eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 104
  • Data wpłynięcia: 2011-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-04-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 472

104

− Załącznik nr 3. Klasyfikacja odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków ze
skutkiem śmiertelnym,
− Załącznik nr 4. Zestawienie odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków ze
skutkiem śmiertelnym według kategorii zagrożenia,
− Załącznik nr 5. Zestawienie wypadków i kolizji na drogach poza miastami na prawach
powiatu,
− Załącznik nr 6. Zestawienie wypadków i kolizji na drogach w miastach na prawach
powiatu,
− Załącznik nr 7. Klasyfikacja odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci.

Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.

Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych.

Przedmiotowy projekt rozporządzenia jest zgodny z obowiązującymi regulacjami Unii
Europejskiej w tym zakresie.

 
12

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje przede wszystkim na podmioty zarządzające
drogami krajowymi tzn. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz
prezydentów miast w miastach na prawach powiatów, którzy zgodnie z ustawą o drogach
publicznych oraz projektem rozporządzenia są zobowiązani do przeprowadzania klasyfikacji
odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu
na bezpieczeństwo sieci.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji społecznych zostanie przesłany do
następujących podmiotów:
1) Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy,
2) Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
3) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa,
4) Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych,
5) Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa,
6) Związku Zawodowego Pracowników Drogownictwa RP,
7) Samorządowej Komisji Drogownictwa Miejskiego,
8) prezydentów miast w miastach na prawach powiatów.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego był badany przy opracowywaniu ustawy o zmianie
ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Koszty przeprowadzania klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci (łącznie), dla sieci dróg
zarządzanych przez GDDKiA, będą się kształtować na poziomie ok. 3 mln zł.

Przeprowadzanie klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci dla odcinków dróg leżących
w transeuropejskiej sieci drogowej, zarządzanych przez prezydentów miast na prawach
 
13
powiatu, będzie dodatkowym wydatkiem dla jednostek samorządu terytorialnego
(prezydentów miast na prawach powiatu).

Koszty przeprowadzania klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci (łącznie), dla dróg w mieście na
prawach powiatu, będą się kształtować na poziomie ok. 200 tys. zł. Klasyfikacje będą
przeprowadzane raz na trzy lata, począwszy od roku 2013. Wyniki klasyfikacji będą
dodatkowym instrumentem do optymalnego wydatkowania środków na poprawę
bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednakże działania mające na celu poprawę
bezpieczeństwa ruchu drogowego będą podejmowane przez zarządców dróg w ramach
dostępnych środków finansowych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Przeprowadzanie klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji
odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci pozwoli reagować na zagrożenia,
eliminując przyczyny powstałych zdarzeń drogowych, co powinno wpłynąć również
pozytywnie na rozwój regionalny.


12/59rch
 
14
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA TRANSPORTU,
BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKI
z dnia
w sprawie przeprowadzania szkolenia i egzaminu dla kandydatów na audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przeprowadzania szkolenia okresowego
dla audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na podstawie art. 24n ust. 7 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia oraz egzaminu dla
kandydatów na audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanych dalej
„kandydatami”;
2) sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia okresowego dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanych dalej „audytorami brd”;
3) wzór certyfikatu audytora brd.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) uczelni – należy przez to rozumieć uczelnie, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164,
poz. 1365, z późń. zm.), które posiadają uprawnienia do prowadzenia studiów II
stopnia z zakresu budownictwa drogowego;


1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248,
poz. 1494).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 192,
poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101,
Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018 i Nr 225, poz. 1466 oraz
z 2011 r. Nr 5, poz. 13.
2) audycie bezpieczeństwa ruchu drogowego – należy przez to rozumieć audyt
bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 4 pkt 29 ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zwany dalej „audytem brd”.

Rozdział 2
Sposób przeprowadzania oraz zakres programowy szkoleń dla kandydatów na
audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego
§ 3. 1. Szkolenie składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania szkolenia nie
może być krótszy niż 120 godzin, przy czym część praktyczna szkolenia trwa nie mniej niż 50
godzin.
2. Część teoretyczna składa się z wykładów o tematyce zgodnej z zakresem programowym,
określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych, które m.in. odbywają się w terenie,
mających na celu nabycie umiejętności sporządzania audytów brd.
4.
Szkolenia powinny być przeprowadzane przy użyciu odpowiednich środków
dydaktycznych.
§ 4. 1. Szkolenie kończy się samodzielnym sporządzeniem co najmniej dwóch audytów brd.
2. Osobie, która ukończyła szkolenie, wydaje się zaświadczenie o jego ukończeniu.

Rozdział 3
Sposób przeprowadzania postępowania egzaminacyjnego oraz zakres programowy
egzaminu
§ 5. Egzamin składa się z:
1) części pisemnej, polegającej na formie opisowej – zagadnień do rozwinięcia,
obejmującej sprawdzenie znajomości zagadnień zawartych w programie egzaminu,
którego zakres określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2) części praktycznej, sprawdzającej umiejętność sporządzania audytów brd.
§ 6. 1. Egzamin przeprowadza się w terminie i miejscu wyznaczonym przez uczelnie.
2. W uzasadnionych przypadkach część pisemna egzaminu może być przeprowadzona
w terminie innym niż część praktyczna egzaminu, przy czym odstęp czasowy między obiema
częściami nie może być dłuższy niż 14 dni.
§ 7. Egzamin przeprowadza się, jeżeli do egzaminu zgłosiło się co najmniej 25 kandydatów.
§ 8. W przypadku braku wymaganej liczby kandydatów, egzamin jest przeprowadzany
w wyznaczonym przez uczelnie terminie, zgodnie z § 6.

2

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: