Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
zadaniach AW wynika ze specyfiki tej służby. Kwestia ta została odmiennie
potraktowana w projekcie ustawy o ABW.
3) Kolejną proponowaną zmianą jest ujednolicenie terminu przedstawiania rocznego
sprawozdania z działalności we wszystkich służbach specjalnych. W tej chwili Szef
AW i Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przedstawiają swoje
sprawozdania do 31 stycznia, natomiast Szefowie Służby Wywiadu Wojskowego,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Centralnego Biura Antykorupcyjnego do
31 marca. Proponuje się, aby terminem obowiązującym wszystkich szefów był
31 marca.
4) Dotychczasowy art. 18, ustanawiający zasady przekazywania przez Szefa AW
informacji innym organom, został przeniesiony z rozdziału „Organizacja Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu” do rozdziału
z postanowieniami ogólnymi oznaczonego jako art. 5. Zostały w nim
zaproponowane zmiany polegające na:
– nadaniu Szefowi AW kompetencji do podejmowania decyzji o przekazywaniu
informacji innym organom, jeżeli informacje te dotyczą spraw objętych
zakresem działania danego organu, bez uzyskiwania każdorazowej zgody
Prezesa Rady Ministrów; ma to na celu usprawnienie i przyspieszenie obiegu
informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa lub
międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej,
– dodaniu możliwości przekazywania informacji przez Szefa AW także
bezpośrednio osobom upoważnionym przez Prezydenta RP, Prezesa Rady
Ministrów lub inne organy, co ma istotne znaczenie w razie konieczności
przekazania ważnych informacji, w przypadku gdy Prezydent RP, Prezes Rady
Ministrów lub inny organ jest nieobecny, np. w związku z przebywaniem poza
granicami państwa,
– ograniczeniu możliwości żądania od Szefa AW niektórych kategorii informacji
przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów przez
wyłączenie informacji o osobach udzielających Agencji pomocy
w wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz informacji
o szczegółowych formach i zasadach przeprowadzania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych oraz o stosowanych w związku z ich prowadzeniem środkach
i metodach; jest to spowodowane szczególną wrażliwością tego typu informacji
3
i koniecznością dołożenia najwyższych starań w celu ich ochrony przed
nieuprawnionym ujawnieniem.
5) W kwestii współpracy zagranicznej Szefa AW (dotychczasowy art. 8) dokonano
oczywistego doprecyzowania możliwości współpracy również z organizacjami
międzynarodowymi (art. 6 ust. 1 projektu).
6) W ramach współpracy krajowej (dotychczasowy art. 41, projektowany art. 7)
dodano przepis o możliwości ograniczenia lub odmowy przekazania informacji
Szefowi AW w określonych przypadkach; ponadto dodano niezbędną, w ocenie
projektodawcy, możliwość przekazania otrzymanych przez Szefa AW informacji
również Szefowi ABW.
7) W projektowanym art. 8 wskazano, że działalność AW finansowana jest z budżetu
państwa, natomiast koszty realizacji zadań, w zakresie których ze względu na
wyłączenia ich jawności nie mogą być stosowane przepisy o finansach
publicznych, rachunkowości i zamówieniach publicznych, są finansowane
z utworzonego na ten cel funduszu operacyjnego, którego szczegółowe zasady
tworzenia i gospodarowania określi Szef AW, w drodze zarządzenia.
W ramach zmian w systemie nadzoru i koordynacji działalności służb specjalnych
proponuje się likwidację Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, którego dotyczyły
przepisy rozdziału 2 (dotychczasowe art. 11–13) ustawy z dnia 24 maja 2002 r.
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu; przepisy art. 13
ust. 1 i 8 tej ustawy przeniesiono do ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach
administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.). Zmiany
w przedmiotowym zakresie przewidują przepisy zmieniające zawarte w projekcie
ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Organizacja Agencji Wywiadu
1) W przepisach dotyczących powołania i odwołania Szefa Agencji Wywiadu i jego
zastępców (dotychczasowy art. 14, projektowany art. 9) wprowadzono następujące
zmiany:
– w związku z likwidacją Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, Prezes Rady
Ministrów, zwracając się do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o wyrażenie
opinii w sprawie powołania Szefa AW, załączać będzie opinię Komisji do
Spraw Służb Specjalnych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
4
– dodano przepis ust. 4 dotyczący odstąpienia od wymogu zasięgania opinii przy
odwoływaniu Szefa AW i jego zastępców w przypadku rezygnacji
z zajmowanego stanowiska złożonej przez Szefa AW lub jego zastępcę, a także
w przypadkach: zrzeczenia się obywatelstwa polskiego lub nabycia
obywatelstwa innego państwa przez Szefa AW bądź skazania go prawomocnym
wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
2) W przepisach dotyczących wymogów, które powinien spełniać Szef AW
(dotychczasowy art. 15, projektowany art. 10), wprowadzono konieczne
i racjonalne, w opinii projektodawcy, zmiany polegające na:
– dodaniu wymogu posiadania przez kandydata na stanowisko Szefa AW
wyższego wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia w rozumieniu
przepisów o szkolnictwie wyższym,
– doprecyzowaniu wymogu związanego z wyłączeniem z grona kandydatów na
Szefa AW osoby, która była sędzią i uchybiła godności urzędu.
3) W celu ujednolicenia we wszystkich służbach specjalnych – w miarę możliwości –
kwestii przesłanek odwołania szefa służby, przesłanki odwołania Szefa AW
(dotychczasowy art. 16, projektowany art. 11) podzielono na obligatoryjne
i fakultatywne (dotychczas wszystkie były fakultatywne). Ponadto doprecyzowano
kwestię odwołania Szefa AW w następstwie skazania go prawomocnym wyrokiem
za przestępstwo przez wskazanie, że chodzi o przestępstwo ścigane z oskarżenia
publicznego.
4) Ze względu na szczególny charakter zadań wykonywanych przez Agencję
Wywiadu, w dotychczasowym art. 19, a projektowanym art. 13, dodano przepis
dotyczący możliwości określenia przez Szefa AW szczególnego sposobu
postępowania przy finansowaniu czynności wykonywanych w celu realizacji zadań
AW, określonych w art. 3 ust. 1. Z uwagi na niejawny charakter działań oraz
specyficzne zasady funkcjonowania AW, jak również fakt wykonywania przez
funkcjonariuszy AW szczególnych rodzajów czynności, głównie poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, konieczne jest określenie wyjątkowego sposobu
postępowania przy finansowaniu tych czynności, a zwłaszcza czynności
operacyjno-rozpoznawczych. Jednocześnie należy podkreślić, że wydatki związane
z czynnościami wykonywanymi w celu realizacji zadań AW, przy finansowaniu
których konieczne będzie przyjęcie szczególnego sposobu postępowania, będą
5
pokrywane ze środków znajdujących się w dyspozycji AW i nie spowodują
dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, a w szczególności
upoważnienie Szefa Agencji Wywiadu do wydania zarządzenia wymienionego
w tym przepisie nie będzie stanowiło podstawy żądania przez Szefa AW
przekazania jakichkolwiek nowych środków finansowych do budżetu AW.
5) W art. 13 ust. 6 dodano generalny przepis o tym, że akty prawne wydane przez
Szefa AW nie podlegają ogłoszeniu, niezależnie od tego, czy są jawne, czy nie;
propozycja jest zgodna z praktyką powszechnie stosowaną przez służby
wywiadowcze na świecie.
6) W projektowanym art. 14 wprowadzono regulacje normujące status Agencji
Wywiadu w zakresie obsługi Szefa AW jako urzędu administracji rządowej. Tym
samym określenie struktury tego urzędu przesądzi strukturę AW jako służby.
7) W projektowanym art. 15 (dotychczasowy art. 20a) unormowano zasady
zatrudniania pracowników w AW, wskazując, że w tym zakresie zastosowanie będą
miały przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów
państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 269).
Uprawnienia funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) W kwestii uprawnień funkcjonariuszy AW do żądania pomocy lub zwracania się
o pomoc w celu realizacji zadań (dotychczasowy art. 24) wprowadzono konieczne,
jak się wydaje, przepisy dotyczące warunków i zasad korzystania z tych uprawnień,
przez przeniesienie do projektowanego art. 17 przepisów rozporządzenia wydanego
na podstawie art. 24 dotychczasowej ustawy, z odpowiednią zmianą ich redakcji
w celu nadania im waloru przepisów rangi ustawowej.
2) W zakresie stosowania przez Agencję Wywiadu środków przymusu
bezpośredniego usunięto w dotychczasowym art. 24a, a projektowanym art. 18,
prawo przeprowadzania przez funkcjonariuszy AW doprowadzenia; ratio legis
przedmiotowej zmiany stanowi fakt, że funkcjonariusze AW nie realizują tego typu
czynności.
3) W projektowanym art. 20 proponuje się przyznanie i wypłatę odszkodowania dla
osób niebędących funkcjonariuszami AW i które w czasie udzielania pomocy
utraciły życie lub poniosły uszczerbek na zdrowiu na zasadach określonych
w projekcie ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie
wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą. W przypadku
6
poniesienia przez te osoby szkody w mieniu tym osobom przyznaje się
odszkodowanie w wysokości ustalanej na podstawie orzeczenia rzeczoznawcy
powołanego przez Szefa AW. Odszkodowanie to wypłacone będzie ze środków
budżetowych jednostki organizacyjnej AW, która korzystała z pomocy tych osób
przy wykonywaniu swoich zadań.
4) Wprowadzono następujące zmiany w katalogu osób, z których tajnej współpracy
nie może korzystać AW (dotychczasowy art. 37 ust. 1, projektowany art. 21 ust. 1):
– w pkt 4 dodano radców prawnych (na podstawie art. 1 ust. 27 projektu ustawy
o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny oraz
niektórych innych ustaw),
– w pkt 9 zdefiniowano w sposób precyzyjny osoby, które dotychczas określano
w ustawie mianem dziennikarzy, przez wskazanie, że AW nie może korzystać
z tajnej współpracy osób zajmujących się redagowaniem, tworzeniem lub
przygotowywaniem materiałów prasowych, pozostających w stosunku pracy
z redakcją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo
prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) albo zajmujących się taką
działalnością na rzecz i z upoważnienia tej redakcji na podstawie umowy
o dzieło lub umowy zlecenia.
W art. 21 ust. 2 wskazano, że Szef AW, w celu realizacji zadań AW, może wydać
zgodę na korzystanie z tajnej współpracy z osobami, o których mowa w ust. 1
pkt 7–9, jeżeli jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa państwa, po
uzyskaniu zgody Prezesa Rady Ministrów. Zdaniem projektodawców zgoda ta nie
narusza zasady proporcjonalności, która jest wyrażona w art. 31 ust. 3 Konstytucji
RP.
Ograniczenie korzystania z wolności i praw obywatelskich, wynikające z realizacji
przez AW zadania ochrony wykorzystywanych przez siebie urządzeń oraz
obszarów i obiektów, a także osób przebywających na tych obszarach lub w tych
obiektach (art. 26 ust. 1 pkt 4), w zakresie unormowanym w art. 26 ust. 2 projektu,
czyni zadość wszelkim konstytucyjnym wymaganiom w zakresie ustanawiania
przedmiotowych ograniczeń.
5) W przepisach dotyczących posługiwania się dokumentami legalizacyjnymi
(dotychczasowy art. 35, projektowany art. 22) dodano możliwość posługiwania się
nimi przez funkcjonariuszy uprawnionych do wykonywania czynności operacyjno-
7
potraktowana w projekcie ustawy o ABW.
3) Kolejną proponowaną zmianą jest ujednolicenie terminu przedstawiania rocznego
sprawozdania z działalności we wszystkich służbach specjalnych. W tej chwili Szef
AW i Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przedstawiają swoje
sprawozdania do 31 stycznia, natomiast Szefowie Służby Wywiadu Wojskowego,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Centralnego Biura Antykorupcyjnego do
31 marca. Proponuje się, aby terminem obowiązującym wszystkich szefów był
31 marca.
4) Dotychczasowy art. 18, ustanawiający zasady przekazywania przez Szefa AW
informacji innym organom, został przeniesiony z rozdziału „Organizacja Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu” do rozdziału
z postanowieniami ogólnymi oznaczonego jako art. 5. Zostały w nim
zaproponowane zmiany polegające na:
– nadaniu Szefowi AW kompetencji do podejmowania decyzji o przekazywaniu
informacji innym organom, jeżeli informacje te dotyczą spraw objętych
zakresem działania danego organu, bez uzyskiwania każdorazowej zgody
Prezesa Rady Ministrów; ma to na celu usprawnienie i przyspieszenie obiegu
informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa lub
międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej,
– dodaniu możliwości przekazywania informacji przez Szefa AW także
bezpośrednio osobom upoważnionym przez Prezydenta RP, Prezesa Rady
Ministrów lub inne organy, co ma istotne znaczenie w razie konieczności
przekazania ważnych informacji, w przypadku gdy Prezydent RP, Prezes Rady
Ministrów lub inny organ jest nieobecny, np. w związku z przebywaniem poza
granicami państwa,
– ograniczeniu możliwości żądania od Szefa AW niektórych kategorii informacji
przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów przez
wyłączenie informacji o osobach udzielających Agencji pomocy
w wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz informacji
o szczegółowych formach i zasadach przeprowadzania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych oraz o stosowanych w związku z ich prowadzeniem środkach
i metodach; jest to spowodowane szczególną wrażliwością tego typu informacji
3
i koniecznością dołożenia najwyższych starań w celu ich ochrony przed
nieuprawnionym ujawnieniem.
5) W kwestii współpracy zagranicznej Szefa AW (dotychczasowy art. 8) dokonano
oczywistego doprecyzowania możliwości współpracy również z organizacjami
międzynarodowymi (art. 6 ust. 1 projektu).
6) W ramach współpracy krajowej (dotychczasowy art. 41, projektowany art. 7)
dodano przepis o możliwości ograniczenia lub odmowy przekazania informacji
Szefowi AW w określonych przypadkach; ponadto dodano niezbędną, w ocenie
projektodawcy, możliwość przekazania otrzymanych przez Szefa AW informacji
również Szefowi ABW.
7) W projektowanym art. 8 wskazano, że działalność AW finansowana jest z budżetu
państwa, natomiast koszty realizacji zadań, w zakresie których ze względu na
wyłączenia ich jawności nie mogą być stosowane przepisy o finansach
publicznych, rachunkowości i zamówieniach publicznych, są finansowane
z utworzonego na ten cel funduszu operacyjnego, którego szczegółowe zasady
tworzenia i gospodarowania określi Szef AW, w drodze zarządzenia.
W ramach zmian w systemie nadzoru i koordynacji działalności służb specjalnych
proponuje się likwidację Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, którego dotyczyły
przepisy rozdziału 2 (dotychczasowe art. 11–13) ustawy z dnia 24 maja 2002 r.
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu; przepisy art. 13
ust. 1 i 8 tej ustawy przeniesiono do ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach
administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.). Zmiany
w przedmiotowym zakresie przewidują przepisy zmieniające zawarte w projekcie
ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Organizacja Agencji Wywiadu
1) W przepisach dotyczących powołania i odwołania Szefa Agencji Wywiadu i jego
zastępców (dotychczasowy art. 14, projektowany art. 9) wprowadzono następujące
zmiany:
– w związku z likwidacją Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, Prezes Rady
Ministrów, zwracając się do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o wyrażenie
opinii w sprawie powołania Szefa AW, załączać będzie opinię Komisji do
Spraw Służb Specjalnych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
4
– dodano przepis ust. 4 dotyczący odstąpienia od wymogu zasięgania opinii przy
odwoływaniu Szefa AW i jego zastępców w przypadku rezygnacji
z zajmowanego stanowiska złożonej przez Szefa AW lub jego zastępcę, a także
w przypadkach: zrzeczenia się obywatelstwa polskiego lub nabycia
obywatelstwa innego państwa przez Szefa AW bądź skazania go prawomocnym
wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
2) W przepisach dotyczących wymogów, które powinien spełniać Szef AW
(dotychczasowy art. 15, projektowany art. 10), wprowadzono konieczne
i racjonalne, w opinii projektodawcy, zmiany polegające na:
– dodaniu wymogu posiadania przez kandydata na stanowisko Szefa AW
wyższego wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia w rozumieniu
przepisów o szkolnictwie wyższym,
– doprecyzowaniu wymogu związanego z wyłączeniem z grona kandydatów na
Szefa AW osoby, która była sędzią i uchybiła godności urzędu.
3) W celu ujednolicenia we wszystkich służbach specjalnych – w miarę możliwości –
kwestii przesłanek odwołania szefa służby, przesłanki odwołania Szefa AW
(dotychczasowy art. 16, projektowany art. 11) podzielono na obligatoryjne
i fakultatywne (dotychczas wszystkie były fakultatywne). Ponadto doprecyzowano
kwestię odwołania Szefa AW w następstwie skazania go prawomocnym wyrokiem
za przestępstwo przez wskazanie, że chodzi o przestępstwo ścigane z oskarżenia
publicznego.
4) Ze względu na szczególny charakter zadań wykonywanych przez Agencję
Wywiadu, w dotychczasowym art. 19, a projektowanym art. 13, dodano przepis
dotyczący możliwości określenia przez Szefa AW szczególnego sposobu
postępowania przy finansowaniu czynności wykonywanych w celu realizacji zadań
AW, określonych w art. 3 ust. 1. Z uwagi na niejawny charakter działań oraz
specyficzne zasady funkcjonowania AW, jak również fakt wykonywania przez
funkcjonariuszy AW szczególnych rodzajów czynności, głównie poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, konieczne jest określenie wyjątkowego sposobu
postępowania przy finansowaniu tych czynności, a zwłaszcza czynności
operacyjno-rozpoznawczych. Jednocześnie należy podkreślić, że wydatki związane
z czynnościami wykonywanymi w celu realizacji zadań AW, przy finansowaniu
których konieczne będzie przyjęcie szczególnego sposobu postępowania, będą
5
pokrywane ze środków znajdujących się w dyspozycji AW i nie spowodują
dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, a w szczególności
upoważnienie Szefa Agencji Wywiadu do wydania zarządzenia wymienionego
w tym przepisie nie będzie stanowiło podstawy żądania przez Szefa AW
przekazania jakichkolwiek nowych środków finansowych do budżetu AW.
5) W art. 13 ust. 6 dodano generalny przepis o tym, że akty prawne wydane przez
Szefa AW nie podlegają ogłoszeniu, niezależnie od tego, czy są jawne, czy nie;
propozycja jest zgodna z praktyką powszechnie stosowaną przez służby
wywiadowcze na świecie.
6) W projektowanym art. 14 wprowadzono regulacje normujące status Agencji
Wywiadu w zakresie obsługi Szefa AW jako urzędu administracji rządowej. Tym
samym określenie struktury tego urzędu przesądzi strukturę AW jako służby.
7) W projektowanym art. 15 (dotychczasowy art. 20a) unormowano zasady
zatrudniania pracowników w AW, wskazując, że w tym zakresie zastosowanie będą
miały przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów
państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 269).
Uprawnienia funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
1) W kwestii uprawnień funkcjonariuszy AW do żądania pomocy lub zwracania się
o pomoc w celu realizacji zadań (dotychczasowy art. 24) wprowadzono konieczne,
jak się wydaje, przepisy dotyczące warunków i zasad korzystania z tych uprawnień,
przez przeniesienie do projektowanego art. 17 przepisów rozporządzenia wydanego
na podstawie art. 24 dotychczasowej ustawy, z odpowiednią zmianą ich redakcji
w celu nadania im waloru przepisów rangi ustawowej.
2) W zakresie stosowania przez Agencję Wywiadu środków przymusu
bezpośredniego usunięto w dotychczasowym art. 24a, a projektowanym art. 18,
prawo przeprowadzania przez funkcjonariuszy AW doprowadzenia; ratio legis
przedmiotowej zmiany stanowi fakt, że funkcjonariusze AW nie realizują tego typu
czynności.
3) W projektowanym art. 20 proponuje się przyznanie i wypłatę odszkodowania dla
osób niebędących funkcjonariuszami AW i które w czasie udzielania pomocy
utraciły życie lub poniosły uszczerbek na zdrowiu na zasadach określonych
w projekcie ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie
wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą. W przypadku
6
poniesienia przez te osoby szkody w mieniu tym osobom przyznaje się
odszkodowanie w wysokości ustalanej na podstawie orzeczenia rzeczoznawcy
powołanego przez Szefa AW. Odszkodowanie to wypłacone będzie ze środków
budżetowych jednostki organizacyjnej AW, która korzystała z pomocy tych osób
przy wykonywaniu swoich zadań.
4) Wprowadzono następujące zmiany w katalogu osób, z których tajnej współpracy
nie może korzystać AW (dotychczasowy art. 37 ust. 1, projektowany art. 21 ust. 1):
– w pkt 4 dodano radców prawnych (na podstawie art. 1 ust. 27 projektu ustawy
o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny oraz
niektórych innych ustaw),
– w pkt 9 zdefiniowano w sposób precyzyjny osoby, które dotychczas określano
w ustawie mianem dziennikarzy, przez wskazanie, że AW nie może korzystać
z tajnej współpracy osób zajmujących się redagowaniem, tworzeniem lub
przygotowywaniem materiałów prasowych, pozostających w stosunku pracy
z redakcją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo
prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) albo zajmujących się taką
działalnością na rzecz i z upoważnienia tej redakcji na podstawie umowy
o dzieło lub umowy zlecenia.
W art. 21 ust. 2 wskazano, że Szef AW, w celu realizacji zadań AW, może wydać
zgodę na korzystanie z tajnej współpracy z osobami, o których mowa w ust. 1
pkt 7–9, jeżeli jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa państwa, po
uzyskaniu zgody Prezesa Rady Ministrów. Zdaniem projektodawców zgoda ta nie
narusza zasady proporcjonalności, która jest wyrażona w art. 31 ust. 3 Konstytucji
RP.
Ograniczenie korzystania z wolności i praw obywatelskich, wynikające z realizacji
przez AW zadania ochrony wykorzystywanych przez siebie urządzeń oraz
obszarów i obiektów, a także osób przebywających na tych obszarach lub w tych
obiektach (art. 26 ust. 1 pkt 4), w zakresie unormowanym w art. 26 ust. 2 projektu,
czyni zadość wszelkim konstytucyjnym wymaganiom w zakresie ustanawiania
przedmiotowych ograniczeń.
5) W przepisach dotyczących posługiwania się dokumentami legalizacyjnymi
(dotychczasowy art. 35, projektowany art. 22) dodano możliwość posługiwania się
nimi przez funkcjonariuszy uprawnionych do wykonywania czynności operacyjno-
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik