Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
bezpiecznych (kwarantannowych) równie ryzyko zawleczenia choroby
zaka nej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez inne zaka one
przez cudzoziemca osoby. Dlatego przewidziano wprowadzenie delegacji
do wydania rozporządzenia w celu doprecyzowania przepisów o charakte-
rze materialnym i ułatwienia ich stosowania w praktyce przez organy Stra-
y Granicznej.
12) art.
21a
Dodawany przepis jest konsekwencją uchylenia art. 144 i ma na celu
uwzględnienie postanowień art. 5 ust. 4 lit. c kodeksu granicznego Schen-
gen, który daje państwom obszaru Schengen mo liwość zezwolenia na
wjazd na terytorium danego państwa tego obszaru, cudzoziemcowi, który
nie spełnia warunków wjazdu na terytorium Schengen, ze względów hu-
manitarnych, ze względu na interes narodowy lub zobowiązania międzyna-
rodowe. W przypadku gdy dane cudzoziemca znajdują się w Systemie In-
formacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, państwo zezwalające
na wjazd powiadamia o tym państwo, które dokonało wpisu.
Nowelizacja przewiduje, e zezwolenia na wjazd będzie udzielał komen-
dant placówki Stra y Granicznej po uzyskaniu zgody Komendanta Głów-
nego Stra y Granicznej, a więc organy, które są właściwe w sprawach
kontroli wjazdu.
Zezwolenie na wjazd będzie mogło być wydane cudzoziemcowi, który nie
spełnia warunków dotyczących wjazdu określonych w ustawie lub w art. 5
kodeksu granicznego Schengen, na okres pobytu nieprzekraczający 15
dni, analogicznie, jak to ma miejsce w przypadku wiz wydawanych na gra-
nicy, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 415/2003 z dnia 27 lutego
2003 r. w sprawie wydawania wiz na granicy, w tym wydawania takich wiz
marynarzom podró ującym tranzytem.
W ust. 2 przewidziano, e o wydaniu zezwolenia Komendant Główny Stra-
y Granicznej informuje Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
a w przypadku gdy dane cudzoziemca znajdują się w Systemie Informa-
cyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, informuje tak e właściwy or-
12
gan innego państwa obszaru Schengen, które dokonało wpisu.
13) art. 24a ust. 1
Zmiana została przewidziana w konsekwencji wprowadzenia w ustawie
skrótu „kodeks graniczny Schengen”.
14) art.
24b
Zmiana treści przepisu jest konsekwencją zmian wprowadzonych
w art. 15.
15) art.
24c
Regulacja przewiduje, e przepisy rozdziału dotyczącego przekraczania
granicy nie będą stosowane do przekraczania granicy przez cudzoziem-
ców w ramach małego ruchu granicznego. W konsekwencji dodania
w art. 21 ust. 7 wprowadzono wyjątek w odniesieniu do tego przepisu,
który będzie stosowany do przekraczania granicy przez cudzoziemców
w ramach małego ruchu granicznego.
16) rozdział 2a
Rozdział reguluje zasady przekraczania granicy w ramach małego ruchu
granicznego.
art. 24d
Przepis przewiduje, e cudzoziemcy zamieszkujący w strefie przygranicz-
nej państwa sąsiadującego z Rzecząpospolitą Polską, przekraczający
granicę w celu pobytu w polskiej strefie przygranicznej na podstawie wa -
nego zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu gra-
nicznego, na zasadach określonych w umowie o małym ruchu granicznym
zawartej przez Rzeczpospolitą Polską z tym państwem, są zwolnieni z
obowiązku posiadania wiz.
art. 24e
Przepis odsyła w zakresie zasad wydawania zezwolenia na przekraczanie
granicy w ramach małego ruchu granicznego do rozporządzenia
nr 1931/2006. Wskazano przy tym, e w przypadku niespełnienia przez
13
cudzoziemców warunków wskazanych w ww. rozporządzeniu odmawia mu
się wydania zezwolenia.
art. 24f
W przepisie tym określa się tryb postępowania w sprawie wydawania ze-
zwoleń na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego, co
stanowi konieczne uzupełnienie rozporządzenia nr 1931/2006. Wskazano
zakres danych zamieszczanych w zezwoleniu na przekraczanie granicy
w ramach małego ruchu granicznego.
art. 24g
Przepis określa przesłanki cofnięcia zezwolenia na przekraczanie granicy
w ramach małego ruchu granicznego. W przypadku wydania decyzji o cof-
nięciu zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu gra-
nicznego przewidziano zwrot wydanego dokumentu konsulowi, który je
wydał.
art. 24h
Przepis ten ustanawia właściwość konsula w sprawie wydania, odmowy
wydania lub cofnięcia zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach ma-
łego ruchu granicznego. Decyzje konsulów w sprawie wydania lub cofnię-
cia zezwolenia są ostateczne.
art. 24i
Przepis określa przesłanki uniewa nienia zezwolenia na przekraczanie
granicy w ramach małego ruchu granicznego oraz tryb postępowania
w tych sprawach. Uniewa nienie zezwolenia będzie następowało bąd
z mocy prawa (art. 90 ust. 3 lub art. 97 ust. 4), bąd przez wydanie decyzji
o uniewa nieniu. Decyzja o uniewa nieniu zezwolenia będzie wydawana,
w tych przypadkach gdy, pomimo istnienia przesłanek do wydania decyzji
o wydaleniu lub decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do opuszczenia tery-
torium Rzeczypospolitej Polskiej z uwagi na naruszenie zasad pobytu
w ramach małego ruchu granicznego, przepisy prawne sprzeciwiają się
wydaniu takich decyzji np. art. 89 ust. 1 lub art. 97 ust. 2 ustawy.
art. 24j
14
Przepis w ust. 1 daje podstawę do zatrzymania zezwolenia na przekra-
czanie granicy w ramach małego ruchu granicznego przez komendanta
placówki Stra y Granicznej w celu wyeliminowania z obiegu zezwoleń
podlegających uniewa nieniu w trybie odrębnej decyzji administracyjnej
albo z mocy prawa, w przypadku wydania decyzji o wydaleniu lub decyzji
o zobowiązaniu do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Or-
gan ten będzie tak e upowa niony do zatrzymania zezwoleń, którymi po-
sługują się cudzoziemcy, pomimo istnienia obowiązku ich zwrotu na pod-
stawie art. 15d ust. 4.
Ponadto w ust. 2 przewidziano upowa nienie dla ministra właściwego do
spraw wewnętrznych, który w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw zagranicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania
po zatrzymaniu podczas kontroli granicznej zezwolenia na przekraczanie
granicy w ramach małego ruchu granicznego oraz wzór zaświadczenia
o zatrzymaniu zezwolenia, uwzględniając konieczność uniemo liwienia
korzystania z tego zezwolenia.
art. 24k
W przepisie tym przewidziano upowa nienie dla ministra właściwego do
spraw wewnętrznych, który w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw zagranicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza
wniosku o wydanie zezwolenia na przekroczenie granicy w ramach małe-
go ruchu granicznego oraz wzór zezwolenia na przekroczenie granicy
w ramach małego ruchu granicznego.
Projektowane przepisy rozdziału 2a, wprowadzające zasady małego ruchu
granicznego, stwarzają tylko ramy prawne do zawarcia stosownych umów
z państwami sąsiednimi. To od przyjętych w tych umowach rozwiązań bę-
dzie uzale niona skala przekroczeń przez cudzoziemców granicy na pod-
stawie zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu gra-
nicznego. W uzasadnieniu do projektu ustawy nie jest więc mo liwe
określenie skali skutków gospodarczych i społecznych wprowadzenia za-
sad małego ruchu granicznego, jak te ustalenie, czy i jaki będzie miał on
wpływ na skalę ruchu granicznego odbywającego się na ogólnych zasa-
dach.
15
17) rozdział 3
Zmiany przewidziane w rozdziale dotyczącym wiz mają na celu dalsze do-
stosowanie przepisów z tego zakresu do uregulowań wspólnotowych. Re-
gulacje wskazanego rozdziału były ju wielokrotnie zmieniane w związku
ze zmieniającymi się przepisami Unii Europejskiej. Projektodawca do-
strzegając, e przepisy wizowe wymagają wprowadzenia głębszych zmian,
gdy stały się ju one mało czytelne, zdecydował o opracowaniu nowego
rozdziału o wizach.
art. 25
Przepis określa zakres danych zamieszczanych w wizie.
art. 26
Ust. 1 wyra nie przewiduje, e wiza jest wydawana jako wiza jednolita
(pobytowa lub tranzytowa) albo jako wiza krajowa.
W ust. 2 określono, e wiza jednolita pobytowa uprawnia do jednego lub
więcej wjazdów, pod warunkiem, e ani długość ciągłego pobytu, ani cał-
kowita długość kolejnych pobytów na terytorium państw obszaru Schen-
gen nie przekraczają 3 miesięcy w okresie 6 miesięcy liczonych od dnia
pierwszego wjazdu na to terytorium.
Z ust. 3 wynika, e wiza jednolita tranzytowa uprawnia do przejazdu przez
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innych państw obszaru Schengen
drodze na terytorium innego państwa ni państwa obszaru Schengen, pod
warunkiem e tranzyt nie przekracza 5 dni, a tak e do pobytu w strefie
tranzytowej lotniska międzynarodowego. Regulacja uwzględnia unormo-
wania wynikające z art. 1 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 415/2003
z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie wydawania wiz na granicy, w tym wy-
dawania takich wiz marynarzom podró ującym tranzytem (Dz. Urz. WE
L 64 z 7.03.2003, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz.
19, t. 6, str. 119).
W ust. 4 wskazano, e wiza krajowa uprawnia do wjazdu i nieprzerwanego
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub kilku pobytów następu-
jących po sobie, trwających łącznie dłu ej ni 3 miesiące i nieprzekracza-
jących łącznie roku w okresie wa ności wizy.
16