Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-uzasadnienie
do prywatyzacji. Przychody ze sprzedaż y akcji niektórych spółek z udziałem Skarbu
Państwa, które według dotychczasowych planów przewidziane były do prywatyzacji, mogą
zostać przeznaczone do realizacji Programu.
W dniu 27 grudnia 2012 r. Rada Ministrów wyraziła zgodę na wniesienie akcji spółek:
− Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA (do 10,10%),
− Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. (do 8,36%),
− Polska Grupa Energetyczna PGE S.A. (do 11,39%),
− Ciech S.A. (do 37,90%),
do spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. (PIR) lub Banku Gospodarstwa Krajowego.
Podkreślić jednak należ y, ż e ostateczna wielkość pakietów akcji ww. spółek, która
zostanie wniesiona do PIR uzależ niona będzie od potrzeb finansowych spółki, związanych
z zaangaż owaniem w realizację projektów inwestycyjnych. Rada Ministrów wyraziła zgodę
na wniesienie pakietów akcji ograniczając jedynie ich maksymalny poziom, zatem Minister
Skarbu Państwa ma moż liwość zbycia ich części i uzyskania przychodów z prywatyzacji
dla Skarbu Państwa.
W 2014 r. kontynuowane będą projekty, które mogą nie zakończyć się sukcesem
w ostatnim roku obowiązywania „Planu prywatyzacji na lata 2012-2013”, a w zależ ności
od bież ącej sytuacji na rynkach kapitałowych realizowane będą również transakcji giełdowe.
Prowadzenie procesów prywatyzacji w 2014 r. odbywać się będzie przy uwzględnieniu
zapisów zawartych w przyjętych przez Radę Ministrów strategiach i programach branż owych
oraz w ich aktualizacjach, które mając na względzie założ enia dotyczące polityki Państwa
wobec branż y, określają zasady i sposób zbywania pakietów akcji spółek istotnych
dla danego sektora, są to m.in.
− Polityka energetyczna Polski do 2030 roku,
− Program dla elektroenergetyki,
− Polityka Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce,
− Program działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007-2015.
Przekształcenia własnościowe spółek Skarbu Państwa uzależ nione są, w niektórych
przypadkach, od opracowania i wdroż enia kolejnej edycji strategii dla danej branż y.
W dniu 20 lipca 2013 r. weszła w ż ycie, opracowana w Ministerstwie Skarbu Państwa,
ustawa o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa
państwowego Polskie Linie Lotnicze “LOT” (Dz. U. z 2013 r. poz. 778). Uchylona ustawa
przewidywała zachowanie przez Skarb Państwa co najmniej 51% sumy głosów służ ących
1
89
całemu kapitałowi Spółki. Obecnie stosuje się w tym zakresie art. 4 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, który określa,
ż e państwa członkowskie UE lub obywatele tych państw powinni posiadać ponad 50%
udziałów w przedsiębiorstwie oraz skutecznie je kontrolować, bezpośrednio lub pośrednio
poprzez jedno lub więcej przedsiębiorstw pośredniczących, z wyjątkiem przypadków
zgodnych z postanowieniami umowy z państwem trzecim, których Wspólnota jest stroną.
Powyż sza zmiana umoż liwia znaczne poszerzenie katalogu podmiotów zainteresowanych
zaangaż owaniem kapitałowym w PLL LOT S.A. i tworzy korzystniejsze warunki dla transakcji
zbycia akcji Spółki. Pozwolić to moż e na sprzedaż nawet większościowego pakietu akcji
narodowego przewoźnika. W 2014 r. moż liwa będzie realizacja działań związanych
z przekształceniami własnościowymi spółek PLL LOT S.A., a takż e Eurolot S.A. i LS Airport
Services S.A.
Inne kierunki przekształceń własnościowych
W 2014 r., oprócz działań prywatyzacyjnych, planowana jest konsolidacja lub wniesienia
akcji/udziałów na podwyż szenie kapitału zakładowego innych podmiotów z udziałem Skarbu
Państwa, a takż e kontynuowanie procesów nieodpłatnego zbycia na rzecz jednostek
samorządu terytorialnego (komunalizacja). Zgodnie z obecnym stanem prawnym, Minister
Skarbu Państwa moż e dokonywać komunalizacji spółek Skarbu Państwa, powstałych
w drodze komercjalizacji (przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę Skarbu
Państwa). W celu rozszerzenia katalogu spółek, które mógłby zostać objęte procesami
komunalizacji w Ministerstwie Skarbu Państwa został opracowany projekt zmiany ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji, który umoż liwi dokonywanie bezpłatnego przekazywania
akcji/udziałów należ ących do Skarbu Państwa w spółkach powstałych w trybie innym niż
komercjalizacja.
4. Przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu dywidend przewidywane
na 2014 r.
Planowane przychody z prywatyzacji w 2014 r. szacowane są na poziomie 3,7 mld zł.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, z przychodów z prywatyzacji tworzy się
następujące państwowe fundusze celowe, na rachunkach których są gromadzone środki
w wysokości:
− Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 15% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
1
90
− Fundusz Reprywatyzacji – środki pochodzące ze sprzedaż y 5% akcji należ ących
do Skarbu Państwa w każ dej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz odsetki
od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Skarbu Państwa – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji oraz odsetki
od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Rezerwy Demograficznej – 40% uzyskanych z prywatyzacji przychodów
z ogólnej kwoty brutto pomniejszonej o kwoty obowiązkowych odpisów na Fundusz
Reprywatyzacji (art. 58 ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych),
− Wyodrębniony rachunek ministra właściwego do spraw pracy – rezerwa na cele
uwłaszczenia (art. 56 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Restrukturyzacja przemysłowego potencjału obronnego i modernizację techniczną Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 8 ustawy o wspieraniu restrukturyzacji
przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej),
− Odpis na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb
Państwa (art. 25a ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne).
Pozostałe środki przekazywane są do budż etu państwa.
Ponadto, podkreślić należ y, ż e realizacja zakładanych przychodów z prywatyzacji
uzależ niona jest takż e od zbycia pakietów akcji spółek będących w nadzorze innych
resortów, w tym akcji spółek sektora węgla kamiennego znajdujących się w nadzorze
Ministra Gospodarki.
Jednocześnie wstępnie szacuje się, iż w 2014 r. dochody z tytułu dywidend uzyskanych
ze spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą 4,6 mld zł.
5. Promocja prywatyzacji
W ramach promocji procesów prywatyzacyjnych w 2014 r. planowane są działania
w następujących obszarach:
1. Działania skierowane bezpośrednio do inwestorów poprzez organizację spotkań
Kierownictwa MSP z potencjalnymi beneficjentami Programu „Inwestycje Polskie”,
w celu przedstawienia założ eń i moż liwości inwestycyjnych Programu.
1
91
2. Pomoc
w
nawiązaniu
bezpośredniego
kontaktu
zainteresowanego
inwestora
z przedstawicielem MSP prowadzącym dany projekt prywatyzacyjny.
3. Działania promocyjne prowadzone w mediach:
− działania informacyjne skierowane do dziennikarzy na temat wydarzeń
prywatyzacyjnych i szeroko pojętej działalności statutowej MSP.
− prowadzenie projektów edukacyjnych promujących prywatyzację poprzez giełdę
oraz inwestowanie na giełdzie w ramach kampanii „Akcjonariat Obywatelski”.
1
92
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2014
Art. 1 – stosownie do art. 110 pkt 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych” ustala łączną kwotę prognozowanych
podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa i łączną kwotę planowanych
wydatków budżetu państwa a także kwotę planowanego deficytu budżetu państwa. Biorąc
pod uwagę, iż w trakcie wykonania budżetu państwa zarówno wykonanie dochodów jak
i relacja realizacji wydatków w stosunku do dochodów budżetu państwa kształtuje się
zmiennie, powodując w konsekwencji wahanie poziomu deficytu budżetu państwa, ust. 3
tego artykułu dookreśla termin, na który ustala się planowany deficyt budżetu państwa,
przypadający na ostatni dzień roku budżetowego, tj. na dzień 31 grudnia 2014 r.; dochody
i wydatki budżetu państwa prezentowane są w załącznikach nr 1 i 2.
Art. 2 – określa łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu środków europejskich
i łączną kwotę planowanych wydatków środków europejskich oraz wynik budżetu środków
europejskich, stosownie do art. 110 pkt 4-6 ustawy o finansach publicznych. Wprowadzenie
odrębnych załączników dotyczących budżetu środków europejskich wynika także z art. 117
ust. 1 wymienionej ustawy, zgodnie z którym budżet środków europejskich jest rocznym planem
dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów
finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt
4 lit b tiret drugie wyżej wymienionej ustawy, jak również postanowień art. 119 ustawy
o finansach publicznych, który stanowi o sposobie ujmowania w ustawie budżetowej
dochodów i wydatków budżetu środków europejskich. Dochody budżetu środków
europejskich określa załącznik nr 3 a wydatki załącznik nr 4.
Art. 3 – stosownie do postanowień art. 110 pkt 7-9 ustawy o finansach publicznych ustala
planowane przychody i rozchody budżetu państwa, których tytuły zostały wymienione
w załączniku nr 5 oraz planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa.
Planowane rozchody budżetu państwa, o których mowa w art. 110 pkt 8 ustawy o finansach
publicznych i w konsekwencji planowane przychody nie zawierają kwot z tytułu zobowiązań
finansowych zaciąganych i spłacanych przez Ministra Finansów, działającego w imieniu
Skarbu Państwa, w tym samym roku budżetowym. Zostały one z mocy art. 52 ust. 1a ustawy
o finansach publicznych wyłączone z limitu rozchodów budżetu państwa, a w konsekwencji
również z kwoty planowanych przychodów.
193
Państwa, które według dotychczasowych planów przewidziane były do prywatyzacji, mogą
zostać przeznaczone do realizacji Programu.
W dniu 27 grudnia 2012 r. Rada Ministrów wyraziła zgodę na wniesienie akcji spółek:
− Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA (do 10,10%),
− Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. (do 8,36%),
− Polska Grupa Energetyczna PGE S.A. (do 11,39%),
− Ciech S.A. (do 37,90%),
do spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. (PIR) lub Banku Gospodarstwa Krajowego.
Podkreślić jednak należ y, ż e ostateczna wielkość pakietów akcji ww. spółek, która
zostanie wniesiona do PIR uzależ niona będzie od potrzeb finansowych spółki, związanych
z zaangaż owaniem w realizację projektów inwestycyjnych. Rada Ministrów wyraziła zgodę
na wniesienie pakietów akcji ograniczając jedynie ich maksymalny poziom, zatem Minister
Skarbu Państwa ma moż liwość zbycia ich części i uzyskania przychodów z prywatyzacji
dla Skarbu Państwa.
W 2014 r. kontynuowane będą projekty, które mogą nie zakończyć się sukcesem
w ostatnim roku obowiązywania „Planu prywatyzacji na lata 2012-2013”, a w zależ ności
od bież ącej sytuacji na rynkach kapitałowych realizowane będą również transakcji giełdowe.
Prowadzenie procesów prywatyzacji w 2014 r. odbywać się będzie przy uwzględnieniu
zapisów zawartych w przyjętych przez Radę Ministrów strategiach i programach branż owych
oraz w ich aktualizacjach, które mając na względzie założ enia dotyczące polityki Państwa
wobec branż y, określają zasady i sposób zbywania pakietów akcji spółek istotnych
dla danego sektora, są to m.in.
− Polityka energetyczna Polski do 2030 roku,
− Program dla elektroenergetyki,
− Polityka Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce,
− Program działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007-2015.
Przekształcenia własnościowe spółek Skarbu Państwa uzależ nione są, w niektórych
przypadkach, od opracowania i wdroż enia kolejnej edycji strategii dla danej branż y.
W dniu 20 lipca 2013 r. weszła w ż ycie, opracowana w Ministerstwie Skarbu Państwa,
ustawa o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa
państwowego Polskie Linie Lotnicze “LOT” (Dz. U. z 2013 r. poz. 778). Uchylona ustawa
przewidywała zachowanie przez Skarb Państwa co najmniej 51% sumy głosów służ ących
1
89
całemu kapitałowi Spółki. Obecnie stosuje się w tym zakresie art. 4 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, który określa,
ż e państwa członkowskie UE lub obywatele tych państw powinni posiadać ponad 50%
udziałów w przedsiębiorstwie oraz skutecznie je kontrolować, bezpośrednio lub pośrednio
poprzez jedno lub więcej przedsiębiorstw pośredniczących, z wyjątkiem przypadków
zgodnych z postanowieniami umowy z państwem trzecim, których Wspólnota jest stroną.
Powyż sza zmiana umoż liwia znaczne poszerzenie katalogu podmiotów zainteresowanych
zaangaż owaniem kapitałowym w PLL LOT S.A. i tworzy korzystniejsze warunki dla transakcji
zbycia akcji Spółki. Pozwolić to moż e na sprzedaż nawet większościowego pakietu akcji
narodowego przewoźnika. W 2014 r. moż liwa będzie realizacja działań związanych
z przekształceniami własnościowymi spółek PLL LOT S.A., a takż e Eurolot S.A. i LS Airport
Services S.A.
Inne kierunki przekształceń własnościowych
W 2014 r., oprócz działań prywatyzacyjnych, planowana jest konsolidacja lub wniesienia
akcji/udziałów na podwyż szenie kapitału zakładowego innych podmiotów z udziałem Skarbu
Państwa, a takż e kontynuowanie procesów nieodpłatnego zbycia na rzecz jednostek
samorządu terytorialnego (komunalizacja). Zgodnie z obecnym stanem prawnym, Minister
Skarbu Państwa moż e dokonywać komunalizacji spółek Skarbu Państwa, powstałych
w drodze komercjalizacji (przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę Skarbu
Państwa). W celu rozszerzenia katalogu spółek, które mógłby zostać objęte procesami
komunalizacji w Ministerstwie Skarbu Państwa został opracowany projekt zmiany ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji, który umoż liwi dokonywanie bezpłatnego przekazywania
akcji/udziałów należ ących do Skarbu Państwa w spółkach powstałych w trybie innym niż
komercjalizacja.
4. Przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu dywidend przewidywane
na 2014 r.
Planowane przychody z prywatyzacji w 2014 r. szacowane są na poziomie 3,7 mld zł.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, z przychodów z prywatyzacji tworzy się
następujące państwowe fundusze celowe, na rachunkach których są gromadzone środki
w wysokości:
− Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 15% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
1
90
− Fundusz Reprywatyzacji – środki pochodzące ze sprzedaż y 5% akcji należ ących
do Skarbu Państwa w każ dej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz odsetki
od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Skarbu Państwa – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji oraz odsetki
od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Rezerwy Demograficznej – 40% uzyskanych z prywatyzacji przychodów
z ogólnej kwoty brutto pomniejszonej o kwoty obowiązkowych odpisów na Fundusz
Reprywatyzacji (art. 58 ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych),
− Wyodrębniony rachunek ministra właściwego do spraw pracy – rezerwa na cele
uwłaszczenia (art. 56 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Restrukturyzacja przemysłowego potencjału obronnego i modernizację techniczną Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 8 ustawy o wspieraniu restrukturyzacji
przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej),
− Odpis na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb
Państwa (art. 25a ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne).
Pozostałe środki przekazywane są do budż etu państwa.
Ponadto, podkreślić należ y, ż e realizacja zakładanych przychodów z prywatyzacji
uzależ niona jest takż e od zbycia pakietów akcji spółek będących w nadzorze innych
resortów, w tym akcji spółek sektora węgla kamiennego znajdujących się w nadzorze
Ministra Gospodarki.
Jednocześnie wstępnie szacuje się, iż w 2014 r. dochody z tytułu dywidend uzyskanych
ze spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą 4,6 mld zł.
5. Promocja prywatyzacji
W ramach promocji procesów prywatyzacyjnych w 2014 r. planowane są działania
w następujących obszarach:
1. Działania skierowane bezpośrednio do inwestorów poprzez organizację spotkań
Kierownictwa MSP z potencjalnymi beneficjentami Programu „Inwestycje Polskie”,
w celu przedstawienia założ eń i moż liwości inwestycyjnych Programu.
1
91
2. Pomoc
w
nawiązaniu
bezpośredniego
kontaktu
zainteresowanego
inwestora
z przedstawicielem MSP prowadzącym dany projekt prywatyzacyjny.
3. Działania promocyjne prowadzone w mediach:
− działania informacyjne skierowane do dziennikarzy na temat wydarzeń
prywatyzacyjnych i szeroko pojętej działalności statutowej MSP.
− prowadzenie projektów edukacyjnych promujących prywatyzację poprzez giełdę
oraz inwestowanie na giełdzie w ramach kampanii „Akcjonariat Obywatelski”.
1
92
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2014
Art. 1 – stosownie do art. 110 pkt 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych” ustala łączną kwotę prognozowanych
podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa i łączną kwotę planowanych
wydatków budżetu państwa a także kwotę planowanego deficytu budżetu państwa. Biorąc
pod uwagę, iż w trakcie wykonania budżetu państwa zarówno wykonanie dochodów jak
i relacja realizacji wydatków w stosunku do dochodów budżetu państwa kształtuje się
zmiennie, powodując w konsekwencji wahanie poziomu deficytu budżetu państwa, ust. 3
tego artykułu dookreśla termin, na który ustala się planowany deficyt budżetu państwa,
przypadający na ostatni dzień roku budżetowego, tj. na dzień 31 grudnia 2014 r.; dochody
i wydatki budżetu państwa prezentowane są w załącznikach nr 1 i 2.
Art. 2 – określa łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu środków europejskich
i łączną kwotę planowanych wydatków środków europejskich oraz wynik budżetu środków
europejskich, stosownie do art. 110 pkt 4-6 ustawy o finansach publicznych. Wprowadzenie
odrębnych załączników dotyczących budżetu środków europejskich wynika także z art. 117
ust. 1 wymienionej ustawy, zgodnie z którym budżet środków europejskich jest rocznym planem
dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów
finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt
4 lit b tiret drugie wyżej wymienionej ustawy, jak również postanowień art. 119 ustawy
o finansach publicznych, który stanowi o sposobie ujmowania w ustawie budżetowej
dochodów i wydatków budżetu środków europejskich. Dochody budżetu środków
europejskich określa załącznik nr 3 a wydatki załącznik nr 4.
Art. 3 – stosownie do postanowień art. 110 pkt 7-9 ustawy o finansach publicznych ustala
planowane przychody i rozchody budżetu państwa, których tytuły zostały wymienione
w załączniku nr 5 oraz planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa.
Planowane rozchody budżetu państwa, o których mowa w art. 110 pkt 8 ustawy o finansach
publicznych i w konsekwencji planowane przychody nie zawierają kwot z tytułu zobowiązań
finansowych zaciąganych i spłacanych przez Ministra Finansów, działającego w imieniu
Skarbu Państwa, w tym samym roku budżetowym. Zostały one z mocy art. 52 ust. 1a ustawy
o finansach publicznych wyłączone z limitu rozchodów budżetu państwa, a w konsekwencji
również z kwoty planowanych przychodów.
193
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik