Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 104
- Data wpłynięcia: 2011-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-04-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 472
104
kandydatom samodzielne rozwinięcie zagadnień.
2. Przed wejściem na salę kandydat okazuje dowód osobisty albo inny ważny dokument
potwierdzający tożsamość.
3. Testy egzaminacyjne są oznaczane indywidualnym kodem.
4. Z egzaminu wyklucza się kandydata, który korzysta z pomocy innej osoby lub w inny
niedozwolony sposób zakłóca przebieg egzaminu.
§ 10. Czas trwania egzaminu wynosi:
1) dla części pisemnej – 120 minut;
2) dla części praktycznej – 180 minut.
§ 11. 1. Część pisemna egzaminu składa się z 8 pytań – zagadnień do rozwinięcia.
2. Za odpowiedź przyznaje się od 0 do 10 punktów.
§ 12. 1. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej egzaminu, o której mowa w § 5 ust. 1
pkt 2, jest uzyskanie przez kandydata co najmniej 60 punktów z części pisemnej egzaminu.
2. Część praktyczną egzaminu uznaje się za zakończoną z wynikiem pozytywnym
w przypadku poprawnego sporządzenia przez kandydata audytu brd.
§ 13. Egzamin zakończony wynikiem pozytywnym potwierdza się zaświadczeniem.
Rozdział 4
Sposób przeprowadzania oraz zakres programowy szkoleń okresowych dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego
§ 14. 1. Szkolenie okresowe składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania
szkolenia nie może być krótszy niż 32 godziny, przy czym część praktyczna szkolenia
powinna trwać nie mniej niż 16 godzin.
2. Część teoretyczna składa się z dwóch, wybranych z czterech, bloków wykładów o tematyce
zgodnej z zakresem programowym, określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych mających na celu podniesienie
umiejętności sporządzania audytów brd, odpowiednio do wybranych bloków wykładów.
4.
Szkolenia powinny być przeprowadzane przy użyciu odpowiednich środków
dydaktycznych.
§ 15. 1. Szkolenie kończy się samodzielnym sporządzeniem audytu brd.
2. Audytorowi brd, który ukończył szkolenie, wydaje się zaświadczenie o jego ukończeniu.
3
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
4
ZAŁ CZNIKI
DO ROZPORZ DZENIA
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
Z DNIA ..., (POZ. ...)
ZAŁ CZNIK Nr 1
ZAKRES PROGRAMOWY SZKOLENIA DLA KANDYDATÓW NA AUDYTORÓW
BEZPIECZE STWA RUCHU DROGOWEGO
Lp. Zagadnienie
Forma
Liczba
pracy
godzin
1 2
3
4
1
Podstawy prawne:
wykład
8 godzin
a)
dyrektywa 2008/96WE w sprawie zarządzania
bezpieczeństwem infrastruktury drogowej,
b) ustawa z dnia 21 marca 2085 r. o drogach publicznych,
c)
ustawa z dnia 20 czerwca 1997
r. Prawo o ruchu
drogowym,
d)
przepisy
dotyczące warunków technicznych dla dróg
publicznych,
e)
przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad
płatnych,
f) przepisy dotyczące zarządzania ruchem na drogach,
g)
przepisy
dotyczące warunków technicznych dla znaków i
sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego;
2
Podstawowe pojęcia z zakresu brd i opisu jego stanu:
wykład 4
godziny
a)
wprowadzenie do problemu z opisem kompleksu
uwarunkowań brd,
b) wskaźniki opisu stanu brd,
c) uczestnicy ruchu i wpływ ich cech na uwarunkowania w
projektowaniu i eksploatacji infrastruktury drogowej;
3
Identyfikacja zagrożeń brd i metody ich analizy:
wykład
6 godzin
ćwiczenia
4 godziny
5
a) policyjna baza danych o wypadkach drogowych SEWIK,
b)
czytanie i wyciąganie wniosków z karty zdarzenia
drogowego,
c) bazy danych wykorzystywane w analizach brd,
d) rodzaje i cele analiz zdarzeń o różnych poziomach
szczegółowości,
e) identyfikacja miejsc niebezpiecznych i ich diagnoza,
f) oceny na podstawie rekonstrukcji wypadków,
g)
przykłady analiz szczegółowych i diagnozy dla
określenia głównych zagrożeń oraz możliwości ich
eliminacji – ćwiczenia praktyczne;
4
Wpływ infrastruktury drogowej i organizacji ruchu na wykład
18 godzin
brd – potencjalne źródła błędów i ich identyfikacja:
ćwiczenia
6 godzin
a) kryteria brd w projektowaniu i eksploatacji dróg,
b)
czynniki:
prędkości i widoczności w ocenie zagrożeń i
zarządzaniu brd,
c) wymagania i problemy brd występujące w stadiach
planowania, projektowania koncepcyjnego i projektu
budowlanego odcinków dróg – plan sytuacyjny, profil,
przekrój poprzeczny – przykłady dobrej i złej praktyki
d)
skrzyżowania i węzły – podstawowe wymagania brd i
identyfikacja błędów,
e)
niechronieni
uczestnicy ruchu – urządzenia, wymagania
brd i identyfikacja błędów,
f)
środki organizacji ruchu, wymagania brd i identyfikacja
błędów,
g)
ćwiczenia praktyczne związane z identyfikacją zagrożeń
brd powodowanych przez błędy infrastruktury drogowej;
5
Koncepcja prowadzenia audytu brd i jego
wykład
2 godziny
uwarunkowania formalne:
ćwiczenia
4 godziny
a) formalne zasady audytu brd i związane z nim procedury,
etapy audytu wynikające z Dyrektywy 2008/96WE,
b) instrukcja i techniki wykonywania audytu, rola pytań
kontrolnych, listy błędów,
6
c)
przykłady audytu projektów przy wykorzystaniu listy
pytań kontrolnych – prezentacje wykonanych audytów dla
fazy projektu wstępnego i fazy projektu szczegółowego –
ćwiczenia praktyczne;
6
Wykonywanie audytu brd dla dróg poza terenami wykład
8 godzin
zurbanizowanymi:
ćwiczenia
8 godzin
a)
główne problemy audytu odcinków dróg i skrzyżowań w
poszczególnych fazach audytu,
b)
ćwiczenia praktyczne obejmujące wykonanie audytu brd
różnych rozwiązań drogowych (odcinki dróg i
skrzyżowania w fazie projektu koncepcyjnego i projektu
szczegółowego),
c) audyt odcinków autostrad, dróg ekspresowych i węzłów
drogowych,
d) audyt brd istniejących rozwiązań (odpowiednik fazy
audytu w początkowej fazie użytkowania) – zajęcia
terenowe, prezentacje własnych prac;
7
Wykonywanie audytu brd dla dróg na terenach wykład
8 godzin
zurbanizowanych:
ćwiczenia
8 godzin
a) specyfika audytu dróg na terenach zurbanizowanych w
poszczególnych fazach audytu,
b) audyt organizacji ruchu,
c)
audyt organizacji ruchu, oznakowania, urządzeń
komunikacji zbiorowej oraz ruchu rowerowego i pieszych –
zajęcia warsztatowe,
d) audyt brd istniejących rozwiązań – zajęcia terenowe,
prezentacje własnych prac;
8
Specyficzne elementy infrastruktury drogowej i ich wykład 6
godzin
audyt:
a)
wprowadzenie do audytu MOP-ów, stacji paliw,
parkingów i innych
b)
urządzenia biernego bezpieczeństwa ruchu,
c)
sygnalizacja
świetlna,
d)
przykłady wykonanych audytów i ocen wybranych
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
104
› Pobierz plik