Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152
1407
Załącznik nr 3
WZÓR FORMULARZA ZMIANY DANYCH REJESTROWYCH W REJESTRZE RINF
……..………………., dnia …………….…
(miejscowość)
…………………………………………………….
…………………………………………………….
…………………………………………………….
(nazwa i adres zarz dcy infrastruktury/użytkownika bocznicy kolejowej)
…………………………………………………….
(sygnatura formularza)
Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego
FORMULARZ ZMIANY DANYCH REJESTROWYCH W REJESTRZE RINF
Na podstawie § 5 ust. 1–2 rozporz dzenia Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z dnia ………….……. r. w sprawie krajowego rejestru
infrastruktury kolejowej, powiadamiam o konieczności wprowadzenia niżej
wymienionych zmian danych rejestrowych w rejestrze RINF.
Numer pozycji
Tytuł
Dotychczasowe dane
Nowe dane
(numer pozycji według
(tytuł pozycji według
kolumny „Numer” tabeli
(dotychczasowe dane zgodnie z
kolumny „Tytuł” tabeli 2
(nowe dane zgodnie z formatem
2 zał cznika nr 1
formatem według kolumny
zał cznika nr 1
według kolumny „Format” tabeli
rozporz dzenia
„Format” tabeli 2 zał cznika nr 1
rozporz dzenia Ministra
2 zał cznika nr 1
Ministra Transportu,
rozporz dzenia Ministra
Transportu, Budownictwa i
rozporz dzenia Ministra
Budownictwa i
Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z dnia
Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z
Gospodarki Morskiej z dnia
………….……. r. w
Gospodarki Morskiej z dnia
dnia ………….……. r.
………….……. r. w sprawie
sprawie krajowego rejestru
………….……. r. w sprawie
w sprawie krajowego
krajowego rejestru infrastruktury
infrastruktury kolejowej –
krajowego rejestru infrastruktury
rejestru infrastruktury
kolejowej – dla każdej
dla każdej zmienianej
kolejowej – dla każdej
kolejowej – dla każdej
zmienianej pozycji)
pozycji)
zmienianej pozycji)
zmienianej pozycji)
……………………………………………
(pieczęć i podpis osób upoważnionych)
Załącznik nr 4
WZÓR FORMULARZA USUNI CIA DANYCH REJESTROWYCH Z REJESTRU RINF
……..………………., dnia …………….…
(miejscowość)
…………………………………………………….
…………………………………………………….
…………………………………………………….
(nazwa i adres zarz dcy infrastruktury/ użytkownika bocznicy kolejowej)
…………………………………………………….
(sygnatura formularza)
Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego
FORMULARZ USUNI CIA DANYCH REJESTROWYCH Z REJESTRU RINF
Na podstawie § 6 ust. 1–2 rozporz dzenia Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z dnia ………….……. r. w sprawie krajowego rejestru
infrastruktury kolejowej, powiadamiam o konieczności usunięcia niżej wymienionych
danych rejestrowych z rejestru RINF.
Numer pozycji
Tytuł
Dane
(numer pozycji według kolumny
(tytuł pozycji według kolumny
(dane zgodnie z formatem według
„Numer” tabeli 2 zał cznika nr 1
„Tytuł” tabeli 2 zał cznika nr 1
kolumny „Format” tabeli 2 zał cznika nr
rozporz dzenia Ministra
rozporz dzenia Ministra
1 rozporz dzenia Ministra Transportu,
Transportu, Budownictwa i
Transportu, Budownictwa i
Budownictwa i Gospodarki Morskiej z
Gospodarki Morskiej z dnia
Gospodarki Morskiej z dnia
dnia ………….……. r. w sprawie
………….……. r. w sprawie
………….……. r. w sprawie
krajowego rejestru infrastruktury
krajowego rejestru infrastruktury
krajowego rejestru infrastruktury
kolejowej – dla każdej wykreślanej
kolejowej – dla każdej
kolejowej – dla każdej wykreślanej
pozycji)
wykreślanej pozycji)
pozycji)
……………………………………………
(pieczęć i podpis osób upoważnionych)
23
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia ustawowego przewidzianego
w art. 5g ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r.
Nr 16, poz. 94, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia w zakresie swojej regulacji umożliwi wykonanie decyzji
wykonawczej Komisji 2011/633/UE z dnia 15 września 2011 r. w sprawie wspólnych
specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej (Dz. Urz. UE L 256 z 01.10.2011, str. 1).
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia ma także związek z faktem wydania przez
Komisję Europejską dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia
17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz.
UE L 191 z 18.07.2008, str. 1). Projektowane rozporządzenie wprawdzie nie transponuje
przepisów wyżej wymienionej dyrektywy do prawa krajowego w sposób bezpośredni,
niemniej jednak w praktyce dopiero ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
wraz z projektowanym rozporządzeniem będzie osiągnięciem pełnej transpozycji wyżej
wymienionej dyrektywy do krajowego porządku prawnego w zakresie rejestru infrastruktury
kolejowej.
Wydanie nowego rozporządzenia, zastępującego dotychczasowe rozporządzenie Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 sierpnia 2012 r. w sprawie rejestru
infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1055) jest konieczne ze względu zmianę
delegacji ustawowej w art. 25g ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
na podstawie art. 1 pkt 20 ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.
Zmiana delegacji ustawowej i wydanie nowego rozporządzenia wynika z faktu, że
dotychczas obowiązujące rozporządzenie w tym zakresie nie zapewniało pełnego wykonania
decyzji wykonawczej Komisji 2011/633/UE. Powodem tego stanu rzeczy był przede
wszystkim fakt, że decyzja 2011/633/UE zakłada stworzenie krajowego rejestru infrastruktury
w każdym z państw członkowskich UE, a dotychczasowe przepisy art. 25g ustawy z dnia
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym – w wersji po zmianach na podstawie ustawy z dnia
16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 230,
poz. 1372) – zakładały, że każdy zarządca infrastruktury osobno prowadzi swój rejestr
infrastruktury kolejowej. Ponieważ decyzja 2011/633/UE została opublikowana w dniu
1 października 2011 r., a więc już po uchwaleniu przez Sejm ustawy z dnia 16 września
2011 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, nie było wówczas już możliwości
dostosowania jej w zakresie umożliwienia wykonania decyzji 2011/633/UE.
24
Projekt rozporządzenia określa warunki, formę i tryb przekazywania Prezesowi UTK przez
zarządców i użytkowników bocznic kolejowych danych podlegających publikacji w krajowym
rejestrze infrastruktury kolejowej, sposób prowadzenia rejestru, w tym: sposób wprowadzania
danych rejestrowych, wprowadzania zmian danych rejestrowych oraz ich wykreślania
z rejestru, częstotliwość aktualizacji danych rejestrowych w rejestrze, wzór krajowego rejestru
infrastruktury kolejowej, szczegółowy zakres danych rejestrowych w nim ujętych oraz jego
opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu danych rejestrowych oraz wymagania
w zakresie jego funkcjonowania.
Projekt przewiduje, że krajowy rejestr infrastruktury prowadzony jest przez Prezesa
Urzędu Transportu Kolejowego we wspólnym interfejsie użytkownika (Common User
Interface - CUI), o którym mowa w art. 4 decyzji 2011/633/UE i podlega aktualizacji
przynajmniej co trzy miesiące.
W projekcie rozporządzenia założono, że zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych przekazują Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego dane rejestrowe
podlegające publikacji w rejestrze RINF dotyczące danej infrastruktury w terminie jednego
miesiąca od dopuszczenia do eksploatacji tej infrastruktury. W przypadku zmiany danych
rejestrowych dotyczących infrastruktury kolejowej lub likwidacji infrastruktury
zarejestrowanej w rejestrze infrastruktury, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic
kolejowych zobowiązani są zawiadomić Prezesa UTK o konieczności zmiany lub usunięcia
danych rejestrowych w terminie jednego miesiąca od zaistnienia danej zmiany. Wyżej
wymienione czynności zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych wykonują
w formie papierowej i elektronicznej przy pomocy formularzy, których wzory stanowią
załączniki 2, 3 i 4 do projektu rozporządzenia.
Wyżej wymienione przepisy projektu rozporządzenia zasadniczo dotyczą nie tylko
infrastruktury dopuszczonej do eksploatacji po wejściu w życie ustawy z dnia ... o zmianie
ustawy o transporcie kolejowym oraz niniejszego projektu rozporządzenia, ale także istniejącej
już infrastruktury kolejowej. Terminy wprowadzenia do krajowego rejestru infrastruktury
poszczególnych rodzajów istniejącej infrastruktury kolejowej określa art. 7 ustawy z dnia ...
o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.
Załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia określający wzór rejestru RINF, szczegółowy
zakres danych rejestrowych w nim ujętych oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym
opis formatu danych rejestrowych oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania, został
opracowany na podstawie załącznika do decyzji 2011/633/UE. Z uwagi na to, że w decyzji
2011/633/UE wprowadzono podział pozycji rejestru infrastruktury na obowiązkowe
i nieobowiązkowe (inne), w tabeli 2 załącznika nr 1 do projektu rozporządzenia, w wyniku
25
uzgodnień podczas konsultacji społecznych przy pracach nad dotychczasowym
rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 sierpnia
2012 r. w sprawie rejestru infrastruktury kolejowej, pominięto niektóre pozycje rejestru
infrastruktury oznaczone w decyzji 2011/633/UE jako nieobowiązkowe (inne), przy
zachowaniu oryginalnej numeracji poszczególnych pozycji w rejestrze. W załączniku nr 1 do
niniejszego projektu rozporządzenia nie przewiduje się zmian w tym zakresie.
Ze względu na wprowadzenie w załączniku nr 1 do projektu rozporządzenia szeregu pojęć
ściśle związanych z rejestrem infrastruktury kolejowej, powstała konieczność opracowania
w wyżej wymienionym załączniku słowniczka tych pojęć.
Pojęcie „sekcja linii” zostało wprowadzone ze względu na to, że użyte w decyzji
2011/633/UE pojęcie „odcinek linii” nie pokrywa się z definicją „odcinka linii kolejowej”
w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Pojęcie „sekcja linii” użyte
w projekcie rozporządzenia jest równoznaczne z pojęciem „odcinek linii” w rozumieniu
decyzji 2011/633/UE.
Do załącznika nr 1 do projektu rozporządzenia zostało również wprowadzone pojęcie „tor
boczny”, które jest równoznaczne z pojęciem „bocznica” w rozumieniu decyzji 2011/633/UE.
Pojęcie „bocznica” w decyzji 2011/633/UE nie pokrywa się z definicją „bocznicy kolejowej”
w rozumieniu ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
W związku z powyższym, w celu jednoznacznego rozróżnienia torów w obrębie sekcji linii
i punktu operacyjnego wprowadzono pojęcie „tor główny”, a także użyto pojęcia „tor
szlakowy” w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w trybie przewidzianym w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późń. zm.).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia instytucjom i organom Unii Europejskiej
oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji lub
uzgodnienia.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy proces legislacyjny” oraz w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1407
› Pobierz plik