Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
degradacji miast i wsi, braku koordynacji różnych inwestycji i
marnotrawstwa publicznych pieniędzy. Podobnie jak stało się to
w przypadku zgody na budowanie bez planów miejscowych, a co
za tym idzie bez udziału społecznego, bez koordynacji i bez
możliwo ci prowadzenia przez gminy racjonalnej i ekonomicznie
uzasadnionej polityki inwestycyjnej.
Reasumując zdecydowanie sprzeciwiam się stanowieniu prawa,
które zwalnia Państwo od odpowiedzialno ci za wygląd i
funkcjonowanie miast, wsi i terenów niezabudowanych.
arch. Jacek
Likwidacja (deregulacja) zawodu urbanisty jest desperackim,
W związku ze zmianami
Mogielnicki
tymczasowym i nieodpowiedzialnym krokiem do dalszej
wprowadzonymi w projekcie
destabilizacji, powiększenia chaosu i brzydoty przestrzeni.
ustawy, polegającymi na
Bez udziału osób do wiadczonych, znających zawiło ci procesów
zmniejszeniu wymagań
przestrzennych i lokalizacyjnych poprawa obecnego stanu wydaje
stawianych osobom ubiegającym
się niemożliwa. Będzie to rodzaj prób i błędów na żywym
się o wpis na listę urbanistów,
organizmie społecznym, w którym te błędy z pewno cią będą
przy jednoczesnym zachowaniu
przeważały. Skutki i efekty tych błędów będą dotyczyć nie tylko
dotychczasowych zadań i formy
najbliższych lat, ale również co najmniej kilku kolejnych
organizacyjnej samorządu
pokoleń. Dlatego wnioskuję o rezygnację z deregulacji zawodu
zawodowego urbanistów,
urbanisty i pozostawienie go w dotychczasowej formie do czasu
przedmiotowa uwaga stała się
opracowania nowych regulacji i okre lenia nowej roli planisty
nieaktualna
przestrzennego jako zawodu zaufania publicznego.
Zofia Mach
Osoby
zatrudnione
przy
projektowaniu
w
planowaniu
W związku ze zmianami
urbanista
przestrzennym bez odpowiedniego wykształcenia i praktyki nie
wprowadzonymi w projekcie
będą mogły dobrze wykonywać tej pracy. Obecnie samorząd
ustawy, polegającymi na
urbanistów jest jedyną instytucją posiadającą wypracowane
zmniejszeniu wymagań
zasady potwierdzania przygotowania zawodowego kandydatów stawianych osobom ubiegającym
do tej pracy. Samorząd urbanistów integruje rodowisko
się o wpis na listę urbanistów,
urbanistów, co ułatwia wymianę do wiadczeń, pomaga swoim przy jednoczesnym zachowaniu
członkom w dokształcaniu, między innym w zakresie często dotychczasowych zadań i formy
zmieniającego się prawa i metody prac w planowaniu
organizacyjnej samorządu
przestrzennym, ułatwia kontakty z innymi samorządami
zawodowego urbanistów,
zawodowymi, jednostkami naukowymi, administracyjnymi i
przedmiotowa uwaga stała się
138
gospodarczymi.
nieaktualna
Jolanta Motyczyńska
Planowana zmiana przepisów może kompletnie zdezorganizować
W związku ze zmianami
urbanista
i przekre lić ogromny trud i zaangażowanie włożone w
wprowadzonymi w projekcie
dotychczasowy dorobek życia zawodowego.
ustawy, polegającymi na
Dlatego sprzeciwiam się deregulacji zawodu urbanisty oraz
zmniejszeniu wymagań
obniżenia rangi samorządu zawodowego Izby Urbanistów. stawianych osobom ubiegającym
Uważam
za
głęboko
niesprawiedliwą
destrukcję
się o wpis na listę urbanistów,
dotychczasowych osiągnięć indywidualnych i samorządowych.
przy jednoczesnym zachowaniu
Planowania przestrzennego nie można powierzyć komukolwiek. dotychczasowych zadań i formy
Zmiany legislacyjne stworzą jedynie pozory w ułatwieniu
organizacyjnej samorządu
dostępu do zawodu urbanisty młodym adeptom.
zawodowego urbanistów,
przedmiotowa uwaga stała się
nieaktualna
Art. 7. ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
Szkoła latania na
W art. 12 ustawy odnoszącym się do ustawy - Prawo W zakresie uwagi od konsultanta
Paralotniach
Lotnicze zniesiono licencję radiooperatora pokładowego - społecznego – Szkoła Latania na
Dariusz Cisek
słusznie, używanie radia lotniczego w ruchu lotniczym
Paralotniach - Dariusz Cisek w
podnosi bezpieczeństwo i z tego powodu dotychczas
zakresie art. 12 (zm. ustawy-
używanie takiego sprzętu bez licencji radiooperatora było
Prawo lotnicze) ww. projektu,
tolerowane. Wymogiem do uzyskania takiego uprawnienia
LPL uznaje uwagę konsultanta
byłoŚ
dot. zniesienia wymogu
- zdanie egzaminu z podstaw radioelektroniki, a wiedza taka
posiadania wykształc
jest zbędna dla użytkownika, nie wpływa na
enia
bezpieczeństwo.
podstawowego dla posiadaczy
wielu uprawnień lotniczych - za
- praktyka w użytkowaniu sprzętu, a ta jest czę cią
niezasadną.
szkolenia na inne uprawnienia lotnicze.
Ponadto zniesiono wymóg posiadania wykształcenia
Idąc za uzasadnieniem do
podstawowego dla posiadaczy wielu uprawnień lotniczych, projektu ustawy w ww. zakresie,
również w przypadku uprawnień zawodowych (np. w kwestii ogólnej (kompleksowej)
instruktor paralotniowy lub szybowcowy) - niesłusznie,
deregulacji należy stwierdzić, iż
obawiam się że np. analfabeci nie potrafiący się
na chwilę obecną wymóg
139
samodzielnie zapoznać np. z instrukcją użytkowania w locie
wykształcenia jest jednym z
albo z aktualnymi ograniczeniami w ruchu lotniczym będą
wymogów podstawowych,
stanowić zagrożenie. Jak taka osoba może być instruktorem
obligatoryjnych do wydania
uczącym innych? Czy będzie istnieć podstawa, aby
licencji lotniczej zgodnie z
odmówić szkolenia lotniczego osobie nie umiejącej czytać? brzmieniem art. 96 ust. 2 ustawy –
Prawo lotnicze. Ze względu na
fakt, iż w dniu 25 listopada 2011
r. Komisja Europejska
opublikowała rozporządzenie WE
nr 1178/2011 z dnia 3 listopada
2011 r. ustanawiające wymagania
techniczne i procedury
administracyjne odnoszące się do
załóg w lotnictwie cywilnym
zgodnie z rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 216/2008 (Dz. U. UE L
311 z 25.11.2011, str. 1) rzeczona
sytuacja od dnia 8 kwietnia 2013
r. (data rozpoczęcia
obowiązywania rozporządzenia
WE nr 1178/2011 w Polsce – po
zgłoszeniu przez RP stosownej
notyfikacji do KE oraz
Europejskiej Agencja
Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA)) ulegnie zasadniczej
zmianie. Ww. rozporządzenie
zawiera bowiem nowe, wspólne
dla wszystkich państw
członkowskich Unii Europejskiej
140
wymagania z zakresu szkolenia,
licencjonowania i badań lotniczo-
lekarskich pilotów w lotnictwie
cywilnym w ramach licencji
wskazanych w art. 94 ust. 6 pkt 1
lit. a-g, j-p ustawy Prawo lotnicze,
które to regulacje nie zawierają w
swoich wymaganiach warunku
posiadania sprecyzowanego
poziomu wykształcenia.
Mając na uwadze
powyższe, Urząd, po ustaleniach
zapadłych podczas spotkań
roboczych w ramach prac MS nad
drugim projektem
deregulacyjnym, postanowił
zrezygnować z warunkowania
wydawania licencji lotniczych
(oraz wiadectw kwalifikacji)
wymogiem wykształcenia
kandydata, celem dostosowania
przepisów krajowych (ustawy –
Prawo lotniczej) do hierarchicznie
wyższych przepisów
rozporządzenia unijnego.
Jednocze nie postanowiono
zastosować tzw. deregulacje
systemową w zakresie
wykształcenia, w my l zasadyŚ
argumentum a maiori ad minus.
W innym przypadku, czę ciowa
141
deregulacja wykształcenia, wobec
specjalno ci „wyższych rangą”, tj.
dotyczących licencji m.in.
zawodowych, przy pozostawieniu
warunku wykształcenia do
wydania np. wiadectw
kwalifikacji skoczkom
spadochronowym (które
regulowane są jedynie przepisami
krajowymi) prowadziłoby bowiem
do niezrozumiałej sytuacji, w
której dla specjalno ciom „niższej
rangi”, stawiane są surowsze
wymagania.
Jednocze nie należy zuważyć, iż
twierdzenie konsultanta, iż ww.
projekt ustawy znosi wymogu
posiadania wykształcenia
podstawowego dla posiadaczy
wielu uprawnień lotniczych, jest
twierdzeniem błędnym i
nieprawdziwym. Po pierwsze,
kwestie dot. obowiązku szkolnego
regulowane są w RP art. 70
Konstytucji oraz ustawą z dnia 7
wrze nia 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572, z późn. zm.).
Obowiązek szkolny polega na
przymusie uczęszczania do szkoły
podstawowej i gimnazjum.
142
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei