eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

Dochody, wydatki, deficyt
Na obecnym etapie realizacji budżetu państwa zakłada się, że zarówno dochody, jak
i wydatki zostaną wykonane na poziomie zgodnym z projektem nowelizacji ustawy
budżetowej.
Przewiduje się, że w 2013 r.:
a) deficyt budżetu państwa wyniesie 51.565,0 mln zł,
b) nadwyżka budżetu środków europejskich wyniesie 6.154,5 mln zł,
c) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wyniesie 9.432,3 mln zł,
Planuje się, że finansowanie krajowe ukształtuje się na poziomie 29.014,1 mln zł,
a finansowanie zagraniczne wyniesie 25.828,7 mln zł.
Finansowanie krajowe
Na kształtowanie się salda finansowania krajowego w wysokości 29.014,1 mln zł złożą
się następujące pozycje:
a) dodatnie saldo z tytułu sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych
w wysokości 33.801,6 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych pożyczek w wysokości 12.071,1 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 49,3 mln zł,
d) dodatnie saldo pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 916,0 mln zł,
e) dodatnie saldo środków pozostających na rachunkach budżetu państwa na początek
i koniec roku w wysokości 6.417,1 mln zł.

Saldo
sprzedaży
i
wykupu
skarbowych
papierów
wartościowych
wyniesie
33.801,6 mln zł, a na jego kształtowanie złożą się następujące pozycje:
a) ujemne saldo sprzedaży i wykupu bonów skarbowych w wysokości 5.845,4 mln zł,
b) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji rynkowych w wysokości 39.143,6 mln zł
będące wynikiem:
− dodatniego salda w obligacjach zmiennoprocentowych w wysokości 12.575,1 mln zł,
− dodatniego salda w obligacjach stałoprocentowych w wysokości 26.568,5 mln zł,
c) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji oszczędnościowych w wysokości
503,3 mln zł.

18
Finansowanie zagraniczne
Na kształtowanie się salda finansowania zagranicznego w wysokości 25.828,7 mln zł
złożą się następujące pozycje:
a) dodatnie
saldo
emisji
i
wykupu
obligacji
skarbowych
wyemitowanych
na międzynarodowych rynkach finansowych w wysokości 2.718,5 mln zł,
b) dodatnie saldo kredytów otrzymanych z międzynarodowych instytucji finansowych
w wysokości 10.178,2 mln zł,
c) dodatnie saldo z tytułu zarządzania środkami europejskimi w wysokości 5.700,0 mln zł,
d) ujemne saldo z tytułu udzielenia oraz spłaty kredytów i pożyczek udzielanych
na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw w wysokości
186,0 mln zł,
e) ujemne saldo z tytułu płatności związanych z udziałami Skarbu Państwa
w międzynarodowych instytucjach finansowych w wysokości 440,2 mln zł,
f) dodatnie saldo z tytułu wpływów od podmiotów krajowych na spłatę udostępnionych
kredytów zagranicznych w wysokości 63,0 mln zł,
g) dodatnie saldo przepływów związanych z rachunkiem walutowym w wysokości
7.795,1 mln zł.



19
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2014 r.
W projekcie ustawy budżetowej na 2014 rok w zakresie środków krajowych zaplanowano:
− dochody budżetu państwa na kwotę 276.912.224 tys. zł,
− wydatki budżetu państwa na kwotę 324.637.369 tys. zł,
− deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż 47.725.145 tys. zł.
Przedkładany projekt ustawy budżetowej na 2014 rok uwzględnia budżet środków
europejskich, w którym zaplanowano:
− dochody w wysokości 77.957.123 tys. zł,
− wydatki w wysokości 78.348.825 tys. zł,
− ujemny wynik budżetu środków europejskich w wysokości 391.702 tys. zł.
Dochody
Prognoza dochodów budżetu państwa na 2014 r. oparta jest na przewidywanej wyższej
niż w 2013 r. dynamice wzrostu PKB (2,5% w porównaniu do 1,5%). Determinanty prognozy
dochodów budżetu państwa szczegółowo zostały opisane w rozdziale IV – Dochody budżetu
państwa.
Rozwój sytuacji gospodarczej uwarunkowany jest przede wszystkim szacunkiem
następujących czynników makroekonomicznych: wzrostem PKB o 2,5% (w ujęciu realnym),
średniorocznym wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,4%), nominalnym
wzrostem wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 3,5%, spadkiem zatrudnienia
w gospodarce narodowej o 0,1% oraz wzrostem spożycia prywatnego o 4,6% (w ujęciu
nominalnym).
W 2014 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego
we wpływach z PIT wzrośnie w 2014 r. z 49,27% do 49,38%. W przypadku podatku CIT
udział jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2013 r., tj. 22,86%.
Wydatki
Ze względu na niestabilną sytuację ekonomiczną w Europie i na świecie budżet państwa
na rok 2014 tworzony był przy dość konserwatywnych założeniach. Równocześnie przy
konstruowaniu limitów wydatków budżetu państwa na rok 2014 w dalszym ciągu należy

1 Zgodnie z art. 89 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

21
uwzględniać konsekwencje przekroczenia przez deficyt sektora instytucji rządowych
i samorządowych w roku 2008 wartości referencyjnej 3% PKB. Powyższe determinuje
kontynuację działań mających na celu ograniczenie nadmiernego deficytu oraz stabilizację
finansów publicznych, przy uwzględnieniu określonych reguł ograniczenia wydatków budżetu
państwa.
W 2014 roku, analogicznie jak w latach ubiegłych pozostanie zamrożony fundusz
wynagrodzeń w jednostkach sektora finansów publicznych, z wyłączeniem sektora
samorządowego oraz wynagrodzeń pracowników publicznych szkół wyższych, które mają
rosnąć w nominalnym tempie 9,14% rocznie, tak aby w latach 2013-2015 ich wzrost osiągnął
łącznie 30%.
W kwocie wydatków budżetu państwa zaplanowano również środki na finansowanie
i współfinansowanie programów i projektów realizowanych z udziałem środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu
Spójności oraz funduszy unijnych finansujących Wspólną Politykę Rolną), a także środków
pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Z uwagi na fakt, że zgodnie z Konstytucją RP Rada Ministrów zobowiązana jest
do przesłania do Parlamentu ustawy budżetowej na rok przyszły do końca września,
a zmiana ustawy o finansach publicznych wprowadzająca stabilizującą regułę wydatkową
do tego czasu nie wejdzie w życie, w projekcie budżetu państwa na rok 2014 reguła została
zastosowana pomocniczo. Wiążące zastosowanie reguły nastąpi w projekcie budżetu
państwa na rok 2015.
Deficyt
W 2014 r. zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 47.725,1 mln zł oraz
deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 391,7 mln zł.
Na sfinansowanie deficytu budżetu państwa, deficytu budżetu środków europejskich oraz
ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w łącznej kwocie
54.984,5 mln zł złożą się:
a) saldo finansowania krajowego w kwocie 32.437,3 mln zł,
b) saldo finansowania zagranicznego w kwocie 22.547,2 mln zł.




22
Rozdział IV
Dochody budżetu państwa
1. Warunki realizacji dochodów budżetu państwa w 2013 r.
W 2013 r. szacuje się, że realne tempo wzrostu PKB w Polsce w 2013 r. wyniesie
1,5% i będzie o 0,4 pkt. proc. niższe niż w 2012 r., natomiast w ujęciu nominalnym będzie
niższe o 1,4 pkt proc. niż w 2012 r. Na poziom realizacji dochodów budżetu państwa
w 2013 r. wpływ ma również, mniej korzystna z punktu widzenia dochodów podatkowych,
struktura wzrostu PKB. W szczególności, w porównaniu do 2012 r. słabszy będzie nominalny
wzrost konsumpcji, wolniej będą rosły zakupy netto sektora finansów publicznych, przy
jednoczesnym nominalnym spadku inwestycji sektora publicznego. Ww. czynniki
w największej części oddziaływają na poziom dochodów z podatków pośrednich, głównego
źródła dochodów budżetu państwa. W 2013 r. nastąpi również spowolnienie tempa wzrostu
łącznego funduszu płac, wynagrodzeń, emerytur i rent, który według prognozy wzrośnie
w 2013 r. o 2,8%, wobec wzrostu w 2012 r. o 3,7%. Wzrost łącznego funduszu
wynagrodzeń, emerytur i rent bezpośrednio determinuje bazę podatku dochodowego
od osób fizycznych.
Opierając się na aktualnej prognozie makroekonomicznej oraz dotychczasowej realizacji
dochodów budżetu państwa, prognozowane dochody budżetu państwa w 2013 r. będą
o ok. 24 mld zł niższe niż przyjęto w ustawie budżetowej na 2013 r. Stosunkowo słabe
wykonanie dochodów podatkowych, spowodowane głównie niższym niż przewidywano
w ustawie budżetowej na 2013 r. wzrostem gospodarczym, spowodowało konieczność
przedstawienia przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy budżetowej na 2013 r.
Na planowane wykonanie dochodów budżetu państwa w 2013 r. składają się: niższe
wpływy z podatków, głównie VAT oraz wyższa niż planowano w ustawie budżetowej wpłata
z zysku Narodowego Banku Polskiego, która wynika z lepszego, niż pierwotnie
przewidywany przez NBP, wyniku finansowego osiągniętego w 2012 r.
Wyższe od pierwotnie prognozowanych są również dochody z dywidend.
2. Dochody budżetu państwa w 2014 r.
Na wzrost dochodów budżetu państwa w 2014 r. wpływ będą miały głównie czynniki
makroekonomiczne, w mniejszym stopniu efekty wynikające z planowanych na przyszły rok
zmian systemowych. Wskaźnikami makroekonomicznymi, które wykorzystywane są
do opracowania indykatorów bazy podatkowej, są:
− wzrost PKB (w ujęciu realnym o 2,5%),
− średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,4%),
− nominalny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej (3,5%),

23
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: