Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-II
– 5 –
3. W razie nagłego zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do służby,
funkcjonariusz niezwłocznie informuje bezpośredniego przełożonego o przyczynie swojego
spóźnienia lub nieobecności i przewidywanym okresie ich trwania, chyba że zachodzą
szczególne okoliczności uniemożliwiające niezwłoczne poinformowanie o ich przyczynie.
4. Usprawiedliwienia funkcjonariusz dokonuje osobiście lub przez inną osobę,
telefonicznie albo za pośrednictwem innego środka łączności lub poczty, przy czym za datę
usprawiedliwienia uważa się datę stempla pocztowego.
§ 12. Nieobecność w służbie z powodu swojej choroby albo konieczności sprawowania
opieki nad chorym członkiem rodziny funkcjonariusz usprawiedliwia, przedstawiając,
najpóźniej w dniu powrotu do służby, zaświadczenie lekarskie.
§ 13. Uprawnienie do usprawiedliwienia spóźnienia lub nieobecności funkcjonariusza
w służbie przysługuje po bezpośredniemu przełożonemu.
Rozdział 5
Rodzaje informacji udzielanych przez funkcjonariusza
§ 14. Funkcjonariusz w toku służby informuje o:
1)
zmianie jego danych osobowych zawartych w kwestionariuszu osobowym,
w szczególności o zmianie imienia lub nazwiska, stanu cywilnego, miejsca
zamieszkania lub wykształcenia;
2)
urodzeniu się dziecka, jego przysposobieniu, wzięciu na wychowanie lub na utrzymanie;
3)
wszczęciu i zakończeniu postępowania karnego lub postępowania karnego skarbowego
przeciwko niemu, małżonkowi lub dziecku pozostającemu na jego utrzymaniu.
§ 15. Funkcjonariusz informuje o zmianach lub przypadkach, o których mowa w § 17,
składając pisemny raport i właściwe dokumenty do kierownika jednostki organizacyjnej
Agencji Wywiadu właściwej w sprawach kadr, za pośrednictwem bezpośredniego
przełożonego. Przepis § 2 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 6
Rozwiązanie i wygaśnięcie stosunku służbowego
§ 16. 1. Stosunek służbowy ulega rozwiązaniu z dniem określonym w rozkazie
personalnym dotyczącym zwolnienia funkcjonariusza ze służby.
2. W rozkazie personalnym, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
– 6 –
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną i datę zwolnienia ze służby;
4)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
ostatnio zajmowane stanowisko służbowe oraz nazwę jednostki organizacyjnej Agencji
Wywiadu, z zastrzeżeniem § 20;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość dodatków
do uposażenia;
8)
uzasadnienie faktyczne i prawne zwolnienia ze służby;
9)
podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego;
10) pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym;
11) termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany rozliczyć się z obowiązków
służbowych.
3. Potwierdzeniem rozliczenia się funkcjonariusza z obowiązków służbowych jest karta
zwolnienia, przedstawiona przez funkcjonariusza do dnia zwolnienia ze służby w jednostce
organizacyjnej Agencji Wywiadu właściwej w sprawach kadr.
§ 17. Funkcjonariusza pozostającego w dyspozycji Szefa Agencji Wywiadu, z którym
następuje rozwiązanie stosunku służbowego, w przypadku, o którym mowa w art. 39 ust. 6
ustawy, zwalnia się ze służby ze stanowiska służbowego zajmowanego przed przeniesieniem
do dyspozycji.
§ 18. W przypadku przewidywanego zwolnienia ze służby z urzędu funkcjonariusza,
który nabył prawo do emerytury w pełnym wymiarze, z rozkazem personalnym o zwolnieniu
ze służby zapoznaje się tego funkcjonariusza co najmniej na trzy miesiące przed określonym
w rozkazie personalnym terminem zwolnienia go ze służby.
§ 19. 1. W rozkazie personalnym o wygaśnięciu stosunku służbowego zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną;
4)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
– 7 –
6)
ostatnio zajmowane stanowisko służbowe oraz nazwę jednostki organizacyjnej Agencji
Wywiadu;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość dodatków
do uposażenia;
8)
rozstrzygnięcie sprawy, w tym datę wygaśnięcia stosunku służbowego;
9)
uzasadnienie faktyczne i prawne rozstrzygnięcia sprawy;
10) podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego.
2. W rozkazie personalnym o wygaśnięciu stosunku służbowego wydawanym
w przypadku, o którym mowa w art. 54 ust. 1 pkt 3 ustawy, zamieszcza się także pouczenia
o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
3. W przypadku wygaśnięcia stosunku służbowego funkcjonariusza pozostającego
w dyspozycji Szefa Agencji Wywiadu stanowiskiem służbowym, o którym mowa w ust. 1
pkt 6, jest stanowisko służbowe zajmowane przed przeniesieniem do dyspozycji.
§ 20. 1. W przypadku śmierci funkcjonariusza w rozkazie personalnym stwierdza się
fakt wygaśnięcia stosunku służbowego i skreślenia z ewidencji funkcjonariuszy z dniem
określonym w akcie zgonu.
2. Jeżeli śmierć funkcjonariusza pozostająca w związku ze służbą jest następstwem
czynu karalnego, fakt ten stwierdza się w rozkazie personalnym.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 54 ust. 1 pkt 3 ustawy, w rozkazie personalnym
o wygaśnięciu stosunku służbowego datą wygaśnięcia stosunku służbowego jest pierwszy
dzień następujący po upływie 3 miesięcy, licząc od dnia zaprzestania służby z powodu
tymczasowego aresztowania.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 21. 1. Funkcjonariusz zajmujący w dniu wejścia w życie rozporządzenia stanowisko
służbowe, z którym jest związany etatowy stopień oficerski, a niespełniający warunków
wykształcenia, zachowuje zajmowane stanowisko służbowe.
2. Mianowanie funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, na wyższe stanowisko
służbowe może nastąpić dopiero po uzupełnieniu wymaganego wykształcenia.
§ 22. Funkcjonariusz, któremu przed dniem wejścia w życie rozporządzenia powierzono
pełnienie obowiązków służbowych na stanowisku służbowym, na które można mianować
– 8 –
funkcjonariusza posiadającego wykształcenie wyższe, a który takiego warunku nie spełnia,
pełni te obowiązki nadal, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
rozporządzenia.
§ 23. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
PREZES RADY MINISTRÓW
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 listopada
2003 r. w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 210, poz. 2039).
– 9 –
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 35 ust. 9ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu. Wydanie
nowego rozporządzenia jest bezpośrednio związane z nowym brzmieniem ustawy
o Agencji Wywiadu.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowy sposób i tryb załatwiania spraw
osobowych, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy, sposób
i
tryb
postępowania
w sprawach osobowych innych niż wymienione w ust. 1 oraz przełożonych właściwych
w tych sprawach, z wyłączeniem spraw, co do których sposób i tryb postępowania oraz
właściwość przełożonych został określony w innych przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie ustawy, warunki mianowania na wyższe stanowisko służbowe,
sposób usprawiedliwiania nieobecności lub spóźnienia do służby, tryb kierowania na
badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 7, oraz podmioty właściwe w tych
sprawach, rodzaje informacji, których ze względu na przebieg służby funkcjonariusza
jest on obowiązany udzielić oraz tryb ich udzielania, sposób dokumentowania przebiegu
służby funkcjonariusza.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
3. W razie nagłego zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do służby,
funkcjonariusz niezwłocznie informuje bezpośredniego przełożonego o przyczynie swojego
spóźnienia lub nieobecności i przewidywanym okresie ich trwania, chyba że zachodzą
szczególne okoliczności uniemożliwiające niezwłoczne poinformowanie o ich przyczynie.
4. Usprawiedliwienia funkcjonariusz dokonuje osobiście lub przez inną osobę,
telefonicznie albo za pośrednictwem innego środka łączności lub poczty, przy czym za datę
usprawiedliwienia uważa się datę stempla pocztowego.
§ 12. Nieobecność w służbie z powodu swojej choroby albo konieczności sprawowania
opieki nad chorym członkiem rodziny funkcjonariusz usprawiedliwia, przedstawiając,
najpóźniej w dniu powrotu do służby, zaświadczenie lekarskie.
§ 13. Uprawnienie do usprawiedliwienia spóźnienia lub nieobecności funkcjonariusza
w służbie przysługuje po bezpośredniemu przełożonemu.
Rozdział 5
Rodzaje informacji udzielanych przez funkcjonariusza
§ 14. Funkcjonariusz w toku służby informuje o:
1)
zmianie jego danych osobowych zawartych w kwestionariuszu osobowym,
w szczególności o zmianie imienia lub nazwiska, stanu cywilnego, miejsca
zamieszkania lub wykształcenia;
2)
urodzeniu się dziecka, jego przysposobieniu, wzięciu na wychowanie lub na utrzymanie;
3)
wszczęciu i zakończeniu postępowania karnego lub postępowania karnego skarbowego
przeciwko niemu, małżonkowi lub dziecku pozostającemu na jego utrzymaniu.
§ 15. Funkcjonariusz informuje o zmianach lub przypadkach, o których mowa w § 17,
składając pisemny raport i właściwe dokumenty do kierownika jednostki organizacyjnej
Agencji Wywiadu właściwej w sprawach kadr, za pośrednictwem bezpośredniego
przełożonego. Przepis § 2 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 6
Rozwiązanie i wygaśnięcie stosunku służbowego
§ 16. 1. Stosunek służbowy ulega rozwiązaniu z dniem określonym w rozkazie
personalnym dotyczącym zwolnienia funkcjonariusza ze służby.
2. W rozkazie personalnym, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
– 6 –
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną i datę zwolnienia ze służby;
4)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
ostatnio zajmowane stanowisko służbowe oraz nazwę jednostki organizacyjnej Agencji
Wywiadu, z zastrzeżeniem § 20;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość dodatków
do uposażenia;
8)
uzasadnienie faktyczne i prawne zwolnienia ze służby;
9)
podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego;
10) pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym;
11) termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany rozliczyć się z obowiązków
służbowych.
3. Potwierdzeniem rozliczenia się funkcjonariusza z obowiązków służbowych jest karta
zwolnienia, przedstawiona przez funkcjonariusza do dnia zwolnienia ze służby w jednostce
organizacyjnej Agencji Wywiadu właściwej w sprawach kadr.
§ 17. Funkcjonariusza pozostającego w dyspozycji Szefa Agencji Wywiadu, z którym
następuje rozwiązanie stosunku służbowego, w przypadku, o którym mowa w art. 39 ust. 6
ustawy, zwalnia się ze służby ze stanowiska służbowego zajmowanego przed przeniesieniem
do dyspozycji.
§ 18. W przypadku przewidywanego zwolnienia ze służby z urzędu funkcjonariusza,
który nabył prawo do emerytury w pełnym wymiarze, z rozkazem personalnym o zwolnieniu
ze służby zapoznaje się tego funkcjonariusza co najmniej na trzy miesiące przed określonym
w rozkazie personalnym terminem zwolnienia go ze służby.
§ 19. 1. W rozkazie personalnym o wygaśnięciu stosunku służbowego zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną;
4)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
– 7 –
6)
ostatnio zajmowane stanowisko służbowe oraz nazwę jednostki organizacyjnej Agencji
Wywiadu;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość dodatków
do uposażenia;
8)
rozstrzygnięcie sprawy, w tym datę wygaśnięcia stosunku służbowego;
9)
uzasadnienie faktyczne i prawne rozstrzygnięcia sprawy;
10) podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego.
2. W rozkazie personalnym o wygaśnięciu stosunku służbowego wydawanym
w przypadku, o którym mowa w art. 54 ust. 1 pkt 3 ustawy, zamieszcza się także pouczenia
o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
3. W przypadku wygaśnięcia stosunku służbowego funkcjonariusza pozostającego
w dyspozycji Szefa Agencji Wywiadu stanowiskiem służbowym, o którym mowa w ust. 1
pkt 6, jest stanowisko służbowe zajmowane przed przeniesieniem do dyspozycji.
§ 20. 1. W przypadku śmierci funkcjonariusza w rozkazie personalnym stwierdza się
fakt wygaśnięcia stosunku służbowego i skreślenia z ewidencji funkcjonariuszy z dniem
określonym w akcie zgonu.
2. Jeżeli śmierć funkcjonariusza pozostająca w związku ze służbą jest następstwem
czynu karalnego, fakt ten stwierdza się w rozkazie personalnym.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 54 ust. 1 pkt 3 ustawy, w rozkazie personalnym
o wygaśnięciu stosunku służbowego datą wygaśnięcia stosunku służbowego jest pierwszy
dzień następujący po upływie 3 miesięcy, licząc od dnia zaprzestania służby z powodu
tymczasowego aresztowania.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 21. 1. Funkcjonariusz zajmujący w dniu wejścia w życie rozporządzenia stanowisko
służbowe, z którym jest związany etatowy stopień oficerski, a niespełniający warunków
wykształcenia, zachowuje zajmowane stanowisko służbowe.
2. Mianowanie funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, na wyższe stanowisko
służbowe może nastąpić dopiero po uzupełnieniu wymaganego wykształcenia.
§ 22. Funkcjonariusz, któremu przed dniem wejścia w życie rozporządzenia powierzono
pełnienie obowiązków służbowych na stanowisku służbowym, na które można mianować
– 8 –
funkcjonariusza posiadającego wykształcenie wyższe, a który takiego warunku nie spełnia,
pełni te obowiązki nadal, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
rozporządzenia.
§ 23. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
PREZES RADY MINISTRÓW
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 listopada
2003 r. w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 210, poz. 2039).
– 9 –
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 35 ust. 9ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu. Wydanie
nowego rozporządzenia jest bezpośrednio związane z nowym brzmieniem ustawy
o Agencji Wywiadu.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowy sposób i tryb załatwiania spraw
osobowych, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy, sposób
i
tryb
postępowania
w sprawach osobowych innych niż wymienione w ust. 1 oraz przełożonych właściwych
w tych sprawach, z wyłączeniem spraw, co do których sposób i tryb postępowania oraz
właściwość przełożonych został określony w innych przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie ustawy, warunki mianowania na wyższe stanowisko służbowe,
sposób usprawiedliwiania nieobecności lub spóźnienia do służby, tryb kierowania na
badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 7, oraz podmioty właściwe w tych
sprawach, rodzaje informacji, których ze względu na przebieg służby funkcjonariusza
jest on obowiązany udzielić oraz tryb ich udzielania, sposób dokumentowania przebiegu
służby funkcjonariusza.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik