eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 778
  • Data wpłynięcia: 2008-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367

778

Ust. 5 dotyczy okresu pobytu na podstawie wizy.
Z ust. 6 wynika, e na wniosek cudzoziemca mo e być wydana wiza kra-
jowa, która przez okres 3 miesięcy licząc od daty jej wa ności, uprawnia
do wjazdu i pobytu tak e jako wiza jednolita pobytowa, je eli nie zachodzą
przesłanki odmowy wydania wizy krajowej oraz wizy jednolitej pobytowej.
W ust. 7 przewidziano uregulowanie dotyczące okresu wa ności wizy.
art. 27
Przepis wprowadza do ustawy o cudzoziemcach w sposób czytelny uregu-
lowania acquis Schengen dotyczące przypadków wydawania wiz jednoli-
tych o ograniczonej wa ności terytorialnej.
Zgodnie z ust. 1 wiza jednolita mo e być wydana cudzoziemcowi, który
spełnia warunki określone w art. 5 ust. 1 lit. a i c – e kodeksu granicznego
Schengen.
W ust. 2 pkt 1 wskazano, e wizy jednolite o ograniczonej wa ności teryto-
rialnej, upowa niające do wjazdu i pobytu tylko na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej są wydawane cudzoziemcom, którzy nie spełniają warun-
ków wjazdu, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c – e kodeksu granicznego
Schengen. W przepisie nie przewidziano wydawania wiz jednolitych
o ograniczonej wa ności terytorialnej, upowa niających do wjazdu i pobytu
tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemcom, którzy nie
posiadają dokumentu podró y (nie spełniają warunku wjazdu, o którym
mowa w art. 5 ust. 1 lit. a kodeksu granicznego Schengen). Wydawanie
tego typu wiz zale y bowiem od uznania państw członkowskich, natomiast
w art. 21a, zastępującym uchylany art. 144, przewidziano mo liwość wy-
dawania cudzoziemcom zezwolenia na wjazd na terytorium Polski przez
komendanta placówki Stra y Granicznej, w szczególnych przypadkach,
obejmujących sytuacje braku posiadania przez cudzoziemców dokumentu
podró y.
art. 28
W przepisie odrębnie uregulowano cele, w jakich mo e być wydawana wi-
za Uwzględniono przy tym cele, w których mo e być wydana wiza jednolita
pobytowa lub wiza krajowa, mo liwość wydawania wizy dyplomatycznej,
17
słu bowej i kurierskiej, a tak e wskazano, w jakich celach wydaje się tylko
wizę krajową.
Jako jeden z celów wskazano przyjazd ze względów humanitarnych, ze
względu na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe, uwzględ-
niając art. 16 Konwencji Wykonawczej Schengen oraz art. 5 ust. 4 lit. c
kodeksu granicznego Schengen.
W celu pełniejszego dostosowania przepisów ustawy o cudzoziemcach do
acquis Schengen wśród celów, w których mo e być wydana wiza, nie
wskazano ju pobytu małoletniego w przypadku, o którym była mowa
w art. 34 (obecnie zrezygnowano ju bowiem z tego przepisu). Nieza-
mieszczenie w rozdziale o wizach przepisu przewidującego wydawanie
wiz w szczególnym trybie przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców
oraz przepisu przewidującego wydawanie przez wojewodę wiz małoletnim
cudzoziemcom urodzonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
wniosek przedstawiciela ustawowego przebywającego na tym terytorium
na podstawie wizy ma na celu zwiększenie przejrzystości ustawodawstwa
polskiego, które uwzględnia acquis Schengen przewidujące, e wizy krót-
koterminowe powinny być wydawane przez konsula lub na granicy.
Z brzmienia dotychczasowego art. 33 wynika, e wizy wydawane w trybie
tego przepisu są wizami pobytowymi krajowymi (długoterminowymi), cho-
cia są one wydawane na okres nie dłu szy ni 3 miesiące, a więc tak jak
wizy jednolite, co pozostaje w sprzeczności z acquis Schengen. Zatem
w miejsce wiz pobytowych krajowych, o których mowa w art. 33, w projek-
cie ustawy przewiduje się mo liwość wydawania przez konsula oraz przez
komendanta placówki Stra y Granicznej wizy pobytowej jednolitej w celu
przyjazdu ze względów humanitarnych, ze względu na interes państwa lub
zobowiązania międzynarodowe. Wiza taka będzie mogła być wydana tak-
e jako wiza pobytowa jednolita z ograniczoną wa nością terytorialną tylko
do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Uzupełnieniem tego nowego rozwiązania zgodnego z acquis Schengen
jest wprowadzenie w projekcie ustawy w art. 53a ust. 2. Zgodnie z tym
przepisem mo liwe będzie udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na
czas oznaczony na okres nie dłu y ni 3 miesiące cudzoziemcowi przeby-
18
wającemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nielegalnie, w stosunku
do którego zachodzą szczególne przesłanki uregulowane w dotychczas
obowiązującym przepisie art. 33 ustawy, poza przypadkiem wjazdu ze
względu na konieczność poddania się zabiegom lekarskim słu ącym rato-
waniu ycia. W takim przypadku cudzoziemiec będzie mógł uzyskać wizę
pobytową w celu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10.
W przepisie przewidziano dodatkowo wydawanie wiz w celu korzystania
z uprawnień wynikających z posiadania Karty Polaka. Jest to konieczne
ze względu na rozwiązania przyjęte w ustawie z dnia 7 września 2007 r.
o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180, poz. 1280). Wprowadzenie nowego celu,
w którym wydaje się wizy jest uzasadnione zmianami, jakie ustawa o Kar-
cie Polaka wprowadziła bezpośrednio do postanowień ustaw regulujących
sprawy zatrudnienia oraz podejmowania nauki i studiów przez cudzoziem-
ców. Posiadacz Karty Polaka w myśl art. 6 ustawy z dnia 7 września
2007 r. mo e przebywać w Polsce w ró nych celach, a nie tylko w jednym
z wymienionych w przepisie, co uwzględnia proponowana regulacja.
art. 29
Przepis umo liwia wydawanie wiz w celu wykonywania pracy zarówno ja-
ko wiz pobytowych jednolitych, jak równie jako wiz pobytowych krajo-
wych. Przepis w nowym brzmieniu umo liwia wydanie cudzoziemcowi wiz
w celu wykonywania pracy na okres pobytu do 3 miesięcy, w okresie
6 miesięcy od dnia pierwszego wjazdu, a tak e na okres pobytu powy ej
3 miesięcy, co jest zgodne z acquis Schengen.
art. 30
Zgodnie z przepisem wizę dyplomatyczną wydaje się szefowi i członkowi
personelu misji dyplomatycznej, kierownikowi urzędu konsularnego
i członkowi personelu konsularnego państwa obcego oraz innej osobie
zrównanej z nimi na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych
zwyczajów międzynarodowych, a tak e członkom ich rodzin.
art. 31
W przepisie uregulowano, e wizę słu bową wydaje się członkowi perso-
nelu administracyjnego i technicznego, członkowi personelu słu by misji
19
dyplomatycznej, pracownikowi konsularnemu, członkowi personelu słu by
urzędu konsularnego, innej osobie skierowanej do pracy w Rzeczypospoli-
tej Polskiej oraz przyje d ającej słu bowo zrównanej z nimi na podstawie
ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych,
a tak e członkom ich rodzin.
art. 32
Przepis normuje, e cudzoziemcowi uprawnionemu do uzyskania doku-
mentów, o których mowa w art. 3 pkt 1, wydaje się wizę dyplomatyczną
i słu bową na okres pełnienia funkcji, z którą jest związane uprawnienie
do uzyskania tego rodzaju wizy.
art. 33
Uregulowanie przewiduje, e wizę kurierską wydaje się kurierowi dyploma-
tycznemu.
art. 34
Zgodnie z ust. 1 cudzoziemcowi odmawia się wydania wizy jednolitej, je e-
li jego dane znajdują się w wykazie cudzoziemców, których pobyt na tery-
torium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepo ądany, lub cudzoziemiec nie
spełnia warunków wjazdu, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a i c – e ko-
deksu granicznego Schengen.
W ust. 2 zastrze ono, e przepis nie ma zastosowania do wiz jednolitych
o ograniczonej wa ności terytorialnej.
art. 35
Regulacja zawiera katalog przesłanek odmowy wydania wizy krajowej.
art. 36
W przepisie wskazano organy właściwe do wydania lub odmowy wydania
wiz.
art. 37
Przepis dotyczy wydawania wiz na granicy.
W ust. 1 przewidziano, e komendant placówki Stra y Granicznej mo e
wydać wizę jednolitą na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady
(WE) nr 415/2003 z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie wydawania wiz na
20
granicy, w tym wydawania takich wiz marynarzom podró ującym tranzy-
tem (Dz. Urz. WE L 64 z 7.03.2003, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 119).
Przewidziano w ust. 2 mo liwość ograniczenia postępowania w sprawie
wydania wizy na granicy do czynności wskazanych w art. 24 ustawy.
Ust. 3 dotyczy odnotowywania wydania decyzji o odmowie wydania wizy
na granicy w dokumencie podró y cudzoziemca.
Zgodnie z ust. 4 Komendant Główny Stra y Granicznej informuje właściwe
organy innych państw obszaru Schengen o wydaniu na granicy wizy jed-
nolitej o ograniczonej wa ności terytorialnej, a tak e gromadzi informacje
o wizach wydanych na granicy przez organy innych państw obszaru
Schengen, upowa niających do wjazdu na terytorium tych państw.
art. 38
Przepis reguluje kwestie dotyczące składania wniosku o wydanie wizy.
Wskazano zakres danych, które powinien zawierać wniosek oraz doku-
menty do niego dołączane.
Przewidziano obowiązek dołączenia do wniosku o wydanie wizy dokumen-
tów potwierdzających pokrycie przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na
terytorium państw obszaru Schengen w wysokości co najmniej 30 000 eu-
ro przez okres zamierzonego pobytu na tym terytorium – gdy cudzozie-
miec ubiega się o wydanie wizy jednolitej pobytowej, co jest zgodne z roz-
działem V pkt 1.4 Wspólnych Instrukcji Konsularnych dla misji
dyplomatycznych i urzędów konsularnych dotyczących wiz, a tak e doku-
mentów potwierdzających posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego w ro-
zumieniu przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych lub pokrycie przez ubezpieczyciela kosztów leczenia
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres zamierzonego pobytu
na tym terytorium – gdy cudzoziemiec ubiega się o wydanie wizy krajowej,
co odpowiada przesłance odmowy wydania wizy krajowej, o której mowa
w art. 35 pkt 4.


21
strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: