eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1290
  • Data wpłynięcia: 2013-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036

1290

i zarządzanie krajową instytucją pieniądza elektronicznego
obejmujący liczbę osób zarządzających i podział zadań między
nimi, projektowane regulacje wewnętrzne krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego, w tym w zakresie rachunkowości,
– badania sprawozdań finansowych oraz systemu zarządzania
ryzykiem i kontroli wewnętrznej, oraz osoby odpowiedzialne za
ich realizację,
– projektowaną architekturę systemów informatycznych krajowej
instytucji pieniądza elektronicznego, w tym w zakresie polityki
kontraktowej, przepływu danych, zastosowania oprogramowania
wewnętrznego i zewnętrznego oraz bezpieczeństwa danych
i systemów,
– politykę w zakresie zlecenia wykonywania czynności objętych
zakresem
zezwolenia
krajowej
instytucji
pieniądza
elektronicznego innym podmiotom, w tym w zakresie praw
i obowiązków krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
w ramach umów z tymi podmiotami,
b) w przypadku kiedy zamiar dotyczy nabycia albo objęcia akcji lub
udziałów w liczbie odpowiadającej 20% lub więcej ogólnej liczby
głosów w organie stanowiącym lub udziałów w kapitale zakładowym
krajowej instytucji pieniądza elektronicznego strategię działalności
obejmującą:
– okres, przez jaki podmiot składający zawiadomienie zamierza
posiadać akcje lub udziały krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego oraz zamiary zwiększenia, zmniejszenia lub
utrzymania liczby posiadanych akcji lub udziałów w przyszłości,
– oświadczenie, czy podmiot składający zawiadomienie zamierza
być aktywnym akcjonariuszem mniejszościowym lub innym
udziałowcem mniejszościowym, ze wskazaniem, jakie kierunki
rozwoju działalności krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
będzie popierał, a jakich nie, wraz z uzasadnieniem takiego
stanowiska,
– oświadczenie o woli i możliwościach finansowych udziału
w podwyższaniu kapitału zakładowego krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego w przypadku rozwoju jego działalności lub
trudności finansowych,
– szczegółowy opis wpływu na finanse krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego (z uwzględnieniem polityki w zakresie dywidendy),
– strategię rozwoju krajowej instytucji pieniądza elektronicznego,
– lokaty aktywów,
– oczekiwania podmiotu składającego zawiadomienie w zakresie
wskazanym w lit. a tiret pierwsze,
c) w przypadku kiedy zamiar dotyczy nabycia albo objęcia akcji lub
udziałów w liczbie odpowiadającej 10% lub więcej głosów w organie
stanowiącym lub udziałów w kapitale zakładowym krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego strategię działalności obejmującą dane
wskazane w lit. b tiret 1–3;
21) pełnomocnictwo lub inny dokument potwierdzający umocowanie osób
podpisujących zawiadomienie do działania w imieniu podmiotu składającego
zawiadomienie;
6

22) pełnomocnictwo do doręczeń w toku postępowania w przedmiocie
zawiadomienia w sytuacji gdy podmiot składający zawiadomienie ma miejsce
zamieszkania lub siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
.
MINISTER FINANSÓW


7

UZAS ADNIE NIE


Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie przewidzianego w art. 132d ust. 3 ustawy z dnia
19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.), zwanej
dalej „ustawą” albo „ustawą upoważniającą”, upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw instytucji finansowych do określenia dokumentów jakie należy załączyć do
zawiadomienia o zamiarze nabycia albo objęcia akcji lub udziałów krajowej instytucji
pieniądza elektronicznego, w przypadkach kiedy ustawa obliguje do dokonania takiego
zawiadomienia. Przy wydawaniu rozporządzenia, art. 132d ust. 3 wskazuje na konieczność
zapewnienia proporcjonalności wymaganych informacji do wpływu podmiotu składającego
zawiadomienie na zarządzanie krajową instytucją pieniądza elektronicznego.
Projektowane rozporządzenie stanowi transpozycję do prawa krajowego przepisu dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie
podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz
nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniającej dyrektywę 2005/60/WE
i 2006/48/WE oraz uchylającej dyrektywę 2000/46/WE (tzw. „dyrektywa EMDII”), która
w art. 3 ust. 3 wskazując na informacje, które przekazuje podmiot składający zawiadomienie,
odwołuje się do informacji, o których mowa w art. 19a ust. 4 dyrektywy 2006/48/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania
i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe. Implementacja art. 19a ust. 4
ww. dyrektywy (zgodnie z którym państwa członkowskie publicznie udostępniają wykaz
informacji, które muszą być przekazane właściwym organom w momencie składania
zawiadomienia), nastąpiła poprzez wydanie przez Ministra Finansów, na podstawie
upoważnienia zawartego w art. 25b ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1376, z późn. zm.), rozporządzenia z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie
dokumentów załączanych do zawiadomień o zamiarze nabycia albo objęcia akcji lub praw
z akcji banku krajowego lub o zamiarze stania się podmiotem dominującym banku krajowego
(Dz. U. Nr 161, poz. 1081).
W związku z powyższym projektowane rozporządzenie zakłada przekazywanie przez
podmiot zamierzający nabyć akcje lub udziały krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
analogicznych dokumentów, jakie zostały określone w stosunku do podmiotów
zawiadamiających o zamiarze nabycia akcji banku krajowego.
Ustawa w art. 132d ust. 1 określa zakres informacji, jakie mają być przekazane właściwym
organom, natomiast niniejsze rozporządzenie zawiera wykaz dokumentów mających te
8

informacje odzwierciedlić. Wykaz dokumentów zawiera § 2 niniejszego rozporządzenia.
Dokumenty te są niezbędne do identyfikacji podmiotu składającego zawiadomienie, osób nim
zarządzających lub przewidzianych do pełnienia funkcji osób zarządzających krajową
instytucją pieniądza elektronicznego, jak i do identyfikacji instytucji, której dotyczy zamiar
nabycia oraz do dokonania przez organ nadzoru prawidłowej oceny ostrożnościowej.
Dokumenty umożliwiające identyfikację podmiotu składającego zawiadomienie, osób
zarządzających oraz krajowej instytucji pieniądza elektronicznego, której dotyczy
zawiadomienie oraz dokumenty zawarte są w § 2 pkt 1, 4–7. Dokumenty dotyczące
działalności podmiotu składającego zawiadomienie oraz osób zarządzających jego
działalnością zawarte są w § 2 pkt 2 i 3. W zakresie dokumentów pozwalających organowi
nadzoru na dokonanie oceny dawania przez podmiot składający zawiadomienie rękojmi
należytego prowadzenia działalności, rozporządzenie przewiduje składanie oświadczenia
o środkach nadzorczych podejmowanych w okresie poprzednich 5 lat przez właściwy organ
nadzoru w stosunku do podmiotu składającego zawiadomienie, jak i podmiotu, w którym
posiada on pewną ilość udziałów (§ 2 pkt 10) oraz oświadczeń o zakończonych i toczących
się postępowaniach w stosunku do podmiotu składającego zawiadomienie i osób
zarządzających – mogących mieć wpływ na dokonanie oceny dawania ww. rękojmi (§ 2
pkt 8–9). Dokumenty zawierające informacje o sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu
składającego zawiadomienie zawarte są w § 2 pkt 11–15. Informacje, o których mowa
w art. 132d ust. 1 pkt 7 ustawy upoważniającej, uszczegółowione są w § 2 pkt 16 i 18.
Realizując zasadę proporcjonalności zakresu przekazywanych informacji do przyszłego
zamierzonego potencjalnego wpływu podmiotu składającego zawiadomienie na działalność
krajowej instytucji pieniądza elektronicznego, rozporządzenie zakłada gradację zakresu
przekazywanych informacji dotyczących zamiarów podmiotu składającego zawiadomienie
w odniesieniu do planów marketingowych, operacyjnych, finansowych, wraz z wzrostem
liczby akcji lub udziałów krajowej instytucji pieniądza elektronicznego mających być
przedmiotem własności podmiotu składającego zawiadomienie po dokonanym nabyciu.
I tak, w § 2 pkt 20, zakres informacji dotyczących zamiarów podmiotu składającego
zawiadomienie w odniesieniu do przyszłej działalności krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego został uzależniony od tego, jaka ilość akcji lub udziałów ma się znaleźć we
władaniu podmiotu składającego zawiadomienie. W przypadku gdy liczba akcji lub udziałów
ma osiągnąć 50% podmiot obowiązany jest złożyć m. in. plan rozwoju działalności krajowej
instytucji pieniądza elektronicznego, informacje o oczekiwanych przyszłych danych
finansowych, opis wpływu podmiotu składającego zawiadomienie na organizację krajowej
9

instytucji pieniądza elektronicznego. W przypadku gdy zawiadomienie dotyczy osiągnięcia
progu 20% lub 30% bądź 10% zakres informacji jest ograniczony i dotyczy m. in. strategii
działalności obejmującej okres, przez jaki podmiot składający zawiadomienie zamierza
posiadać akcje lub udziały krajowej instytucji pieniądza elektronicznego, zamiary
zwiększenia, zmniejszenia lub utrzymania liczby posiadanych akcji lub udziałów
w przyszłości, oświadczenie, czy zamierza on być aktywnym akcjonariuszem, ze
wskazaniem, jakie kierunki rozwoju działalności krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego będzie popierał, a jakich nie, oświadczenie o woli i możliwościach
finansowych udziału w podwyższaniu kapitału zakładowego krajowej instytucji pieniądza
elektronicznego.
Zgodnie z treścią § 3 przewiduje się, iż rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od
jego ogłoszenia.
Upoważnienie do wydania rozporządzenia ma charakter obligatoryjny, a jego przepisy są
niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania regulacji ustawowej.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), dlatego też projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej.
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby
projektowane przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym zwiększenie
wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.





10

strony : 1 ... 40 ... 51 . [ 52 ] . 53 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: