Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
reprezentowany przed organami
podatkowymi przez pełnomocnika
niebędącego profesjonalnym
przedstawicielem (art. 137 ustawy
– Ordynacja podatkowa), co
oznacza, iż również obecnie
funkcjonują rozwiązania
polegające na niezawodowej
reprezentacji przez osoby
nieposiadające szczególnych
kwalifikacji.
Należy również nadmienić, iż
obowiązujące przepisy Kodeksu
karnego skarbowego pozwalają
ograniczyć ewentualne ryzyko
podatnika korzystającego z usług
doradztwa podatkowego, gdyż
przewidują następujące
rozwiązaniaŚ
1) za przestępstwa skarbowe lub
wykroczenia skarbowe
odpowiada, jak sprawca,
także ten, kto na podstawie
przepisu prawa, decyzji
wła ciwego organu, umowy
lub faktycznego
wykonywania zajmuje się
sprawami gospodarczymi, w
szczególno ci finansowymi,
osoby fizycznej, osoby
prawnej albo jednostki
organizacyjnej niemającej
osobowo ci prawnej, której
odrębne przepisy przyznają
zdolno ć prawną (art. 9 § 3
68
kks),
2) nie podlega karze za
przestępstwo skarbowe lub
wykroczenie skarbowe, kto
złożył prawnie skuteczną, w
rozumieniu przepisów ustawy
- Ordynacja podatkowa lub
ustawy
z dnia 28 wrze nia 1991 r. o
kontroli skarbowej, korektę
deklaracji podatkowej wraz
z uzasadnieniem przyczyny
korekty i w cało ci ui cił,
niezwłocznie lub w terminie
wyznaczonym przez
uprawniony organ, należno ć
publicznoprawną uszczuploną
lub narażoną na uszczuplenie
(art. 16a kks).
Wskazania wymaga, iż z
nałożonym na doradców
podatkowych obowiązkiem
ubezpieczenia wiąże się
konieczno ć zrzeszenia się
doradców podatkowych w
samorządzie zawodowym, który -
tak jak Minister Finansów -
kontroluje spełnienie obowiązku
ubezpieczenia. Samorząd
zawodowy doradców
podatkowych dysponuje też
mechanizmami zapewniającymi
realizację obowiązku
ubezpieczenia, a doradca
podatkowy odpowiada
69
dyscyplinarnie za niedopełnienie
obowiązku ubezpieczenia OC.
Wobec powyższego nałożenie
obowiązku ubezpieczenia OC na
podmioty wykonujące doradztwo
podatkowe bez uprawnień
doradcy podatkowego, spowoduje
nieuzasadnione zróżnicowanie
sytuacji doradców podatkowych i
podmiotów nieposiadających tych
uprawnień. Doprowadzi to
bowiem do sytuacji, w której
doradcom podatkowym, mimo, iż
są profesjonalnie przygotowani do
wykonywania doradztwa
podatkowego a ich kompetencje
zostały zweryfikowane, będzie
stawiać się większe wymagania,
nałożona zostanie na nich większa
liczba obowiązków, będą
kontrolowani przez samorząd
zawodowy i Ministra Finansów, a
w przypadku niedopełnienia
obowiązku ubezpieczenia będą
mogły być wyciągnięte wobec
niego daleko idące konsekwencje
obejmujące odpowiedzialno ć
dyscyplinarną w ramach której
możliwe jest nawet pozbawienie
praw wykonywania zawodu.
Tymczasem, podmioty
nieposiadające uprawnień doradcy
podatkowego w przypadku gdy
będą obowiązane do
ubezpieczenia nie będą obarczone
70
tyloma obowiązkami co doradcy
podatkowi, nie ma także
podmiotu i mechanizmu
sprawdzającego spełnienie tego
obowiązku oraz sankcji za jego
niedopełnienie. Wobec
powyższego wprowadzenie
takiego obowiązku dla innych
podmiotów może okazać się
fikcją.
Wskazania również wymaga, iż
ustawa o doradztwie podatkowym
reguluje wykonywanie zawodu
doradcy podatkowego i w
konsekwencji nie powinna
nakładać obowiązków na inne
podmioty, nieposiadające tych
uprawnień.
Uwaga nie została uwzględniona
ze względu na nieuwzględnienie
uwagi zgłoszonej do art. 2 ustawy
Winno się uchylić z art. 5 pkt 16.
o doradztwie podatkowym
postulującej rozszerzenie
przewidzianego w projekcie
ustawy katalogu czynno ci
doradztwa podatkowego
zastrzeżonych dla podmiotów
uprawnionych w rozumieniu
ustawy o doradztwie
podatkowym.
Związek Rzemiosła
ogólna
Związek Rzemiosła Polskiego uważa, że proponowane zmiany Uwaga nie została uwzględniona.
Polskiego
mogą doprowadzić do obniżenia bezpieczeństwa obsługi
Umożliwienie wykonywania
księgowo-podatkowej firm i w konsekwencji przynie ć
czę ci czynno ci doradztwa
przedsiębiorcom więcej szkody niż pożytku. W realiach ciągle podatkowego podmiotom, których
71
zmieniającego się prawa podatkowego w Polsce, zawód doradcy kwalifikacje nie zostały uprzednio
podatkowego, czy księgowego z certyfikatem zapewnia sprawdzone przypuszczalnie nie
podatnikom uzyskanie rzetelnej pomocy w zakresie stosowania
zwiększy w sposób znaczący
przepisów prawa podatkowego. Dzięki normom zawodowym, są
ryzyka dla podatników
oni zobowiązani do etyki zawodowej oraz ciągłego podnoszenia
korzystających z usług tych
kwalifikacji zawodowych. Po wprowadzeniu projektowanych
podmiotów. Zaproponowane w
zmian, podmioty te nie będą podlegały przepisom dotyczącym
projekcie ustawy rozwiązanie
etyki zawodowej, czy obowiązkowym szkoleniom. Korzystanie z
będzie zbliżone do
usług księgowo-podatkowych wiadczonych przez podmioty o
funkcjonujących obecnie zasad
niepotwierdzonym przygotowaniu merytorycznym może okazać
wiadczenia pomocy prawnej,
się poważanym zagrożeniem dla bezpiecznego funkcjonowania którą wiadczą zarówno radcowie
firm.
prawni i adwokaci, jak też
Raczej za mało realny uznajemy także argument o możliwym
podmioty nieposiadające tych
obniżeniu cen usług doradztwa podatkowego i księgowych. Już
uprawnień (tzw. biura porad
obecnie przy zaostrzającej się konkurencji rynkowej usługi te
prawnych).
wiadczone są przez kilka grup uprawnionych podmiotów, a ceny
Dodatkowo również obecnie
tych usług są na ogół dostosowane do możliwo ci
podatnik, o ile dokona takiego
ekonomicznych
przedsiębiorców.
Przy
nieustannie
wyboru, może być
komplikującym się prawie podatkowym, raczej trudno oczekiwać reprezentowany przed organami
dalszych obniżek cen, bez konsekwencji dla jako ci tej obsługi. podatkowymi przez pełnomocnika
W praktyce, ze względu na zwiększone ryzyko narażenia
niebędącego profesjonalnym
przedsiębiorcy na koszty związane z niekompetencją podmiotu przedstawicielem (art. 137 ustawy
wiadczącego usługi, cena jaką przedsiębiorca zapłaci
–
za taką
Ordynacja podatkowa), co
usługę może okazać się „pozornie" niska.
oznacza, iż również obecnie
funkcjonują rozwiązania
Związek Rzemiosła podziela opinię, że działalno ć zawodów
polegające na niezawodowej
zaufania publicznego nie może podlegać ogólnym zasadom
reprezentacji przez osoby
rynku. Wprowadzenie możliwo ci swobodnego wiadczenia
nieposiadające szczególnych
usług doradztwa podatkowego nie doprowadzi do stopniowego
kwalifikacji. Niemniej jednak
eliminowania z rynku podmiotów wiadczących usługi o niskiej
należy podkre lić, że zawód
jako ci. Przedsiębiorcy, w szczególno ci mikro i mali zlecający
doradcy podatkowego „z
wiadczenie usług np. prowadzenia ksiąg podatkowych nie
certyfikatem” nie znika i nie
posiadają odpowiednich kompetencji do oceny jako ci
zniknie z rynku. Doradcy
oferowanych usług. Zatem rynek nie skoryguje działalno ci tego podatkowi nadal są podmiotami
rodzaju podmiotów i stąd ważna jest idea wprowadzenia uprawnionymi do profesjonalnego
72
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik