Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-uzasadnienie
ograniczenia wydatków, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu deficytu, ma zapewnić
sprawne wykonywanie zadań państwa w warunkach dekoniunktury.
W roku 2014, przede wszystkim na skutek podjętych działań fiskalnych oraz
korzystniejszych uwarunkowań makroekonomicznych, oczekuje się poprawy sytuacji sektora
finansów publicznych, co znajduje odzwierciedlenie w obniżeniu planowanego deficytu
sektora finansów publicznych w stosunku do roku 2013 z 4,1% PKB do ok. 3,6% PKB.
Równocześnie należy podkreślić, że prezentowany tu wynik sektora finansów
publicznych oparty jest na założeniu pełnej realizacji planowanych wydatków. Niemniej,
biorąc pod uwagę fakt, że wydatki planowane są w większości przypadków jako maksymalny
limit, a ich wykonanie kształtuje się zwykle poniżej dopuszczalnego w ustawie budżetowej
limitu, pozwala to oczekiwać znacznie korzystniejszego wyniku sektora. W rezultacie, deficyt
sektora finansów publicznych w 2013 i 2014 r. powinien być niższy niż tu prezentowany
w oparciu o plany finansowe jednostek sektora.
Poniższa tabela przedstawia dochody, wydatki oraz planowany wynik kasowy sektora
finansów publicznych w latach 2012-2014.
2012
2013 PW
2014
Wyszczególnienie
w mld zł
1
2
3
4
Dochody ogółem, w tym:
651,1
659,3
678,6
1. Dochody podatkowe
307,4
299,6
312,9
2. Składki na ubezpieczenie społeczne
168,3
171,6
177,5
3. Inne dochody niepodatkowe
106,7
105,0
108,6
4. Środki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi
68,7
83,0
79,6
Wydatki ogółem, w tym:
689,3
725,9
741,1
1. Świadczenia na rzecz osób fizycznych
255,2
273,3
282,1
2. Obsługa długu publicznego
46,2
46,8
40,9
3. Środki własne Unii Europejskiej
15,9
18,2
17,8
4. Inne wydatki
284,0
315,2
319,4
5. Wydatki majątkowe
88,0
72,4
80,9
Wynik kasowy
-38,2
-66,6
-62,5
2012
2013 PW
2014
Wyszczególnienie
% PKB
1
2
3
4
Dochody ogółem, w tym:
40,8
40,1
39,4
1. Dochody podatkowe
19,3
18,2
18,2
2. Składki na ubezpieczenie społeczne
10,6
10,4
10,3
3. Inne dochody niepodatkowe
6,7
6,4
6,3
4. Środki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi
4,3
5,1
4,6
Wydatki ogółem, w tym:
43,2
44,2
43,0
1. Świadczenia na rzecz osób fizycznych
16,0
16,6
16,4
2. Obsługa długu publicznego
2,9
2,9
2,4
3. Środki własne Unii Europejskiej
1,0
1,1
1,0
4. Inne wydatki
17,8
19,2
18,6
5. Wydatki majątkowe
5,5
4,4
4,7
Wynik kasowy
-2,4
-4,1
-3,6
1
83
2. Dług publiczny
Przedstawiona prognoza poziomu państwowego długu publicznego i jego relacji do PKB
w latach 2013–2014 jest zgodna z wielkościami zawartymi w Strategii zarządzania długiem
sektora finansów publicznych w latach 2014-2017, przedkładanej wraz z niniejszym
uzasadnieniem do projektu ustawy budżetowej.
Wyszczególnienie
2012
2013
2014
Państwowy dług publiczny
mld zł
840,5
899,5
810,9
% PKB
52,7
54,8
47,1
Kwota, o której mowa w art. 38a pkt 3 ustawy o finansach publicznych*
mld zł
818,9
887,5
803,7
% PKB
51,3
54,0
46,7
Dług Skarbu Państwa
mld zł
793,9
841,5
771,0
% PKB
49,8
51,2
44,8
*) Kwota ustalona w wyniku przeliczenia kwoty państwowego długu publicznego na walutę polską
z zastosowaniem dla zobowiązań wyrażonych w walutach obcych średniej arytmetycznej średnich kursów każdej
z walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze roku budżetowego
i pomniejszona o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
w kolejnym roku budżetowym.
W 2014 r. zarządzanie długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływanie na dług sektora
finansów publicznych będzie ukierunkowane na realizację celu Strategii, jakim jest
minimalizacja kosztów obsługi długu przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem.
Wartość państwowego długu publicznego na koniec 2012 r. wyniosła 840,5 mld zł, a jego
relacja do PKB wyniosła 52,7%. Natomiast kwota ustalona w wyniku przeliczenia wartości
państwowego długu publicznego na walutę polską z zastosowaniem dla zobowiązań
wyrażonych w walutach obcych średniej arytmetycznej średnich kursów każdej z walut
obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze 2012 roku
pomniejszona o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa w 2013 r. wyniosła 818,9 mld zł, a w relacji do PKB 51,3%.
Zakłada się, że państwowy dług publiczny w ujęciu nominalnym wzrośnie o 59,1 mld zł
w 2013 r., natomiast w 2014 r. spadnie o 88,6 mld zł. Relacja długu do PKB, po wzroście
do 54,8% w 2013 r., w 2014 r. spadnie do 47,1%. Z kolei relacja do PKB kwoty ustalonej
w wyniku przeliczenia państwowego długu publicznego z zastosowaniem średnich kursów
walut obcych i pomniejszenia o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb
1
84
pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku budżetowym wyniesie na koniec 2013
i 2014 r. odpowiednio 54% oraz 46,7%.
Głównym czynnikiem wpływającym na wzrost długu w ujęciu nominalnym będzie,
podobnie jak w ubiegłych latach, finansowanie potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa
poprzez zaciąganie zobowiązań na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. Spadek
wysokości długu w 2014 r. będzie głównie skutkiem planowanych zmian w systemie
emerytalnym. Zakłada się, że zmiany kursu złotego będą zarówno w 2013, jak i w 2014 roku
czynnikiem pomniejszającym dług publiczny wyrażony w złotych.
Podobnie jak w latach poprzednich, w 2014 r. znaczącą większość (powyżej 90%)
państwowego długu publicznego będzie stanowić dług Skarbu Państwa. Po dynamicznym
przyroście długu sektora samorządowego w latach 2009-2010 i nieco mniejszym w 2011
i 2012 r., przewidywane jest dalsze zmniejszenie tempa tego przyrostu.
1
85
Rozdział XIV
Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2014 r.
1. Podstawa prawna
Obowiązek opracowywania przez Ministra Skarbu Państwa kierunków prywatyzacji
majątku Skarbu Państwa wynika z zapisów następujących aktów prawnych:
− art. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1224),
− art. 142 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2. Uwarunkowania procesów prywatyzacji
Analizując potrzebę kontynuowania procesów prywatyzacji należ y mieć na uwadze trzy
aspekty. Po pierwsze skuteczne prowadzenie procesów prywatyzacji jest niezbędne
dla zakończenia transformacji gospodarczej naszego kraju. Po drugie, stanowi szansę
na utrzymanie wzrostu gospodarczego oraz poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki.
Po trzecie zaś, pozyskanie inwestora dla spółek stwarza podstawę ich modernizacji
i rozwoju, m.in. poprzez dostęp do know-how, pozyskiwanie środków finansowych
na inwestycje, czy zapewnienie efektu synergii między podmiotami.
Efektywność realizacji procesów prywatyzacji w duż ej mierze uzależ niona jest
od stabilizacji, zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych, w tym
na światowych i europejskich rynkach finansowych. Polska gospodarka znajduje się w fazie
spowolnienia. Podobnie, dane ze strefy euro wskazują na mniej pozytywne od oczekiwanych
perspektywy wzrostu. W najbliż szym okresie przewiduje się, ż e sytuacja gospodarcza tak
w Polsce, jak i na rynkach europejskich, nie będzie odbiegała od obecnego poziomu.
Dopiero w dalszej perspektywie oczekuje się zauważ alnej poprawy zarówno sytuacji
ekonomicznej w krajach, z którymi polska gospodarka jest najsilniej powiązana,
jak i oż ywienia koniunktury na rynkach finansowych.
Nie bez znaczenia jest tu takż e sytuacja na rynkach kapitałowych, jednak w kontekście
zamierzeń prywatyzacyjnych, stworzenie przez Skarb Państwa dobrego klimatu
inwestycyjnego wokół Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (GPW) oraz
wykorzystywanie trybów prywatyzacji giełdowej należ y oceniać jako pozytywną przesłankę
dla polskiej gospodarki. Zbywanie pakietów akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa nie tylko
pozytywnie wpływa na pozycję GPW w regionie, ale również jest katalizatorem dla spółek
prywatnych, w tym również zagranicznych, do poszukiwania kapitału na warszawskim
parkiecie.
1
87
Przy analizie uwarunkowań procesów prywatyzacji należ y również mieć na uwadze
wpływ czynników wewnętrznych, gwarantujących skuteczną realizację poszczególnych
projektów takich jak m.in.: atrakcyjność branż y prywatyzowanych spółek, ich kondycję
ekonomiczno-finansową, brak przeszkód formalno-prawnych, tj. np. uregulowany stan
prawny nieruchomości, sprzedaż trudno zbywalnych nieruchomości niezwiązanych
z przedmiotem działalności, a zbędnych z punktu widzenia funkcjonowania podmiotu, brak
roszczeń reprywatyzacyjnych, zakończone procesy restrukturyzacji.
W tym miejscu należ y podkreślić, iż po ponad dwudziestu latach transformacji Skarb
Państwa jest właścicielem aktywów które, poza kilkudziesięcioma przypadkami, w coraz
mniejszym stopniu stanowią atrakcyjne aktywa dla potencjalnych inwestorów branż owych.
Z tego powodu Minister Skarbu Państwa, oprócz transakcji sprzedaż y, będzie rozważ ał inne
rodzaje przekształceń własnościowych. Tym niemniej, dobór trybów i terminów realizacji
poszczególnych projektów prywatyzacyjnych dokonywany będzie tak, aby uzyskane efekty
były jak najkorzystniejsze zarówno dla samych spółek, jak i dla budż etu państwa.
W celu zapewnienia efektywnego zarządzania majątkiem Skarbu Państwa zakłada się
kontynuację w 2014 r. działań mających na celu wzmocnienie i profesjonalizację nadzoru
właścicielskiego. Pozwoli to na budowanie wartości spółek przy uwzględnieniu interesów
akcjonariuszy, jak również – w przypadku spółek o istotnym znaczeniu – zapewnienie
realizacji określonego interesu państwa.
3. Planowane działania prywatyzacyjne
Celem prowadzonych działań prywatyzacyjnych jest przede wszystkim:
− modernizacja podmiotów gospodarczych,
− podniesienie ich innowacyjności i konkurencyjności,
− zwiększenie efektywności działania,
− porządkowanie struktury właścicielskiej w gospodarce,
− konsekwentne ograniczanie roli państwa w tych obszarach, w których nie jest konieczne
sprawowanie nadzoru właścicielskiego przez organy administracji publicznej.
Przekształcenia własnościowe prowadzone będą poprzez prywatyzację branż ową
oraz giełdową, procesy komunalizacji, a takż e wniesienia akcji/udziałów Skarbu Państwa
na podwyż szenie kapitału zakładowego innych podmiotów z udziałem Skarbu Państwa.
Na kształt polityki prywatyzacyjnej wpływ będzie miało również rozpoczęcie realizacji
Programu „Inwestycje Polskie” (Program), którego głównym założ eniem jest utworzenie
narzędzia wykorzystującego potencjał aktywów Skarbu Państwa, a tym samym mogącego
współrealizować duż e projekty infrastrukturalne. Zmianie ulega dotychczasowe podejście
1
88
sprawne wykonywanie zadań państwa w warunkach dekoniunktury.
W roku 2014, przede wszystkim na skutek podjętych działań fiskalnych oraz
korzystniejszych uwarunkowań makroekonomicznych, oczekuje się poprawy sytuacji sektora
finansów publicznych, co znajduje odzwierciedlenie w obniżeniu planowanego deficytu
sektora finansów publicznych w stosunku do roku 2013 z 4,1% PKB do ok. 3,6% PKB.
Równocześnie należy podkreślić, że prezentowany tu wynik sektora finansów
publicznych oparty jest na założeniu pełnej realizacji planowanych wydatków. Niemniej,
biorąc pod uwagę fakt, że wydatki planowane są w większości przypadków jako maksymalny
limit, a ich wykonanie kształtuje się zwykle poniżej dopuszczalnego w ustawie budżetowej
limitu, pozwala to oczekiwać znacznie korzystniejszego wyniku sektora. W rezultacie, deficyt
sektora finansów publicznych w 2013 i 2014 r. powinien być niższy niż tu prezentowany
w oparciu o plany finansowe jednostek sektora.
Poniższa tabela przedstawia dochody, wydatki oraz planowany wynik kasowy sektora
finansów publicznych w latach 2012-2014.
2012
2013 PW
2014
Wyszczególnienie
w mld zł
1
2
3
4
Dochody ogółem, w tym:
651,1
659,3
678,6
1. Dochody podatkowe
307,4
299,6
312,9
2. Składki na ubezpieczenie społeczne
168,3
171,6
177,5
3. Inne dochody niepodatkowe
106,7
105,0
108,6
4. Środki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi
68,7
83,0
79,6
Wydatki ogółem, w tym:
689,3
725,9
741,1
1. Świadczenia na rzecz osób fizycznych
255,2
273,3
282,1
2. Obsługa długu publicznego
46,2
46,8
40,9
3. Środki własne Unii Europejskiej
15,9
18,2
17,8
4. Inne wydatki
284,0
315,2
319,4
5. Wydatki majątkowe
88,0
72,4
80,9
Wynik kasowy
-38,2
-66,6
-62,5
2012
2013 PW
2014
Wyszczególnienie
% PKB
1
2
3
4
Dochody ogółem, w tym:
40,8
40,1
39,4
1. Dochody podatkowe
19,3
18,2
18,2
2. Składki na ubezpieczenie społeczne
10,6
10,4
10,3
3. Inne dochody niepodatkowe
6,7
6,4
6,3
4. Środki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi
4,3
5,1
4,6
Wydatki ogółem, w tym:
43,2
44,2
43,0
1. Świadczenia na rzecz osób fizycznych
16,0
16,6
16,4
2. Obsługa długu publicznego
2,9
2,9
2,4
3. Środki własne Unii Europejskiej
1,0
1,1
1,0
4. Inne wydatki
17,8
19,2
18,6
5. Wydatki majątkowe
5,5
4,4
4,7
Wynik kasowy
-2,4
-4,1
-3,6
1
83
2. Dług publiczny
Przedstawiona prognoza poziomu państwowego długu publicznego i jego relacji do PKB
w latach 2013–2014 jest zgodna z wielkościami zawartymi w Strategii zarządzania długiem
sektora finansów publicznych w latach 2014-2017, przedkładanej wraz z niniejszym
uzasadnieniem do projektu ustawy budżetowej.
Wyszczególnienie
2012
2013
2014
Państwowy dług publiczny
mld zł
840,5
899,5
810,9
% PKB
52,7
54,8
47,1
Kwota, o której mowa w art. 38a pkt 3 ustawy o finansach publicznych*
mld zł
818,9
887,5
803,7
% PKB
51,3
54,0
46,7
Dług Skarbu Państwa
mld zł
793,9
841,5
771,0
% PKB
49,8
51,2
44,8
*) Kwota ustalona w wyniku przeliczenia kwoty państwowego długu publicznego na walutę polską
z zastosowaniem dla zobowiązań wyrażonych w walutach obcych średniej arytmetycznej średnich kursów każdej
z walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze roku budżetowego
i pomniejszona o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
w kolejnym roku budżetowym.
W 2014 r. zarządzanie długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływanie na dług sektora
finansów publicznych będzie ukierunkowane na realizację celu Strategii, jakim jest
minimalizacja kosztów obsługi długu przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem.
Wartość państwowego długu publicznego na koniec 2012 r. wyniosła 840,5 mld zł, a jego
relacja do PKB wyniosła 52,7%. Natomiast kwota ustalona w wyniku przeliczenia wartości
państwowego długu publicznego na walutę polską z zastosowaniem dla zobowiązań
wyrażonych w walutach obcych średniej arytmetycznej średnich kursów każdej z walut
obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze 2012 roku
pomniejszona o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa w 2013 r. wyniosła 818,9 mld zł, a w relacji do PKB 51,3%.
Zakłada się, że państwowy dług publiczny w ujęciu nominalnym wzrośnie o 59,1 mld zł
w 2013 r., natomiast w 2014 r. spadnie o 88,6 mld zł. Relacja długu do PKB, po wzroście
do 54,8% w 2013 r., w 2014 r. spadnie do 47,1%. Z kolei relacja do PKB kwoty ustalonej
w wyniku przeliczenia państwowego długu publicznego z zastosowaniem średnich kursów
walut obcych i pomniejszenia o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb
1
84
pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku budżetowym wyniesie na koniec 2013
i 2014 r. odpowiednio 54% oraz 46,7%.
Głównym czynnikiem wpływającym na wzrost długu w ujęciu nominalnym będzie,
podobnie jak w ubiegłych latach, finansowanie potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa
poprzez zaciąganie zobowiązań na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. Spadek
wysokości długu w 2014 r. będzie głównie skutkiem planowanych zmian w systemie
emerytalnym. Zakłada się, że zmiany kursu złotego będą zarówno w 2013, jak i w 2014 roku
czynnikiem pomniejszającym dług publiczny wyrażony w złotych.
Podobnie jak w latach poprzednich, w 2014 r. znaczącą większość (powyżej 90%)
państwowego długu publicznego będzie stanowić dług Skarbu Państwa. Po dynamicznym
przyroście długu sektora samorządowego w latach 2009-2010 i nieco mniejszym w 2011
i 2012 r., przewidywane jest dalsze zmniejszenie tempa tego przyrostu.
1
85
Rozdział XIV
Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2014 r.
1. Podstawa prawna
Obowiązek opracowywania przez Ministra Skarbu Państwa kierunków prywatyzacji
majątku Skarbu Państwa wynika z zapisów następujących aktów prawnych:
− art. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1224),
− art. 142 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2. Uwarunkowania procesów prywatyzacji
Analizując potrzebę kontynuowania procesów prywatyzacji należ y mieć na uwadze trzy
aspekty. Po pierwsze skuteczne prowadzenie procesów prywatyzacji jest niezbędne
dla zakończenia transformacji gospodarczej naszego kraju. Po drugie, stanowi szansę
na utrzymanie wzrostu gospodarczego oraz poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki.
Po trzecie zaś, pozyskanie inwestora dla spółek stwarza podstawę ich modernizacji
i rozwoju, m.in. poprzez dostęp do know-how, pozyskiwanie środków finansowych
na inwestycje, czy zapewnienie efektu synergii między podmiotami.
Efektywność realizacji procesów prywatyzacji w duż ej mierze uzależ niona jest
od stabilizacji, zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych, w tym
na światowych i europejskich rynkach finansowych. Polska gospodarka znajduje się w fazie
spowolnienia. Podobnie, dane ze strefy euro wskazują na mniej pozytywne od oczekiwanych
perspektywy wzrostu. W najbliż szym okresie przewiduje się, ż e sytuacja gospodarcza tak
w Polsce, jak i na rynkach europejskich, nie będzie odbiegała od obecnego poziomu.
Dopiero w dalszej perspektywie oczekuje się zauważ alnej poprawy zarówno sytuacji
ekonomicznej w krajach, z którymi polska gospodarka jest najsilniej powiązana,
jak i oż ywienia koniunktury na rynkach finansowych.
Nie bez znaczenia jest tu takż e sytuacja na rynkach kapitałowych, jednak w kontekście
zamierzeń prywatyzacyjnych, stworzenie przez Skarb Państwa dobrego klimatu
inwestycyjnego wokół Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (GPW) oraz
wykorzystywanie trybów prywatyzacji giełdowej należ y oceniać jako pozytywną przesłankę
dla polskiej gospodarki. Zbywanie pakietów akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa nie tylko
pozytywnie wpływa na pozycję GPW w regionie, ale również jest katalizatorem dla spółek
prywatnych, w tym również zagranicznych, do poszukiwania kapitału na warszawskim
parkiecie.
1
87
Przy analizie uwarunkowań procesów prywatyzacji należ y również mieć na uwadze
wpływ czynników wewnętrznych, gwarantujących skuteczną realizację poszczególnych
projektów takich jak m.in.: atrakcyjność branż y prywatyzowanych spółek, ich kondycję
ekonomiczno-finansową, brak przeszkód formalno-prawnych, tj. np. uregulowany stan
prawny nieruchomości, sprzedaż trudno zbywalnych nieruchomości niezwiązanych
z przedmiotem działalności, a zbędnych z punktu widzenia funkcjonowania podmiotu, brak
roszczeń reprywatyzacyjnych, zakończone procesy restrukturyzacji.
W tym miejscu należ y podkreślić, iż po ponad dwudziestu latach transformacji Skarb
Państwa jest właścicielem aktywów które, poza kilkudziesięcioma przypadkami, w coraz
mniejszym stopniu stanowią atrakcyjne aktywa dla potencjalnych inwestorów branż owych.
Z tego powodu Minister Skarbu Państwa, oprócz transakcji sprzedaż y, będzie rozważ ał inne
rodzaje przekształceń własnościowych. Tym niemniej, dobór trybów i terminów realizacji
poszczególnych projektów prywatyzacyjnych dokonywany będzie tak, aby uzyskane efekty
były jak najkorzystniejsze zarówno dla samych spółek, jak i dla budż etu państwa.
W celu zapewnienia efektywnego zarządzania majątkiem Skarbu Państwa zakłada się
kontynuację w 2014 r. działań mających na celu wzmocnienie i profesjonalizację nadzoru
właścicielskiego. Pozwoli to na budowanie wartości spółek przy uwzględnieniu interesów
akcjonariuszy, jak również – w przypadku spółek o istotnym znaczeniu – zapewnienie
realizacji określonego interesu państwa.
3. Planowane działania prywatyzacyjne
Celem prowadzonych działań prywatyzacyjnych jest przede wszystkim:
− modernizacja podmiotów gospodarczych,
− podniesienie ich innowacyjności i konkurencyjności,
− zwiększenie efektywności działania,
− porządkowanie struktury właścicielskiej w gospodarce,
− konsekwentne ograniczanie roli państwa w tych obszarach, w których nie jest konieczne
sprawowanie nadzoru właścicielskiego przez organy administracji publicznej.
Przekształcenia własnościowe prowadzone będą poprzez prywatyzację branż ową
oraz giełdową, procesy komunalizacji, a takż e wniesienia akcji/udziałów Skarbu Państwa
na podwyż szenie kapitału zakładowego innych podmiotów z udziałem Skarbu Państwa.
Na kształt polityki prywatyzacyjnej wpływ będzie miało również rozpoczęcie realizacji
Programu „Inwestycje Polskie” (Program), którego głównym założ eniem jest utworzenie
narzędzia wykorzystującego potencjał aktywów Skarbu Państwa, a tym samym mogącego
współrealizować duż e projekty infrastrukturalne. Zmianie ulega dotychczasowe podejście
1
88
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik