eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1407
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1152

1407

– 5 –
5. Badanie techniczne przeprowadza jednostka organizacyjna, o której mowa
w art. 22g ust. 9.
6. Po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym badań technicznych, jednostka
organizacyjna, o której mowa w art. 22g ust. 9, wydaje certyfikat zgodności typu.
7. Kolejne urządzenia albo budowle, zgodne z typem, dla którego Prezes UTK
wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu, uznaje się za dopuszczone do
eksploatacji, jeżeli:
1) producent albo jego upoważniony przedstawiciel przeprowadził procedurę oceny
zgodności z typem, a następnie wystawił deklarację zgodności z typem albo
2) podmiot
zamawiający, wykonawca modernizacji, importer, inwestor, dysponent,
zarządca, użytkownik bocznicy albo przewoźnik kolejowy wystawił deklarację
zgodności z typem dla urządzeń albo budowli, które zamierza wprowadzić do
eksploatacji, po uprzednim przeprowadzeniu przez jednostkę organizacyjną,
o której mowa w art. 22g ust. 9, badań technicznych niezbędnych do stwierdzenia
zgodności z typem, zakończonych wydaniem certyfikatu zgodności z typem.
8. Prezes UTK, w drodze decyzji, cofa świadectwo dopuszczenia do eksploatacji
typu w przypadku stwierdzenia, że typ urządzenia albo typ budowli zagraża
bezpieczeństwu ruchu kolejowego lub bezpieczeństwu przewozu osób i rzeczy.
9. W decyzji, o której mowa w ust. 8, Prezes UTK, w zależności od przyczyny
będącej podstawą stwierdzonego zagrożenia, nakazuje:
1) producentowi albo jego upoważnionemu przedstawicielowi odkupienie, we
wskazanym terminie, odpowiednio urządzeń albo budowli zgodnych
z dopuszczonym typem na żądanie podmiotów, które faktycznie nimi władają lub
2) powiadomienie przez podmiot, który uzyskał świadectwo dopuszczenia do
eksploatacji typu odpowiednio podmiotów władających urządzeniami albo
budowlami, zgodnymi z dopuszczonym typem, o stwierdzonych zagrożeniach,
określając termin i sposób ich powiadomienia.
10. W odniesieniu do sieci kolejowych warunki, o których mowa w ust. 1 i 7,
dotyczą typów urządzeń i typów budowli przeznaczonych do eksploatacji w zakresie
określonym w art. 25a ust. 1, w przypadkach, o których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 2–4,
a także w przypadku przyznania przez Prezesa UTK odstępstw, o których mowa
w art. 25f ust. 5 pkt 1 i ust. 6 pkt 1.
– 6 –
11. Uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu nie jest wymagane
dla typów urządzeń i typów budowli, o których mowa w ust. 1, ujętych w TSI jako
składniki interoperacyjności i objętych deklaracją WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności.
12. Przepisy ust. 1–11 stosuje się do typów pojazdów kolejowych, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie ust. 13 pkt 2, przeznaczonych do eksploatacji
wyłącznie:
1)
na bocznicach kolejowych;
2) na infrastrukturze kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów
mniejszej niż 1435 mm;
3) w
metrze;
4)
na sieci kolejowej, o której mowa w art. 25a ust. 1 pkt 1.
13. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb wydawania, odmowy wydania i cofania świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu;
2) wykaz rodzajów budowli, urządzeń oraz pojazdów kolejowych, dla których
wymagane jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu;
3) zakres
badań technicznych koniecznych do wydania świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji typu oraz stwierdzenia zgodności z typem;
4) szczegółowe warunki i tryb wydawania certyfikatów zgodności typu, certyfikatów
zgodności z typem oraz deklaracji zgodności z typem;
5) procedurę oceny zgodności z typem;
6) wzór:
a)
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu,
b) certyfikatu
zgodności typu,
c) certyfikatu
zgodności z typem,
d) deklaracji
zgodności z typem.
14. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 13, uwzględnia się:
1) zapewnienie sprawności stosowania procedury wydawania świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu;
2) konieczność ujęcia w wykazie, o którym mowa w ust. 13 pkt 2, urządzeń mających
wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, budowli stanowiących elementy
– 7 –
nawierzchni kolejowej, pojazdów kolejowych z napędem, wagonów i kolejowych
pojazdów specjalnych;
3) konieczność przeprowadzenia wszystkich niezbędnych badań umożliwiających
stwierdzenie spełniania wymagań określonych we właściwych specyfikacjach
technicznych i dokumentach normalizacyjnych;
4) wymagania i procedury w zakresie dopuszczania do eksploatacji elementów
systemu kolei zawarte w przepisach Unii Europejskiej dotyczących
interoperacyjności systemu kolei;
5) moduły procedury oceny zgodności opisane w przepisach Unii Europejskiej
ustanawiających wspólne ramy wprowadzania produktów do obrotu;
6) konieczność ujednolicenia wydawanych dokumentów.
Art. 22g. 1. Prowadzenie działalności polegającej na wykonywaniu badań
technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu,
a także stwierdzenia zgodności z typem oraz wydawaniu certyfikatów zgodności typu
i certyfikatów zgodności z typem, wymaga uzyskania zgody Prezesa UTK.
2. Zgoda na prowadzenie działalności, o której mowa w ust. 1, może być udzielona
jednostce organizacyjnej, która spełnia następujące wymagania:
1) dysponuje personelem posiadającym wiedzę techniczną w zakresie odpowiednio
typów budowli, urządzeń albo pojazdów kolejowych podlegających badaniom
technicznym i certyfikacji;
2) jest
niezależna i bezstronna w stosunku do podmiotów bezpośrednio lub pośrednio
związanych z procesem produkcji odpowiednio typów budowli, urządzeń albo
pojazdów kolejowych podlegających badaniom technicznym i certyfikacji;
3) dysponuje sprzętem niezbędnym do przeprowadzenia badań technicznych
i certyfikacji;
4) uzyskała certyfikat akredytacji na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.
o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z 2011 r. Nr 102,
poz. 586 i Nr 227, poz. 1367 oraz z 2012 r. poz. 1529) w zakresie odpowiadającym
prowadzonej działalności.
3. Prezes UTK, w drodze decyzji, udziela zgody na wykonywanie przez jednostkę
organizacyjną działalności, o której mowa w ust. 1, jeżeli jednostka ta spełnia
wymagania określone w ust. 2. Decyzja wskazuje rodzaje urządzeń, budowli lub
pojazdów kolejowych, które jednostka organizacyjna może badać i certyfikować.
– 8 –
4. Prezes UTK, w drodze decyzji, odmawia udzielenia zgody na wykonywanie
przez jednostkę organizacyjną działalności, o której mowa w ust. 1, jeżeli jednostka ta
nie spełnia wymagań określonych w ust. 2.
5. W przypadku stwierdzenia naruszeń wymagań określonych w ust. 2, Prezes
UTK, w drodze decyzji, zawiesza uprawnienie do wykonywania przez jednostkę
organizacyjną działalności, o której mowa w ust. 1, wyznaczając termin usunięcia
naruszeń stanowiących podstawę zawieszenia.
6. Jednostka organizacyjna uprawniona do wykonywania działalności, o której
mowa w ust. 1, może wystąpić do Prezesa UTK z wnioskiem o rozszerzenie zakresu
uprawnień określonych w decyzji, o której mowa w ust. 3. Prezes UTK, w drodze
decyzji, rozszerza zakres uprawnień tej jednostki organizacyjnej po stwierdzeniu
spełniania wymagań, o których mowa w ust. 2, w zakresie niezbędnym do
przeprowadzania badań i certyfikacji rodzajów urządzeń, budowli lub pojazdów
kolejowych objętych wnioskiem.
7. Prezes UTK, w drodze decyzji, ogranicza zakres uprawnień przyznanych
jednostce organizacyjnej w decyzji, o której mowa w ust. 3 albo 6, w razie zaprzestania
spełniania wymagań określonych w ust. 2, w zakresie niezbędnym do badania
i certyfikacji określonych rodzajów urządzeń, budowli lub pojazdów kolejowych.
8. Prezes UTK, w drodze decyzji, cofa uprawnienie do wykonywania przez
jednostkę organizacyjną działalności, o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1) bezskutecznego
upływu terminu na usunięcie naruszeń stanowiących podstawę
zawieszenia uprawnień tej jednostki;
2)
stwierdzenia wydawania certyfikatów zgodności typu lub certyfikatów zgodności
z
typem bez uprzedniego przeprowadzenia wszystkich badań technicznych
wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 22f ust. 13 pkt 3;
3) ukończenia wobec jednostki organizacyjnej postępowania likwidacyjnego albo
upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego;
4) złożenia przez jednostkę organizacyjną pisemnej informacji o zaprzestaniu
wykonywania tej działalności.
9. Prezes UTK zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego wykaz jednostek organizacyjnych
uprawnionych do wykonywania badań technicznych koniecznych do uzyskania
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z typem oraz
– 9 –
wydawania certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem wraz ze
wskazaniem zakresu ich uprawnień.”;
8)
w art. 23 uchyla się ust. 1, 2 i 6–8;
9)
w art. 23a w ust. 1 w pkt 3 dodaje się lit. d w brzmieniu:
„d) gdy na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego podmiotu
odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) żaden nowy podmiot
nie potwierdził przyjęcia tej funkcji;”;
10) w art. 23b:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1c w brzmieniu:
„1a. Pojazdy kolejowe niezgodne z TSI podlegają weryfikacji obejmującej
badania:
1) zgodności z krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami
normalizacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25t,
2) zgodności z siecią kolejową, w szczególności w zakresie zgodności
charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu kolejowego
z infrastrukturą i stałymi instalacjami,
3) parametrów
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1
– przeprowadzane przez podmioty uprawnione do przeprowadzania badań
niezbędnych do dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych
z TSI, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 8.
1b. Po zakończeniu z wynikiem pozytywnym badań, o których mowa
w ust. 1a, podmiot uprawniony wydaje certyfikat weryfikacji pojazdu kolejowego
niezgodnego z TSI.
1c. Na podstawie certyfikatu weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego
z TSI podmiot, który wystąpił o przeprowadzenie weryfikacji, wydaje deklarację
weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI.”,
b) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Wnioski, o których mowa w ust. 3 i 6, są rozpatrywane nie później niż
w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku wraz
z dokumentami określonymi odpowiednio w art. 23e ust. 1 albo 2.”;
11) w art. 23e w ust. 2 dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu:
„3) certyfikat weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI;
4) deklarację weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI.”;
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: