eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

Projekt
R O Z P O R Z
D Z E N I E
M I N I S T R A T R A N S P O R T U , B U D O W N I C T W A
I G O S P O D A R K I M O R S K I E J 1)
z dnia
w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym
Na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Wymagania ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym będącym
w ruchu;
2)
wzory dokumentów, o których mowa w pkt 1.
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pojazdów kolejowych:
1) eksploatowanych przez przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury
i właścicieli kolejowych pojazdów specjalnych, operujących na liniach
normalnotorowych, szerokotorowych i wąskotorowych oraz na liniach metra;
2) przygotowanych do jazdy lub jadących po torach kolejowych, w tym pojazdów
kolejowych z własnym napędem prowadzących pociąg lub jadących luzem.
3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) pojazdów
trakcyjnych
będących własnością właściciela bocznicy, jeżeli czynności
wykonywane na bocznicy polegają wyłącznie na rozrządzie i podstawianiu wagonów na
stanowiska ładunkowe, z zastrzeżeniem § 3 ust. 1 pkt 2, § 5 pkt 2, § 6, § 7 ust. 1 i 2, § 8
oraz § 1 i 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia;

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej –
transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
(Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1369).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505,
z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241
i Nr 214, poz. 1658, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586, Nr 106, poz. 622, Nr 187, poz. 1113, Nr 205,
poz. 1209, Nr 227, poz. 1367, Nr 230, poz. 1372 i Nr 233 poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 460 i 951.
– 2 –
2) pociągów metra, o których mowa w § 140 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego
i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172, poz. 1444 oraz z 2006 r. Nr 168, poz. 1198), w zakresie
karty próby hamulca z zastrzeżeniem dokonania rejestracji czynności odpowiadających
próbie hamulca w urządzeniu służącym do kontroli pracy pojazdu i rejestracji zdarzeń.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) pojazd szynowo-drogowy – rodzaj pojazdu specjalnego z własnym napędem,
przystosowany do jazdy po torach kolejowych i drogach publicznych;
2) regulamin RID – Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów
niebezpiecznych (RID), stanowiący Aneks I do Przepisów ujednoliconych o umowie
międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem B do
Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie
dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 i 159, z 1997 r. Nr 37, poz. 225
i 226 oraz z 1998 r. Nr 33, poz. 177);
3)
wagon typu pasażerskiego – wagon służący do przewozu podróżnych i rzeczy lub tylko
rzeczy, którego podstawą konstrukcji jest wagon pasażerski.
§ 3. 1. W pociągu powinny znajdować się następujące dokumenty:
1)
świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego:
a) w
pojeździe kolejowym z napędem oraz w pojeździe doczepnym i rozrządczym,
b) w
pojeździe metra,
c)
w wagonie pasażerskim, typu pasażerskiego i towarowym ze stałą obsługą,
d) w
pojeździe specjalnym;
2)
karta próby hamulca i urządzeń pneumatycznych, zwana dalej „kartą próby hamulca”;
3)
wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu;
4) książka pokładowa wagonu – w wagonie pasażerskim i typu pasażerskiego;
5) zapewnienie
potwierdzające dopuszczenie do użytkowania lub przywrócenie do
eksploatacji, określone w art. 3 ust. 2 lit. f i g rozporządzenia Komisji (UE) nr 445/2011
z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za
utrzymanie w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 653/2007 (Dz. Urz. UE L 122 z 11.05.2011, str. 22, z późn.
zm.)w wagonie towarowym, dla którego funkcje utrzymania określoną w art. 4 ust. 1
– 3 –
lit. a rozporządzenia (UE) nr 445/2011 wykonuje podmiot odpowiedzialny za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM).
2. W pojazdach szynowo-drogowych powinny znajdować się również dokumenty
określone w przepisach Prawa o ruchu drogowym.
3. Jeżeli w wagonie towarowym znajdują się dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1
pkt 5, przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c nie stosuje się.
4. Wzór świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego, o którym mowa
w ust. 1 pkt 1, określają przepisy w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów
kolejowych.
§ 4. 1. Dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1, powinny znajdować się:
1)
świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego i zapewnienie potwierdzające
dopuszczenie do użytkowania lub przywrócenie do eksploatacji – u pracowników
obsługujących bezpośrednio dany pojazd kolejowy;
2) karta
próby
hamulca
– u maszynisty prowadzącego pociąg;
3) wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu – u kierownika pociągu,
a w przypadku pociągu bez obsługi konduktorskiej – u maszynisty prowadzącego
pociąg;
4) książka pokładowa wagonu – w miejscu lub u osób, o których mowa w § 13 ust. 5.
2. Jeżeli pojazd kolejowy z napędem jest przesyłany w składzie pociągu jako nieczynny,
to świadectwo sprawności technicznej tego pojazdu powinno znajdować się u maszynisty
prowadzącego pociąg lub u kierownika tego pociągu.
3. Zasady przekazywania i przechowywania dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2,
na stacjach końcowych oraz na stacjach wyłączenia uszkodzonych pojazdów kolejowych
określają przepisy wewnętrzne, uzgodnione między przewoźnikiem kolejowym a zarządcą
infrastruktury albo między przewoźnikami kolejowymi.
Rozdział 2
Karta próby hamulca i urządzeń pneumatycznych
§ 5. W karcie próby hamulca:
1) określa się rzeczywisty procent masy hamującej wymaganej na danej linii kolejowej;
2) potwierdza
się:
– 4 –
a) prawidłowe działanie wszystkich urządzeń hamulcowych pociągu, w tym układu
sterowniczego hamulca elektropneumatycznego, elektrycznego
i elektrodynamicznego, z wyjątkiem hamulca ręcznego,
b) sprawność działania urządzeń służących do zdalnego zamykania drzwi lub
zdalnego otwierania i zamykania drzwi wejściowych,
c) sprawność działania urządzeń dostępnych dla podróżnych, których prawidłowe
działanie zależy od urządzeń pneumatycznych,
d) sprawność działania urządzeń pneumatycznych, od których zależy prawidłowe
działanie urządzeń stanowiących wyposażenie pojazdu kolejowego.
§ 6. 1. Karta próby hamulca może być wykonana w postaci druku gotowego do
wypełnienia lub wydrukowana za pomocą drukarki komputerowej.
2. Jeśli próba hamulca prowadzona jest z wykorzystaniem urządzeń sterowanych
mikroprocesorem lub komputerem, to wydruk karty może zawierać dodatkowe informacje
dotyczące stanu urządzeń hamulcowych i pneumatycznych pociągu.
§ 7. 1. Kartę próby hamulca sporządza się w dwóch egzemplarzach po skończonej
próbie działania układu hamulcowego i urządzeń pneumatycznych pociągu. Oryginał karty
próby hamulca otrzymuje maszynista prowadzący pociąg. Kopia karty pozostaje
u wykonującego próbę hamulca.
2. Jeżeli karta próby hamulca została sporządzona za pomocą drukarki komputerowej, to
pierwszy z wydrukowanych egzemplarzy karty należy opatrzyć nadrukiem „ORYGINAŁ”,
drugi zaś i następne – nadrukiem „KOPIA”.
3. Jeżeli eksploatujący pojazd kolejowy określi w przepisie wewnętrznym, że kartę
próby hamulca wydaje się również innym pracownikom związanym z prowadzeniem pociągu
lub pojazdu kolejowego, to należy sporządzić ją w niezbędnej, dodatkowej liczbie
egzemplarzy.
4. Jeżeli próbę hamulca i urządzeń pneumatycznych wykonuje się na stacjach
pośrednich na trasie jazdy pociągu, to:
1) wystawia
się nową kartę próby hamulca albo
2) dokonuje
się odpowiednich wpisów do wcześniej wystawionej karty próby hamulca,
z tym że u prowadzącego próbę musi pozostać kopia dokonanych wpisów.
5. Karty próby hamulca nie wystawia się:
1) jeżeli wyjazd pojazdu trakcyjnego do pociągu odbywa się w obrębie tej samej stacji;
– 5 –
2)
dla pojazdów szynowo-drogowych.
§ 8. 1. Wzory kart próby hamulca pociągu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Jeżeli skład pociągu pasażerskiego kursuje w obiegu, na który składa się znaczna
liczba obsługiwanych pociągów (kursów), a nie zostały przekroczone warunki ważności
próby hamulca określone w § 22 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 3 pkt 2,
eksploatujący pojazd kolejowy może wydać kartę próby hamulca określoną:
1)
we wzorze 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia wraz z wykazem zawierającym numer
obiegu i numery wszystkich pociągów wchodzących w skład tego obiegu oraz
określenie miejsca i daty wystawienia, opatrzonym pieczęcią adresową przewoźnika
oraz pieczęcią imienną i podpisem osoby wystawiającej wykaz, albo
2)
we wzorze 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
3. Karta próby hamulca, o której mowa w § 5, po skończonej jeździe jest przekazywana
przez maszynistę do miejsca wyznaczonego w regulaminie wewnętrznym eksploatującego
pojazd kolejowy.
4. Dla pociągu kursującego w ruchu międzynarodowym karta próby hamulca może być
wystawiona według wzoru ustalonego między:
1) przewoźnikami organizującymi przejazd pociągu albo
2) przewoźnikiem a zarządcą infrastruktury państwa, do którego wjeżdża pociąg, albo
3) przewoźnikiem a zarządem kolei państwa, do którego wjeżdża pociąg.
Rozdział 3
Wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu
§ 9. 1. W wykazie pojazdów kolejowych w składzie pociągu, zwanym dalej „wykazem”,
zamieszcza się następujące dane:
1)
identyfikatory pojazdów kolejowych włączonych do składu pociągu;
2) długości poszczególnych pojazdów kolejowych i ich długość łączną;
3) masę poszczególnych pojazdów kolejowych (netto, tarę i brutto) i ich masę łączną;
4) masę hamującą rzeczywistą poszczególnych pojazdów kolejowych i ich łączną
rzeczywistą masę hamującą;
5) stację nadania i stację przeznaczenia wraz z numerami węzłów kolejowych;
6) ewentualne
informacje
o
przewożonych towarach niebezpiecznych wraz z numerem
klasyfikacyjnym wynikającym z regulaminu RID.
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: