eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407


Druk nr 1407

Warszawa, 22 maja 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-25-13



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym z projektami aktów wykonawczych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o transporcie kolejowym1)
Art. 1. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r.
Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 2 otrzymuje brzmienie:
„Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się także do:
1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2b, 4a–9 i 12, art. 13 ust. 1, art. 14a, art. 18
ust. 1, art. 23 ust. 3–5 oraz art. 23a–23j; przepisy rozdziału 10 stosuje się
odpowiednio;
2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2b, 4a, 5a–8 i 10, art. 23 ust. 3–5
oraz art. 23a–23j;
3)
infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów mniejszej
niż 1435 mm i przewoźników kolejowych korzystających z tej infrastruktury
kolejowej, z wyjątkiem rozdziałów 4a, 5b–8, art. 5 ust. 3–6, art. 9, art. 13 ust. 1,
art. 23 ust. 3–5, art. 23a–23j oraz art. 59–64.”;
2)
w art. 4:
a)
po pkt 6e dodaje się pkt 6f w brzmieniu:
„6f) krajowy rejestr infrastruktury (RINF) – rejestr infrastruktury kolejowej,
a także bocznic kolejowych eksploatowanych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;”,
b) pkt 14–15 otrzymują brzmienie:
„14) typ budowli – budowlę przeznaczoną do prowadzenia ruchu kolejowego
o określonych powtarzalnych parametrach technicznych i eksploatacyjnych;

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Komisji 2011/18/UE z dnia
1 marca 2011 r. zmieniającej załączniki II, V i VI do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 57 z 02.03.2011,
str. 21).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505,
z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241
i Nr 214, poz. 1658, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586, Nr 106, poz. 622, Nr 187, poz. 1113, Nr 205,
poz. 1209, Nr 227, poz. 1367, Nr 230, poz. 1372 i Nr 233, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 460 i 951.
– 2 –
14a) typ urządzenia – urządzenie lub system przeznaczone do prowadzenia ruchu
kolejowego o określonych powtarzalnych parametrach technicznych
i eksploatacyjnych;
15) świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu – dokument uprawniający do
eksploatacji odpowiednio typu pojazdu kolejowego, typu budowli albo typu
urządzenia;”,
c) uchyla
się pkt 16 i 16a,
d) pkt 34a otrzymuje brzmienie:
„34a) pośredni certyfikat weryfikacji WE podsystemu – dokument wydany przez
notyfikowaną jednostkę certyfikującą potwierdzający, że podsystem w całości
albo w części, na etapie projektowania lub budowy, jest zgodny
z
zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu
kolei;”,
e)
pkt 35a otrzymuje brzmienie:
„35a) pośrednia deklaracja weryfikacji WE podsystemu – oświadczenie producenta
albo jego upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę na terytorium
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, podmiotu zamawiającego,
wykonawcy modernizacji, importera, inwestora, dysponenta, zarządcy
infrastruktury albo przewoźnika kolejowego stwierdzające, na jego wyłączną
odpowiedzialność, że podsystem w całości albo w części, na etapie
projektowania lub budowy, jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei;”,
f)
pkt 35c otrzymuje brzmienie:
„35c) deklaracja zgodności z typem – oświadczenie producenta albo jego
upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, podmiotu zamawiającego, wykonawcy
modernizacji, importera, inwestora, dysponenta, zarządcy infrastruktury,
użytkownika bocznicy albo przewoźnika kolejowego stwierdzające, na jego
wyłączną odpowiedzialność, że dany pojazd kolejowy, urządzenie albo
budowla są zgodne odpowiednio z typem pojazdu, urządzenia albo budowli,
który już otrzymał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji albo
świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu;”,
g) pkt 36a otrzymuje brzmienie:
– 3 –
„36a) dopuszczenie do eksploatacji typu – czynności faktyczne i prawne konieczne
do dopuszczenia odpowiednio typu pojazdu kolejowego, typu budowli albo
typu urządzenia do użytkowania, kończące się wydaniem świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji typu;”;
3)
w art. 13:
a)
w ust. 1a:
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) pełnienie funkcji organu certyfikującego określonego w art. 3 ust. 2 lit. c
rozporządzenia Komisji (UE) nr 445/2011 z dnia 10 maja 2011 r.
w
sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za
utrzymanie w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz
zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 653/2007 (Dz. Urz. UE L 122
z 11.05.2011, str. 22, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE)
nr 445/2011”;”,
– po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) przyznawanie, odmowa przyznania, cofanie, zawieszanie i zmiana zakresu
uprawnień dla jednostki organizacyjnej do wykonywania badań
technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu, stwierdzenia zgodności z typem oraz wydawania
certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem, a także
kontrola spełniania przez jednostki organizacyjne uprawnione do
wykonywania tych czynności wymagań określonych w art. 22g ust. 2;”,
b) w ust. 2:
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wydawanie, odmowa wydania i cofanie świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu oraz prowadzenie i aktualizacja rejestru tych
świadectw;”,
– po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„7a) prowadzenie i aktualizacja krajowego rejestru infrastruktury (RINF).”;
4)
w art. 14 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wyłącza z eksploatacji pojazd kolejowy lub ogranicza jego eksploatację, gdy nie
został on dopuszczony do eksploatacji zgodnie z przepisami ustawy lub nie spełnia
wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 20 lub art. 24
– 4 –
ust. 5, a w przypadku wagonów towarowych – w przepisach rozporządzenia (UE)
nr 445/2011.”;
5)
w art. 16 w ust. 2 w pkt 1 w lit. b tiret pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:
„– budowli – nie może być wyższa niż równowartość w złotych 7.000 euro, ustalona na
zasadach określonych w lit. a,
– urządzenia – nie może być wyższa niż równowartość w złotych 7.000 euro, ustalona
na zasadach określonych w lit. a,”;
6)
w art. 19:
a)
w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz eksploatowanych typów pojazdów kolejowych, typów budowli
i typów urządzeń;”,
– uchyla
się pkt 5,
b) w ust. 2:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz
eksploatowanych
typów pojazdów kolejowych;”,
– uchyla
się pkt 5,
c)
w ust. 3:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;”,
– uchyla
się pkt 3;
7)
po art. 22e dodaje się art. 22f i art. 22g w brzmieniu:
„Art. 22f. 1. Warunkiem dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i typów
urządzeń, mających wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 13 pkt 2, jest uzyskanie świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji typu dla pierwszego ich egzemplarza.
2. wiadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu wydaje się na czas nieokreślony,
a w przypadku nowych typów lub konieczności wykonania prób eksploatacyjnych, na
czas określony – przewidziany na przeprowadzenie tych prób.
3. Organem właściwym w sprawach wydania, odmowy wydania i cofania
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu jest Prezes UTK.
4. Przed uzyskaniem świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu, typy urządzeń
i typy budowli podlegają badaniom technicznym.
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: