Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-uzasadnienie
Rozdział VI
Programy wieloletnie
W rozdziale zaprezentowano omówienie programów wieloletnich w układzie
zadaniowym, które będą realizowane w 2014 r. Zestawienie programów wieloletnich
w formie tabelarycznej, zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
zamieszczone zostało w załączniku nr 10 do ustawy budżetowej, opracowanym
w szczegółowości określonej w art. 122 ust. 2. Obejmuje ono w szczególności określenie
jednostki organizacyjnej realizującej program lub koordynującej jego wykonanie, cel
programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (w tym z budżetu państwa) na realizację
programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w 2 kolejnych latach na realizację
programu oraz mierniki określające stopień realizacji celu.
Zasadniczo, wszystkie programy wieloletnie są realizowane na poziomie działań
klasyfikacji zadaniowej. W uzasadnionych przypadkach niektóre programy zostały wykazane
w więcej niż jednym działaniu (np. program wieloletni „Kultura+”).
W 2014 r. realizowanych będzie 37 programów wieloletnich, na które zaplanowano
wydatki budżetowe w wysokości 8.302.339 tys. zł.
1. Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032
Wieloletni „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” realizowany
będzie w 2014 r. na poziomie działania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju,
zadania 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.2.Tworzenie warunków
dla funkcjonowania przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów Nr 122/2009 z dnia 14 lipca 2009 r.
Koordynatorem realizacji Programu jest Minister Gospodarki.
Program wspiera działania w zakresie usuwania i unieszkodliwiania wyrobów
zawierających azbest, minimalizacji negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych
obecnością azbestu na terytorium kraju oraz likwidacji szkodliwego oddziaływania azbestu
na środowisko. Program przewiduje także nowe możliwości, m.in.: składowanie odpadów
azbestowych
na
składowiskach
podziemnych,
wdrażanie
nowych
technologii
umożliwiających unicestwianie włókien azbestu, pozostawianie w ziemi – w dopuszczonych
prawem przypadkach – wyrobów azbestowych wycofanych z użytkowania. W ramach
programu realizowane są także działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym,
jak również zadania wspierające, w tym wsparcie finansowe opracowywania programów
usuwania wyrobów zawierających azbest oraz oczyszczania terenów z azbestu
na wszystkich szczeblach.
71
Całkowite koszty Programu w latach 2009-2032 wynoszą 40.400.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano w kwocie 4.000 tys. zł.
Jednostka
2014
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Wycofanie azbestu
Liczba gmin na terenie których
i wyrobów zawierających
Ministerstwo
przeprowadzono inwentaryzację wyrobów
2.200
azbest stosowanych na
Gospodarki
zawierających azbest
terytorium Polski
Udział wydatków na realizację Programu zaplanowanych na 2014 r. w stosunku do
kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032
0,01%
99,99%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty
2. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
W ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania 6.1. Wzrost
konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.4 .System wsparcia inwestorów, w 2014 r.
działanie 6.1.4.1. Realizacja programów wieloletnich wsparcia finansowego projektów
inwestycyjnych obejmuje 6 programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji
o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej.
W ramach programów wsparcia inwestycji realizowana jest pomoc publiczna, udzielana
w formie dotacji z budżetu państwa na podstawie dwustronnych umów zawieranych
pomiędzy Ministrem Gospodarki a inwestorem, w oparciu o uchwałę podjętą przez Radę
Ministrów o ustanowieniu programu wieloletniego dla realizacji inwestycji. Podmiotem
72
odpowiedzialnym za realizację programów wsparcia finansowego inwestycji jest Minister
Gospodarki.
Największym programem jest „Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla
gospodarki polskiej na lata 2011-2020”, który został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów
Nr 122/2011 z dnia 5 lipca 2011 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów nr 39/2012 z dnia 20
marca 2012 r. oraz uchwałą Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2013 r. Program ten
ukierunkowany jest na zapewnienie wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej
gospodarki, m.in. przez zwiększanie udziału inwestycji innowacyjnych oraz tworzenie miejsc
pracy o wysokiej produktywności. W ramach programu wspierane są bezpośrednie
inwestycje w sektorach wysokich technologii (high-tech), co przyczynia się w największym
stopniu do rozwoju gospodarki i wzmacniania jej przewag konkurencyjnych. Jednocześnie
w sektorach tych koncentruje się większość światowych przepływów bezpośrednich
inwestycji zagranicznych (BIZ).
Celem pozostałych programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji jest rozwój
gospodarczy regionów, w których programy te będą realizowane oraz zmniejszenie
bezrobocia poprzez tworzenie nowych miejsc pracy.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celów stosowany jest miernik „liczba utworzonych
nowych miejsc pracy” (narastająco od początku realizacji danego programu). Planowana
liczba utworzonych miejsc pracy w ramach wszystkich programów wsparcia finansowego
inwestycji do końca 2014 r. ma wynieść 22.627.
Całkowite koszty realizacji wszystkich 6 Programów wynoszą 745.417 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano w kwocie 97.084 tys. zł.
Udział wydatków na realizację Programów (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2014 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programów zaprezentowano na wykresie.
Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
13,02%
86,98%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty
73
3. Program ochrony brzegów morskich
Wieloletni „Program ochrony brzegów morskich” na lata 2004-2023 realizowany będzie
w 2014 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.3. Wspieranie
transportu
morskiego
i
żeglugi
śródlądowej,
podzadania
19.3.1. Bezpieczeństwo żeglugi, ochrona brzegów i środowiska morskiego.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich" (Dz. U. Nr 67, poz. 621). Nadzór nad
realizacją Programu przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie sprawuje Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Program obejmuje przedsięwzięcia mające na celu zabezpieczenie brzegów morskich
przed zjawiskiem erozji, a w szczególności budowę, rozbudowę i utrzymywanie systemu
zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów nadmorskich, w tym usuwania uszkodzeń
w systemie zabezpieczenia przeciwpowodziowego brzegów morskich, jak również
zapewnienia stabilizacji linii brzegowej według stanu z 2000 r. i zapobiegania zanikowi plaż.
W ramach Programu finansowane jest także monitorowanie brzegów morskich, jak również
czynności, prace i badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegów morskich, mające
na celu wskazanie koniecznych i niezbędnych działań zmierzających do ratowania brzegów
morskich.
Całkowite koszty Programu w latach 2004-2023 wynoszą 1.119.911 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano w kwocie 33.412 tys. zł.
Jednostki
2014
Cel
Miernik
realizujące
plan
Urzędy Morskie
Zabezpieczenie brzegu
w Gdyni,
Długość zabezpieczonych odcinków brzegu
morskiego przed
9
Słupsku
morskiego (w km)
zjawiskiem erozji
i Szczecinie
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2014 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
74
Program ochrony brzegów morskich
2,98%
97,02%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty
4. Kultura +
Program wieloletni „Kultura +” na lata 2011-2015, realizowany będzie w 2014 r.
w ramach funkcji 9. Kultura i dziedzictwo narodowe na poziomie 3 działań
wyodrębnionych w:
− zadaniu 9.1.W Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej w kraju i za
granicą, w podzadaniu 9.1.1.W Ochrona materialnego dziedzictwa kulturowego i miejsc
pamięci narodowej w kraju i za granicą – w zakresie priorytetu „Digitalizacja”,
− zadaniu 9.3. Budowa i modernizacja infrastruktury kultury, w podzadaniu
9.3.2. Utrzymanie, modernizacja i wyposażenie obiektów, w zakresie priorytetów
„Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek” oraz „Digitalizacja”.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 176/10 z dnia 12 października
2010 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów nr 238/2011 z dnia 30 grudnia 2011 r. oraz
uchwałą Rady Ministrów nr 213/2012 z dnia 27 grudnia 2012 r. Koordynatorem realizacji
Programu przez Instytut Książki (priorytet „Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek”) oraz
Narodowy Instytut Audiowizualny (priorytet „Digitalizacja”) jest Minister Kultury i Dziedzictwa
Narodowego.
Program ukierunkowany jest na poprawę dostępu do kultury oraz uczestnictwa w życiu
kulturalnym na terenach wiejskich i wiejsko-miejskich, poprzez modernizację i budowę
infrastruktury bibliotecznej oraz digitalizację zasobów polskich muzeów, bibliotek i archiwów.
W ramach programu wyszczególniono 2 priorytety:
− priorytet „Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek”, który poświęcony jest przekształceniu
bibliotek gminnych w nowoczesne centra dostępu do wiedzy, kultury i ośrodki życia
społecznego, a także wprowadzenie systemu certyfikującego dla bibliotek oraz
75
Programy wieloletnie
W rozdziale zaprezentowano omówienie programów wieloletnich w układzie
zadaniowym, które będą realizowane w 2014 r. Zestawienie programów wieloletnich
w formie tabelarycznej, zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
zamieszczone zostało w załączniku nr 10 do ustawy budżetowej, opracowanym
w szczegółowości określonej w art. 122 ust. 2. Obejmuje ono w szczególności określenie
jednostki organizacyjnej realizującej program lub koordynującej jego wykonanie, cel
programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (w tym z budżetu państwa) na realizację
programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w 2 kolejnych latach na realizację
programu oraz mierniki określające stopień realizacji celu.
Zasadniczo, wszystkie programy wieloletnie są realizowane na poziomie działań
klasyfikacji zadaniowej. W uzasadnionych przypadkach niektóre programy zostały wykazane
w więcej niż jednym działaniu (np. program wieloletni „Kultura+”).
W 2014 r. realizowanych będzie 37 programów wieloletnich, na które zaplanowano
wydatki budżetowe w wysokości 8.302.339 tys. zł.
1. Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032
Wieloletni „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” realizowany
będzie w 2014 r. na poziomie działania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju,
zadania 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.2.Tworzenie warunków
dla funkcjonowania przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów Nr 122/2009 z dnia 14 lipca 2009 r.
Koordynatorem realizacji Programu jest Minister Gospodarki.
Program wspiera działania w zakresie usuwania i unieszkodliwiania wyrobów
zawierających azbest, minimalizacji negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych
obecnością azbestu na terytorium kraju oraz likwidacji szkodliwego oddziaływania azbestu
na środowisko. Program przewiduje także nowe możliwości, m.in.: składowanie odpadów
azbestowych
na
składowiskach
podziemnych,
wdrażanie
nowych
technologii
umożliwiających unicestwianie włókien azbestu, pozostawianie w ziemi – w dopuszczonych
prawem przypadkach – wyrobów azbestowych wycofanych z użytkowania. W ramach
programu realizowane są także działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym,
jak również zadania wspierające, w tym wsparcie finansowe opracowywania programów
usuwania wyrobów zawierających azbest oraz oczyszczania terenów z azbestu
na wszystkich szczeblach.
71
Całkowite koszty Programu w latach 2009-2032 wynoszą 40.400.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano w kwocie 4.000 tys. zł.
Jednostka
2014
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Wycofanie azbestu
Liczba gmin na terenie których
i wyrobów zawierających
Ministerstwo
przeprowadzono inwentaryzację wyrobów
2.200
azbest stosowanych na
Gospodarki
zawierających azbest
terytorium Polski
Udział wydatków na realizację Programu zaplanowanych na 2014 r. w stosunku do
kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032
0,01%
99,99%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty
2. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
W ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania 6.1. Wzrost
konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.4 .System wsparcia inwestorów, w 2014 r.
działanie 6.1.4.1. Realizacja programów wieloletnich wsparcia finansowego projektów
inwestycyjnych obejmuje 6 programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji
o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej.
W ramach programów wsparcia inwestycji realizowana jest pomoc publiczna, udzielana
w formie dotacji z budżetu państwa na podstawie dwustronnych umów zawieranych
pomiędzy Ministrem Gospodarki a inwestorem, w oparciu o uchwałę podjętą przez Radę
Ministrów o ustanowieniu programu wieloletniego dla realizacji inwestycji. Podmiotem
72
odpowiedzialnym za realizację programów wsparcia finansowego inwestycji jest Minister
Gospodarki.
Największym programem jest „Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla
gospodarki polskiej na lata 2011-2020”, który został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów
Nr 122/2011 z dnia 5 lipca 2011 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów nr 39/2012 z dnia 20
marca 2012 r. oraz uchwałą Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2013 r. Program ten
ukierunkowany jest na zapewnienie wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej
gospodarki, m.in. przez zwiększanie udziału inwestycji innowacyjnych oraz tworzenie miejsc
pracy o wysokiej produktywności. W ramach programu wspierane są bezpośrednie
inwestycje w sektorach wysokich technologii (high-tech), co przyczynia się w największym
stopniu do rozwoju gospodarki i wzmacniania jej przewag konkurencyjnych. Jednocześnie
w sektorach tych koncentruje się większość światowych przepływów bezpośrednich
inwestycji zagranicznych (BIZ).
Celem pozostałych programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji jest rozwój
gospodarczy regionów, w których programy te będą realizowane oraz zmniejszenie
bezrobocia poprzez tworzenie nowych miejsc pracy.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celów stosowany jest miernik „liczba utworzonych
nowych miejsc pracy” (narastająco od początku realizacji danego programu). Planowana
liczba utworzonych miejsc pracy w ramach wszystkich programów wsparcia finansowego
inwestycji do końca 2014 r. ma wynieść 22.627.
Całkowite koszty realizacji wszystkich 6 Programów wynoszą 745.417 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano w kwocie 97.084 tys. zł.
Udział wydatków na realizację Programów (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2014 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programów zaprezentowano na wykresie.
Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
13,02%
86,98%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty
73
3. Program ochrony brzegów morskich
Wieloletni „Program ochrony brzegów morskich” na lata 2004-2023 realizowany będzie
w 2014 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.3. Wspieranie
transportu
morskiego
i
żeglugi
śródlądowej,
podzadania
19.3.1. Bezpieczeństwo żeglugi, ochrona brzegów i środowiska morskiego.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich" (Dz. U. Nr 67, poz. 621). Nadzór nad
realizacją Programu przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie sprawuje Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Program obejmuje przedsięwzięcia mające na celu zabezpieczenie brzegów morskich
przed zjawiskiem erozji, a w szczególności budowę, rozbudowę i utrzymywanie systemu
zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów nadmorskich, w tym usuwania uszkodzeń
w systemie zabezpieczenia przeciwpowodziowego brzegów morskich, jak również
zapewnienia stabilizacji linii brzegowej według stanu z 2000 r. i zapobiegania zanikowi plaż.
W ramach Programu finansowane jest także monitorowanie brzegów morskich, jak również
czynności, prace i badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegów morskich, mające
na celu wskazanie koniecznych i niezbędnych działań zmierzających do ratowania brzegów
morskich.
Całkowite koszty Programu w latach 2004-2023 wynoszą 1.119.911 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2014 r. zaplanowano w kwocie 33.412 tys. zł.
Jednostki
2014
Cel
Miernik
realizujące
plan
Urzędy Morskie
Zabezpieczenie brzegu
w Gdyni,
Długość zabezpieczonych odcinków brzegu
morskiego przed
9
Słupsku
morskiego (w km)
zjawiskiem erozji
i Szczecinie
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2014 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
74
Program ochrony brzegów morskich
2,98%
97,02%
Planowane wydatki na 2014 r.
Pozostałe koszty
4. Kultura +
Program wieloletni „Kultura +” na lata 2011-2015, realizowany będzie w 2014 r.
w ramach funkcji 9. Kultura i dziedzictwo narodowe na poziomie 3 działań
wyodrębnionych w:
− zadaniu 9.1.W Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej w kraju i za
granicą, w podzadaniu 9.1.1.W Ochrona materialnego dziedzictwa kulturowego i miejsc
pamięci narodowej w kraju i za granicą – w zakresie priorytetu „Digitalizacja”,
− zadaniu 9.3. Budowa i modernizacja infrastruktury kultury, w podzadaniu
9.3.2. Utrzymanie, modernizacja i wyposażenie obiektów, w zakresie priorytetów
„Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek” oraz „Digitalizacja”.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 176/10 z dnia 12 października
2010 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów nr 238/2011 z dnia 30 grudnia 2011 r. oraz
uchwałą Rady Ministrów nr 213/2012 z dnia 27 grudnia 2012 r. Koordynatorem realizacji
Programu przez Instytut Książki (priorytet „Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek”) oraz
Narodowy Instytut Audiowizualny (priorytet „Digitalizacja”) jest Minister Kultury i Dziedzictwa
Narodowego.
Program ukierunkowany jest na poprawę dostępu do kultury oraz uczestnictwa w życiu
kulturalnym na terenach wiejskich i wiejsko-miejskich, poprzez modernizację i budowę
infrastruktury bibliotecznej oraz digitalizację zasobów polskich muzeów, bibliotek i archiwów.
W ramach programu wyszczególniono 2 priorytety:
− priorytet „Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek”, który poświęcony jest przekształceniu
bibliotek gminnych w nowoczesne centra dostępu do wiedzy, kultury i ośrodki życia
społecznego, a także wprowadzenie systemu certyfikującego dla bibliotek oraz
75
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik