eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o pracownikach samorządowych

Rządowy projekt ustawy o pracownikach samorządowych

projekt dotyczy: stworzenia spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej m. in. przez ustanowienie jawności procedur rekrutacyjnych i zasadę równego dostępu do stanowisk publicznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 752
  • Data wpłynięcia: 2008-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o pracownikach samorządowych
  • data uchwalenia: 2008-11-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1458

752

Art. 10. 1. Pracodawcą marszałka, wicemarszałka i członków zarządu
województwa jest urząd marszałkowski.
2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec marszałka woje-
wództwa związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy dokonuje
przewodniczący sejmiku województwa, a pozostałe czynności – wyznaczona
przez marszałka osoba zastępująca lub sekretarz województwa, z tym że wy-
nagrodzenie marszałka województwa ustala sejmik województwa w drodze
uchwały.
3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pozo-
stałych członków zarządu województwa dokonuje marszałek województwa.
Rozdział 2
Nawiązanie i zmiana stosunku pracy pracowników samorządowych zatrudnio-
nych na podstawie umowy o pracę

Art. 11. 1. Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym
na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.
2. Kierownik jednostki, o której mowa w art. 2, upowszechnia-
jąc informacje o wolnych stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych sta-
nowiskach urzędniczych, wskazuje stanowiska, o które poza obywatelami pol-
skimi mogą ubiegać się obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych
państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa
wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej.
3. Osoba
nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zo-
stać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na
bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji
mających na celu ochronę generalnych interesów państwa.

Art. 12. 1. Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierow-
niczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepi-
sami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik
5
samorządowy danej jednostki lub na które nie został przeniesiony inny pracow-
nik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym
stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stano-
wisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym
mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.
2. Nie wymaga przeprowadzenia naboru zatrudnienie osoby
na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samo-
rządowego.

Art. 13. 1. Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kie-
rowniczym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowi-
sko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112,
poz. 1198, z późn. zm.2)), zwanym dalej „Biuletynem”, oraz na tablicy informa-
cyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.
2. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:
1) nazwę i adres jednostki;
2) określenie stanowiska;
3) określenie wymagań związanych ze stanowiskiem
zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem,
które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
4) wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowi-
sku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) określenie terminu i miejsca składania dokumentów.
3. Termin do składania dokumentów, o których mowa w ust. 2
pkt 5, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 10 dni od
dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie.
4. Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru,
stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze
stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze.

6
Art. 14. 1. Z przeprowadzonego naboru kandydatów sporządza się
protokół.
2. Protokół zawiera:
1) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór,
liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i miejsca za-
mieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego
nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów uszeregowa-
nych według spełniania przez nich poziomu wymagań
określonych w ogłoszeniu o naborze;
2) liczbę nadesłanych ofert na stanowisko, w tym liczbę
ofert spełniających wymagania formalne;
3) informację o zastosowanych metodach i technikach na-
boru;
4) uzasadnienie dokonanego wyboru;
5) skład komisji przeprowadzającej nabór.

Art. 15. 1. Niezwłocznie po przeprowadzonym naborze informacja
o wyniku naboru jest upowszechniana przez umieszczenie na tablicy informa-
cyjnej w jednostce, w której był przeprowadzony nabór, oraz opublikowanie
w Biuletynie, przez okres co najmniej 3 miesięcy.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres jednostki;
2) określenie stanowiska;
3) imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miej-
sce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu
cywilnego;
4) uzasadnienie dokonanego wyboru albo uzasadnienie
nierozstrzygnięcia naboru na stanowisko.
3. Jeżeli w okresie 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku
pracy z osobą wyłonioną w drodze naboru zaistnieje konieczność ponownego
obsadzenia tego samego stanowiska, możliwe jest zatrudnienie na tym samym
7
stanowisku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych
w protokole tego naboru. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 16. 1. Stosunek pracy pracownika samorządowego zatrudnione-
go na podstawie umowy o pracę nawiązuje się na czas nieokreślony lub na
czas określony. Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie
jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu
zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony,
obejmujący czas tej nieobecności.
2. Zatrudnienie osób na stanowiskach doradców i asystentów
następuje na podstawie umowy o pracę zawartej na czas pełnienia funkcji przez
kierownika jednostki, o której mowa w art. 2. Wcześniejsze rozwiązanie umowy
o pracę może być dokonane za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
3. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę
na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym,
w jednostkach, o których mowa w art. 2, umowę o pracę zawiera się na czas
określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy, z możliwością wcześniejszego rozwiąza-
nia stosunku pracy za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
4. Przez osobę podejmującą po raz pierwszy pracę, o której
mowa w ust. 3, rozumie się osobę, która nie była wcześniej zatrudniona w jed-
nostkach, o których mowa w art. 2, na czas nieokreślony albo na czas określo-
ny dłuższy niż 6 miesięcy i nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej
egzaminem z wynikiem pozytywnym.

Art. 17. 1. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków służ-
bowych, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 7, pracownik samorządowy zatrudniony na
stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, składa
w obecności kierownika jednostki lub sekretarza ślubowanie o następującej tre-
ści: „ lubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu
i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać
sumiennie powierzone mi zadania”. Do treści ślubowania mogą być dodane
słowa „Tak mi dopomóż Bóg”. Złożenie ślubowania pracownik potwierdza pod-
pisem.
8
2. Odmowa złożenia ślubowania, o którym mowa w ust. 1,
powoduje wygaśnięcie stosunku pracy.

Art. 18. 1. Dla pracownika, o którym mowa w art. 16 ust. 3, w czasie
trwania zawartej z nim umowy o pracę na czas określony, organizuje się służbę
przygotowawczą.
2. Decyzję w sprawie skierowania do służby przygotowawczej
i jej zakresu podejmuje kierownik jednostki, w której pracownik jest zatrudniony,
biorąc pod uwagę poziom przygotowania pracownika do wykonywania obo-
wiązków wynikających z opisu stanowiska oraz na podstawie opinii osoby kieru-
jącej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony.
3. Służba przygotowawcza ma na celu teoretyczne i praktycz-
ne przygotowanie pracownika do należytego wykonywania obowiązków służ-
bowych.
4. Służba przygotowawcza trwa nie dłużej niż 3 miesiące
i kończy się egzaminem.
5. Pozytywny wynik egzaminu kończącego służbę przygoto-
wawczą jest warunkiem dalszego zatrudnienia pracownika.
6. Kierownik jednostki, o której mowa w art. 2, określi, w dro-
dze zarządzenia, szczegółowy sposób przeprowadzania służby przygotowaw-
czej i organizowania egzaminu kończącego tę służbę.
7. Po odbyciu służby przygotowawczej, przed zawarciem no-
wej umowy o pracę, pracownik składa ślubowanie.

Art. 19. Pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy
i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe
stanowisko (awans wewnętrzny).

Art. 20. 1. Jeżeli jest to uzasadnione szczególnymi potrzebami jed-
nostki, pracownika samorządowego można przenieść na inne stanowisko, od-
powiadające jego kwalifikacjom i co najmniej równorzędne pod względem wy-
nagrodzenia.
9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: