Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-uzasadnienie
Innym elementem systemowym, który wpływa na bieżący poziom dochodów
podatkowych jest możliwość skorzystania przez podatników z uproszczonej formy płatności
zaliczek na podatek2 w trakcie trwania roku podatkowego. Oznacza to, że podatnicy, którzy
wybiorą tę formę wpłacania zaliczek, będą wpłacali podatek w oparciu o podatek należny
wykazany w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym
zeznaniu nie wykazali podatku należnego, będą wpłacali zaliczki miesięczne wynikające
z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty
zaliczek w uproszczonej formie. Ostateczne rozliczenie podatku następuje po zakończeniu
roku podatkowego – w tzw. rozliczeniu rocznym.
3.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2014 r.
prognozowane są w wysokości 43.700.000 tys. zł, co oznacza wzrost o 6,8% w stosunku
do oczekiwanego wykonania w 2013 r. Prognozowana relacja dochodów budżetu państwa
z podatku dochodowego od osób fizycznych do PKB wyniesie w 2014 r. 2,5% i pozostanie
na poziomie z roku poprzedniego.
Na potrzeby prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
na 2014 r. przyjęto, jako indykatory bazy podatkowej, m.in. prognozy następujących
wielkości makroekonomicznych:
− nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 3,5%,
− nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego systemu
ubezpieczeń społecznych o 2,8%; nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury
i renty rolników indywidualnych o 2,2%,
− spadek zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,1%,
− spadek liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych
o 0,1%; spadek liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych o 1,9%,
− średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 2,4%.
Istotna część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskiwana jest
od dochodu osób prowadzących działalność gospodarczą. Wpływy z tego tytułu są
determinowane głównie bieżącą sytuacją gospodarczą oraz mechanizmami takimi jak
2 Zasada ta sprowadza się do tego, że w trakcie roku podatnik opłaca stałą zaliczkę na podatek w wysokości
1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego złożonego w roku poprzednim (tj. za rok
poprzedni w stosunku do roku złożenia zeznania).
29
rozliczenie roczne i odliczanie strat z lat poprzednich (takie same jak w przypadku podatku
dochodowego od osób prawnych).
Największą część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych stanowią
wpływy
z
podatku
rozliczanego
według
skali
podatkowej.
Należy
zaznaczyć,
że najważniejsze parametry systemu podatkowego, tj. progi podatkowe, kwota
zmniejszająca podatek, kwoty zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu oraz
większość limitów ulg podatkowych pozostają na niezmienionym poziomie, co przy wzroście
podstawy opodatkowania (tj. np. funduszu wynagrodzeń, emerytur i rent) oznacza wzrost
efektywnej stawki podatkowej. W ujęciu makroekonomicznym główną częścią podstawy
opodatkowania jest w tym przypadku łączny fundusz wynagrodzeń, emerytur i rent, którego
nominalny wzrost w 2014 r. jest prognozowany na poziomie 3,1%.
Od 2013 r. wprowadzono zmiany (mające wpływ na dochody budżetu państwa
w 2014 r.) w zakresie:
− ograniczenia 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i praw
pokrewnych, poprzez wprowadzenie rocznego limitu, który wyniesie ½ kwoty podstawy
opodatkowania określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 42.764 zł,
− ograniczenia ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet,
− zmian w zakresie ulgi z tytułu wychowywania dzieci.
W prognozie dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
uwzględniono także zmianę wysokości udziału jednostek samorządu terytorialnego
we wpływach z tego tytułu, wynikającą ze zmiany wysokości udziału gmin (wzrost z 37,42%
do 37,53%).
3.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin
W 2014 r. wpływy z podatku od wydobycia niektórych kopalin wyniosą 2.000.000 tys. zł.
W prognozie wpływów z tego tytułu uwzględniono następujące czynniki wpływające
na stawkę podatku tj. kurs dolara amerykańskiego oraz cenę miedzi i srebra na giełdach
referencyjnych w Londynie.
4. Dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody niepodatkowe wyniosą 27.278.107 tys. zł,
co oznacza 22,0% spadku w stosunku do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja
dochodów niepodatkowych do PKB w 2014 r. wyniesie 1,6%, w porównaniu z 2,1% w 2013 r.
30
Dochody niepodatkowe w latach 2012-2014 przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2012
2013
2014
Nowelizacja
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody niepodatkowe
z tego:
tys. zł
37.143.234
34.978.684
27.278.107
Dywidendy i wpłaty z zysku
8.208.039
6.925.513
5.137.850
Cło
1.974.013
2.001.000
2.003.000
Wpłaty z zysku NBP
8.205.285
5.264.040
0
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody
niepodatkowe
16.348.047
18.404.869
17.631.276
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
2.407.851
2.383.262
2.505.981
Dynamika nominalna dochodów niepodatkowych
%
115,1
94,2
78,0
Dynamika realna dochodów niepodatkowych
%
111,0
92,7
76,2
W relacji do PKB
%
2,3
2,1
1,6
4.1. Dywidendy i wpłaty z zysku
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z tytułu dywidend i wpłat z zysku wyniosą
5.137.850 tys. zł, co oznacza 25,8% spadek w stosunku do prognozowanego wykonania
w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r. wyniesie 0,3%, w porównaniu
z 0,4% w 2013 r.
Na dochody budżetu państwa z tytułu dywidend i wpłat z zysku składają się następujące
pozycje:
− wpłaty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa,
− dywidendy od udziałów Skarbu Państwa w spółkach.
4.2. Cło
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z cła wyniosą 2.003.000 tys. zł, co oznacza 0,1%
wzrostu w stosunku do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego
tytułu do PKB w 2014 r. wyniesie 0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2013 r.
Do prognozy dochodów z cła w 2014 r. wykorzystano następujące wielkości
makroekonomiczne:
− import spoza obszaru krajów Unii Europejskiej – 69.562 mln EURO,
− stawkę celną na poziomie 0,72 %,
− średni kurs złotego – 4,00 PLN/EUR.
31
4.3. Wpłata z zysku NBP
W 2013 r. dochody budżetu państwa z tytułu wpłaty z zysku Narodowego Banku
Polskiego wyniosły 5.264.040 tys. zł. Wpłata z zysku NBP do budżetu państwa w 2013 r.
stanowiła kwotę ostatecznego rozliczenia zysku NBP wypracowanego w 2012 r.
(5.541.095 tys. zł) pomniejszonego o odpis na fundusz rezerwowy banku centralnego
(277.05 tys. zł). Jednorazowa wpłata z zysku uzyskanego w 2012 r. nastąpiła w czerwcu
2013 r., po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego NBP przez Radę Ministrów
i jest wykonaniem dochodów budżetu państwa z tego tytułu za cały 2013 r.
W 2014 r. nie przewiduje się wpływów do budżetu państwa pochodzących z wpłaty
z zysku NBP. Plan finansowy NBP na rok 2013 zakłada ukształtowanie się wyniku
finansowego banku centralnego na poziomie -4.400.700 tys. zł., co przekłada się na brak
wpłaty do budżetu państwa Należy jednak zaznaczyć, że wykonanie wyniku finansowego
NBP na poziomie zaplanowanym charakteryzuje duża niepewność, ze względu
na wrażliwość poszczególnych pozycji rachunku zysków i strat na zmiany czynników
pozostających poza kontrolą banku centralnego, w tym w szczególności kursu złotego
do walut obcych, w których utrzymywane są rezerwy dewizowe, stóp procentowych
na światowych rynkach finansowych, a także płynności sektora bankowego.
4.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z opłat, grzywien, odsetek i innych dochodów
niepodatkowych wyniosą 17.631.276 tys. zł, co oznacza 4,2% spadek w stosunku
do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r.
wyniesie 1,0%, w porównaniu z 1,1% w 2013 r.
Istotniejsze dochody uzyskiwane są w działach:
− Obsługa długu publicznego, w zakresie długu krajowego, którego głównymi dochodami
są dochody, o których mowa w art. 111 pkt 17 ustawy o finansach publicznych,
ze sprzedaży i zamiany obligacji skarbowych, dochody od środków na rachunkach
bankowych, które stanowią odsetki od środków znajdujących się na depozytach
Ministerstwa Finansów prowadzonych przez Agentów Emisji, dochody z tytułu odsetek
od pożyczek udzielonych przez Skarb Państwa KUKE S.A., dochody z tytułu udzielonych
gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa, dochody z tytułu odsetek od pożyczek
udzielonych
publicznym
zakładom
opieki
zdrowotnej,
jednostkom
samorządu
terytorialnego, jednostkom sektora finansów publicznych (na prefinansowanie
programów, działań i projektów) oraz od pożyczek udzielanych przez BGK dotyczących
prefinansowania w zakresie wspólnej polityki rolnej,
32
− Gospodarka mieszkaniowa, w którym ujęte są dochody uzyskiwane z gospodarowania
Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, opłat za zarząd i wieczyste użytkowanie
nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu
Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania
wieczystego nieruchomości,
− Wymiar sprawiedliwości, w którym gromadzone są dochody z:
−
opłat sądowych, które obejmują w szczególności opłaty i koszty sądowe oraz inne
opłaty uiszczane na rzecz Skarbu Państwa z tytułu postępowania sądowego, opłaty
za czynności egzekucyjne i opłaty za zabezpieczenie należności, jednorazowe
opłaty egzaminacyjne,
−
grzywien, które obejmują grzywny, mandaty oraz kary pieniężne od ludności,
wymierzane i pobierane przez sądy oraz grzywny i kary pieniężne wymierzane
na podstawie ustawy Kodeks karny skarbowy.
− Administracja publiczna, w którym ujęte są dochody uzyskiwane głównie z tytułu
grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, w tym przede
wszystkim mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy Policji, wpływów z różnych
opłat oraz wpływów z usług,
− Transport i łączność, którego głównymi dochodami są wpływy z opłat za dokonanie
rezerwacji częstotliwości, jeżeli wybór podmiotu nastąpił w drodze przetargu / aukcji oraz
za prawo wykorzystywania częstotliwości i dysponowania częstotliwością w rezerwacji,
a także z opłat za udzielone koncesje w działalności telekomunikacyjnej.
Ponadto w 2014 r. zaplanowano dochody w wysokości ok. 1,024 mld zł ze sprzedaży
na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Podstawą do planowania dochodów
z aukcji jest art. 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz
zmieniającej
dyrektywę
Rady
96/61/WE
zmienianej
dyrektywą
2009/29/WE,
implementowanej ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
W 2014 r. planowana jest wpłata do budżetu państwa z zysku Banku Gospodarstwa
Krajowego w wysokości 400 mln zł.
Dodatkowo w omawianym tytule dochodowym zawarte są dochody zagraniczne, które
w 2014 r. prognozuje się w kwocie 43.970 tys. zł, z tego:
− odsetki i opłaty od udzielonych przez Polskę kredytów i pożyczek zagranicznych oraz
odsetki od rachunków specjalnych w wysokości 33.352 tys. zł,
− odsetki od Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu udostępnionego kredytu
zagranicznego z Banku Rozwoju Rady Europy w wysokości 9.418 tys. zł,
33
podatkowych jest możliwość skorzystania przez podatników z uproszczonej formy płatności
zaliczek na podatek2 w trakcie trwania roku podatkowego. Oznacza to, że podatnicy, którzy
wybiorą tę formę wpłacania zaliczek, będą wpłacali podatek w oparciu o podatek należny
wykazany w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym
zeznaniu nie wykazali podatku należnego, będą wpłacali zaliczki miesięczne wynikające
z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty
zaliczek w uproszczonej formie. Ostateczne rozliczenie podatku następuje po zakończeniu
roku podatkowego – w tzw. rozliczeniu rocznym.
3.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2014 r.
prognozowane są w wysokości 43.700.000 tys. zł, co oznacza wzrost o 6,8% w stosunku
do oczekiwanego wykonania w 2013 r. Prognozowana relacja dochodów budżetu państwa
z podatku dochodowego od osób fizycznych do PKB wyniesie w 2014 r. 2,5% i pozostanie
na poziomie z roku poprzedniego.
Na potrzeby prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
na 2014 r. przyjęto, jako indykatory bazy podatkowej, m.in. prognozy następujących
wielkości makroekonomicznych:
− nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 3,5%,
− nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego systemu
ubezpieczeń społecznych o 2,8%; nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury
i renty rolników indywidualnych o 2,2%,
− spadek zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,1%,
− spadek liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych
o 0,1%; spadek liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych o 1,9%,
− średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 2,4%.
Istotna część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskiwana jest
od dochodu osób prowadzących działalność gospodarczą. Wpływy z tego tytułu są
determinowane głównie bieżącą sytuacją gospodarczą oraz mechanizmami takimi jak
2 Zasada ta sprowadza się do tego, że w trakcie roku podatnik opłaca stałą zaliczkę na podatek w wysokości
1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego złożonego w roku poprzednim (tj. za rok
poprzedni w stosunku do roku złożenia zeznania).
29
rozliczenie roczne i odliczanie strat z lat poprzednich (takie same jak w przypadku podatku
dochodowego od osób prawnych).
Największą część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych stanowią
wpływy
z
podatku
rozliczanego
według
skali
podatkowej.
Należy
zaznaczyć,
że najważniejsze parametry systemu podatkowego, tj. progi podatkowe, kwota
zmniejszająca podatek, kwoty zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu oraz
większość limitów ulg podatkowych pozostają na niezmienionym poziomie, co przy wzroście
podstawy opodatkowania (tj. np. funduszu wynagrodzeń, emerytur i rent) oznacza wzrost
efektywnej stawki podatkowej. W ujęciu makroekonomicznym główną częścią podstawy
opodatkowania jest w tym przypadku łączny fundusz wynagrodzeń, emerytur i rent, którego
nominalny wzrost w 2014 r. jest prognozowany na poziomie 3,1%.
Od 2013 r. wprowadzono zmiany (mające wpływ na dochody budżetu państwa
w 2014 r.) w zakresie:
− ograniczenia 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i praw
pokrewnych, poprzez wprowadzenie rocznego limitu, który wyniesie ½ kwoty podstawy
opodatkowania określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 42.764 zł,
− ograniczenia ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet,
− zmian w zakresie ulgi z tytułu wychowywania dzieci.
W prognozie dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
uwzględniono także zmianę wysokości udziału jednostek samorządu terytorialnego
we wpływach z tego tytułu, wynikającą ze zmiany wysokości udziału gmin (wzrost z 37,42%
do 37,53%).
3.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin
W 2014 r. wpływy z podatku od wydobycia niektórych kopalin wyniosą 2.000.000 tys. zł.
W prognozie wpływów z tego tytułu uwzględniono następujące czynniki wpływające
na stawkę podatku tj. kurs dolara amerykańskiego oraz cenę miedzi i srebra na giełdach
referencyjnych w Londynie.
4. Dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody niepodatkowe wyniosą 27.278.107 tys. zł,
co oznacza 22,0% spadku w stosunku do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja
dochodów niepodatkowych do PKB w 2014 r. wyniesie 1,6%, w porównaniu z 2,1% w 2013 r.
30
Dochody niepodatkowe w latach 2012-2014 przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2012
2013
2014
Nowelizacja
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody niepodatkowe
z tego:
tys. zł
37.143.234
34.978.684
27.278.107
Dywidendy i wpłaty z zysku
8.208.039
6.925.513
5.137.850
Cło
1.974.013
2.001.000
2.003.000
Wpłaty z zysku NBP
8.205.285
5.264.040
0
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody
niepodatkowe
16.348.047
18.404.869
17.631.276
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
2.407.851
2.383.262
2.505.981
Dynamika nominalna dochodów niepodatkowych
%
115,1
94,2
78,0
Dynamika realna dochodów niepodatkowych
%
111,0
92,7
76,2
W relacji do PKB
%
2,3
2,1
1,6
4.1. Dywidendy i wpłaty z zysku
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z tytułu dywidend i wpłat z zysku wyniosą
5.137.850 tys. zł, co oznacza 25,8% spadek w stosunku do prognozowanego wykonania
w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r. wyniesie 0,3%, w porównaniu
z 0,4% w 2013 r.
Na dochody budżetu państwa z tytułu dywidend i wpłat z zysku składają się następujące
pozycje:
− wpłaty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa,
− dywidendy od udziałów Skarbu Państwa w spółkach.
4.2. Cło
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z cła wyniosą 2.003.000 tys. zł, co oznacza 0,1%
wzrostu w stosunku do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego
tytułu do PKB w 2014 r. wyniesie 0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2013 r.
Do prognozy dochodów z cła w 2014 r. wykorzystano następujące wielkości
makroekonomiczne:
− import spoza obszaru krajów Unii Europejskiej – 69.562 mln EURO,
− stawkę celną na poziomie 0,72 %,
− średni kurs złotego – 4,00 PLN/EUR.
31
4.3. Wpłata z zysku NBP
W 2013 r. dochody budżetu państwa z tytułu wpłaty z zysku Narodowego Banku
Polskiego wyniosły 5.264.040 tys. zł. Wpłata z zysku NBP do budżetu państwa w 2013 r.
stanowiła kwotę ostatecznego rozliczenia zysku NBP wypracowanego w 2012 r.
(5.541.095 tys. zł) pomniejszonego o odpis na fundusz rezerwowy banku centralnego
(277.05 tys. zł). Jednorazowa wpłata z zysku uzyskanego w 2012 r. nastąpiła w czerwcu
2013 r., po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego NBP przez Radę Ministrów
i jest wykonaniem dochodów budżetu państwa z tego tytułu za cały 2013 r.
W 2014 r. nie przewiduje się wpływów do budżetu państwa pochodzących z wpłaty
z zysku NBP. Plan finansowy NBP na rok 2013 zakłada ukształtowanie się wyniku
finansowego banku centralnego na poziomie -4.400.700 tys. zł., co przekłada się na brak
wpłaty do budżetu państwa Należy jednak zaznaczyć, że wykonanie wyniku finansowego
NBP na poziomie zaplanowanym charakteryzuje duża niepewność, ze względu
na wrażliwość poszczególnych pozycji rachunku zysków i strat na zmiany czynników
pozostających poza kontrolą banku centralnego, w tym w szczególności kursu złotego
do walut obcych, w których utrzymywane są rezerwy dewizowe, stóp procentowych
na światowych rynkach finansowych, a także płynności sektora bankowego.
4.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2014 r. dochody z opłat, grzywien, odsetek i innych dochodów
niepodatkowych wyniosą 17.631.276 tys. zł, co oznacza 4,2% spadek w stosunku
do prognozowanego wykonania w 2013 r. Relacja dochodów z tego tytułu do PKB w 2014 r.
wyniesie 1,0%, w porównaniu z 1,1% w 2013 r.
Istotniejsze dochody uzyskiwane są w działach:
− Obsługa długu publicznego, w zakresie długu krajowego, którego głównymi dochodami
są dochody, o których mowa w art. 111 pkt 17 ustawy o finansach publicznych,
ze sprzedaży i zamiany obligacji skarbowych, dochody od środków na rachunkach
bankowych, które stanowią odsetki od środków znajdujących się na depozytach
Ministerstwa Finansów prowadzonych przez Agentów Emisji, dochody z tytułu odsetek
od pożyczek udzielonych przez Skarb Państwa KUKE S.A., dochody z tytułu udzielonych
gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa, dochody z tytułu odsetek od pożyczek
udzielonych
publicznym
zakładom
opieki
zdrowotnej,
jednostkom
samorządu
terytorialnego, jednostkom sektora finansów publicznych (na prefinansowanie
programów, działań i projektów) oraz od pożyczek udzielanych przez BGK dotyczących
prefinansowania w zakresie wspólnej polityki rolnej,
32
− Gospodarka mieszkaniowa, w którym ujęte są dochody uzyskiwane z gospodarowania
Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, opłat za zarząd i wieczyste użytkowanie
nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu
Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania
wieczystego nieruchomości,
− Wymiar sprawiedliwości, w którym gromadzone są dochody z:
−
opłat sądowych, które obejmują w szczególności opłaty i koszty sądowe oraz inne
opłaty uiszczane na rzecz Skarbu Państwa z tytułu postępowania sądowego, opłaty
za czynności egzekucyjne i opłaty za zabezpieczenie należności, jednorazowe
opłaty egzaminacyjne,
−
grzywien, które obejmują grzywny, mandaty oraz kary pieniężne od ludności,
wymierzane i pobierane przez sądy oraz grzywny i kary pieniężne wymierzane
na podstawie ustawy Kodeks karny skarbowy.
− Administracja publiczna, w którym ujęte są dochody uzyskiwane głównie z tytułu
grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, w tym przede
wszystkim mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy Policji, wpływów z różnych
opłat oraz wpływów z usług,
− Transport i łączność, którego głównymi dochodami są wpływy z opłat za dokonanie
rezerwacji częstotliwości, jeżeli wybór podmiotu nastąpił w drodze przetargu / aukcji oraz
za prawo wykorzystywania częstotliwości i dysponowania częstotliwością w rezerwacji,
a także z opłat za udzielone koncesje w działalności telekomunikacyjnej.
Ponadto w 2014 r. zaplanowano dochody w wysokości ok. 1,024 mld zł ze sprzedaży
na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Podstawą do planowania dochodów
z aukcji jest art. 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz
zmieniającej
dyrektywę
Rady
96/61/WE
zmienianej
dyrektywą
2009/29/WE,
implementowanej ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
W 2014 r. planowana jest wpłata do budżetu państwa z zysku Banku Gospodarstwa
Krajowego w wysokości 400 mln zł.
Dodatkowo w omawianym tytule dochodowym zawarte są dochody zagraniczne, które
w 2014 r. prognozuje się w kwocie 43.970 tys. zł, z tego:
− odsetki i opłaty od udzielonych przez Polskę kredytów i pożyczek zagranicznych oraz
odsetki od rachunków specjalnych w wysokości 33.352 tys. zł,
− odsetki od Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu udostępnionego kredytu
zagranicznego z Banku Rozwoju Rady Europy w wysokości 9.418 tys. zł,
33
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik

-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
1779-strategia
› Pobierz plik

-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei