Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
W opinii projektodawcy regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym
zagadnień podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2
ust. 1 decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, późn. zm.) projekt zostanie zamieszczony na
stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
20
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać akt normatywny
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na krajowe instytucje płatnicze oraz na
Komisję Nadzoru Finansowego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany następującym podmiotom: Narodowemu
Bankowi Polskiemu, KNF, Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędowi
Komunikacji Elektronicznej, Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Związkowi Banków
Polskich, Związkowi Banków Spółdzielczych, Polskiej Izbie Ubezpieczeń, Krajowej
Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo – Kredytowej, Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Polskiej
Organizacji Handlu i Dystrybucji, Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności,
Krajowemu Depozytowi Papierów Wartościowych, Krajowej Federacji Konsumentów,
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Izbie Gospodarczej
Przedsiębiorców Finansowych, Konfederacji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce Związek
Pracodawców.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
W związku z objęciem działalności instytucji płatniczych nadzorem KNF i wprowadzeniu
regulacji zapewniającej pokrywanie kosztów nadzoru z wpłat dokonywanych przez podmioty
nadzorowane odpowiedniemu zwiększeniu ulega strona dochodowa i wydatkowa budżetu
państwa w części Urzędu KNF. Wzrost wydatków budżetowych związanych z nadzorem nad
instytucjami płatniczymi będzie rekompensowany przez wzrost dochodów z wpłat
wnoszonych z tego tytułu przez podmioty nadzorowane. Analogicznie do regulacji
odnoszących się do wpłat z tytułu kosztów nadzoru ponoszonych przez inne podmioty
działające na rynku finansowym, projektowane rozporządzenie wprowadza zaliczkowy
sposób uiszczania należnej składki, co odpowiada sukcesywnemu charakterowi ponoszenia
kosztów działalności przez KNF (koszty działalności KNF pokrywane są z kolejnych transz
wypłacanymi z budżetu państwa).
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
21
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nakłada na krajowe instytucje płatnicze obowiązek
dokonywania wpłat na pokrycie kosztów nadzoru, jednakże nie będzie to miało istotnego
wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Dodatkowe obciążenia obejmą
wszystkie podmioty prowadzące ten rodzaj działalności; analogiczne bądź zbliżone
obciążenia związane z ponoszeniem kosztów nadzoru nałożone są także na inne kategorie
podmiotów prowadzących działalność na rynku finansowym.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Projektowane rozporządzenie ustala mechanizm finansowania realizacji zadań KNF
wynikający z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, polegający na
pokrywaniu kosztów nadzoru z wpłat dokonywanych przez podmioty nadzorowane.
02/64rch
22
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW)
z dnia
w sprawie minimalnej sumy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej
wymaganej w związku z wykonywaniem przez biuro usług płatniczych
transakcji płatniczych wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych
oraz terminu powstania obowiązku zawarcia umowy gwarancji
Na podstawie art. 125 ust. 8 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U.
Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa minimalną sumę gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej
wymaganej w związku z wykonywaniem przez biuro usług płatniczych transakcji płatniczych
wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych oraz termin powstania obowiązku
zawarcia umowy gwarancji.
§ 2. 1. Minimalna suma gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej w okresie nie dłuższym niż
12 miesięcy wynosi 0,6% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych przez biuro
usług płatniczych w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym umowa
gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej jest zawierana, nie mniej jednak niż
równowartość w złotych 1 200 euro.
2. W przypadku gdy umowa gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej jest zawierana na
okres dłuższy niż 12 miesięcy, kwota minimalnej sumy gwarancji bankowej
i ubezpieczeniowej, ustalona zgodnie z ust. 1, jest za każdy kolejny miesiąc następujący po
okresie 12 miesięcy zwiększana o 0,05% całkowitej kwoty transakcji płatniczych
wykonanych przez biuro usług płatniczych w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc,
w którym umowa gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej jest zawierana, nie mniej
jednak niż o równowartość w złotych 100 euro za każdy taki miesiąc.
3. Równowartość w złotych kwot, o których mowa w ust. 1 i 2, jest ustalana przy
zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy
w roku, w którym umowa gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej jest zawierana.
4. W przypadku biura usług płatniczych rozpoczynającego działalność w zakresie usług
płatniczych całkowitą kwotę transakcji płatniczych, o której mowa w ust. 1 i 2, określa się na
podstawie programu działalności i planu finansowego, o których mowa w art. 120 ust. 2
ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 855 i 1166 oraz
z 2013 r. poz. … .
§ 3. Obowiązek zawarcia umowy gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej powstaje nie
później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia przez biuro usług płatniczych
działalności w zakresie usług płatniczych.
§ 4. Umowy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej zawarte na podstawie przepisów
dotychczasowych obowiązują do końca okresu, na jaki zostały zawarte.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER FINANSÓW
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 2012 r.
w sprawie minimalnej sumy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej wymaganej w związku z wykonywaniem
przez biuro usług płatniczych transakcji płatniczych wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych
oraz terminu powstania obowiązku zawarcia umowy gwarancji (Dz. U. poz. 437), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia . . o zmianie ustawy
o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. . .).
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei