eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2294
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2294-cz-I

w zakresie przydzielania funkcjonariuszowi lokalu mieszkalnego według właściwych 
norm zaludnienia, 
–  dodano  przepisy  (projektowany  art.  102)  umożliwiające  Szefowi  AW, 
w przypadkach  szczególnie  uzasadnionych  interesem  służby,  przydzielenie 
funkcjonariuszowi na czas oznaczony,  nie  dłuższy  niż  do  dnia  rozwiązania  lub 
wygaśnięcia  jego  stosunku  służbowego,  lokalu  mieszkalnego  w  miejscowości, 
w której pełni służbę lub w miejscowości pobliskiej. Funkcjonariusz oraz inne osoby 
zamieszkujące wraz z tym funkcjonariuszem w lokalu mieszkalnym przydzielonym 
na podstawie tych przepisów będą obowiązani zwolnić przyznany lokal  nie później 
niż w dniu, w którym kończy się okres, na jaki go przydzielono. Nie będą tu miały 
zastosowania przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie 
gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego w zakresie, w jakim nakładają na właściciela 
obowiązek dostarczenia lokatorowi lokalu zamiennego, 
–  wprowadzono  upoważnienia  do  wydania  rozporządzeń  przez Prezesa Rady 
Ministrów w sprawie trybu przydzielania i zwalniania przydzielonych lokali (art. 106 
ust. 6 projektowanej ustawy) oraz  w sprawie przydzielania i  zwrotu pomocy na 
uzyskanie lokalu mieszkalnego  (art. 110 ust. 6 projektowanej ustawy). Dotychczas 
kwestie te były regulowane zarządzeniem Szefa AW (art. 110 ust. 3 obowiązującej 
ustawy), 
–  w  ramach  porządkowania  przepisów,  do  rozdziału  o  uposażeniach  i  innych 
świadczeniach  pieniężnych  funkcjonariuszy  AW  przeniesiono  materię  dotyczącą 
prawa  funkcjonariusza  zajmującego  lokal  mieszkalny  w  miejscowości  pobliskiej 
miejsca  pełnienia  służby  do  otrzymania  zwrotu  kosztów  dojazdu  do  miejsca 
pełnienia służby i z powrotem (art. 145 projektu). 
Uposażenie i inne świadczenia pieniężne funkcjonariuszy Agencji Wywiadu 
W  celu  doprecyzowania  lub  uporządkowania dotychczasowych regulacji  w rozdziale 
dokonano zmian przepisów dotyczących: 
–  okoliczności  wygaśnięcia  prawa  funkcjonariusza  do  uposażenia  (dotychczasowy 
przepis art. 121 ust. 3, projektowany przepis art. 115), 
–  dodatków  do  uposażenia  funkcjonariuszy  –  w projekcie ustawy wskazano 
konkretnie,  jakie  dodatki  otrzymuje  lub  może  otrzymywać  funkcjonariusz 
(projektowany art. 118), 
18 
 
–  potrąceń  z  uposażenia  funkcjonariuszy (dotychczasowe art. 142 i art. 143, 
projektowany art.  120 ust. 4) przez  dodanie  ustępu  wprowadzającego  możliwość 
dokonywania  potrąceń  także  w  innych  niż  dotychczas  przypadkach,  za  pisemną 
zgodą funkcjonariusza; nowy przepis sankcjonuje dobrowolne składki np. w ramach 
funkcjonowania koleżeńskich kas oszczędnościowo-pożyczkowych, 
–  okoliczności  zwrotu  funkcjonariuszowi  zawieszonej  części  uposażenia  wraz 
z obligatoryjnymi  podwyżkami  tego  uposażenia,  wprowadzonymi  w  okresie 
zawieszenia (dotychczasowy art. 139 ust. 2, projektowany art. 136 ust. 2), 
–  świadczeń,  jakie  otrzymuje  funkcjonariusz  zwolniony  ze  służby  (dotychczasowe 
art. 128 i art. 129, projektowane art. 147 i art. 150), przez:  
°  zracjonalizowanie  zakresu  przesłanek  zwolnienia  funkcjonariusza  ze  służby, 
uprawniających go do otrzymania określonych świadczeń, 
°  wskazanie expressis verbis, że  odprawa  i  inne  świadczenia  pieniężne 
przysługujące  funkcjonariuszowi  zwolnionemu  ze  służby  mają  charakter 
jednorazowy  i  nie  przysługują  funkcjonariuszowi,  który  otrzymał  przed 
rozpoczęciem służby w AW tego rodzaju świadczenia pieniężne z tytułu pełnionej 
zawodowej  służby  wojskowej  lub  innej  służby,  w  której  przysługuje  prawo  do 
takich  świadczeń,  lub  w  ciągu  trzech  miesięcy  po  zwolnieniu  ze  służby  w  AW 
został  przyjęty  do  zawodowej  służby  wojskowej  lub  do  innej  służby,  w  której 
przysługuje prawo do takich świadczeń. Ponadto wskazano, że w przypadku gdy 
wysokość odprawy przysługującej funkcjonariuszowi z tytułu służby w AW jest 
wyższa  od  odprawy,  którą  funkcjonariusz  otrzymał  już  na  podstawie  innego 
tytułu, funkcjonariuszowi przysługuje odpowiednie wyrównanie, 
°  określenie  wysokości  ekwiwalentu  pieniężnego  za  niewykorzystane urlopy 
wypoczynkowe, 
–  zasiłku  pogrzebowego  w  razie  śmierci  funkcjonariusza  (dotychczasowy  art.  134, 
projektowany  art.  152)  lub  członka  jego  rodziny  (dotychczasowy  art.  135, 
projektowany art. 154), przez zracjonalizowanie zasad przyznawania tego zasiłku, 
–  przedawnienia  roszczeń  z  tytułu  prawa  do  uposażenia  i  innych  świadczeń  oraz 
należności  pieniężnych,  przez  wskazanie,  że  przedawnienie  roszczenia  może  nie 
zostać  uwzględnione,  jeżeli  opóźnienie  w  dochodzeniu roszczenia jest 
usprawiedliwione  okolicznościami  niezawinionymi  przez  funkcjonariusza 
19 
 
(projektowany przepis art. 155 ust.  2), a nie –  jak w dotychczasowym przepisie 
art. 122 ust. 2 – wyjątkowymi okolicznościami. 
Ponadto  przepisy  dotyczące  uposażeń  funkcjonariuszy  (projektowany  art.  117), 
dodatków  do  uposażenia  (projektowany  art.  118),  potrąceń  (projektowany  art.  120), 
świadczeń  wypłacanych  funkcjonariuszowi  skierowanemu  na  szkolenie  zawodowe 
(projektowany art. 134), nagród uznaniowych i zapomóg (projektowany art. 140–141), 
nagród  jubileuszowych  (projektowany  art.  142)  oraz  świadczeń  przysługujących 
funkcjonariuszom z  tytułu  podróży  służbowej,  przeniesienia  lub  oddelegowania 
(projektowany art. 143 i  art.  144)  uzupełniono  o  niezbędne  uregulowania  zawarte 
w aktach wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowej ustawy, stanowiące – 
zdaniem projektodawcy – materię ustawową. 
Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji Wywiadu 
Rozdział  dotyczący  odpowiedzialności  służbowej  funkcjonariuszy Agencji Wywiadu 
został  uzupełniony  o  przepisy  zawarte  dotychczas  w  rozporządzeniu  Prezesa  Rady 
Ministrów z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie udzielania wyróżnień i przeprowadzania 
postępowań  dyscyplinarnych  wobec  funkcjonariuszy  Agencji Wywiadu (Dz. U. 
z 2003 r. Nr 160, poz.  1557,  z  późn.  zm.),  które  proponuje  się  podnieść  do  rangi 
przepisów ustawowych. 
Ponadto  do  rozdziału  przeniesiono  przepis  dotychczasowego  art.  101,  dotyczący 
wyróżnień funkcjonariuszy, z jednoczesnym jego uzupełnieniem (art. 157 projektu). 
W projektowanym art. 168  uporządkowano  kwestię  wydawania  postanowień 
o odmowie  wszczęcia  albo  o  umorzeniu  postępowania  dyscyplinarnego  oraz  wyraźnie 
określono, komu przysługuje zażalenie na ww. postanowienia. 
W  celu  usunięcia  występujących  obecnie  wątpliwości  w  zakresie  prerogatyw  do 
wymierzania kar dyscyplinarnych obniżenia stopnia i pozbawienia stopnia oficerskiego 
wprowadzono  (projektowany  art.  191  ust.  3)  regulację  nadającą  –  w sposób jasny – 
uprawnienie Szefowi AW do orzekania tych kar  oraz  do  występowania  z  wnioskiem 
odpowiednio  do  Prezydenta  RP  albo  Prezesa  Rady  Ministrów  o  obniżenie  stopnia 
służbowego albo pozbawienie stopnia oficerskiego. 
W zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania dyscyplinarnego będą miały 
zastosowanie, co do zasady, przepisy Kodeksu postępowania karnego. 
20 
 
W  związku  z  nowym  zakresem  regulacji  zaproponowano  utworzenie  jednostki 
redakcyjnej: rozdziału zatytułowanego „Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji 
Wywiadu”. 
Prawo karne 
W  projekcie  uwzględniono  przepisy karne zasadniczo w brzmieniu odpowiadającym 
dotychczasowym art. 153a–153d ustawy z dnia 24 maja 2002 r.  o Agencji 
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. 
W projektowanym art. 201 ust. 2  z zakresu penalizacji wyłączono sytuacje, w których 
funkcjonariusz  wykonuje  za  zgodą  Szefa  AW  czynności  operacyjno-rozpoznawcze 
w zakresie sprawowania funkcji, o których mowa w ust. 1. 
Wprowadzono  również  zmiany  redakcyjne  w  brzmieniu  dotychczasowych  przepisów 
mające  na  celu  uwzględnienie  w  dyspozycji  przepisów  karnych  nowego  określenia 
„dziennikarza” zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 9 –  jako  osoby  zajmującej  się 
redagowaniem,  tworzeniem  lub  przygotowywaniem  materiałów  prasowych, 
pozostającej  w  stosunku  pracy  z  redakcją  w  rozumieniu  przepisów  ustawy z dnia 
26 stycznia 1984 r. –  Prawo prasowe  albo  zajmującej  się  taką  działalnością  na  rzecz 
i z upoważnienia tej redakcji na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia. 
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe 
Przepisy  projektowane  w  tym  rozdziale  mają  na  celu  zapewnienie  ciągłości 
instytucjonalnej AW i stosunków służbowych funkcjonariuszy. 
W projekcie przewidziano następujące rozwiązania: 
–  do  spraw  i  postępowań  wszczętych,  a  niezakończonych  do  dnia  wejścia  w  życie 
projektowanej ustawy, będą stosowane przepisy dotychczas obowiązujące, tj. ustawy 
z dnia 24  maja 2002 r. o  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego  oraz  Agencji 
Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.), 
–  w  projekcie  wyraźnie  wskazano,  że  Agencja  Wywiadu  zachowuje  ciągłość 
instytucjonalną,  a  prawa  i  obowiązki  wynikające  z  umów  i  porozumień  zawartych 
przez  AW  pod  rządami  obecnie  obowiązującej  ustawy  pozostają  prawami 
i obowiązkami AW; zarówno Szef AW, jak i jego zastępca, powołani na podstawie 
przepisów ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego 
oraz Agencji Wywiadu,  zachowują  swoje  stanowiska;  należności  i  zobowiązania 
Szefa  AW  pozostają  należnościami  i  zobowiązaniami  Szefa  AW  w rozumieniu 
niniejszej ustawy, 
21 
 
–  funkcjonariusze  zachowują  ciągłość  służby;  pozostają  w  mocy  rozkazy  personalne, 
decyzje,  zgody  i  inne  rozstrzygnięcia  w sprawach osobowych funkcjonariuszy, 
wydane na podstawie ustawy z dnia 24  maja 2002 r. o  Agencji  Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego  oraz  Agencji  Wywiadu;  ciągłość  zatrudnienia  zachowają  także 
pracownicy zatrudnieni w AW, 
–  w  zakresie  płatnego  urlopu  dodatkowego  (dotychczasowy  art.  97  ust.  2, 
projektowany art. 92  ust.  1)  funkcjonariusze,  którym  przysługuje  prawo  do  tego 
urlopu  wyłącznie  na  podstawie  kryterium  wieku,  zachowają  to  prawo do czasu 
nabycia  prawa  do  płatnego  urlopu  dodatkowego  na  zasadach  określonych 
w projekcie, 
–  przepisy  przejściowe  przewidują  również,  że  nagroda  roczna  za  rok  2014  będzie 
jeszcze wypłacana według przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie 
projektowanej ustawy, 
–  zarówno rozporządzenia do ustawy, jak i akty wewnętrzne wydane przez Szefa AW, 
będą  stosowane  do  czasu  wydania  nowych  aktów  prawnych  na  podstawie 
projektowanej  ustawy,  nie  dłużej  jednak  niż  przez  okres  12  miesięcy  od  dnia  jej 
wejścia w życie. 
Inne zmiany 
W projekcie uwzględniono również zmiany wynikające z projektowanych ustaw: 
–  z  art.  5  projektu  ustawy  o  zmianie  ustawy  o  Policji,  ustawy  o  Straży  Granicznej, 
ustawy o  Państwowej  Straży  Pożarnej,  ustawy  o  Biurze  Ochrony  Rządu,  ustawy 
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie 
wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, 
ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, 
ustawy  o  służbie  funkcjonariuszy  Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego  oraz  Służby 
Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw 
(druk sejmowy nr 1497) – zmiany dotyczą projektowanych przepisów art. 48 ust. 1, 
art.  51  ust. 2 pkt 8, art. 52  ust. 1, art. 98 ust.  4, art. 121, art. 124–130, art. 140  
ust. 1–9, art. 141 ust.6, art. 147 ust. 1, 
–  z art. 41 projektu ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie 
wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (druk sejmowy nr 1499) – 
zmiana dotyczy uchylenia art. 85 dotychczasowej ustawy, 
22 
 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: