eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I


reprezentowany przed organami
podatkowymi przez pełnomocnika

niebędącego profesjonalnym

przedstawicielem (art. 137 ustawy

– Ordynacja podatkowa), co

oznacza, iż również obecnie
funkcjonują rozwiązania

polegające na niezawodowej

reprezentacji przez osoby

nieposiadające szczególnych

kwalifikacji.
Należy również nadmienić, iż

obowiązujące przepisy Kodeksu

karnego skarbowego pozwalają

ograniczyć ewentualne ryzyko

podatnika korzystającego z usług

doradztwa podatkowego, gdyż
przewidują następujące

rozwiązaniaŚ

1) za przestępstwa skarbowe lub

wykroczenia skarbowe

odpowiada, jak sprawca,
także ten, kto na podstawie

przepisu prawa, decyzji

wła ciwego organu, umowy

lub faktycznego

wykonywania zajmuje się

sprawami gospodarczymi, w
szczególno ci finansowymi,

osoby fizycznej, osoby

prawnej albo jednostki

organizacyjnej niemającej

osobowo ci prawnej, której
odrębne przepisy przyznają

zdolno ć prawną (art. 9 § 3


68

kks),
2) nie podlega karze za

przestępstwo skarbowe lub

wykroczenie skarbowe, kto

złożył prawnie skuteczną, w

rozumieniu przepisów ustawy

- Ordynacja podatkowa lub
ustawy

z dnia 28 wrze nia 1991 r. o

kontroli skarbowej, korektę

deklaracji podatkowej wraz

z uzasadnieniem przyczyny
korekty i w cało ci ui cił,

niezwłocznie lub w terminie

wyznaczonym przez

uprawniony organ, należno ć

publicznoprawną uszczuploną
lub narażoną na uszczuplenie

(art. 16a kks).

Wskazania wymaga, iż z

nałożonym na doradców

podatkowych obowiązkiem
ubezpieczenia wiąże się

konieczno ć zrzeszenia się

doradców podatkowych w

samorządzie zawodowym, który -

tak jak Minister Finansów -

kontroluje spełnienie obowiązku
ubezpieczenia. Samorząd

zawodowy doradców

podatkowych dysponuje też

mechanizmami zapewniającymi

realizację obowiązku
ubezpieczenia, a doradca

podatkowy odpowiada


69

dyscyplinarnie za niedopełnienie
obowiązku ubezpieczenia OC.

Wobec powyższego nałożenie

obowiązku ubezpieczenia OC na

podmioty wykonujące doradztwo

podatkowe bez uprawnień

doradcy podatkowego, spowoduje
nieuzasadnione zróżnicowanie

sytuacji doradców podatkowych i

podmiotów nieposiadających tych

uprawnień. Doprowadzi to
bowiem do sytuacji, w której

doradcom podatkowym, mimo, iż

są profesjonalnie przygotowani do

wykonywania doradztwa

podatkowego a ich kompetencje

zostały zweryfikowane, będzie
stawiać się większe wymagania,

nałożona zostanie na nich większa

liczba obowiązków, będą

kontrolowani przez samorząd

zawodowy i Ministra Finansów, a
w przypadku niedopełnienia

obowiązku ubezpieczenia będą

mogły być wyciągnięte wobec

niego daleko idące konsekwencje

obejmujące odpowiedzialno ć

dyscyplinarną w ramach której
możliwe jest nawet pozbawienie

praw wykonywania zawodu.

Tymczasem, podmioty

nieposiadające uprawnień doradcy

podatkowego w przypadku gdy
będą obowiązane do

ubezpieczenia nie będą obarczone


70

tyloma obowiązkami co doradcy
podatkowi, nie ma także

podmiotu i mechanizmu

sprawdzającego spełnienie tego

obowiązku oraz sankcji za jego

niedopełnienie. Wobec
powyższego wprowadzenie

takiego obowiązku dla innych

podmiotów może okazać się

fikcją.

Wskazania również wymaga, iż

ustawa o doradztwie podatkowym
reguluje wykonywanie zawodu

doradcy podatkowego i w

konsekwencji nie powinna

nakładać obowiązków na inne

podmioty, nieposiadające tych
uprawnień.



Uwaga nie została uwzględniona

ze względu na nieuwzględnienie

uwagi zgłoszonej do art. 2 ustawy
Winno się uchylić z art. 5 pkt 16.
o doradztwie podatkowym
postulującej rozszerzenie
przewidzianego w projekcie
ustawy katalogu czynno ci
doradztwa podatkowego
zastrzeżonych dla podmiotów
uprawnionych w rozumieniu
ustawy o doradztwie
podatkowym.

Związek Rzemiosła
ogólna
Związek Rzemiosła Polskiego uważa, że proponowane zmiany Uwaga nie została uwzględniona.
Polskiego
mogą doprowadzić do obniżenia bezpieczeństwa obsługi
Umożliwienie wykonywania
księgowo-podatkowej firm i w konsekwencji przynie ć
czę ci czynno ci doradztwa
przedsiębiorcom więcej szkody niż pożytku. W realiach ciągle podatkowego podmiotom, których

71
zmieniającego się prawa podatkowego w Polsce, zawód doradcy kwalifikacje nie zostały uprzednio
podatkowego, czy księgowego z certyfikatem zapewnia sprawdzone przypuszczalnie nie
podatnikom uzyskanie rzetelnej pomocy w zakresie stosowania
zwiększy w sposób znaczący
przepisów prawa podatkowego. Dzięki normom zawodowym, są
ryzyka dla podatników
oni zobowiązani do etyki zawodowej oraz ciągłego podnoszenia
korzystających z usług tych
kwalifikacji zawodowych. Po wprowadzeniu projektowanych
podmiotów. Zaproponowane w
zmian, podmioty te nie będą podlegały przepisom dotyczącym
projekcie ustawy rozwiązanie
etyki zawodowej, czy obowiązkowym szkoleniom. Korzystanie z
będzie zbliżone do
usług księgowo-podatkowych wiadczonych przez podmioty o
funkcjonujących obecnie zasad
niepotwierdzonym przygotowaniu merytorycznym może okazać
wiadczenia pomocy prawnej,
się poważanym zagrożeniem dla bezpiecznego funkcjonowania którą wiadczą zarówno radcowie
firm.
prawni i adwokaci, jak też
Raczej za mało realny uznajemy także argument o możliwym
podmioty nieposiadające tych
obniżeniu cen usług doradztwa podatkowego i księgowych. Już
uprawnień (tzw. biura porad
obecnie przy zaostrzającej się konkurencji rynkowej usługi te
prawnych).
wiadczone są przez kilka grup uprawnionych podmiotów, a ceny
Dodatkowo również obecnie
tych usług są na ogół dostosowane do możliwo ci
podatnik, o ile dokona takiego
ekonomicznych
przedsiębiorców.
Przy
nieustannie
wyboru, może być
komplikującym się prawie podatkowym, raczej trudno oczekiwać reprezentowany przed organami
dalszych obniżek cen, bez konsekwencji dla jako ci tej obsługi. podatkowymi przez pełnomocnika
W praktyce, ze względu na zwiększone ryzyko narażenia
niebędącego profesjonalnym
przedsiębiorcy na koszty związane z niekompetencją podmiotu przedstawicielem (art. 137 ustawy
wiadczącego usługi, cena jaką przedsiębiorca zapłaci

za taką
Ordynacja podatkowa), co
usługę może okazać się „pozornie" niska.
oznacza, iż również obecnie

funkcjonują rozwiązania
Związek Rzemiosła podziela opinię, że działalno ć zawodów
polegające na niezawodowej
zaufania publicznego nie może podlegać ogólnym zasadom
reprezentacji przez osoby
rynku. Wprowadzenie możliwo ci swobodnego wiadczenia
nieposiadające szczególnych
usług doradztwa podatkowego nie doprowadzi do stopniowego
kwalifikacji. Niemniej jednak
eliminowania z rynku podmiotów wiadczących usługi o niskiej
należy podkre lić, że zawód
jako ci. Przedsiębiorcy, w szczególno ci mikro i mali zlecający
doradcy podatkowego „z
wiadczenie usług np. prowadzenia ksiąg podatkowych nie
certyfikatem” nie znika i nie
posiadają odpowiednich kompetencji do oceny jako ci
zniknie z rynku. Doradcy
oferowanych usług. Zatem rynek nie skoryguje działalno ci tego podatkowi nadal są podmiotami
rodzaju podmiotów i stąd ważna jest idea wprowadzenia uprawnionymi do profesjonalnego

72
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 79 . [ 80 ] . 81 ... 90 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: