Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
reprezentować odpowiednio
wyższy poziom i nie będzie miała
problemu z uzyskaniem
certyfikatu i będzie to też element
ułatwiający wpis.
Nie można wykluczyć, że czę ć
osób ze rednim wykształceniem
nie przejdzie procedury
certyfikacji, ale nie można
również wykluczyć osób ze
rednim wykształceniem, jeżeli
osoby te mają wiedzę
i pasje związane
z motoryzacją i przejdą
pozytywnie proces certyfikacji.
Informujemy, że przepisy unijne
nie okre lają wymagań dla
rzeczoznawców samochodowych,
zatem kompetencje, w tym
zakresie należą do ustawodawstwa
krajowego.
Ponadto wyja niamy, że zgodnie
z ustawą – Prawo o ruchu
drogowym uprawnienia
rzeczoznawcy samochodowego są
wymagane w przypadku
dokonywania czynno ci
okre lonych w art. 66a ust. 2 pkt 6
i 7 oraz art. 81 ust. 13 ustawy
Prawo o ruchu drogowym.
Kwestie związane
z wykonywaniem działań biegłego
sądowego oraz związane z
98
działalno cią ubezpieczeniową nie
są przedmiotem ustawy – Prawo
o ruchu drogowym.
Obecnie na li cie rzeczoznawców
samochodowych prowadzonej
przez ministra wła ciwego do
spraw transportu jest wpisanych
719 rzeczoznawców
samochodowych (stan na dzień
23 listopada 2012 r.).
Jak wskazano powyżej, celem
projektowanej ustawy jest
obniżenie wymagań w zakresie
wykształcenia oraz praktyki
zawodowej dla rzeczoznawców
samochodowych, propozycja
PZM spowodowałaby skutek
odwroty do zakładanego
zwiększyłaby wymagania
w zakresie wykształcenia
powodując ograniczenie dostępu
do tego zawodu jedynie dla osób
posiadających wyższe
wykształcenie techniczne.
Art. 5. ustawa z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych
Art. 6. ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych
architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów
Krajowa Izba
ogólna
Propozycję zniesienia podstaw prawnych do wykonywania
W związku ze zmianami
Urbanistów
zawodu urbanisty jako zawodu zaufania publicznego oceniamy
wprowadzonymi w projekcie
99
jako kolejny element procesu degradacji systemu planowania
ustawy, polegającymi na
przestrzennego.
zmniejszeniu wymagań
Propozycja w zakresie zmian w wykonywaniu zawodu urbanisty
stawianych osobom ubiegającym
to zaprzeczenie wprost ustaleniom Dyrektywy 2005/36/WE
się o wpis na listę urbanistów,
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w przy jednoczesnym zachowaniu
sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, zgodnie z którą
dotychczasowych zadań i formy
(punkt 27.): „Projekt architektoniczny, jakość obiektów
organizacyjnej samorządu
budowlanych, ich harmonijne wkomponowanie W otoczenie,
zawodowego urbanistów,
poszanowanie charakteru krajobrazu naturalnego i miejskiego
przedmiotowa uwaga stała się
oraz zbiorowego i prywatnego dziedzictwa należą do kwestii o
nieaktualna.
znaczeniu publicznym. Dlatego tez wzajemne uznawanie
kwalifikacji powinno być oparte na kryteriach jakościowych i
ilościowych gwarantujących, że osoby posiadające uznane
kwalifikacje potrafią zrozumieć i wyrazić potrzeby jednostek,
grup społecznych i władz w zakresie planowania przestrzennego
projektowania, organizacji i konstrukcji budynków, konserwacji i
wykorzystywania dziedzictwa architektonicznego oraz ochrony
naturalnej równowagi".
Projekt przekre la zatem elementarne podstawy wykonywania
tego zawodu. Rozstrzygnięto bowiem nie tylko o tym, że zawód
urbanisty może wykonywać każdy, ale także co bardziej istotne -
że można wykonywać go w warunkach braku zasad i rygorów
wła ciwych dla zawodów zaufania publicznego.
Deregulacja eliminuje całkowicie obowiązujące standardy
wykonywania zawodu i możliwo ć sprawowania przez samorząd
zawodowy nadzoru nad jako cią pracy urbanistów.
Tezę tę potwierdzają m.in. ustalenia art. 45 projektu ustawy,
nakazujące umorzenie wszystkich wszczętych wobec członków
izby urbanistów postępowań dyscyplinarnych oraz ustalające
zatarcie orzeczonych dotychczas kar dyscyplinarnych.
Przepisy powszechnie obowiązujące będą niewystarczająceś nie
regulują one zagadnień związanych ze specyfiką zawodu,
pozostawiając możliwo ci poważnych nadużyć.
100
Sytuacja, w której możliwe jest powierzenie opracowania planu
zagospodarowania przestrzennego osobie nie posiadającej
kwalifikacji (w my l ustawy urbanistą może być każdyś
wykształcenie i kwalifikacje nie są potrzebne) - jest wysoce
szkodliwa i trudna do zaakceptowania.
Ponieważ zdecydowana większo ć opracowań planistycznych jest
zlecana w trybie zamówień publicznych - okre lanie warunków
stawianych wykonawcom musi odbywać się zgodnie z
przepisami tej ustawy. Proponowane zmiany ustawowe nie
wprowadzają jednak mechanizmów pozwalających na
dokonywanie
wyboru
wykonawców
z
odpowiednimi
kwalifikacjami (kryteria podmiotowe) - może okazać się. że nie
będzie możliwo ci eliminacji wykonawców zupełnie nie
przygotowanych do realizacji złożonych i odpowiedzialnych
zadań. Z drugiej strony można mieć obawy o stosowanie
rozwiązań omijających prawo, nadużyć i prób ograniczenia kręgu
osób biorących udział w przetargach. Jest to niekorzystne
zarówno dla gmin (ryzyko zaskarżania wyników przetargów) jak
i dla wykonawców (brak przejrzysto ci, ograniczenia,
wykluczenia itp.).
Najbardziej prawdopodobne jest jednak powstawanie niejasnych
relacji - np. sporządzanie planów miejscowych przez silne
ekonomicznie podmioty zainteresowane zagospodarowaniem
własnych terenów, które mogą z determinacją wprowadzać
korzystne dla siebie rozwiązania kosztem dobra wspólnego gmin
i mieszkańców.
Funkcjonowanie Izby Urbanistów na nowych zasadach:
wątpliwo ci co do konstytucyjno ci rozwiązań.
Zaproponowane rozwiązania obarczone są poważnymi wadami.
Właściwy do ustosunkowania się
■ Tworzy się ustawowo Organizację, która nie ma do uwag w zakresie KPZK 2030
zapewnionych rodków do funkcjonowania. Kto będzie
jest Minister Rozwoju
odpowiedzialny za jej prawidłowe działanie w sytuacji,
Regionalnego.
gdyby np. była niewydolna finansowo?
101
■ Nie okre lono zasad tworzenia nowej izby (naboru
członków, ustanowienia statutu, regulaminów itp.). W
związku ze zmianą brzmienia art. 5 ust. 3 ustawy o
samorządach zawodowych... nic będzie ciągło ci
członkostwa w izbie. Kto ma zatem decydować o
statutowych zasadach przyjmowania nowych członków,
kto powoła organy izby?
■ Izba zostaje pozbawiona ważnych organówŚ nic będzie
komisji kwalifikacyjnej, rzecznika odpowiedzialno ci
zawodowej, sądu dyscyplinarnego. Będzie to więc tylko
„atrapa" o niejasnych celach, udająca samorząd
zawodowy.
■ Przekre lony zostaje dotychczasowy dorobek samorządu,
jego relacje z innymi podmiotami. W szczególno ci Izba
nie
będzie
realizować
swoich
zobowiązań
międzynarodowych - np. z tytułu członkostwa w FCTP.
■ Przestanie działać organ mogący potwierdzić
kwalifikacje zawodowe polskich urbanistów, którzy
chcieliby wykonywać swój zawód w tych krajach
członkowskich, gdzie kwalifikacje takie są wymagane.
Może to oznaczać utratę nabytych uprawnień
wykonywania zawodu.
■ Likwidacja Izby Urbanistów - wobec słabo ci
argumentów o braku przesłanek do traktowania zawodu
urbanisty jako zawodu zaufania publicznego – narusza
zasadę zawartą w artykule 17 Konstytucji RP.
Sprzeczno ć z regulacjami krajowymi i międzynarodowymi.
W grudniu ubiegłego roku Rada Ministrów przyjęła Koncepcję
Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. W dokumencie
tym Rząd zobowiązał się do systemowych działań na rzecz
przywrócenia i utrwalenia w Polsce ładu przestrzennego i
działania te ukierunkował (w ramach celu nr 6). deklarując m.in.Ś
„Znaczenie ładu przestrzennego jako nieodłącznego atrybutu
rozwoju
zrównoważonego
rozumianego
w
szerokim
102
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik