eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2294
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2294-cz-I

– 120 – 
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, 
z późn. zm.)), zwanej dalej „ustawą o ABW oraz AW”, stosuje się przepisy dotychczasowe. 
Art. 207. 1. Agencja Wywiadu, utworzona na podstawie ustawy o ABW oraz AW, jest 
AW w rozumieniu niniejszej ustawy. 
2. Prawa i  obowiązki  wynikające  z  umów i  porozumień  zawartych  przez  lub  na  rzecz 
Agencji  Wywiadu  w  rozumieniu ustawy o  ABW oraz AW są prawami i  obowiązkami  AW 
w rozumieniu niniejszej ustawy. 
3.  Szef  Agencji  Wywiadu,  powołany  na  podstawie  ustawy  o  ABW oraz AW, jest 
Szefem AW w rozumieniu niniejszej ustawy. 
4.  Należności  i  zobowiązania  Szefa  Agencji  Wywiadu,  powołanego  na  podstawie 
ustawy o  ABW oraz AW,  są  należnościami  i  zobowiązaniami  Szefa  AW  w  rozumieniu 
niniejszej ustawy. 
5. Zastępca Szefa Agencji Wywiadu, powołany na podstawie ustawy o ABW oraz AW, 
jest zastępcą Szefa AW w rozumieniu niniejszej ustawy. 
6. Funkcjonariusz, który w  dniu  poprzedzającym  dzień  wejścia  w  życie  niniejszej 
ustawy  pełnił  służbę  w  Agencji  Wywiadu  na podstawie ustawy o  ABW oraz AW, jest 
funkcjonariuszem w rozumieniu niniejszej ustawy. 
7.  Pozostają  w  mocy rozkazy personalne, decyzje, zgody i  inne  rozstrzygnięcia 
dotyczące  funkcjonariuszy, wydane na podstawie ustawy o  ABW oraz AW, które w  dniu 
poprzedzającym  dzień  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy  kształtowały  stosunki  służbowe 
funkcjonariuszy, zachowując wynikające z nich dotychczasowe warunki pełnienia służby. 
8.  Funkcjonariusz,  któremu  przysługuje  prawo  do  urlopu  dodatkowego,  określonego 
w art.  97 ust.  2  ustawy  o  ABW  oraz  AW,  wyłącznie  na  podstawie kryterium wieku, 
zachowuje to prawo do czasu nabycia prawa do urlopu dodatkowego na zasadach 
określonych w art. 92 ust. 1 niniejszej ustawy. 
9.  Nagrodę  roczną  za  rok  2014  wypłaca  się  na  zasadach  wynikających  z  przepisów 
obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy. 
10. Pracownik, który w  dniu  poprzedzającym  dzień  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy 
był  zatrudniony  w  Agencji  Wywiadu  na podstawie ustawy o  ABW oraz AW, jest 
                                                 
8)  Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz. U.  z  2010  r.  Nr  182,  poz.  1228 
i Nr 238,  poz.  1578, z  2011  r.  Nr  53,  poz.  273,  Nr  84,  poz.  455,  Nr  117,  poz.  677  i Nr 230,  poz.  1371, 
z 2012 r. poz. 627 i 908 oraz z 2013 r. poz. 628, 675, 1247 i 1351. 
 
– 121 – 
pracownikiem AW w  rozumieniu niniejszej ustawy, z  zachowaniem dotychczasowych 
warunków pracy i płacy. 
Art. 208. 1. Akty wykonawcze dotyczące Agencji Wywiadu wydane na podstawie: 
1) 
art.  24 ust.  2, art.  45 ust.  2, art.  46 ust.  3, art.  48 ust.  5, art.  51 ust.  2, art.  52, art.  53 
ust. 3, art.  54 ust.  4, art.  56 ust.  3,  art.  65  ust.  3, art.  71 ust.  1, art.  78, art.  88 ust.  2, 
art. 89 ust. 2, art. 90 ust. 4, art. 90 ust. 6, art. 92a ust. 9, art. 94, art. 97 ust. 4, art. 106 
ust. 2, art. 107 ust. 3, art. 108 ust. 5, art. 111, art. 114 ust. 4, art. 119 ust. 3, art. 125 ust. 2 
w  zakresie  dotyczącym  nagród  uznaniowych  i  zapomóg, art.  126 ust.  2, art.  127, 
art. 134a  ust.  3, art.  137, art.  142 ust.  3, art.  152 ust.  1  ustawy z  dnia 24  maja 2002  r. 
o Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego  oraz  Agencji  Wywiadu  stosuje  się  do  czasu 
wydania aktów wykonawczych na podstawie art. 17 ust. 3, art. 50 ust. 9, art. 30 ust. 6, 
art.  34 ust.  5, art.  36 ust.  9, art.  37 ust.  7, art.  39 ust.  14, art.  40 ust.  7, art.  42 ust.  4, 
art. 56 ust.  6, art.  72  ust.  1, art.  67, art.  84 ust.  3, art.  85 ust.  5, art.  86 ust.  5, art.  87 
ust. 4, art. 89 ust. 9, art. 35 ust. 9, art. 92 ust. 5, art. 113 ust. 5, art. 145 ust. 3, art. 110 
ust.  6, art.  106 ust.  6, art.  116 ust.  2, art.  118 ust.  11, art.  141 ust.  6, art.  142 ust.  10, 
art. 143 ust. 10, art. 153 ust. 3, art. 134 ust. 3, art. 120 ust. 6, art. 200 niniejszej ustawy,  
2) 
art.  86 ust.  2, art.  87 ust.  1  stosuje  się  do  dnia  wejścia  w  życie  aktu wykonawczego 
wydanego na podstawie art. 83 ust. 7 i art. 82 ust. 6, 
3) 
art. 100  ustawy o  ABW  oraz  AW  stosuje  się  do  dnia  wejścia  w  życie  aktów 
wykonawczych wydanych na podstawie art. 50 ust. 9 i art. 100 niniejszej ustawy, 
4) 
art. 116 ust.  1 i  2  ustawy o  ABW  oraz  AW  stosuje  się  do  dnia  wejścia  w  życie  aktu 
wykonawczego wydanego na podstawie art. 117 ust. 8 niniejszej ustawy 
− nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. 
2. Zarządzenia dotyczące Agencji Wywiadu wydane na podstawie: 
1) 
art. 9 ust. 4, art. 19 ust. 3, art. 20 ust. 1 i 2, art. 35 ust. 8, art. 38, art. 70 ust. 2, art. 71 
ust. 2, art. 82 ust. 3, art. 85a ust. 2, art. 87 ust. 3, art. 116 ust. 3, art. 125 ust. 3 ustawy 
o ABW oraz AW w  zakresie  dotyczącym  Agencji  Wywiadu  stosuje  się  do  czasu 
wydania nowych zarządzeń na podstawie art. 8 ust. 3, art. 13 ust. 4, art. 14 ust. 2 i 3, 
art. 22 ust. 3, art. 14 ust. 5, art. 68 ust. 7, art. 72 ust. 2, art. 78 ust. 3, art. 81 ust. 2, art. 82 
ust. 7, art. 117 ust. 9, art. 141 ust. 7 niniejszej ustawy,  
2)   art.  110 ust.  3  ustawy o  ABW  oraz  AW  stosuje  się  do  dnia  wejścia  w  życie  aktów 
wykonawczych wydanych na podstawie art. 106 ust. 6 i art. 110 ust. 6 niniejszej ustawy 
− nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. 
– 122 – 
3.  Zarządzenia,  decyzje  i  upoważnienia  wydane przez Szefa AW na podstawie art.  19 
ust. 1 i 2, art. 20 ust. 4 i art. 47 ust. 2 ustawy o ABW oraz AW stosuje się do czasu wydania 
nowych zarządzeń, decyzji i upoważnień na podstawie art. 13 ust. 2 i 3, art. 14 ust. 4 i art. 32 
ust. 5 niniejszej ustawy, nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. 
Art. 209.  Ustawa  wchodzi w  życie  z  pierwszym  dniem  miesiąca  następującego  po 
miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia jej ogłoszenia. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
UZASADNIENIE 
 
Projektowana  ustawa  o  Agencji  Wywiadu  jest  rezultatem  założeń  reformy  systemu 
służb specjalnych Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawionych na  forum  Kolegium do 
Spraw Służb Specjalnych na posiedzeniu w dniu 29 maja 2013 r. 
Zgodnie z planowaną reformą Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego podlegać będzie 
ministrowi  właściwemu  do  spraw  wewnętrznych, natomiast Agencja Wywiadu 
i Centralne  Biuro  Antykorupcyjne  pozostaną  w  gestii  bezpośredniego  nadzoru  Prezesa 
Rady  Ministrów.  Powołany  zostanie  Komitet  Rady Ministrów do Spraw 
Bezpieczeństwa  Państwa  jako  forum  inicjowania,  przygotowywania  i  uzgadniania 
rozstrzygnięć  albo  stanowisk  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawach  dotyczących 
działalności  służb  specjalnych.  Planuje  się  także  utworzenie  Komisji  Kontroli  Służb 
Specjalnych, której zadaniem będzie zagwarantowanie profesjonalnej cywilnej kontroli 
działalności  służb  specjalnych.  Pozostawienie  Agencji  Wywiadu  pod  bezpośrednim 
nadzorem Prezesa Rady Ministrów wynika z jej ponadresortowego charakteru 
funkcjonalnego i wykonywania zadań dla różnych organów państwa. 
Działalność  Agencji  Wywiadu  reguluje  obecnie  ustawa z dnia 24 maja 2002 r. 
o Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego  oraz  Agencji  Wywiadu  wraz z aktami 
wykonawczymi.  Specyfika  działalności  obu  Agencji,  a  także  fakt planowanego 
podporządkowania Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego ministrowi właściwemu do 
spraw wewnętrznych oraz korekta jej zadań uzasadniają uregulowanie funkcjonowania 
obu Agencji w odrębnych ustawach. 
Zdecydowana większość przepisów projektowanej ustawy o Agencji Wywiadu została 
oparta  na  rozwiązaniach  obecnie  obowiązujących,  sprawdzonych  w  praktyce i nie 
budzących wątpliwości interpretacyjnych. Proponowane zmiany i korekty przepisów są 
spowodowane  analizą  funkcjonowania  Agencji  Wywiadu  na  podstawie obecnie 
obowiązujących przepisów i wnioskami wynikającymi z tej analizy oraz koniecznością 
zachowania spójności w ramach reformy systemu służb specjalnych Rzeczypospolitej 
Polskiej. Ponadto zakres uregulowań zawartych w projekcie ustawy został rozszerzony 
przez przeniesienie do projektu przepisów aktów wykonawczych do dotychczasowej 
ustawy, będących w istocie przepisami regulującymi materię ustawową. Wprowadzono 
również  zmiany  redakcyjne  polegające  na  przeniesieniu,  podzieleniu,  połączeniu  lub 
poprawieniu  brzmienia  niektórych  jednostek  redakcyjnych.  Mają  one  wyłącznie 
charakter porządkujący. 
W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących działalności 
Agencji Wywiadu zawartych w ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji 
Bezpieczeństwa  Wewnętrznego  oraz  Agencji  Wywiadu  projekt ustawy wprowadza 
następujące zmiany: 
Przepisy ogólne 
1)  W art. 1 projektu wskazano, że  Agencja  Wywiadu  jest  służbą  specjalną  właściwą 
w sprawach  ochrony  bezpieczeństwa  zewnętrznego  Rzeczypospolitej  Polskiej. 
Nazwa „Agencja Wywiadu” oraz  skrót  tej  nazwy  przysługują  AW, zarówno jako 
służbie  specjalnej,  jak  i  urzędowi  administracji  rządowej,  który  obsługuje  Szefa 
AW. Wprowadzono również upoważnienie ustawowe dla Prezesa Rady Ministrów 
do wydania rozporządzenia określającego wzór znaku graficznego AW. 
2)  Art.  3  określający  zadania  AW  został  uzupełniony  o  przepis  ust.  5  umożliwiający 
realizację  czynności  operacyjno-rozpoznawczych,  w  ramach  wykonywania  zadań 
na  terenie  kraju,  także  za  pośrednictwem  Szefa  Służby  Kontrwywiadu 
Wojskowego.  Obecnie  czynności  te  mogą  być  wykonywane jedynie za 
pośrednictwem  Szefa  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego.  Dotychczasowe 
doświadczenia oraz szerokie spektrum działalności AW wskazują na konieczność 
umożliwienia  AW  wykonywania  niektórych  czynności  podczas  realizacji  zadań 
będących  w  zakresie  właściwości  Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego  za 
pośrednictwem jej Szefa. W celu zapewnienia niebudzącej zastrzeżeń i wątpliwości 
interpretacyjnych  podstawy  prawnej,  spójnej  z  przepisami  uprawniającymi 
odpowiednio ABW i SKW do wykonywania zadań własnych w formie czynności 
operacyjno-rozpoznawczych, w ust. 5 jednoznacznie wskazano przepisy 
ustanawiające  ramy  normatywne  tak  wykonywanych  czynności  operacyjno- 
-rozpoznawczych,  tj.  za  pośrednictwem  Szefa  ABW  bądź  Szefa  SKW,  nakazując 
odpowiednie stosowanie art. 21 oraz art. 23–25 ustawy o ABW oraz art. 31, 33, 34 
i 36 ustawy o SKW oraz SWW. Proponowany ust. 5 ma na celu wprowadzenie 
analogicznego sposobu procedowania z wnioskami o kontrolę operacyjną jak Szef 
ABW,  z  tą  różnicą,  że  Szef  AW  tylko  inicjuje  procedurę,  pozostałą  część 
postępowania  w  tym  zakresie  prowadzi  Szef  ABW.  Wskazać  należy,  że  brak 
odesłań  do  konkretnych  ustaw  przy  enumeratywnie  wyliczonych ustawowych 

 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: