Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
w zakresie przydzielania funkcjonariuszowi lokalu mieszkalnego według właściwych
norm zaludnienia,
– dodano przepisy (projektowany art. 102) umożliwiające Szefowi AW,
w przypadkach szczególnie uzasadnionych interesem służby, przydzielenie
funkcjonariuszowi na czas oznaczony, nie dłuższy niż do dnia rozwiązania lub
wygaśnięcia jego stosunku służbowego, lokalu mieszkalnego w miejscowości,
w której pełni służbę lub w miejscowości pobliskiej. Funkcjonariusz oraz inne osoby
zamieszkujące wraz z tym funkcjonariuszem w lokalu mieszkalnym przydzielonym
na podstawie tych przepisów będą obowiązani zwolnić przyznany lokal nie później
niż w dniu, w którym kończy się okres, na jaki go przydzielono. Nie będą tu miały
zastosowania przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie
gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego w zakresie, w jakim nakładają na właściciela
obowiązek dostarczenia lokatorowi lokalu zamiennego,
– wprowadzono upoważnienia do wydania rozporządzeń przez Prezesa Rady
Ministrów w sprawie trybu przydzielania i zwalniania przydzielonych lokali (art. 106
ust. 6 projektowanej ustawy) oraz w sprawie przydzielania i zwrotu pomocy na
uzyskanie lokalu mieszkalnego (art. 110 ust. 6 projektowanej ustawy). Dotychczas
kwestie te były regulowane zarządzeniem Szefa AW (art. 110 ust. 3 obowiązującej
ustawy),
– w ramach porządkowania przepisów, do rozdziału o uposażeniach i innych
świadczeniach pieniężnych funkcjonariuszy AW przeniesiono materię dotyczącą
prawa funkcjonariusza zajmującego lokal mieszkalny w miejscowości pobliskiej
miejsca pełnienia służby do otrzymania zwrotu kosztów dojazdu do miejsca
pełnienia służby i z powrotem (art. 145 projektu).
Uposażenie i inne świadczenia pieniężne funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
W celu doprecyzowania lub uporządkowania dotychczasowych regulacji w rozdziale
dokonano zmian przepisów dotyczących:
– okoliczności wygaśnięcia prawa funkcjonariusza do uposażenia (dotychczasowy
przepis art. 121 ust. 3, projektowany przepis art. 115),
– dodatków do uposażenia funkcjonariuszy – w projekcie ustawy wskazano
konkretnie, jakie dodatki otrzymuje lub może otrzymywać funkcjonariusz
(projektowany art. 118),
18
– potrąceń z uposażenia funkcjonariuszy (dotychczasowe art. 142 i art. 143,
projektowany art. 120 ust. 4) przez dodanie ustępu wprowadzającego możliwość
dokonywania potrąceń także w innych niż dotychczas przypadkach, za pisemną
zgodą funkcjonariusza; nowy przepis sankcjonuje dobrowolne składki np. w ramach
funkcjonowania koleżeńskich kas oszczędnościowo-pożyczkowych,
– okoliczności zwrotu funkcjonariuszowi zawieszonej części uposażenia wraz
z obligatoryjnymi podwyżkami tego uposażenia, wprowadzonymi w okresie
zawieszenia (dotychczasowy art. 139 ust. 2, projektowany art. 136 ust. 2),
– świadczeń, jakie otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby (dotychczasowe
art. 128 i art. 129, projektowane art. 147 i art. 150), przez:
° zracjonalizowanie zakresu przesłanek zwolnienia funkcjonariusza ze służby,
uprawniających go do otrzymania określonych świadczeń,
° wskazanie expressis verbis, że odprawa i inne świadczenia pieniężne
przysługujące funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby mają charakter
jednorazowy i nie przysługują funkcjonariuszowi, który otrzymał przed
rozpoczęciem służby w AW tego rodzaju świadczenia pieniężne z tytułu pełnionej
zawodowej służby wojskowej lub innej służby, w której przysługuje prawo do
takich świadczeń, lub w ciągu trzech miesięcy po zwolnieniu ze służby w AW
został przyjęty do zawodowej służby wojskowej lub do innej służby, w której
przysługuje prawo do takich świadczeń. Ponadto wskazano, że w przypadku gdy
wysokość odprawy przysługującej funkcjonariuszowi z tytułu służby w AW jest
wyższa od odprawy, którą funkcjonariusz otrzymał już na podstawie innego
tytułu, funkcjonariuszowi przysługuje odpowiednie wyrównanie,
° określenie wysokości ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy
wypoczynkowe,
– zasiłku pogrzebowego w razie śmierci funkcjonariusza (dotychczasowy art. 134,
projektowany art. 152) lub członka jego rodziny (dotychczasowy art. 135,
projektowany art. 154), przez zracjonalizowanie zasad przyznawania tego zasiłku,
– przedawnienia roszczeń z tytułu prawa do uposażenia i innych świadczeń oraz
należności pieniężnych, przez wskazanie, że przedawnienie roszczenia może nie
zostać uwzględnione, jeżeli opóźnienie w dochodzeniu roszczenia jest
usprawiedliwione okolicznościami niezawinionymi przez funkcjonariusza
19
(projektowany przepis art. 155 ust. 2), a nie – jak w dotychczasowym przepisie
art. 122 ust. 2 – wyjątkowymi okolicznościami.
Ponadto przepisy dotyczące uposażeń funkcjonariuszy (projektowany art. 117),
dodatków do uposażenia (projektowany art. 118), potrąceń (projektowany art. 120),
świadczeń wypłacanych funkcjonariuszowi skierowanemu na szkolenie zawodowe
(projektowany art. 134), nagród uznaniowych i zapomóg (projektowany art. 140–141),
nagród jubileuszowych (projektowany art. 142) oraz świadczeń przysługujących
funkcjonariuszom z tytułu podróży służbowej, przeniesienia lub oddelegowania
(projektowany art. 143 i art. 144) uzupełniono o niezbędne uregulowania zawarte
w aktach wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowej ustawy, stanowiące –
zdaniem projektodawcy – materię ustawową.
Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
Rozdział dotyczący odpowiedzialności służbowej funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
został uzupełniony o przepisy zawarte dotychczas w rozporządzeniu Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie udzielania wyróżnień i przeprowadzania
postępowań dyscyplinarnych wobec funkcjonariuszy Agencji Wywiadu (Dz. U.
z 2003 r. Nr 160, poz. 1557, z późn. zm.), które proponuje się podnieść do rangi
przepisów ustawowych.
Ponadto do rozdziału przeniesiono przepis dotychczasowego art. 101, dotyczący
wyróżnień funkcjonariuszy, z jednoczesnym jego uzupełnieniem (art. 157 projektu).
W projektowanym art. 168 uporządkowano kwestię wydawania postanowień
o odmowie wszczęcia albo o umorzeniu postępowania dyscyplinarnego oraz wyraźnie
określono, komu przysługuje zażalenie na ww. postanowienia.
W celu usunięcia występujących obecnie wątpliwości w zakresie prerogatyw do
wymierzania kar dyscyplinarnych obniżenia stopnia i pozbawienia stopnia oficerskiego
wprowadzono (projektowany art. 191 ust. 3) regulację nadającą – w sposób jasny –
uprawnienie Szefowi AW do orzekania tych kar oraz do występowania z wnioskiem
odpowiednio do Prezydenta RP albo Prezesa Rady Ministrów o obniżenie stopnia
służbowego albo pozbawienie stopnia oficerskiego.
W zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania dyscyplinarnego będą miały
zastosowanie, co do zasady, przepisy Kodeksu postępowania karnego.
20
W związku z nowym zakresem regulacji zaproponowano utworzenie jednostki
redakcyjnej: rozdziału zatytułowanego „Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji
Wywiadu”.
Prawo karne
W projekcie uwzględniono przepisy karne zasadniczo w brzmieniu odpowiadającym
dotychczasowym art. 153a–153d ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
W projektowanym art. 201 ust. 2 z zakresu penalizacji wyłączono sytuacje, w których
funkcjonariusz wykonuje za zgodą Szefa AW czynności operacyjno-rozpoznawcze
w zakresie sprawowania funkcji, o których mowa w ust. 1.
Wprowadzono również zmiany redakcyjne w brzmieniu dotychczasowych przepisów
mające na celu uwzględnienie w dyspozycji przepisów karnych nowego określenia
„dziennikarza” zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 9 – jako osoby zajmującej się
redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych,
pozostającej w stosunku pracy z redakcją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe albo zajmującej się taką działalnością na rzecz
i z upoważnienia tej redakcji na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia.
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Przepisy projektowane w tym rozdziale mają na celu zapewnienie ciągłości
instytucjonalnej AW i stosunków służbowych funkcjonariuszy.
W projekcie przewidziano następujące rozwiązania:
– do spraw i postępowań wszczętych, a niezakończonych do dnia wejścia w życie
projektowanej ustawy, będą stosowane przepisy dotychczas obowiązujące, tj. ustawy
z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji
Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.),
– w projekcie wyraźnie wskazano, że Agencja Wywiadu zachowuje ciągłość
instytucjonalną, a prawa i obowiązki wynikające z umów i porozumień zawartych
przez AW pod rządami obecnie obowiązującej ustawy pozostają prawami
i obowiązkami AW; zarówno Szef AW, jak i jego zastępca, powołani na podstawie
przepisów ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu, zachowują swoje stanowiska; należności i zobowiązania
Szefa AW pozostają należnościami i zobowiązaniami Szefa AW w rozumieniu
niniejszej ustawy,
21
– funkcjonariusze zachowują ciągłość służby; pozostają w mocy rozkazy personalne,
decyzje, zgody i inne rozstrzygnięcia w sprawach osobowych funkcjonariuszy,
wydane na podstawie ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu; ciągłość zatrudnienia zachowają także
pracownicy zatrudnieni w AW,
– w zakresie płatnego urlopu dodatkowego (dotychczasowy art. 97 ust. 2,
projektowany art. 92 ust. 1) funkcjonariusze, którym przysługuje prawo do tego
urlopu wyłącznie na podstawie kryterium wieku, zachowają to prawo do czasu
nabycia prawa do płatnego urlopu dodatkowego na zasadach określonych
w projekcie,
– przepisy przejściowe przewidują również, że nagroda roczna za rok 2014 będzie
jeszcze wypłacana według przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy,
– zarówno rozporządzenia do ustawy, jak i akty wewnętrzne wydane przez Szefa AW,
będą stosowane do czasu wydania nowych aktów prawnych na podstawie
projektowanej ustawy, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia jej
wejścia w życie.
Inne zmiany
W projekcie uwzględniono również zmiany wynikające z projektowanych ustaw:
– z art. 5 projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej,
ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego,
ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby
Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
(druk sejmowy nr 1497) – zmiany dotyczą projektowanych przepisów art. 48 ust. 1,
art. 51 ust. 2 pkt 8, art. 52 ust. 1, art. 98 ust. 4, art. 121, art. 124–130, art. 140
ust. 1–9, art. 141 ust.6, art. 147 ust. 1,
– z art. 41 projektu ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie
wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (druk sejmowy nr 1499) –
zmiana dotyczy uchylenia art. 85 dotychczasowej ustawy,
22
norm zaludnienia,
– dodano przepisy (projektowany art. 102) umożliwiające Szefowi AW,
w przypadkach szczególnie uzasadnionych interesem służby, przydzielenie
funkcjonariuszowi na czas oznaczony, nie dłuższy niż do dnia rozwiązania lub
wygaśnięcia jego stosunku służbowego, lokalu mieszkalnego w miejscowości,
w której pełni służbę lub w miejscowości pobliskiej. Funkcjonariusz oraz inne osoby
zamieszkujące wraz z tym funkcjonariuszem w lokalu mieszkalnym przydzielonym
na podstawie tych przepisów będą obowiązani zwolnić przyznany lokal nie później
niż w dniu, w którym kończy się okres, na jaki go przydzielono. Nie będą tu miały
zastosowania przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie
gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego w zakresie, w jakim nakładają na właściciela
obowiązek dostarczenia lokatorowi lokalu zamiennego,
– wprowadzono upoważnienia do wydania rozporządzeń przez Prezesa Rady
Ministrów w sprawie trybu przydzielania i zwalniania przydzielonych lokali (art. 106
ust. 6 projektowanej ustawy) oraz w sprawie przydzielania i zwrotu pomocy na
uzyskanie lokalu mieszkalnego (art. 110 ust. 6 projektowanej ustawy). Dotychczas
kwestie te były regulowane zarządzeniem Szefa AW (art. 110 ust. 3 obowiązującej
ustawy),
– w ramach porządkowania przepisów, do rozdziału o uposażeniach i innych
świadczeniach pieniężnych funkcjonariuszy AW przeniesiono materię dotyczącą
prawa funkcjonariusza zajmującego lokal mieszkalny w miejscowości pobliskiej
miejsca pełnienia służby do otrzymania zwrotu kosztów dojazdu do miejsca
pełnienia służby i z powrotem (art. 145 projektu).
Uposażenie i inne świadczenia pieniężne funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
W celu doprecyzowania lub uporządkowania dotychczasowych regulacji w rozdziale
dokonano zmian przepisów dotyczących:
– okoliczności wygaśnięcia prawa funkcjonariusza do uposażenia (dotychczasowy
przepis art. 121 ust. 3, projektowany przepis art. 115),
– dodatków do uposażenia funkcjonariuszy – w projekcie ustawy wskazano
konkretnie, jakie dodatki otrzymuje lub może otrzymywać funkcjonariusz
(projektowany art. 118),
18
– potrąceń z uposażenia funkcjonariuszy (dotychczasowe art. 142 i art. 143,
projektowany art. 120 ust. 4) przez dodanie ustępu wprowadzającego możliwość
dokonywania potrąceń także w innych niż dotychczas przypadkach, za pisemną
zgodą funkcjonariusza; nowy przepis sankcjonuje dobrowolne składki np. w ramach
funkcjonowania koleżeńskich kas oszczędnościowo-pożyczkowych,
– okoliczności zwrotu funkcjonariuszowi zawieszonej części uposażenia wraz
z obligatoryjnymi podwyżkami tego uposażenia, wprowadzonymi w okresie
zawieszenia (dotychczasowy art. 139 ust. 2, projektowany art. 136 ust. 2),
– świadczeń, jakie otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby (dotychczasowe
art. 128 i art. 129, projektowane art. 147 i art. 150), przez:
° zracjonalizowanie zakresu przesłanek zwolnienia funkcjonariusza ze służby,
uprawniających go do otrzymania określonych świadczeń,
° wskazanie expressis verbis, że odprawa i inne świadczenia pieniężne
przysługujące funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby mają charakter
jednorazowy i nie przysługują funkcjonariuszowi, który otrzymał przed
rozpoczęciem służby w AW tego rodzaju świadczenia pieniężne z tytułu pełnionej
zawodowej służby wojskowej lub innej służby, w której przysługuje prawo do
takich świadczeń, lub w ciągu trzech miesięcy po zwolnieniu ze służby w AW
został przyjęty do zawodowej służby wojskowej lub do innej służby, w której
przysługuje prawo do takich świadczeń. Ponadto wskazano, że w przypadku gdy
wysokość odprawy przysługującej funkcjonariuszowi z tytułu służby w AW jest
wyższa od odprawy, którą funkcjonariusz otrzymał już na podstawie innego
tytułu, funkcjonariuszowi przysługuje odpowiednie wyrównanie,
° określenie wysokości ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy
wypoczynkowe,
– zasiłku pogrzebowego w razie śmierci funkcjonariusza (dotychczasowy art. 134,
projektowany art. 152) lub członka jego rodziny (dotychczasowy art. 135,
projektowany art. 154), przez zracjonalizowanie zasad przyznawania tego zasiłku,
– przedawnienia roszczeń z tytułu prawa do uposażenia i innych świadczeń oraz
należności pieniężnych, przez wskazanie, że przedawnienie roszczenia może nie
zostać uwzględnione, jeżeli opóźnienie w dochodzeniu roszczenia jest
usprawiedliwione okolicznościami niezawinionymi przez funkcjonariusza
19
(projektowany przepis art. 155 ust. 2), a nie – jak w dotychczasowym przepisie
art. 122 ust. 2 – wyjątkowymi okolicznościami.
Ponadto przepisy dotyczące uposażeń funkcjonariuszy (projektowany art. 117),
dodatków do uposażenia (projektowany art. 118), potrąceń (projektowany art. 120),
świadczeń wypłacanych funkcjonariuszowi skierowanemu na szkolenie zawodowe
(projektowany art. 134), nagród uznaniowych i zapomóg (projektowany art. 140–141),
nagród jubileuszowych (projektowany art. 142) oraz świadczeń przysługujących
funkcjonariuszom z tytułu podróży służbowej, przeniesienia lub oddelegowania
(projektowany art. 143 i art. 144) uzupełniono o niezbędne uregulowania zawarte
w aktach wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowej ustawy, stanowiące –
zdaniem projektodawcy – materię ustawową.
Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
Rozdział dotyczący odpowiedzialności służbowej funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
został uzupełniony o przepisy zawarte dotychczas w rozporządzeniu Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie udzielania wyróżnień i przeprowadzania
postępowań dyscyplinarnych wobec funkcjonariuszy Agencji Wywiadu (Dz. U.
z 2003 r. Nr 160, poz. 1557, z późn. zm.), które proponuje się podnieść do rangi
przepisów ustawowych.
Ponadto do rozdziału przeniesiono przepis dotychczasowego art. 101, dotyczący
wyróżnień funkcjonariuszy, z jednoczesnym jego uzupełnieniem (art. 157 projektu).
W projektowanym art. 168 uporządkowano kwestię wydawania postanowień
o odmowie wszczęcia albo o umorzeniu postępowania dyscyplinarnego oraz wyraźnie
określono, komu przysługuje zażalenie na ww. postanowienia.
W celu usunięcia występujących obecnie wątpliwości w zakresie prerogatyw do
wymierzania kar dyscyplinarnych obniżenia stopnia i pozbawienia stopnia oficerskiego
wprowadzono (projektowany art. 191 ust. 3) regulację nadającą – w sposób jasny –
uprawnienie Szefowi AW do orzekania tych kar oraz do występowania z wnioskiem
odpowiednio do Prezydenta RP albo Prezesa Rady Ministrów o obniżenie stopnia
służbowego albo pozbawienie stopnia oficerskiego.
W zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania dyscyplinarnego będą miały
zastosowanie, co do zasady, przepisy Kodeksu postępowania karnego.
20
W związku z nowym zakresem regulacji zaproponowano utworzenie jednostki
redakcyjnej: rozdziału zatytułowanego „Dyscyplina służbowa funkcjonariuszy Agencji
Wywiadu”.
Prawo karne
W projekcie uwzględniono przepisy karne zasadniczo w brzmieniu odpowiadającym
dotychczasowym art. 153a–153d ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
W projektowanym art. 201 ust. 2 z zakresu penalizacji wyłączono sytuacje, w których
funkcjonariusz wykonuje za zgodą Szefa AW czynności operacyjno-rozpoznawcze
w zakresie sprawowania funkcji, o których mowa w ust. 1.
Wprowadzono również zmiany redakcyjne w brzmieniu dotychczasowych przepisów
mające na celu uwzględnienie w dyspozycji przepisów karnych nowego określenia
„dziennikarza” zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 9 – jako osoby zajmującej się
redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych,
pozostającej w stosunku pracy z redakcją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe albo zajmującej się taką działalnością na rzecz
i z upoważnienia tej redakcji na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia.
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Przepisy projektowane w tym rozdziale mają na celu zapewnienie ciągłości
instytucjonalnej AW i stosunków służbowych funkcjonariuszy.
W projekcie przewidziano następujące rozwiązania:
– do spraw i postępowań wszczętych, a niezakończonych do dnia wejścia w życie
projektowanej ustawy, będą stosowane przepisy dotychczas obowiązujące, tj. ustawy
z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji
Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.),
– w projekcie wyraźnie wskazano, że Agencja Wywiadu zachowuje ciągłość
instytucjonalną, a prawa i obowiązki wynikające z umów i porozumień zawartych
przez AW pod rządami obecnie obowiązującej ustawy pozostają prawami
i obowiązkami AW; zarówno Szef AW, jak i jego zastępca, powołani na podstawie
przepisów ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu, zachowują swoje stanowiska; należności i zobowiązania
Szefa AW pozostają należnościami i zobowiązaniami Szefa AW w rozumieniu
niniejszej ustawy,
21
– funkcjonariusze zachowują ciągłość służby; pozostają w mocy rozkazy personalne,
decyzje, zgody i inne rozstrzygnięcia w sprawach osobowych funkcjonariuszy,
wydane na podstawie ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu; ciągłość zatrudnienia zachowają także
pracownicy zatrudnieni w AW,
– w zakresie płatnego urlopu dodatkowego (dotychczasowy art. 97 ust. 2,
projektowany art. 92 ust. 1) funkcjonariusze, którym przysługuje prawo do tego
urlopu wyłącznie na podstawie kryterium wieku, zachowają to prawo do czasu
nabycia prawa do płatnego urlopu dodatkowego na zasadach określonych
w projekcie,
– przepisy przejściowe przewidują również, że nagroda roczna za rok 2014 będzie
jeszcze wypłacana według przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy,
– zarówno rozporządzenia do ustawy, jak i akty wewnętrzne wydane przez Szefa AW,
będą stosowane do czasu wydania nowych aktów prawnych na podstawie
projektowanej ustawy, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia jej
wejścia w życie.
Inne zmiany
W projekcie uwzględniono również zmiany wynikające z projektowanych ustaw:
– z art. 5 projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej,
ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego,
ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby
Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
(druk sejmowy nr 1497) – zmiany dotyczą projektowanych przepisów art. 48 ust. 1,
art. 51 ust. 2 pkt 8, art. 52 ust. 1, art. 98 ust. 4, art. 121, art. 124–130, art. 140
ust. 1–9, art. 141 ust.6, art. 147 ust. 1,
– z art. 41 projektu ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie
wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (druk sejmowy nr 1499) –
zmiana dotyczy uchylenia art. 85 dotychczasowej ustawy,
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik