eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

– 24 –
1.5.6. protokoły badań,
1.5.7. informacje
dotyczące badań i
prób przewidzianych do przeprowadzenia
podczas wytwarzania pojazdu kolejowego,
1.5.8.
informacje o procedurze gromadzenia danych umożliwiające ich odczytanie
i ocenę, jeżeli informacje te nie są zharmonizowane z TSI - w przypadku pojazdów
kolejowych wyposażonych w rejestratory danych.
1.6.
Podmiot uprawniony bada dokumentację techniczną w celu sprawdzenia, czy
pojazd kolejowy jest wykonany zgodnie z tą dokumentacją, oraz identyfikuje elementy
zaprojektowane zgodnie z odpowiednimi normami, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 25t ustawy, a także elementy, które zaprojektowano, nie stosując tych norm,
w szczególności:
1.6.1. bada
dokumentację techniczną w
odniesieniu do projektu i
procedur
wytwarzania,
1.6.2. ocenia zastosowane elementy, jeżeli nie są one zgodne z odpowiednimi
normami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25t ustawy,
1.6.3.
przeprowadza lub zleca przeprowadzenie odpowiednich badań i niezbędnych
prób w celu ustalenia, czy wybrane przez producenta normy zostały zastosowane.
1.7.
Podmiot uprawniony uzgadnia z
wnioskodawcą miejsce przeprowadzenia
badań i niezbędnych prób.
1.8.
W przypadku gdy typ spełnia mające do niego zastosowanie wymagania
określone w rozporządzeniu, podmiot uprawniony wydaje wnioskodawcy certyfikat badania
typu dla pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI.
1.9.
Certyfikat badania typu zachowuje ważność co najmniej przez okres 10 lat,
który może być przedłużany.
1.10.
W certyfikacie badania typu zamieszcza się nazwę i adres wnioskodawcy,
wnioski z przeprowadzonego badania oraz dane niezbędne do identyfikacji zatwierdzonego
typu.
1.11.
Podmiot uprawniony dołącza do certyfikatu badania typu wykaz odpowiednich
części dokumentacji technicznej i przechowuje ich kopię.
1.12.
Podmiot uprawniony, który odmówi wnioskodawcy wydania certyfikatu
badania typu, uzasadnia przyczynę odmowy oraz wskazuje środki odwoławcze.
1.13. Wnioskodawca informuje podmiot uprawniony, który przechowuje
dokumentację techniczną dotyczącą certyfikatu badania typu, o wszelkich modyfikacjach,
– 25 –
które wprowadził lub planuje wprowadzić do zatwierdzonej części pojazdu kolejowego
niezgodnego z TSI.
1.14.
Podmiot uprawniony przekazuje innym podmiotom uprawnionym informacje
o wycofanych certyfikatach badania typu lub o odmowach ich wydania.
1.15.
Podmiot uprawniony przekazuje innym podmiotom uprawnionym, na ich
uzasadniony wniosek, kopie wydanych certyfikatów badania typu wraz z ich uzupełnieniami.
1.16.
Wnioskodawca przechowuje przez okres 10 lat od dnia wyprodukowania
ostatniego pojazdu kolejowego danego typu dokumentację techniczną oraz egzemplarze
certyfikatów badania typu.
2. Zapewnienie jakości produkcji - Moduł B
2.1. Zapewnienie
jakości produkcji jest procedurą, poprzez którą wnioskodawca
zapewnia i deklaruje, że pojazd kolejowy jest zgodny z typem opisanym w certyfikacie
badania typu i spełnia wymagania, które dotyczą tego pojazdu kolejowego, określone
w niniejszym rozporządzeniu.
2.2. Producent
powinien
posiadać zatwierdzony system jakości w
zakresie
produkcji, kontroli końcowej i badań, o których mowa w pkt 2.3, oraz podlegać nadzorowi,
o którym mowa w pkt 2.3.13.
2.3. System
jakości.
2.3.1. Producent
składa do wybranego przez siebie podmiotu uprawnionego wniosek
o ocenę systemu jakości. Wniosek powinien zawierać:
2.3.1.1. znaczące informacje o pojeździe kolejowym będącym przedmiotem wniosku,
2.3.1.2. dokumentację systemu jakości,
2.3.1.3. dokumentację techniczną zatwierdzonego typu oraz kopię certyfikatu badania
typu;
2.3.2. System jakości powinien zapewniać zgodność pojazdu kolejowego
niezgodnego z TSI z typem opisanym w certyfikacie badania typu oraz z wymaganiami
określonymi w niniejszym rozporządzeniu, które dotyczą tego pojazdu;
2.3.3. Wszystkie elementy pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI, wymagania
i postanowienia przyjęte przez producenta powinny być przez niego udokumentowane
w
sposób systematyczny i
uporządkowany, w
formie pisemnych deklaracji, procedur
i instrukcji;
– 26 –
2.3.4. Dokumentacja systemu jakości powinna umożliwiać spójną interpretację
programów i planów jakości, ksiąg jakości i zapisów dotyczących jakości, w szczególności
powinna zawierać opis:
2.3.4.1. celów dotyczących jakości oraz struktury organizacyjnej, zakresu
odpowiedzialności i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości części pojazdu
kolejowego niezgodnej z TSI,
2.3.4.2. procesów wytwarzania, procesów zarządzania jakością i technik zapewnienia
jakości oraz działań systematycznych, które będą stosowane, w szczególności zatwierdzania
procedur montażu części pojazdu kolejowego niezgodnej z TSI,
2.3.4.3. badań i prób, które będą przeprowadzane przed wytwarzaniem, podczas
wytwarzania i po jego zakończeniu, oraz częstotliwość ich przeprowadzania,
2.3.4.4. zapisów dotyczących jakości, takich jak: protokoły kontroli, wyniki badań,
dane dotyczące wzorcowania, protokoły dotyczące kwalifikacji lub uprawnienia
odpowiednich pracowników, w
szczególności wykonujących montaż części pojazdu
kolejowego niezgodnej z TSI,
2.3.4.5. środków monitorujących osiąganie wymaganej jakości oraz skuteczności
funkcjonowania systemu jakości;
2.3.5.
Podmiot uprawniony ocenia system jakości w celu stwierdzenia, czy spełnia on
wymagania określone w pkt 2.3.3-2.3.4.5. Elementy systemu jakości zgodne z właściwymi
normami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25t ustawy, przyjmuje
się za zgodne z odpowiednimi wymaganiami określonymi w pkt 2.3.3.-2.3.4.5;
2.3.6. Do
zespołu audytującego podmiotu uprawnionego do przeprowadzania badań
w odniesieniu do pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI, oceniającego system jakości,
powinna być powołana co najmniej jedna osoba posiadająca doświadczenie w zakresie oceny
technologii produkcji pojazdu kolejowego;
2.3.7.
Procedura oceny systemu jakości obejmuje wizytację w siedzibie producenta;
2.3.8.
Podmiot uprawniony powiadamia producenta o podjętej decyzji i zamieszcza
w powiadomieniu wnioski ze sprawdzenia wraz z uzasadnieniem decyzji i pouczeniem
o procedurze odwoławczej;
2.3.9. Producent
powinien
wypełnić zobowiązania wynikające z zatwierdzonego
systemu jakości i zapewnić jego utrzymywanie we właściwy i skuteczny sposób;
2.3.10. Producent
powiadamia
podmiot uprawniony, który zatwierdził system jakości,
o wszelkich zamierzonych zmianach w tym systemie;
– 27 –
2.3.11. Podmiot uprawniony ocenia proponowane zmiany i podejmuje decyzję, czy
zmieniony system jakości spełni wymagania określone w pkt 2.3.3.-2.3.4.5, czy też jest
wymagana ponowna jego ocena;
2.3.12.
Podmiot uprawniony powiadamia producenta o
swojej decyzji.
W powiadomieniu zamieszcza wnioski z dokonanej oceny proponowanych zmian wraz
z uzasadnieniem podjętej decyzji;
2.3.13. Nadzór wykonywany przez podmiot uprawniony jest sprawowany w celu
sprawdzenia, czy producent odpowiednio wypełnia zobowiązania wynikające
z zatwierdzonego systemu jakości;
2.3.14. Producent powinien umożliwić podmiotowi uprawnionemu dostęp do
stanowisk produkcji, kontroli, badania i przechowywania pojazdów kolejowych w celu
dokonania wizytacji oraz dostarczyć wszelkie niezbędne informacje, w szczególności:
2.3.14.1. dokumentację systemu jakości,
2.3.14.2. zapisy dotyczące jakości, takie jak: protokoły kontroli, wyniki badań, dane
dotyczące wzorcowania oraz protokoły dotyczące kwalifikacji odpowiednich pracowników;
2.3.15. Podmiot uprawniony przeprowadza okresowo audyty w celu sprawdzenia, czy
producent utrzymuje i
stosuje system jakości, oraz przekazuje producentowi raporty
z audytów. Częstość audytów okresowych powinna umożliwiać przeprowadzenie w ciągu
trzech lat ponownej pełnej oceny;
2.3.16. Podmiot uprawniony może dodatkowo przeprowadzać niezapowiedziane
wizytacje u producenta, określając potrzebę i
częstotliwość ich przeprowadzania na
podstawie przyjętego systemu wizytacji. Podmiot uprawniony do przeprowadzania badań
w odniesieniu do podsystemów niezgodnych z TSI, ustalając system wizytacji, powinien
uwzględnić w szczególności:
2.3.16.1. rodzaj pojazdu: pojazd trakcyjny, wagon pasażerski, wagon towarowy, pojazd
specjalny,
2.3.16.2. wyniki poprzednich wizytacji przeprowadzonych w ramach nadzoru,
2.3.16.3. potrzebę sprawdzenia wyników działań korygujących,
2.3.16.4.
warunki specjalne związane z
zatwierdzeniem systemu, jeżeli ma to
zastosowanie,
2.3.16.5. znaczące zmiany w
organizacji wytwarzania, deklaracji polityki lub
technologii;
– 28 –
2.3.17. Podczas wizytacji podmiot uprawniony może, jeżeli jest to niezbędne,
przeprowadzać badania i próby lub zlecać ich przeprowadzenie w celu sprawdzenia, czy
system jakości funkcjonuje właściwie;
2.3.18. Podmiot uprawniony przekazuje producentowi protokoły wizytacji
i przeprowadzonych badań;
2.3.19. Producent przechowuje przez okres 10 lat od dnia wytworzenia ostatniego
pojazdu kolejowego do dyspozycji właściwych organów:
2.3.19.1. dokumentację systemu jakości,
2.3.19.2. dokumentację zmian systemu jakości,
2.3.19.3. decyzje, raporty i protokoły podmiotu uprawnionego;
2.3.20. Podmiot uprawniony przekazuje innym podmiotom uprawnionym informacje
o wycofanych zatwierdzeniach systemu jakości lub o odmowach ich wydania.






















strony : 1 ... 20 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: