eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

− spadek zatrudnienia w gospodarce narodowej (0,1%),
− wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 4,6%).
Najistotniejszymi zmianami podatkowymi, które będą miały wpływ na dochody budżetu
państwa w 2014 r. będą między innymi:
− utrzymanie stawek VAT na aktualnym poziomie,
− likwidacja systemu zwrotu osobom fizycznym części wydatków związanych z budownictwem
mieszkaniowym, co będzie powiązane z wprowadzeniem rozwiązań zawartych
w projekcie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi
młodych,
− zmiany w prawie do odliczeń przy nabyciu samochodów osobowych rejestrowanych jako
ciężarowe oraz paliw do tych samochodów,
− zakładany wzrost stawki podatku akcyzowego na wyroby spirytusowe o 15%,
− zakładany wzrost stawki podatku akcyzowego na papierosy o 5%,
− opodatkowanie podatkiem akcyzowym gazu ziemnego (od listopada 2013 r.) wraz
z wprowadzeniem szerokiego zakresu zwolnień,
− ograniczenie 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i praw
pokrewnych (zmiana wprowadzona od 2013 r.),
− włączenie spółek komandytowo-akcyjnych do zakresu podmiotowego ustawy
o podatku dochodowym od osób prawnych,
− ograniczenie ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet (zmiana wprowadzona od 2013 r.),
− zmiana w zakresie ulgi z tytułu wychowywania dzieci (wprowadzona od 2013 r.).
W 2014 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego
we wpływach z PIT wzrośnie w 2014 r. z 49,27% do 49,38%. W przypadku podatku CIT
udział jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2013 r., tj. 22,86%.
Dochody budżetu państwa w latach 2012-2014 prezentuje poniższa tablica:
2013
2014
Wyszczególnienie
Jedn.
2012
Nowelizacja
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody budżetu państwa
tys. zł
287.595.114
275.729.440
276.912.224
Dynamika nominalna
%
103,6
95,9
100,4
Dynamika realna
%
99,9
94,4
98,1
W relacji do PKB
%
18,0
16,8
16,1

1 Zgodnie z art. 89 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

24
Głównym powodem bardzo niskiego wzrostu dochodów w 2014 r. w stosunku do
dochodów prognozowanych do osiągnięcia w roku bieżącym (zgodnie z projektem
nowelizacji ustawy budżetowej) są dużo niższe dochody niepodatkowe (niższe o około
8 mld zł). Jest to w głównej części spowodowane faktem, że w 2014 r. nie jest planowana
wpłata z zysku NBP, która w 2013 r. wyniosła 5,3 mld zł.
3. Dochody podatkowe
Zgodnie z prognozą, dochody podatkowe w 2014 r. wyniosą 247.980.007 tys. zł,
tj. o 3,7% nominalnie więcej w stosunku do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja
tych dochodów do PKB w 2013 r. wyniesie 14,6%, a w 2014 r. spadnie nieznacznie
do poziomu 14,4%.
Dochody podatkowe budżetu państwa w latach 2012-2014 prezentuje poniższa tablica:
2013
2014
Wyszczególnienie
Jedn.
2012
Nowelizacja
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody podatkowe
z tego:
tys. zł
248.274.572
239.150.240
247.980.007
Podatek od towarów i usług

120.000.697
113.000.000
115.700.000
Podatek akcyzowy

60.449.853
59.800.000
62.080.000
Podatek od gier

1.441.634
1.250.000
1.250.000
Podatek dochodowy od osób
prawnych

25.145.736
22.000.000
23.250.000
Podatek dochodowy od osób
fizycznych

39.809.425
40.900.000
43.700.000
Podatek tonażowy

7
8
7
Podatek od wydobycia
niektórych kopalin

1.426.949
2.200.000
2.000.000
Podatki zniesione

270
232
0
Dynamika nominalna dochodów
podatkowych
%
102,1
96,3
103,7
Dynamika realna dochodów
podatkowych
%
98,4
94,8
101,3
W relacji do PKB
%
15,6
14,6
14,4



25
Poniższy wykres prezentuje relację dochodów podatkowych budżetu państwa do PKB
w latach 2004-2014.
Dochody podatkowe budżetu państwa w relacji do PKB(% )
18,0%
17,5%
17,5%
17,2%
17,0%
16,5%
16,5%
16,0%
15,9%
15,9%
16,0%
15,6%
15,5%
15,7%
14,7%
15,0%
14,6% 14,4%
14,5%
14,0%
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014

Źródło: MF
3.1. Podatek od towarów i usług
Dochody budżetu państwa z podatku od towarów i usług w 2014 r. prognozowane są
w wysokości 115.700.000 tys. zł. W stosunku do prognozowanego wykonania w 2013 r.
oznacza to wzrost o 2,4%. Relacja tych dochodów do PKB wyniesie w 2014 r. 6,7%
i zmniejszy się w porównaniu do 2013 r. o 0,2 pkt proc.
Ze względu na charakter podatku VAT, który co do zasady obciąża finalnych odbiorców
towarów i usług na terenie kraju, wysokość wpływów z tego podatku uzależniona jest przede
wszystkim od poziomu i struktury popytu krajowego. Głównym elementem popytu krajowego,
który determinuje zdecydowaną cześć bazy podatku VAT jest z kolei spożycie prywatne,
które zgodnie z prognozą makroekonomiczną wzrośnie nominalnie w 2014 r. o 4,6%.
Dodatkowo na poziom dochodów z VAT wpływ będzie miał poziom wydatków sektora
publicznego ponoszonych na towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT, a więc
w szczególności na inwestycje. W przypadku inwestycji publicznych prognozuje się ich
nominalny spadek w stosunku do poziomu z 2013 r.
Na wysokość dochodów z VAT w 2014 r. wpływ będą również miały wprowadzone
zmiany systemowe. Głównym założeniem jest utrzymanie stawek VAT na aktualnym
poziomie. Kolejną planowaną zmianą jest likwidacja systemu zwrotu osobom fizycznym

26
części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Likwidacja tej ulgi będzie
powiązana z wprowadzeniem rozwiązań zawartych w projekcie ustawy o pomocy państwa
w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych.
Ujemny wpływ na dochody z VAT będzie miało wygaśnięcie z końcem 2013 r. decyzji
Rady (2010/581/UE) z dnia 27.09.2010 r. oraz rozwiązań stosowanych zgodnie
z art. 177 dyrektywy VAT, w wyniku czego Polska od 1 stycznia 2014 r. traci prawo
do ograniczania prawa do odliczeń przy zakupie tzw. samochodów z kratką oraz paliw
do tych samochodów na dotychczasowych zasadach.
3.2. Podatek akcyzowy
Prognozowane w 2014 r. dochody budżetu państwa z podatku akcyzowego wynoszą
62.080.000 tys. zł, co oznacza 3,8% wzrost w stosunku do prognozowanego wykonania
w 2013 r. Relacja dochodów budżetu państwa z tego źródła do PKB wyniesie w 2014 r. 3,6%
i pozostanie na poziomie z 2013 r.
Prognoza dochodów z podatku akcyzowego w 2014 r. została sporządzona przy
uwzględnieniu aktualnej projekcji wskaźników makroekonomicznych, prognozy zmiany
wielkości sprzedaży głównych wyrobów akcyzowych oraz skutku zmiany systemowej
dotyczącej wzrostu stawki akcyzy na wyroby spirytusowe o 15% oraz na papierosy o 5%.
Stopniowe podwyższanie stawki akcyzy na papierosy podyktowane jest koniecznością
osiągnięcia docelowego unijnego minimum podatkowego na papierosy, które zgodnie
z przepisami UE od 1 stycznia 2014 r. ma wynosić co najmniej 60% średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży i nie mniej niż 90 euro za 1000 papierosów, jednakże Polska
korzysta z derogacji na stosowanie ww. minimum do końca 2017 r.
Od 1 listopada 2013 r. planowane jest wprowadzenie opodatkowania podatkiem
akcyzowym gazu ziemnego do celów opałowych w związku z wygaśnięciem zwolnienia
obowiązujacego do 31 paździenika 2013 r. Zmiana wynika z postanowień dyrektywy Rady
2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących
opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, zgodnie z którymi Polska
powinna do 31 października 2013 r. dostosować do przepisów unijnych krajowy poziom
opodatkowania gazu ziemnego do celów opałowych. Wraz z końcem tego okresu, planuje
się wprowadzenie pełnego, wynikającego z dyrektywy Rady 2003/96/WE, katalogu zwolnień
z podatku akcyzowego od gazu ziemnego.



27
3.3. Podatek od gier
Dochody budżetu państwa na 2014 r. prognozowane są w wysokości 1.250.000 tys. zł.
Prognozowana wysokość dochodów z podatku od gier uwzględnia zmiany systemowe
wynikające z ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Założono stopniową
likwidację punktów gier na automatach o niskich wygranych.
3.4. Podatek dochodowy od osób prawnych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych w 2014 r.
prognozowane są w wysokości 23.250.000 tys. zł, co oznacza, że dochody te wzrosną
o 5,7% w stosunku do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja tych dochodów
do PKB w 2014 r. wyniesie 1,4% w porównaniu z 1,3% w 2013 r.
Prognozowany poziom dochodów podatkowych jest wynikiem przyjętych założeń
co do kształtowania się w przyszłym roku zysku osób prawnych. Zakładane przyspieszenie
wzrostu popytu krajowego pozwala spodziewać się poprawy przychodów przedsiębiorstw.
Ponadto przyjęty scenariusz kształtowania się popytu w UE, tj. na rynku na który trafia
ok. 80% polskiego eksportu pozwala oczekiwać, że realny wzrost eksportu dóbr i usług
w Polsce przyspieszy w 2014 r. do 4,3%. Zakłada się, że w horyzoncie prognozy realne
tempo wzrostu eksportu w Polsce pozostanie wyższe niż tempo wzrostu rynków
eksportowych, co oznacza utrzymanie obserwowanej od 2000 r. tendencji rosnącego udziału
polskiej produkcji w imporcie największych partnerów handlowych. Związane jest to m. in.
z przewidywanym kształtowaniem się kursu złotego i utrzymującą się znaczną poprawą
konkurencyjności w obszarze jednostkowych kosztów pracy polskich producentów.
Analizując powyższe czynniki przyjęto, że elastyczność pierwotnej podstawy do naliczania
podatku względem nominalnego PKB powinna w przyszłym roku ukształtować się
na poziomie wyższym niż w ostatnich dwóch latach i zbliżonym do poziomu
średniookresowego.
Na dochody do opodatkowania wpływają ponadto preferencje podatkowe w postaci
m.in. możliwości rozliczania strat z lat ubiegłych. Zgodnie z regulacjami ustawowymi okres
rozliczania strat ograniczony jest do 5 lat, jednakże w jednym roku nie można rozliczyć
więcej niż 50% strat z ostatnich 5-ciu lat. Biorąc pod uwagę, że poziom poniesionych strat
w latach 2009-2012 był znacząco wyższy niż w latach wcześniejszych (w porównaniu do lat
2005-2008 straty wykazane były ponad dwukrotnie wyższe) w 2014 r. przewiduje się wzrost
kwoty strat odliczanych od bieżącego zysku, co ograniczy wzrost wpływów podatkowych.
Odliczanie strat z lat ubiegłych zmniejsza bieżące zobowiązania podatkowe przedsiębiorstw.
Prognozując dochody z podatku dochodowego od osób prawnych uwzględniono również
włączenie spółek komandytowo-akcyjnych do zakresu podmiotowego ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych.

28
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: