w których orzekają komisje lekarskie AW. Wprowadzono także zasady ustalania
zdolności fizycznej i psychicznej do służby oraz określono właściwość komisji
lekarskich, uregulowania te zostały przeniesione z rozporządzenia wydanego na
podstawie art. 45 dotychczasowej ustawy.
13) Odnośnie do rozwiązania przyjętego w art. 51 ust. 2 pkt 8 wskazującego, że
funkcjonariusza można zwolnić ze służby w przypadku upływu 12 miesięcy od
dnia zaprzestania służby z powodu choroby, należy podkreślić, że nie spowoduje
ono dyskryminacji osób niepełnosprawnych, a tym samym nie narusza dyrektywy
Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki
ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy.
Wymagania, które musi spełnić osoba ubiegająca się o przyjęcie do służby
w Agencji Wywiadu zostały jednoznacznie wskazane w art. 29 projektu ustawy.
Jednym z tych wymagań jest posiadanie przez kandydata do służby w Agencji
Wywiadu zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby, wymagającej
szczególnej dyscypliny służbowej, której gotowy jest się podporządkować.
Zdolność ta jest przedmiotem oceny przez komisje lekarskie podległe Szefowi
Agencji Wywiadu w trakcie postępowania kwalifikacyjnego. Osoby z orzeczoną
niepełnosprawnością mogą ubiegać się o przyjęcie do służby w Agencji Wywiadu,
jednakże z uwagi na szczególne wymagania w zakresie zdolności fizycznej
i psychicznej, które muszą spełnić kandydaci do pełnienia służby w tej formacji
mundurowej, nie zostaną do niej przyjęte. W chwili obecnej w Agencji Wywiadu
służby nie pełnią osoby niepełnosprawne i trudno jest formułować inne prognozy
w tej kwestii.
14) Projektowany art. 54 zawiera przepisy normujące nieuregulowaną dotychczas
w ustawie kwestię przywracania funkcjonariusza do służby w przypadku uchylenia
albo stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego o zwolnieniu ze służby.
15) Przepisy dotyczące świadectwa służby funkcjonariusza zwolnionego ze służby
(projektowany art. 56) uzupełniono o regulacje zawarte w rozporządzeniu
wydanym na podstawie art. 65 dotychczasowej ustawy, którym nadano rangę
ustawowych.
12
ochrony danych własnych lub innego funkcjonariusza uprawnionego do
wykonywania tych czynności. Podobnie osoby udzielające pomocy AW przy
wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych będą mogły posługiwać się
dokumentami legalizacyjnymi w celu ochrony własnych danych. Zmiana ta wynika
ze szczególnej specyfiki realizowanych przez AW zadań i ma zapewnić
zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonariuszy wykonujących czynności operacyjno-
-rozpoznawcze oraz osób udzielających im pomocy przy wykonywaniu tych
czynności.
6) Z uwagi na potrzebę precyzyjnego określenia zasad przetwarzania danych
osobowych w działalności AW, przepisom dotyczącym tej materii nadano formę
wzorowaną na regulacjach zawartych w ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r.
o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 621, z późn. zm.)
przez:
– przyjęcie – w projektowanym art. 24 – przepisów art. 22a ww. ustawy (wraz
z uzupełnieniem polegającym na wprowadzeniu również możliwości
przetwarzania niezbędnych danych w celu zapewnienia bezpiecznego
funkcjonowania AW oraz bezpieczeństwa osobistego funkcjonariuszy i ich
najbliższych, a także na potrzeby postępowania kwalifikacyjnego wobec
kandydata do służby w AW),
– wprowadzenie w projektowanym art. 25 osoby pełnomocnika do spraw kontroli
przetwarzania przez AW danych osobowych w celu zapewnienia nadzoru nad
zgodnością przetwarzania danych osobowych gromadzonych przez AW
z przepisami ustawy oraz przepisami o ochronie danych osobowych.
7) W zakresie współpracy Szefa AW z szefami pozostałych służb specjalnych
w ramach realizacji zadań AW wprowadzono – jako projektowany art. 28 – przepis
zawierający normę ustanawiającą dla Szefa AW obowiązek takiej współpracy – bez
wskazania jej form – w celu zapewnienia elastyczności w zależności od mogących
zaistnieć potrzeb, trudnych do jednoznacznego przewidzenia.
Służba funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) W odniesieniu do wymagań dla osób pełniących służbę w Agencji Wywiadu
(dotychczasowy art. 44, projektowany art. 29) zrezygnowano z warunku posiadania
wyłącznie polskiego obywatelstwa; uzasadnieniem zaproponowanej zmiany jest
8
zapewnienie możliwości zwiększenia efektywności realizacji zadań przez Agencję
Wywiadu przy uwzględnieniu specyfiki jej działalności wynikającej z faktu, że jest
to służba, która wykonuje zadania głównie poza granicami kraju;
W związku z powyższym, mimo że kwestia nabycia obywatelstwa innego państwa
pozostanie przesłanką do zwolnienia funkcjonariusza ze służby (projektowany
art. 51 ust. 2 pkt 9), zwolnienie to nie będzie miało – jak dotychczas – charakteru
obligatoryjnego.
2) W postępowaniu kwalifikacyjnym wobec kandydata do służby w AW
(dotychczasowy art. 46 ust. 1, projektowany art. 30 ust. 1) wprowadzono, jako
obligatoryjne, etapy dotychczas powszechnie stosowane na podstawie art. 46 ust. 2
obowiązującej obecnie ustawy: przeprowadzenie badania psychologicznego
i psychofizjologicznego. Ponadto, w stosunku do kandydatów, którzy pełnią służbę
w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu Wojskowego,
wprowadzono możliwość odstąpienia od jednego z elementów postępowania
dotyczącego ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do służby w AW
(projektowany art. 30 ust. 3).
3) W projektowanym art. 31 wprowadzono regulacje dotyczące zasad przenoszenia do
AW funkcjonariuszy ABW, CBA, SWW albo SKW. Mają one ułatwić rekrutację
do służby osób ze szczególnymi predyspozycjami.
4) Ze względu na brak określonych w postaci sformalizowanej, np. w dokumencie
normatywnym, zasad etyki zawodowej w Agencji Wywiadu zrezygnowano w treści
roty ślubowania (dotychczasowy art. 47 ust. 1, projektowany art. 32 ust. 4)
z fragmentu dotyczącego ich przestrzegania.
5) Zrezygnowano z nieaktualnych już przepisów dotychczasowego art. 48 ust. 3 i 4,
uzależniających powstanie stosunku służbowego funkcjonariusza Agencji
Wywiadu od uregulowania stosunku do służby wojskowej, mając na względzie
przeprowadzoną profesjonalizację Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
6) W projektowanym art. 35 uporządkowano problematykę związaną z załatwianiem
spraw osobowych Szefa AW i funkcjonariuszy. Proponowane zmiany są efektem
przeniesienia z aktów wykonawczych przepisów stanowiących – zdaniem
projektodawcy – materię ustawową. W ust. 7 zaproponowano przepis dotyczący
możliwości skierowania funkcjonariusza na badanie psychologiczne przed
9
mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany charakteru
służby oraz gdy zachodzi uzasadniona obawa, że sprawność psychologiczna
funkcjonariusza uległa zmianie i negatywnie wpływa na sposób wykonywania
przez niego obowiązków służbowych.
7) Regulacje dotyczące czasu służby funkcjonariuszy (dotychczasowy art. 51) zostały
uzupełnione (projektowany art. 36) w celu zapewnienia ich zgodności z prawem
Unii Europejskiej, w szczególności z postanowieniami dyrektywy 2003/88/WE
w sprawie niektórych aspektów organizacji czasu pracy.
8) W kwestii bezpieczeństwa i higieny służby w AW (dotychczasowy art. 52,
projektowany art.
37) dodano przepis materialno-prawny
określający
odpowiedzialność Szefa AW. W stosunku do obowiązujących przepisów
poszerzono zakres odesłania do Kodeksu pracy, z zastrzeżeniem ograniczenia
stosowania tych przepisów do sytuacji, gdy nie będzie to stanowić zagrożenia
prawidłowej realizacji przez funkcjonariuszy szczególnego rodzaju zadań, do
których wykonywania dana służba została powołana.
9) W
przepisach dotyczących opiniowania służbowego funkcjonariuszy
(dotychczasowy art. 53, projektowany art. 38 i art. 39):
– zaproponowano ogólne zasady opiniowania w służbie przygotowawczej i stałej
w okresach, odpowiednio, nie rzadziej niż raz w roku i nie rzadziej niż raz na
3 lata, a także wskazano inne, szczególne przypadki, w których funkcjonariusz
podlega opiniowaniu,
– w odniesieniu do funkcjonariusza pełniącego służbę poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, biorąc pod uwagę specyfikę tej służby, dodano
możliwość wydłużenia okresów opiniowania, a także terminów zapoznawania
go z opinią i wnoszenia przez niego odwołania od opinii,
– przeniesiono z rozporządzenia wydanego na podstawie art. 53 ust. 3 obecnie
obowiązującej ustawy niezbędne przepisy regulujące kwestie rozpatrywania
odwołań od opinii służbowych; przepis art. 39 ust. 12 wskazuje na zakończenie
opiniowania w trybie unormowanym w projekcie, natomiast art. 39 ust. 13
ustanawia normę wskazującą na brak możliwości wystąpienia ze skargą
w postępowaniu sądowo-administracyjnym,
– należy zauważyć, że rozstrzygnięcie pojawiające się w następstwie rozpatrzenia
odwołania od okresowej opinii służbowej jest aktem o charakterze stricte
10
wewnętrznym. Tym samym nie stanowi decyzji administracyjnej, przez którą
należy rozumieć władcze rozstrzygnięcie organu administracji publicznej
rozstrzygające konkretną sprawę administracyjną i będące finalnym aktem
stosowania normy prawa materialnego. Orzecznictwo sądów administracyjnych
nie jest jednakże jednorodne w omawianej wyżej sprawie. Przyjmowane jest
bowiem także stanowisko dopuszczające kognicję sądów administracyjnych
w sprawach opiniowania funkcjonariuszy służb mundurowych (vide: wyrok
NSA z dnia 12 listopada 2009 r. I OSK 388/2009 czy też wyrok NSA z dnia
10 lutego 2011 r. I OSK 1241/2010). Uzasadnione jest zatem jednoznaczne
rozstrzygnięcie przedmiotowej kwestii w projekcie ustawy.
10) Przepisy dotyczące przenoszenia funkcjonariusza do dyspozycji Szefa AW, a także
oddelegowania funkcjonariusza do wykonywania zadań służbowych poza AW,
uzupełniono o stanowiące materię ustawową przepisy dotychczasowych aktów
wykonawczych, regulujące odpowiednio:
– zasady przenoszenia do dyspozycji, pełnienia służby w czasie pozostawania
w dyspozycji oraz mianowania na stanowisko po upływie okresu dyspozycji,
– zasady oddelegowania, uprawnienia
i obowiązki oddelegowanego
funkcjonariusza, zasady odwoływania funkcjonariusza z podmiotu
oddelegowania oraz warunki pełnienia przez niego służby po powrocie
z oddelegowania.
11) Odnośnie do zaproponowanego w projekcie brzmienia art. 42 ust. 3, należy
wyjaśnić, że rozwiązanie to nie spowoduje podwyższenia uposażenia
otrzymywanego przez funkcjonariusza po upływie okresu oddelegowania albo
odwołaniu z oddelegowania, w stosunku do uposażenia pobieranego przez niego
przed tym oddelegowaniem. Regulacja ta stanowi przy tym odzwierciedlenie
obecnego stanu prawnego wynikającego z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie oddelegowania funkcjonariuszy Agencji
Wywiadu do wykonywania zadań służbowych poza Agencją (Dz. U. Nr 160,
poz. 1553). Proponowane rozwiązanie nie spowoduje zatem dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa i nie będzie stanowiło podstawy żądania przez
Szefa Agencji Wywiadu przekazania jakichkolwiek nowych środków finansowych
do budżetu Agencji Wywiadu.
11
12) Do art. 49 i art. 50 przeniesiono rozmieszczone w dotychczasowym stanie
prawnym w różnych jednostkach redakcyjnych przepisy określające sprawy,
w których orzekają komisje lekarskie AW. Wprowadzono także zasady ustalania
zdolności fizycznej i psychicznej do służby oraz określono właściwość komisji
lekarskich, uregulowania te zostały przeniesione z rozporządzenia wydanego na
podstawie art. 45 dotychczasowej ustawy.
13) Odnośnie do rozwiązania przyjętego w art. 51 ust. 2 pkt 8 wskazującego, że
funkcjonariusza można zwolnić ze służby w przypadku upływu 12 miesięcy od
dnia zaprzestania służby z powodu choroby, należy podkreślić, że nie spowoduje
ono dyskryminacji osób niepełnosprawnych, a tym samym nie narusza dyrektywy
Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki
ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy.
Wymagania, które musi spełnić osoba ubiegająca się o przyjęcie do służby
w Agencji Wywiadu zostały jednoznacznie wskazane w art. 29 projektu ustawy.
Jednym z tych wymagań jest posiadanie przez kandydata do służby w Agencji
Wywiadu zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby, wymagającej
szczególnej dyscypliny służbowej, której gotowy jest się podporządkować.
Zdolność ta jest przedmiotem oceny przez komisje lekarskie podległe Szefowi
Agencji Wywiadu w trakcie postępowania kwalifikacyjnego. Osoby z orzeczoną
niepełnosprawnością mogą ubiegać się o przyjęcie do służby w Agencji Wywiadu,
jednakże z uwagi na szczególne wymagania w zakresie zdolności fizycznej
i psychicznej, które muszą spełnić kandydaci do pełnienia służby w tej formacji
mundurowej, nie zostaną do niej przyjęte. W chwili obecnej w Agencji Wywiadu
służby nie pełnią osoby niepełnosprawne i trudno jest formułować inne prognozy
w tej kwestii.
14) Projektowany art. 54 zawiera przepisy normujące nieuregulowaną dotychczas
w ustawie kwestię przywracania funkcjonariusza do służby w przypadku uchylenia
albo stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego o zwolnieniu ze służby.
15) Przepisy dotyczące świadectwa służby funkcjonariusza zwolnionego ze służby
(projektowany art. 56) uzupełniono o regulacje zawarte w rozporządzeniu
wydanym na podstawie art. 65 dotychczasowej ustawy, którym nadano rangę
ustawowych.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik