Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-II
– 8 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi AW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy AW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie może
wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania go
konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ na
rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu AW.
03/61rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
P R E Z E S A R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
Na podstawie art. 35 ust. 9 ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu (Dz. U. poz. …,) zarządza
się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa – ustawę z dnia … o Agencji Wywiadu;
2)
funkcjonariusz – funkcjonariusza Agencji Wywiadu;
3)
bezpośredni przełożony – funkcjonariusza zajmującego stanowisko służbowe nie niższe
niż kierownik sekcji lub inne równorzędne, któremu funkcjonariusz podlega
bezpośrednio;
4)
droga służbowa – zwracanie się funkcjonariusza w sprawie osobowej lub innej sprawie
wynikającej ze stosunku służbowego do przełożonego właściwego do jej załatwienia, za
pośrednictwem bezpośredniego przełożonego;
5)
przełożony właściwy w sprawach osobowych – Szefa Agencji Wywiadu lub
upoważnionego przez niego przełożonego;
6)
sprawa osobowa – sprawę związaną z nawiązaniem, zmianą, rozwiązaniem lub
wygaśnięciem stosunku służbowego, a także wynikające z jego treści prawa i obowiązki
funkcjonariuszy.
§ 2. 1. Wniosek lub raport w sprawie osobowej funkcjonariusza składa się w formie
pisemnej, drogą służbową, z wyjątkiem przypadków określonych w odrębnych przepisach.
2. W przypadku gdy:
1)
bezpośredni przełożony nie jest właściwy do załatwienia sprawy osobowej, przekazuje
niezwłocznie wyższemu przełożonemu wniosek lub raport, o którym mowa w ust. 1,
wraz z opinią dotyczącą sposobu załatwienia tej sprawy;
– 2 –
2)
wyższy przełożony nie jest właściwy do załatwienia sprawy osobowej, przekazuje
niezwłocznie przełożonemu właściwemu w sprawach osobowych wniosek lub raport,
o którym mowa w ust. 1, wraz z opinią dotyczącą sposobu załatwienia tej sprawy.
§ 3. 1. Sprawy osobowe funkcjonariusza dotyczą w szczególności:
1)
przyjęcia do służby w Agencji Wywiadu;
2)
mianowania na stanowisko służbowe;
3)
przeniesienia, delegowania lub oddelegowania;
4)
przeniesienia, zwolnienia i odwołania ze stanowiska służbowego;
5)
zawieszenia i uchylenia zawieszenia w czynnościach służbowych;
6)
zwolnienia ze służby w Agencji Wywiadu;
7)
stwierdzenia wygaśnięcia stosunku służbowego;
8)
mianowania funkcjonariuszem w służbie stałej po upływie okresu służby
przygotowawczej lub po skróceniu służby przygotowawczej;
9)
przedłużenia lub skrócenia okresu służby przygotowawczej;
10) przyznania, podwyższenia, obniżenia lub zawieszenia wypłaty uposażenia zasadniczego
lub dodatków do uposażenia;
11) zaliczenia okresów służby, pracy i innych okresów do wysługi lat uwzględnianej przy
ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego oraz w celu ustalenia prawa do nagrody
jubileuszowej;
12) powierzenia i cofnięcia powierzenia pełnienia obowiązków służbowych na innym
stanowisku służbowym;
13) udzielenia urlopu bezpłatnego lub odmowy jego udzielenia;
14) udzielenia urlopu wychowawczego lub przerwania tego urlopu;
15) zmiany imienia lub nazwiska funkcjonariusza albo zmiany ich pisowni, dokonywanych
na podstawie akt stanu cywilnego, decyzji starosty lub innego uprawnionego organu.
2. Rozkaz personalny wydany w sprawie osobowej, o której mowa w ust. 1, włącza się
do akt osobowych funkcjonariusza.
3. Funkcjonariusza zapoznaje się z rozkazem personalnym wydanym w sprawach
osobowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1–14.
– 3 –
Rozdział 2
Przyjęcie do służby
§ 4. 1. Stosunek służbowy funkcjonariusza powstaje w drodze mianowania z dniem
określonym w rozkazie personalnym.
2. W rozkazie personalnym, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
4)
datę, od której liczy się początek służby;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
stanowisko służbowe oraz nazwę jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość dodatków
do uposażenia;
8)
podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego;
9)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
§ 5. Funkcjonariusz jest obowiązany pisemnie potwierdzić fakt zapoznania się
z przepisami, o których mowa w art. 32 ust. 3. Potwierdzenie włącza się do akt osobowych
funkcjonariusza.
Rozdział 3
Mianowanie na stanowisko służbowe, przenoszenie, zwalnianie i odwoływanie ze
stanowiska służbowego
§ 6. Mianowanie na stanowisko służbowe, przenoszenie, zwalnianie i odwoływanie ze
stanowiska służbowego oraz inne sprawy, o których mowa w § 3 ust. 1, określa się
w kolejnych rozkazach personalnych.
§ 7. 1. W rozkazie personalnym wydanym w sprawach osobowych, o których mowa
w § 3 ust. 1 pkt 2–5 i 8–15, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną;
4)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
– 4 –
5)
nazwę jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu;
6)
rozstrzygnięcie sprawy;
7)
uzasadnienie faktyczne rozstrzyganej sprawy;
8)
podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego.
2. W rozkazie personalnym wydanym w sprawach osobowych, o których mowa w § 3
ust. 1 pkt 2–5 i 8–14, zamieszcza się także pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi
środku odwoławczym.
3. W przypadku mianowania na stanowisko służbowe związane ze zmianą jednostki
organizacyjnej Agencji Wywiadu lub zawieszenia w czynnościach służbowych, w rozkazie
personalnym można zamieścić także termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany
rozliczyć się z jednostką organizacyjną Agencji Wywiadu, w której dotychczas pełnił służbę,
lub z dotychczasowych obowiązków służbowych.
§ 8. Na wyższe stanowisko służbowe, z zastrzeżeniem § 9–11, mianuje się
funkcjonariusza posiadającego pozytywną opinię służbową oraz odpowiednie kwalifikacje
zawodowe.
§ 9. Na stanowisko służbowe, z którym jest związany etatowy stopień oficerski, można
mianować funkcjonariusza posiadającego wykształcenie wyższe.
§ 10. 1. Na badania psychologiczne kieruje funkcjonariusza przełożony właściwy
w sprawach osobowych.
2. Badanie, o którym mowa w art. 35 ust. 7, przeprowadza psycholog pełniący służbę
w Agencji Wywiadu.
Rozdział 4
Sposób usprawiedliwiania nieobecności w służbie
§ 11. 1. Funkcjonariusz jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność lub spóźnienie do
służby.
2. Funkcjonariusz uprzedza bezpośredniego przełożonego o niemożności stawienia się
do służby lub o spóźnieniu oraz informuje o przewidywanym czasie trwania nieobecności lub
spóźnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi AW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy AW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie może
wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania go
konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ na
rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu AW.
03/61rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
P R E Z E S A R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
Na podstawie art. 35 ust. 9 ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu (Dz. U. poz. …,) zarządza
się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa – ustawę z dnia … o Agencji Wywiadu;
2)
funkcjonariusz – funkcjonariusza Agencji Wywiadu;
3)
bezpośredni przełożony – funkcjonariusza zajmującego stanowisko służbowe nie niższe
niż kierownik sekcji lub inne równorzędne, któremu funkcjonariusz podlega
bezpośrednio;
4)
droga służbowa – zwracanie się funkcjonariusza w sprawie osobowej lub innej sprawie
wynikającej ze stosunku służbowego do przełożonego właściwego do jej załatwienia, za
pośrednictwem bezpośredniego przełożonego;
5)
przełożony właściwy w sprawach osobowych – Szefa Agencji Wywiadu lub
upoważnionego przez niego przełożonego;
6)
sprawa osobowa – sprawę związaną z nawiązaniem, zmianą, rozwiązaniem lub
wygaśnięciem stosunku służbowego, a także wynikające z jego treści prawa i obowiązki
funkcjonariuszy.
§ 2. 1. Wniosek lub raport w sprawie osobowej funkcjonariusza składa się w formie
pisemnej, drogą służbową, z wyjątkiem przypadków określonych w odrębnych przepisach.
2. W przypadku gdy:
1)
bezpośredni przełożony nie jest właściwy do załatwienia sprawy osobowej, przekazuje
niezwłocznie wyższemu przełożonemu wniosek lub raport, o którym mowa w ust. 1,
wraz z opinią dotyczącą sposobu załatwienia tej sprawy;
– 2 –
2)
wyższy przełożony nie jest właściwy do załatwienia sprawy osobowej, przekazuje
niezwłocznie przełożonemu właściwemu w sprawach osobowych wniosek lub raport,
o którym mowa w ust. 1, wraz z opinią dotyczącą sposobu załatwienia tej sprawy.
§ 3. 1. Sprawy osobowe funkcjonariusza dotyczą w szczególności:
1)
przyjęcia do służby w Agencji Wywiadu;
2)
mianowania na stanowisko służbowe;
3)
przeniesienia, delegowania lub oddelegowania;
4)
przeniesienia, zwolnienia i odwołania ze stanowiska służbowego;
5)
zawieszenia i uchylenia zawieszenia w czynnościach służbowych;
6)
zwolnienia ze służby w Agencji Wywiadu;
7)
stwierdzenia wygaśnięcia stosunku służbowego;
8)
mianowania funkcjonariuszem w służbie stałej po upływie okresu służby
przygotowawczej lub po skróceniu służby przygotowawczej;
9)
przedłużenia lub skrócenia okresu służby przygotowawczej;
10) przyznania, podwyższenia, obniżenia lub zawieszenia wypłaty uposażenia zasadniczego
lub dodatków do uposażenia;
11) zaliczenia okresów służby, pracy i innych okresów do wysługi lat uwzględnianej przy
ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego oraz w celu ustalenia prawa do nagrody
jubileuszowej;
12) powierzenia i cofnięcia powierzenia pełnienia obowiązków służbowych na innym
stanowisku służbowym;
13) udzielenia urlopu bezpłatnego lub odmowy jego udzielenia;
14) udzielenia urlopu wychowawczego lub przerwania tego urlopu;
15) zmiany imienia lub nazwiska funkcjonariusza albo zmiany ich pisowni, dokonywanych
na podstawie akt stanu cywilnego, decyzji starosty lub innego uprawnionego organu.
2. Rozkaz personalny wydany w sprawie osobowej, o której mowa w ust. 1, włącza się
do akt osobowych funkcjonariusza.
3. Funkcjonariusza zapoznaje się z rozkazem personalnym wydanym w sprawach
osobowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1–14.
– 3 –
Rozdział 2
Przyjęcie do służby
§ 4. 1. Stosunek służbowy funkcjonariusza powstaje w drodze mianowania z dniem
określonym w rozkazie personalnym.
2. W rozkazie personalnym, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
4)
datę, od której liczy się początek służby;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
stanowisko służbowe oraz nazwę jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość dodatków
do uposażenia;
8)
podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego;
9)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
§ 5. Funkcjonariusz jest obowiązany pisemnie potwierdzić fakt zapoznania się
z przepisami, o których mowa w art. 32 ust. 3. Potwierdzenie włącza się do akt osobowych
funkcjonariusza.
Rozdział 3
Mianowanie na stanowisko służbowe, przenoszenie, zwalnianie i odwoływanie ze
stanowiska służbowego
§ 6. Mianowanie na stanowisko służbowe, przenoszenie, zwalnianie i odwoływanie ze
stanowiska służbowego oraz inne sprawy, o których mowa w § 3 ust. 1, określa się
w kolejnych rozkazach personalnych.
§ 7. 1. W rozkazie personalnym wydanym w sprawach osobowych, o których mowa
w § 3 ust. 1 pkt 2–5 i 8–15, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego rozkaz personalny;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną;
4)
stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię jego ojca;
– 4 –
5)
nazwę jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu;
6)
rozstrzygnięcie sprawy;
7)
uzasadnienie faktyczne rozstrzyganej sprawy;
8)
podpis, z podaniem stopnia, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
uprawnionej do wydania rozkazu personalnego.
2. W rozkazie personalnym wydanym w sprawach osobowych, o których mowa w § 3
ust. 1 pkt 2–5 i 8–14, zamieszcza się także pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi
środku odwoławczym.
3. W przypadku mianowania na stanowisko służbowe związane ze zmianą jednostki
organizacyjnej Agencji Wywiadu lub zawieszenia w czynnościach służbowych, w rozkazie
personalnym można zamieścić także termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany
rozliczyć się z jednostką organizacyjną Agencji Wywiadu, w której dotychczas pełnił służbę,
lub z dotychczasowych obowiązków służbowych.
§ 8. Na wyższe stanowisko służbowe, z zastrzeżeniem § 9–11, mianuje się
funkcjonariusza posiadającego pozytywną opinię służbową oraz odpowiednie kwalifikacje
zawodowe.
§ 9. Na stanowisko służbowe, z którym jest związany etatowy stopień oficerski, można
mianować funkcjonariusza posiadającego wykształcenie wyższe.
§ 10. 1. Na badania psychologiczne kieruje funkcjonariusza przełożony właściwy
w sprawach osobowych.
2. Badanie, o którym mowa w art. 35 ust. 7, przeprowadza psycholog pełniący służbę
w Agencji Wywiadu.
Rozdział 4
Sposób usprawiedliwiania nieobecności w służbie
§ 11. 1. Funkcjonariusz jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność lub spóźnienie do
służby.
2. Funkcjonariusz uprzedza bezpośredniego przełożonego o niemożności stawienia się
do służby lub o spóźnieniu oraz informuje o przewidywanym czasie trwania nieobecności lub
spóźnienia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik