Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
w którym dziecko kończy 7 (6)
rok życia. Choć ww. ustawa nie
okre la w wyraźny sposób kiedy
obowiązek szkolny się kończy,
jednak można ww.
wyinterpretować z pojęcia
obowiązku nauki, czyli
uczęszczania do szkoły osób w
okre lonym przez prawo wieku.
Obowiązek nauki obejmuje osoby
od 7 do 18 roku życia, co pokrywa
się z wiekiem, z którym
(generalnie) uzyskuje się
pełnoletnio ć. Ponieważ nauka w
prawidłowym toku (bez
powtarzania klasy) kończy się w
gimnazjum w wieku 16 lat, musi
być kontynuowana w jednej ze
szkół ponadgimnazjalnych lub w
jednej z innych form kształcenia
okre lonych przez
ustawę]przynajmniej do
ukończenia 18 lat.
Równocze nie należy mieć na
uwadze to, że faktu posiadania
predyspozycji instruktorskich nie
należy łączyć bezpo rednio z
posiadanym przez instruktora
wykształceniem. Są to
indywidualne przymioty
konkretnej osoby, których nabycie
143
można udowodnić np. poprzez
ukończenie odpowiednich kursów
specjalistycznych
Art. 8. ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
Fundacja Polskich
Z duża satysfakcją przyjmujemy zaproponowany w projekcie W art. 2 w pkt. 3 ustawy z dnia 28
Kolei
kierunek zmian. Dotychczasowe wymagania dla zawodów
marca 2003 r. o transporcie
Wąskotorowych
zwrotniczego, mostowniczego oraz dróżniku obchodowego nie
kolejowym okre lono przepisy
wpływały na podniesienie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu
ustawy, które nie mają
kolejowego, a powodowały znaczną biurokratyzację, podnosiły
koszty prowadzenia działalno ci i utrudniały dostęp do zawodu.
zastosowania do kolei
Równocze nie pragniemy zaproponować uwolnienie wszystkich
wąskotorowej.
zawodów kolejowych W stosunku do kolei wąskotorowych, na
wzór uwolnienia zawodów związanych z bezpieczeństwem ruchu Dodatkowo w projekcie ustawy o
metra. W chwili obecnej koleje wąskotorowe przy zatrudnianiu
zmianie ustawy o transporcie
pracowników muszą spełnić te same wymagania jak zarządcy kolejowym, który 26 lipca 2012 r.
kolei normalnotorowych. Takie rozwiązanie me uwzględnia
został przyjęty przez Komitet
specyfiki pracy kolei wąskotorowych i wywodzi się jeszcze z
Stały Rady Ministrów,
czasów gdy koleje wąskotorowe były czę cią przedsiębiorstwa
wprowadzono zmianę w art. 18
PKP. Obecnie większo ć wąskotorówek prowadzi ruch ust. 5. Zgodnie z proponowanym
turystyczny, często sezonowy, a w wielu wypadkach są to obiekty
brzmieniem z obowiązku
wpisane do rejestru zabytków. Pociągi prowadzone są po linach
uzyskania licencji i wiadectw
jednotorowych z. prędko ciami nieprzekraczającymi 40 km h.
a
Przykładowo dyżurny ruchu kolei wąskotorowej musi zdać takie
maszynisty zwolnieni są
same egzaminy i przej ć takie samo szkolenie i badania jak
prowadzący pojazdy kolejowe
dyżurny pracując
m.in. po liniach turystycznych,
y na stacji normalnotorowej gdzie odprawia
kilkadziesiąt, a czasem więcej pociągów o masach dochodzących które są eksploatowane w celach
do 3000 ton i prędko ciach 160 km/h. Zdobycie uprawnień wiąże
wykonywania przewozów
się ż przej ciem szkolenia wg programu okre lonego w rekreacyjno-wypoczynkowych i
rozporządzeniu, które obejmuje m.in.Ś współpracę z dyspozyturą, okoliczno ciowych, w tym kolei
rodzajach urządzeń energetycznych (na linii wąskotorowej nie ma
wąskotorowych.
dyspozytur oraz trakcji elektrycznej) czy też zasad prowadzenia
transportów wojskowych. Podobna sytuacja ma także miejsce w
Pracowników związanych
innych
zawodach
wymaganych
do
prowadzenia
linii
z bezpieczeństwem ruchu na
wąskotorowej. Rozporządzenie okre lające zasady ruchu i
kolejach wąskotorowych nie
sygnalizacji w zakresie ruchu normalnotorowego liczy 56 stron,
144
w zakresie ruchu wąskotorowego 11 stron, a dotyczące metra to 7 można wyłączyć z ustawy na wzór
stron. Juz to porównanie pokazuje, że utrzymywanie takich
metra, ponieważ pracownicy
samych wymagań dla pracowników kolei wąskotorowych i
związani z bezpieczeństwem
normalnotorowych nie znajduje uzasadnienia. W ramach
metra, podlegają jednemu
deregulacji zawodów proponujemy szerszy dostęp do zawodów
kolejowych dla osób wykonujących obowiązki na liniach pracodawcy Metro Warszawskie
wąskotorowych zakresie zbliżonym do proponowa
Sp. z o. o.
nych zmian w
zawodach związanych z metrem, a w przypadku maszynisty
ewentualne wyłączenie z obowiązku posiadania licencji jak w
przypadku przewozów aglomeracyjnych. W przypadku innych
zawodów związanych z bezpieczeństwem ruchu proponuje się
całkowite uwolnienie zawodów w stosunku dla kolei w
wąskotorowych tak jak proponowane zmiany dla pracowników
metra.
Metro Warszawskie
ogólna
Eliminując z Projektu Ustawy stanowiska bezpo rednio związane
Stanowisko jak wyżej
Sp. z o.o.
z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach metra oraz
stanowiska związane z prowadzeniem pojazdów kolejowych
metra autorzy Projektu Ustawy pozostawili w nim liczną grupę
pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z
prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz
prowadzeniem okre lonych rodzajów pojazdów kolejowych
(przepis art. 22d ust. I - w nowym brzmieniu - zawiera listę tych
stanowisk) dla których powszechnie obowiązujące przepisy
prawa (po wydaniu nowych przepisów wykonawczych) nadal
będą szczegółowo okre lać warunki, jakie powinny spełniać
osoby zatrudnione na tych stanowiskach i zasady oceny ich
zdolno ci fizycznych i psychicznych.
Z punktu widzenia przyjętych założeń do Projektu Ustawy
proponowane zmiany w ustawie o transporcie kolejowym są
niezrozumiale, albowiem z jednej strony usuwają - dla przykładu
- z przepisów powszechnie obowiązujących regulację w zakresie
dyżurnego ruchu i stacji metra, czy też manewrowego
zatrudnionego w metrze (następuje deregulacja tych stanowisk), z
drugiej za strony pozostawiają dyżurnego ruchu oraz
manewrowego zatrudnionego na kolei, których kwalifikacje nadal
będą okre lone w drodze rozporządzenia wydanego przez
145
Ministra wła ciwego do spraw transportu.
Należy podkre lić, iż zarówno jedna, jak i druga grupa
pracowników jest zatrudniona na stanowiskach bezpo rednio
związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego, a deregulacji podlegać mają tylko pracownicy
zatrudnieni na stanowiskach bezpo rednio związanych z
prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach metra oraz
pracownicy prowadzące pojazd) kolejowe metra.
Jeżeli proponowane zmiany przepisów ustawy o transporcie
kolejowym wejdą w życie to tzw. deregulacja dotycząca
pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpo rednio
związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach
metra oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra nie
spowoduje zmian związanych z zatrudnianiem tych osób
albowiem warunki jakie okre li pracodawca dla zatrudnienia osób
na stanowiskach, o których była mowa wyżej nie będą mogły - Ze
wzglądów bezpieczeństwa - odbiegać znacząco - od warunków,
które są okre lone aktualnie w powszechnie obowiązujących
przepisach prawa.
PKP Polskie Linie
art. 22d ust. 1
1) Projektowana zmiana art. 22 d ust. 1 pomija stanowiska
Są to stanowiska bezpo rednio
Kolejowe S.A.
zwrotniczy, dróżnik obchodowy oraz mostowniczy,
związane z prowadzeniem i
wymienione aktualnie w zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra
bezpieczeństwem ruchu
Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie
kolejowego, lecz wymagania dla
pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio
tych stanowisk będzie okre lał
zawiązanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
pracodawca
kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów
kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra (Dz.U. Nr 59,
poz.301, z późn.zm.) oraz, oprócz stanowiska manewrowy,
pomija pozostałe stanowiska z załącznika nr 2 do powołanego
rozporządzenia, bez wskazania jakiejkolwiek argumentacji
dlaczego pominięte stanowiska uznano za niezwiązane
bezpo rednio z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego. Powstaje bardzo istotne pytanie, w oparciu o
jakie kryteria przyjęto wyliczenie stanowisk w
projektowanym art. 22d ust. 1?. Rozumiejąc intencje
146
projektodawców, że deregulacja zawodów jest potrzebna,
należy jednak podkre lić, iż powinna ona dotyczyć tych
zawodów, które oceniając w sposób racjonalny można
poddać deregulacji. Jeżeli mamy do czynienia z z deregulacją
zawodów, których efekty pracy wpływają na zdrowie i życie
ludzie, gdzie kwestie np. bezpieczeństwa użytkowników są
priorytetowe bądź kwestie bezpieczeństwa prowadzenia
ruchu są nadrzędne nie można wprowadzać deregulacji takich
zawodów i zdać się na ocenę, że bezpieczeństwo w tym
zakresie zapewni pracodawca, który jak wiadomo w swojej
działalno ci kieruje się przesłankami ekonomicznymi. Stąd
nie może wymagań dla takich stanowisk okre lać pracodawca
bez prawnego uregulowania tych wymagań. Mając na
uwadze, że kwestia bezpieczeństwa ruchu kolejowego
dotyczy wielu użytkowników, lakoniczne stwierdzenia w
uzasadnieniu, że wykre li się z Rozporządzenia nie stanowią
ratio legis takiej zmiany.
2) Z uwzględnieniem powyższego należy zaproponować, aby z
projektowanego zapisu art. 22 d ustawy o transporcie
kolejowym
usunąć katalog stanowisk bezpo rednio
związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego. Stanowiska te winien okre lić Minister wła ciwy
do spraw transportu w drodze rozporządzenia, na podstawie
którego zostaną okre lone warunki, jakie powinny spełniać
osoby zatrudnione na tych stanowiskach.
art. 22d ust. 3
W wietle propozycji noweli
Propozycje te będą rozpatrzone
zacji art. 22d ust. 3 ustawy o
transporcie kolejowym zwrócić uwagę na konieczno ć
podczas prac nad zmianą
dokonania zmian w zakresie wymagań dotyczących
przedmiotowego
wykształcenia na poniższych stanowiskachŚ
rozporządzenia
Toromistrz
Prowadzący maszyny do kolejowych robót
budowlanych
147
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei