eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

2.7. Obrona narodowa
Wydatki obronne na 2014 rok zaplanowane zostały zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, w wysokości 1,95% przewidywanego wykonania Produktu
Krajowego Brutto roku 2013.
Wydatki obronne obejmują wydatki budżetowe w części budżetu państwa obrona
narodowa oraz w dziale obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa.
Na wydatki obronne w 2014 roku przeznacza się kwotę 32.036.550 tys. zł, z tego:
1) w części obrona narodowa – 28.260.940 tys. zł;
2) w dziale obrona narodowa zaplanowane w innych częściach budżetu państwa –
3.775.610 tys. zł.
W
części
obrona
narodowa
zaplanowane
wydatki
przeznaczone
zostaną
na sfinansowanie:

wydatków majątkowych – 4.810.358 tys. zł,

wydatków osobowych – 7.884.285 tys. zł,

świadczeń – 7.400.898 tys. zł, w tym: emerytury i renty – 6.575.923 tys. zł, wydatki
osobowe niezaliczone do wynagrodzeń i uposażeń oraz pozostałe świadczenia
824.975 tys. zł,

zakupu materiałów i wyposażenia oraz usług remontowych i pozostałych usług –
5.255.407 tys. zł,

dotacji – 1.129.083 tys. zł,

pozostałych wydatków – 1.780.909 tys. zł.
Środki zaplanowane na wydatki obronne w innych częściach budżetu przeznaczone zostaną
na sfinansowanie:
− programu wieloletniego „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych” – 3.483.512 tys. zł,
− „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych” – 36.664 tys. zł,
− zadań wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki” – 87.430 tys. zł,
− projektów badawczych i celowych w dziedzinie obronności – 168.004 tys. zł.
W ramach wydatków obronnych ogółem, kwota 8.172.511 tys. zł zaplanowana na wydatki
majątkowe stanowi 25,5% wydatków obronnych, gwarantując realizację postanowień ustawy
z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

65
2.8. Środki własne Unii Europejskiej
Część budż etowa Środki własne Unii Europejskiej została utworzona w celu
dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej do budż etu ogólnego UE (tzw. środków
własnych UE). Wpłata ta wynika z konieczności wypełnienia traktatowego zobowiązania
Polski wobec UE.
Kalkulacja wysokości środków własnych na kolejny rok budż etowy jest oparta
na projekcie budż etu UE wyraż onym w EUR oraz ustaleń Parlamentu Europejskiego
i Rady UE w zakresie korekty budż etowej na pokrycie wydatków w ramach polityki spójności.
W związku z wysokim zapotrzebowaniem na środki na pokrycie zobowiązań UE wobec
beneficjentów polityki spójności konieczne jest zabezpieczenie dodatkowych środków na ten
cel w 2014 r.
Ostateczna wielkość wpłat poszczególnych państw członkowskich z tytułu środków
własnych UE jest znana dopiero po zakończeniu procedury budż etowej, czyli po uchwaleniu
budż etu przez Parlament Europejski i Radę, co z reguły następuje w grudniu roku
poprzedzającego dany rok budż etowy. Należ y również zauważ yć, iż poziom wydatków
budż etu ogólnego UE moż e zostać zmieniony w trakcie roku budż etowego na podstawie
nowelizacji budż etu, co pociąga za sobą zmianę wysokości wpłat poszczególnych państw
członkowskich.
Wpłat do budż etu UE dokonuje się w miesięcznych ratach w PLN. Środki własne z tytułu
VAT, DNB, rabatu brytyjskiego i pozostałych mechanizmów korekcyjnych wpłacane są
zgodnie z kwotą zapisaną w uchwalonym budż ecie UE lub zatwierdzonej nowelizacji
budż etowej. Kursem przyjętym do przeliczenia składki jest kurs z ostatniego dnia roboczego
roku poprzedzającego dany rok budż etowy. W odniesieniu do tradycyjnych środków
własnych UE państwa członkowskie odprowadzają do budż etu ogólnego UE 75%
rzeczywiście pobranych opłat, natomiast pozostałe 25% zatrzymują jako tzw. „koszty
poboru”.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy budż etowej na rok 2013 dla w części Środki
własne Unii Europejskiej zaplanowane zostały wydatki w kwocie 18.179.927 tys. zł. Na 2014
rok szacuje się kwotę płatności do budż etu UE na poziomie 17.765.160 tys. zł, w tym:
− § 8510 – wpłata obliczona na podstawie Dochodu Narodowego Brutto – 12.379.558 tys. zł,
− § 8520 – wpłata obliczona, zgodnie z metodologia wynikającą z przepisów Unii
Europejskiej, na podstawie podatku od towarów i usług – 2.393.850 tys. zł,
− § 8530 – wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych – 1.860.120 tys. zł,

66
− § 8540 – wpłata z tytułu udziału w opłatach cukrowych – 53.075 tys. zł,
− § 8560 – wpłata z tytułu finansowania rabatu brytyjskiego – 1.078.557 tys. zł,
Rok 2014 będzie pierwszym rokiem obowiązywania nowych siedmioletnich wieloletnich
ram finansowych UE 2014-2020, z nowymi limitami zobowiązań oraz płatności.
Prognozowany na 2014 r. spadek wpłaty polskiej składki do budż etu UE w porównaniu
do kwoty zaplanowanej w budż ecie na 2013 rok wynika przede wszystkim z nieuwzględnienia
w jej kalkulacji środków na wypłatę nowych mechanizmów korekcyjnych dla państw
płatników netto uzgodnionych na posiedzeniu Rady Europejskiej 7-8 lutego w sprawie
Wieloletnich Ram Finansowych 2014-2020. Skutki te zostaną poniesione przez Polskę
z mocą wsteczną dopiero po uchwaleniu nowej decyzji o systemie środków własnych UE
oraz po zakończeniu procesu jej ratyfikacji we wszystkich państwach członkowskich.



67
3. Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 przyjęto wynagrodzenia w państwowych
jednostkach budżetowych dla pracowników objętych przepisami ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.) na poziomie nominalnym
z roku 2013 z uwzględnieniem rozdysponowanych rezerw celowych w 2013 r. oraz
dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi
zasadami.
Poziom z roku 2013 nie dotyczy sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości
lub innej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego
nadzorowanej, których wynagrodzenia są finansowane ze środków pozostających
w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości, prokuratorów oraz asesorów prokuratorskich.
Wynagrodzenia dla sędziów i prokuratorów ustalone są w relacji do przeciętnego
wynagrodzenia w drugim kwartale roku poprzedniego. Zgodnie z komunikatem Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2013 r. przeciętne wynagrodzenie
w drugim kwartale 2013 r. wyniosło 3.612,51 zł i w porównaniu do drugiego kwartału 2012 r.
(3.496,82 zł) wzrosło o 3,3%. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego dla asesorów
prokuratorskich ustalana jest w relacji do wynagrodzenia zasadniczego prokuratora
prokuratury rejonowej powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia
społecznego.
Wynagrodzenia te ujęte zostały w załączniku nr 6 do projektu ustawy budżetowej
w podziale na poszczególne grupy pracownicze, części i działy klasyfikacji dochodów
i wydatków łącznie z rezerwami celowymi, w wysokości 27.808.923 tys. zł (bez składek
na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy) i w porównaniu do roku 2013 (bez rezerw
celowych - 27.233.255 tys. zł) wzrosły o kwotę 575.668 tys. zł, co stanowi 2,1%.
Zmiany wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w 2014 r.,
w porównaniu do ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013 z dnia 13 września
2013 r. (bez rezerw celowych), wynikają przede wszystkim z następujących tytułów:
1) rozdysponowania rezerw z roku 2013 oraz ich skutków przechodzących, w tym z tytułu:
− podwyżek uposażeń funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony
Rządu, Straży Granicznej i Służby Więziennej,
− uwzględnienia w budżetach części 19 Budżet, finanse publiczne i instytucje
finansowe, 31 Praca oraz 46 Zdrowie częściowych skutków zmian systemowych

68
wynikających z art. 94 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych, związanych z przejęciem przez jednostki budżetowe zadań
realizowanych do końca 2010 roku przez gospodarstwa pomocnicze (tj. Ochotnicze
Hufce Pracy, Dom Lekarza Seniora, Dom Pracownika Służby Zdrowia, Centrum
Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia) albo w ramach wydzielonych rachunków
dochodów własnych (wynagrodzenia komórek egzekucyjnych w urzędach
skarbowych), które finansowane były w latach 2011-2013 ze środków rezerwy
celowej,
2) zwiększenia wynagrodzeń z tytułu utworzenia nowych rezerw celowych,
3) wzrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
4) zwiększenia wynagrodzeń i etatów dla:
− ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w związku
z przejęciem do prowadzenia od samorządów, z dniem 1 stycznia 2014 r. Szkoły
Muzycznej II stopnia w Żorach oraz Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im.
Ludomira Różyckiego w Bytomiu,
− ministra właściwego do spraw pracy z przeznaczeniem na:
kontynuację zadań realizowanych w ramach projektu pn. ”OHP – jako realizator
usług rynku pracy”,
kontynuację działalności Elektronicznego Centrum Aktywizacji Młodzieży,
rozszerzenie
działalności
Centrum
Informacyjno–Konsultacyjnego
Służb
Zatrudnienia „Zielona linia” o nowy dział „Staże i praktyki”,
− Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
5) zabezpieczenia niezbędnych wynagrodzeń na zakończenie realizacji niektórych
projektów unijnych w Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Centrum Projektów
Europejskich oraz urzędach wojewódzkich,
6) podwyżek wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i asesorów prokuratorskich,
7) zmniejszenia wynagrodzeń w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez
państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W 2014 r. nie zostały również podwyższone, w stosunku do roku 2013, kwoty bazowe
dla poszczególnych grup pracowników. Kwoty te zostały określone w art. 9 projektu ustawy
budżetowej na rok 2014.

69
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: