Rządowy projekt ustawy o pracownikach samorządowych
projekt dotyczy: stworzenia spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej m. in. przez ustanowienie jawności procedur rekrutacyjnych i zasadę równego dostępu do stanowisk publicznych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 752
- Data wpłynięcia: 2008-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o pracownikach samorządowych
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1458
752
Druk nr 752
Warszawa, 7 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-96-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o pracownikach samorządowych wraz
z projektami aktów wykonawczych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Prezes Rady
Ministrów.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o pracownikach samorządowych1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego
wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny, uchwala się
ustawę o pracownikach samorządowych, która określa status prawny pracowni-
ków samorządowych.
Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych
zatrudnionych w:
1) urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorzą-
dowych jednostkach organizacyjnych;
2) starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach
organizacyjnych;
3) urzędach gminy, jednostkach pomocniczych gminy oraz
w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych;
4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samo-
rządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzo-
nych przez te związki;
5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych
jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników, których sta-
tus prawny określają odrębne przepisy, zatrudnionych w jednostkach wymie-
nionych w art. 2.
Art. 4. 1. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie:
1) wyboru:
a) w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa,
wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu wo-
jewództwa – jeżeli statut województwa tak stanowi,
b) w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz
pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut
powiatu tak stanowi,
c) w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
d) w związkach jednostek samorządu terytorialnego:
przewodniczący zarządu związku i pozostali członko-
wie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi;
2) powołania – zastępca wójta (burmistrza, prezydenta mia-
sta), skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik woje-
wództwa;
3) umowy o pracę – pozostali pracownicy.
2. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach:
1) urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzęd-
niczych;
2) doradców i asystentów;
3) pomocniczych i obsługi.
Art. 5. 1. W urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszał-
kowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i woje-
wództwa, zwanego dalej „sekretarzem”.
2. Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posia-
dająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednost-
kach, o których mowa w art. 2, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowni-
czym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach lub w innych jednostkach
sektora finansów publicznych.
3. Sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu.
2
4. Kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania
w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji
pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.
5. Sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani
uczestniczenia w nich.
Art. 6. 1. Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2
i 3;
2) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykony-
wania pracy na określonym stanowisku;
3) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta
z pełni praw publicznych.
2. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie
art. 4 ust. 1 pkt 3 na stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia
wymagania określone w ust. 1, oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
2)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za
umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skar-
bowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
3. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie
art. 4 ust. 1 pkt 3 na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba,
która spełnia wymagania określone w ust. 1 i ust. 2 pkt 2 i 3, oraz dodatkowo:
1) posiada łącznie co najmniej trzyletni staż pracy lub wyko-
nywała przez co najmniej 3 lata działalność gospodarczą;
2) posiada wykształcenie wyższe.
Art. 7. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki,
o których mowa w art. 2, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2, art. 9 ust. 2 i 3 oraz
art. 10 ust. 2 i 3, wykonują:
3
1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) – wobec zastępcy wójta
(burmistrza, prezydenta miasta), sekretarza gminy, skarb-
nika gminy oraz kierowników gminnych jednostek organi-
zacyjnych;
2) przewodniczący zgromadzenia związku jednostek samo-
rządu terytorialnego – wobec członków zarządu tego
związku;
3) wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek wo-
jewództwa w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego
– wobec pozostałych pracowników urzędu oraz wobec kie-
rowników samorządowych jednostek organizacyjnych in-
nych niż wymienione w pkt 1 i 2;
4) kierownik jednostki organizacyjnej – za inne niż wymienio-
ne w pkt 1 – 3 jednostki.
Art. 8. 1. Pracodawcą wójta jest urząd gminy.
2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy
dokonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności – wyznaczona
przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz
gminy, z tym że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy w drodze uchwały.
Art. 9. 1. Pracodawcą starosty, wicestarosty i członków zarządu po-
wiatu jest starostwo powiatowe.
2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec starosty związane
z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy dokonuje przewodniczący rady
powiatu, a pozostałe czynności – wyznaczona przez starostę osoba zastępują-
ca lub sekretarz powiatu, z tym że wynagrodzenie starosty ustala rada powiatu
w drodze uchwały.
3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pozo-
stałych członków zarządu powiatu dokonuje starosta powiatu.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
752
› Pobierz plik