Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
zawodu.
W odniesieniu do propozycji możliwo ci zwolnienia z egzaminu.
Izba pragnie zauważyć, że zróżnicowany poziom nauczania
elementów nauk aktuarialnych na polskich uczelniach, również
przez kadrę o niezweryfikowanych kompetencjach w tej
dziedzinie, nie gwarantuje wła ciwego przygotowania
absolwentów. W praktyce takie rozwiązanie może doprowadzić
do pełnej deregulacji zawodu aktuariusza, ponieważ
zaprojektowane w ustawie wymagania uprawniające do wpisu do
rejestru aktuariuszy nie zapewnią wymagań stawianych przez
praktykę gospodarczą osobom wykonującym czynno ci
aktuarialne w zakładach ubezpieczeń. PIU uważa, że
proponowane rozwiązanie może doprowadzić do znaczącego
zróżnicowania merytorycznych kwalifikacji osób wchodzących w
zawód aktuariusza, co może mieć negatywny wpływ na
gospodarkę polską
PIU uważa, że w Polsce na wzór wielu krajów można by
wprowadzić procedury uznawania kwalifikacji do wykonywania
okre lonych zawodów {w tym aktuariusza) zgodnie z
wymaganiami okre lonymi przez wła ciwe stowarzyszenie
zawodowe
i
zweryfikowanych
przez
organ
nadzoru.
Proponujemy
rozważenie
automatycznego
uznawania
kwalifikacji (jako alternatywa dla egzaminów państwowych)
członków rzeczywistych stowarzyszeń, które są członkami
Groupe Counsultatife Byłoby to zgodne z powszechną praktyką
wiodących rynków finansowych Europy (Niemcy, Francja,
Wielka Brytania), gdzie regulator uznaje proces kwalifikacji oraz
standardy wykonywania zawodu stowarzyszeń zawodowych,
członków Groupe Consultatife. W Polsce takim stowarzyszeniem
jest Polskie Stowarzyszenie Aktuariuszy. Nie wyklucza to jednak
uznawania kwalifikacji innych stowarzyszeń, o ile ich proces
kwalifikacyjny zostanie pozytywnie zweryfikowany przez organ
nadzoru.
Polska Izba
ogólna
Przyjęcie regulacji w proponowanym kształcie nie przyczyni się Uwaga czę ciowo uwzględniona.
168
Ubezpieczeń
do osiągnięcia oczekiwanych efektów Zniesienie wymogu
egzaminu w stosunku do po redników ubezpieczeniowych
Proponuje się zachowanie
(Agentów Ubezpieczeniowych) może mieć negatywny wpływ na
wymogu co najmniej redniego
poziom ryzyka ubezpieczeniowego z tytułu prowadzonej
wykształcenia.
działalno ci, potencjalne straty reputacyjne wynikające z
obniżenia jako ci wiadczonych usług przez po redników, a w
Pozostałe uwagi są sprzeczne z
konsekwencji wzrost ryzyka dla zakładu ubezpieczeń z tytułu kar
zakładaną ideą deregulacji.
nakładanych przez Nadzór w procesie weryfikacji jako ci
wiadczenia usług przez po redników.
Odno nie zniesienia obowiązku
Równocze nie pragniemy zwrócić uwagę, że deregulacja egzaminu po przeprowadzonym
zawodów ubezpieczeniowego związanych z po rednictwem
szkoleniu dla agentów
ubezpieczeniowym może powodować kolizję z aktualnie
ubezpieczeniowych należy
procedowanymi
i
zaawansowanymi
pracami
Komisji
zauważyć, iż osoba wykonujące
Europejskiej
nad
reformą
systemu
po rednictwa
czynno ci agencyjne jest
ubezpieczeniowego, realizowaną poprzez projekt Dyrektywy o
obowiązana odbyć szkolenie
po rednictwie ubezpieczeniowym IMD 2
prowadzone przez zakład
Uważamy, że lepszym rozwiązaniem byłoby podejmowanie
ubezpieczeń oraz doskonalić
jakichkolwiek działań de regulacyjnych dopiero po ostatecznym
umiejętno ci zawodowe przez
ukształtowaniu prawa europejskiego w tym zakresie Dobrym odbywanie szkoleń zawodowych.
momentem
na
uwzględnienie
ewentualnych
zmian
deregulacyjnych będzie implementacja rozwiązań europejskich.
do polskiego prawa ubezpieczeniowego, tj. przy formułowaniu
nowych zapisów Ustawy o po rednictwie ubezpieczeniowym.
Jako generalny postulat
rodowiska ubezpieczeniowego
odnoszący się do kwestii po rednictwa ubezpieczeniowego i
umiejscowienia
po rednictwa
w
ramach
procesów
deregulacyjnych. uważamy, że ustawodawca podejmując prace
nad deregulacja zawodów związanych z po rednictwem
ubezpieczeniowym powinien i ć w kierunku takiego
ukształtowania zapisów ustawowych, aby w trakcie prac nad
Ustawą o po rednictwie ubezpieczeniowym oraz nad aktami
szczegółowymi {Rozporządzenie Ministra Finansów) umożliwić
przeprowadzenie reformy systemu szkoleń w stronę istotnego
zmniejszenia
liczby
godzin
obligatoryjnego
szkolenia,
zaktualizowania przepisów dotyczących procesu pozyskiwania
169
wiedzy przez kandydatów na po redników ubezpieczeniowych
przy pozostawieniu obowiązku egzaminacyjnego
Polska izba Ubezpieczeń uważa, że sposób szkolenia i
certyfikowania po redników, szczególnie tych wchodzących do
zawodu, powinien być w gestii zakładów ubezpieczeń. To
zakłady ubezpieczeń ponoszą odpowiedzialno ć za działania
po redników. W interesie ubezpieczycieli jest. aby sposób
działania po rednika i jego wyszkolenie było wła ciwe ale także
efektywne kosztowo Sposób szkolenia i nadawania uprawnień
powinien być dostosowany do tego jakie produkty, rozwiązania
może oferować dany po rednik.
W przeważającej opinii
rodowiska ubezpieczeniowego,
eliminacja wymogów w zakresie minimalnego wykształcenia i
egzaminów weryfikujących zdobytą/posiadaną wiedzę może
negatywnie wpłynąć na jako ć/poprawno ć zawieranych umów
ubezpieczenia, co potencjalnie przełoży się na zwiększoną
pracochłonno ć w zakresie obsługi umów oraz zdarzeń
ubezpieczeniowych i spowoduje obniżenie jako ci danych
przekazywanych do instytucji zewnętrznych.
Uznajemy ze proponowana zmiana polegająca na zniesieniu
wymogu: zdania egzaminu po odbytym szkoleniu oraz posiadania
co najmniej wykształcenia redniego dla osoby wykonującej
czynno ci agencyjne jest nieuzasadniona Wyłączenie możliwo ci
zweryfikowania wiedzy i umiejętno ci, które podczas szkolenia
nabył kandydat na agenta ubezpieczeniowego stwarza zagrożenie
należytej rękojmi wykonywania tego zawodu Biorąc pod uwagę,
ze wymagania stawiane przed kandydatami na agentów nie są
wygórowane, dodatkowe ich obniżenie może spowodować
zagrożenie dla jako ci wiadczonych przez nich usług, zarówno
w stosunku do klientów, jak będzie nie ć ze sobą poważne ryzyko
dla zakładów ubezpieczeń, np. niewła ciwe okre lenie zakresu
ochrony ubezpieczeniowej
Polska Izba
ogólna
W odniesieniu do propozycji związanych z funkcjonowaniem Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Ubezpieczeń
brokerów ubezpieczeniowych zmiany te mogą wpłynąć, na
poziom wiadczonych usług przez brokerów ubezpieczeniowych
W przypadku zwolnienia z
170
Niepożądanym skutkiem takiego działania może być obniżenie
wymogu zdawania egzaminu
jako ci obsługi wiadczonej bezpo rednio klientom. Po rednim,
brokerskiego warunek
niekorzystnym efektem dla Zakładów Ubezpieczeń będzie do wiadczenia będzie się odnosił
uszczerbek reputacyjny, wynikający z nieprofesjonalnego
do czynno ci bezpo rednio
oferowania produktów ubezpieczeniowych.
związanych z czynno ciami
Kryterium 6 lat do wiadczenia może nie być wystarczającym do
brokerskimi.
wła ciwego przygotowania do wykonywania zawodu brokera
ubezpieczeniowego (szczególnie w sytuacji gdy kandydat na
Pozostałe uwagi są sprzeczne z
brokera wykonywał jedynie funkcje pomocnicze w procesie
zakładaną ideą deregulacji.
analizy ryzyka ubezpieczeniowego i konstruowaniu oferty Z tego
względu uważamy, że projektując rozwiązania deregulacyjne
powinno się szczegółowo okre lić jakiego rodzaju czynno ci
powinny wykonywać osoby ubiegające się o wpis na listę
brokerów ubezpieczeniowych. Należy zwrócić uwagę, że
pozostawiono wymóg zdania egzaminu przez osoby, które nie
wykonywały czynno ci ubezpieczeniowych w okresie
poprzedzającym
egzamin,
aby
zabezpieczyć
rynek
ubezpieczeniowy przed osobami pozbawionymi elementarnej, ale
także praktycznej wiedzy z zakresu ubezpieczeń. Ponadto w
odniesieniu do brokerów ubezpieczeniowych aktualne pozostają
argumenty podniesione w czę ci dotyczącej agentów
ubezpieczeniowych, a dotyczące kolizji proponowanych
rozwiązań deregulacyjnych z pracami nad regulacją europejska w
zakresie po rednictwa ubezpieczeniowego.
Instytut Logistyki i
art. 28
dot. brokera ubezpieczeniowego i agenta ubezpieczeniowego
Uwaga zasadna
Magazynowania
art. 40 ust. 1
art. 44 ust. 1
1)
Brak numeru ewidencji działalno ci gospodarczej
W związku z procedurą administracyjną dotyczącą wydania
zezwolenia na wykonywanie działalno ci brokerskiej w zakresie
ubezpieczeń albo w zakresie reasekuracji, art. 28 ust. 4 pkt 2
ustawy o po rednictwie ubezpieczeniowym stanowi, że
przedmiotowy wniosek powinien zawierać m.in. numer w
rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalno ci
gospodarczej. Ten numer ujawniany jest również w rejestrze
po redników ubezpieczeniowychŚ art. 40 ust. 1 (rejestr agentów
171
ubezpieczeniowych) oraz art. 44 ust. 1 (rejestr brokerów
ubezpieczeniowych) ustawy o po rednictwie ubezpieczeniowym.
Należy zwrócić uwagę, że od 1 lipca 2011 r. funkcjonuje
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalno ci Gospodarczej
(zwana dalej: CEiDG) - w miejsce ewidencji działalno ci
gospodarczej,
która
prowadzona
jest
w
systemie
teleinformatycznym przez ministra wła ciwego do spraw
gospodarki na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalno ci gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r., nr
220, poz. 1447 z późń. zm.). Obecnie numerem identyfikacyjnym
przedsiębiorcy - osób fizycznych, wykonujących działalno ć
gospodarczą - jest numer identyfikacji podatkowej (NIP).
Również w obrocie gospodarczym przedsiębiorca, podlegający
wpisowi do CEiDG, posługuje się wła nie numerem NIP.
Zgodnie z obecnie obowiązującym regulacjami nie jest już
nadawany numer CEiDG (ani tym bardziej numer ewidencji
działalno ci gospodarczej). Tymczasem w wielu ustawach
szczególnych ustawodawca nakazuje oprócz numeru NIP podać
numer ewidencji działalno ci gospodarczej. Przykładem takiej
ustawy jest ustawa o po rednictwie ubezpieczeniowym. Skoro
zatem numer CEiDG (a tym bardziej numer ewidencji
działalno ci gospodarczej) de facto nie istnieje, celowym jest
wyeliminowanie tego numeru z tre ci wniosku o wydanie
zezwolenia na wykonywanie działalno ci brokerskiej w zakresie
ubezpieczeń albo reasekuracji oraz z zakresu tre ciowego rejestru
agentów
ubezpieczeniowych
oraz
rejestru
brokerów
ubezpieczeniowych.
Oczywi cie identyfikacja podmiotów,
podlegających wpisowi do KRS, nie uległa zmianie, dlatego
zasadnym byłoby pozostawienie przedmiotowego numer w tre ci
wniosku.
2) Zezwolenie na wykonywanie działalno ci brokerskiej, bez
konieczno ci zdawania egzaminu brokerskiego
Zgodnie z analizowaną nowelizacją planowane jest dodanie w art.
28 po ust. 5 dodać ust. 5a, który stanowi, że „warunku zdania
172
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik